Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cf263f6e-27fa-4d3d-83b5-033aaf344dee","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A vasúti átjárónál nem volt se lámpa, se sorompó, stoptábla viszont igen – azt azonban a rendőrautó sofőrje figyelmen kívül hagyta.","shortLead":"A vasúti átjárónál nem volt se lámpa, se sorompó, stoptábla viszont igen – azt azonban a rendőrautó sofőrje figyelmen...","id":"20250205_rendor-auto-vonat-karambol-vasuti-atjaro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf263f6e-27fa-4d3d-83b5-033aaf344dee.jpg","index":0,"item":"2c6543c9-0655-4ad3-ac8d-12a6555dfaad","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_rendor-auto-vonat-karambol-vasuti-atjaro","timestamp":"2025. február. 05. 10:07","title":"Videó: Vonat elé hajtott a rendőr, eltiltották a vezetéstől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"888cf946-d677-4663-9837-46f48b42734d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az Országos Mentőszolgálat szerint még vizsgálják az esetet, így „kategorikus megállapítás az ügyben nem tehető.”","shortLead":"Az Országos Mentőszolgálat szerint még vizsgálják az esetet, így „kategorikus megállapítás az ügyben nem tehető.”","id":"20250206_Gyorfi-Pal-megvedte-a-komaromi-orvosi-ugyeleten-hibazo-doktornot-szerinte-amugy-jo-szakember","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/888cf946-d677-4663-9837-46f48b42734d.jpg","index":0,"item":"85167ddc-af63-46bd-adc6-b1bf068bdce0","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_Gyorfi-Pal-megvedte-a-komaromi-orvosi-ugyeleten-hibazo-doktornot-szerinte-amugy-jo-szakember","timestamp":"2025. február. 06. 07:55","title":"Győrfi Pál megvédte a komáromi ügyeleten hibázó doktornőt, szerinte „jó szakember”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64bd7a81-0d7f-4ecf-a2f6-2bff3e3e7c90","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Daniel Barenboim közleményben adott hírt egészségügyi állapotáról, ami az utóbbi években fokozatosan romlott. ","shortLead":"Daniel Barenboim közleményben adott hírt egészségügyi állapotáról, ami az utóbbi években fokozatosan romlott. ","id":"20250206_Daniel-Barenboim-karmester-Parkinson-kor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64bd7a81-0d7f-4ecf-a2f6-2bff3e3e7c90.jpg","index":0,"item":"6b5921a1-9e3b-4f27-90f7-585e12cdf48e","keywords":null,"link":"/kultura/20250206_Daniel-Barenboim-karmester-Parkinson-kor","timestamp":"2025. február. 06. 16:03","title":"A világhírű karmester, Daniel Barenboim Parkinson-kórban szenved","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f6e2cc8-f471-48d9-8601-8c7d5a03b514","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A Rákosrendezőre tervezett Mini-Dubaj beruházás apropóján olyan barnamezős beruházásokat gyűjtöttünk össze, amelyek megmutatták, hogyan lehet jól hasznosítani az elhagyott iparterületeket. ","shortLead":"A Rákosrendezőre tervezett Mini-Dubaj beruházás apropóján olyan barnamezős beruházásokat gyűjtöttünk össze, amelyek...","id":"20250205_mini-dubaj-helyett-rozsdaovezet-hasznositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f6e2cc8-f471-48d9-8601-8c7d5a03b514.jpg","index":0,"item":"ce5a22af-17aa-4f01-b003-ec16c2c957e4","keywords":null,"link":"/elet/20250205_mini-dubaj-helyett-rozsdaovezet-hasznositas","timestamp":"2025. február. 05. 06:02","title":"Dubajkodás helyett: három nagyszerű példa, mit lehet kezdeni egy rozsdaövezettel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36d26052-5473-491d-a359-057a662007bd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az év második felében debütálhat az Apple új processzora, az M5, ami elsőként az újonnan érkező iPad Próba kerülhet bele. A legerősebb verzióra valószínűleg 2026-ig kell majd várni.","shortLead":"Az év második felében debütálhat az Apple új processzora, az M5, ami elsőként az újonnan érkező iPad Próba kerülhet...","id":"20250206_apple-m5-processzor-mestereseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36d26052-5473-491d-a359-057a662007bd.jpg","index":0,"item":"dc68fa50-182b-451a-a541-da7b32110c4a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_apple-m5-processzor-mestereseges-intelligencia","timestamp":"2025. február. 06. 10:03","title":"Már gyártja az Apple az eddigi legerősebb processzorát, jöhet belőle négyféle változat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef70ab1f-a48b-44a9-8a89-c313e0814c3b","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Még a Fidesz szavazóinak 37 százaléka is Magyarországot és Orbán Viktort látja Bindzsisztánban és fiktív vezetőjében – derül ki a Publicus Intézet felméréséből.","shortLead":"Még a Fidesz szavazóinak 37 százaléka is Magyarországot és Orbán Viktort látja Bindzsisztánban és fiktív vezetőjében –...","id":"20250205_majka-csurran-cseppen-bindzsisztan-publicus-intezet-felmeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef70ab1f-a48b-44a9-8a89-c313e0814c3b.jpg","index":0,"item":"786997a8-87e0-4eaa-8b6e-a8bf5e634e2b","keywords":null,"link":"/kultura/20250205_majka-csurran-cseppen-bindzsisztan-publicus-intezet-felmeres","timestamp":"2025. február. 05. 09:32","title":"Majkának nem kellett megerősítenie, hogy Orbánról szól a Csurran, cseppen, az emberek nagy része így is tudja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a73314ef-8d0b-45d6-982e-50c13573f8f0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatóknak sikerül megfejteniük a Vallis Schrödinger és a Vallis Planck, vagyis két holdbéli kanyon keletkezésének titkát.","shortLead":"Amerikai kutatóknak sikerül megfejteniük a Vallis Schrödinger és a Vallis Planck, vagyis két holdbéli kanyon...","id":"20250205_hold-aszteroida-becsapodas-kanyon-deli-polus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a73314ef-8d0b-45d6-982e-50c13573f8f0.jpg","index":0,"item":"bbc2e66e-de79-470a-8d8c-4324778cd6e7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_hold-aszteroida-becsapodas-kanyon-deli-polus","timestamp":"2025. február. 05. 16:03","title":"Olyan erővel csapódott egy aszteroida a Holdba, hogy 10 perc alatt vájt ki két óriási kanyont","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"652e5f8d-5784-47cd-b9ea-d317d844229e","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Nem biztos, hogy jók az USA-nak, de alapjaiban jogszerűek Donald Trump vámháborús rendeletei.","shortLead":"Nem biztos, hogy jók az USA-nak, de alapjaiban jogszerűek Donald Trump vámháborús rendeletei.","id":"20250206_hvg-trump-usa-vamok-mexiko-kanada-kina-torvenyek-kiskapuk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/652e5f8d-5784-47cd-b9ea-d317d844229e.jpg","index":0,"item":"3d16d4f5-d583-465e-b69d-0cffba62af91","keywords":null,"link":"/360/20250206_hvg-trump-usa-vamok-mexiko-kanada-kina-torvenyek-kiskapuk","timestamp":"2025. február. 06. 11:29","title":"Az amerikai törvények több kiskaput hagynak Trumpnak a vámok tetszés szerinti emelésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Folytatódik a vasutassztrájk, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a MÁV Zrt. álláspontja között óriási a szakadék: a vállalat elutasította a privatizációs bevételből való részesedésre és a rendkívüli béremelésre vonatkozó szakszervezeti követeléseket. A szakszervezet szószegéssel, a gazdasági miniszter politikai zsarolással vádolja az ellentétes oldalt. Sigulinszky Tibort, a MÁV Zrt. szóvivőjét és Bárány Balázst, a VDSZSZ helyettes elnökét kérdeztük a fejleményekről.
hvg.hu: Miért ilyen nyögvenyelősek a tárgyalások a VDSZSZ-szel?
Sigulinszky Tibor: A helyzet nem változott, a munkaügyi vitában nem közeledtek az álláspontok. A vasúttársaság nem engedhet a VDSZSZ irreális követeléseinek. Nincsenek források, hogy a MÁV Cargo privatizációjából származó bevételből valamennyi vasutasnak juttassunk. Természetesen a cargósok megkapják a beígért részvénycsomagot, ez benne van a privatizációs szerződésben. (Az osztrákoknak 102,5 milliárd forintért eladott Cargo munkavállalói majd másfél millió forintot értékű részvénycsomaghoz jutnak: ebből 750 ezer forint névértékű részvényt ingyen kapnak, a másik feléhez pedig kedvezményesen, féláron juthatnak hozzá. A szerk.)
hvg.hu: A VDSZSZ szerint méltányosak a követeléseik, mert a kiszervezések nyomán csökkentek a jövedelmek, ezért követelnek a megajánlott 6,9 százalékon felül még 10 százalék béremelést.
S.T.: A külsős cégekhez kiszervezett dolgozók valóban kaptak évi 10 százalékos béremelést a 2002-2006-os periódusban, de a MÁV-on belüli átszervezések nyomán a létrejött cégekben – ilyen a személyszállítást végző MÁV Start, a vontatási munkákra szakosodott MÁV Trakció, illetve a gépészet – a feltételek nem változtak, a kedvezmények és a jövedelmek nem csökkentek. Ugyanaz a kollektív szerződés vonatkozik rájuk, továbbra is ingyenes vasúti jegyük van, egyéb, béren kívüli juttatásokban részesülnek. A MÁV Start dolgozóira változatlanul érvényes, hogy ez év végéig nem lehet senkit közülük elbocsátani.
hvg.hu: A VDSZSZ és maga Gaskó István elnök állítja, hogy megállapodást kötött a gazdasági minisztérium vezetőivel, konkrétan Kóka János korábbi miniszterrel arról, hogy az MÁV összes dolgozója részesül majd fejenként 250 ezer forinttal a Cargo eladásából befolyó privatizációs bevételből. Önök ezt cáfolják?
S.T.: Gaskó úr egy beszélgetésre hivatkozik, amelynek során szóba került, hogy a Cargo privatizációjából juttatni kellene a vasutasoknak. Erről a beszélgetésről sem jegyzőkönyv, sem hangfelvétel nem született. Igaz, a VDSZSZ több levelet is írt ebben a tárgyban a minisztériumnak, de a tárca soha nem igazolta vissza az ott állítólag elhangzottakat. A VDSZSZ képviselői sem tudtak felmutatni válaszlevelet. A szakszervezetnek semmiféle szerződése sincs, melyre hivatkozhatna. A szakszervezet egyébként folyamatosan véleményezte a tervezett privatizációt, ennek során jelezhette volna a követeléseit. Ennek azonban nincs nyoma.
hvg.hu: Egyébként milyen célja fordítják a MÁV Cargo privatizációjából származó több mint százmilliárd forintot?
S.T.: Még nem kaptuk meg a pénzt. Jelenleg az Európai Unió versenyhivatala vizsgálja a tranzakciót, amit még a hazai versenyhivatal sem hagyott jóvá. Az EU-ban egyesek attól tartanak, hogy az osztrák teherfuvarozókkal egyesült társaság veszedelmes konkurencia lesz a német vagy a francia vasúti árufuvarozás számára. A MÁV Cargo vételárán tehát még korai osztozkodni. Egyébként az összegnek megvan a pontos helye: a vasúttársaság fejlesztésekre és hiteltörlesztésre kívánja fordítani.
Audiatur altera pars. Hallgattassék meg a másik fél is. Felkerestük a VDSZSZ elnökhelyettesét, Bárány Balázst is.
hvg.hu: A MÁV Zrt. szóvivője tagadja, hogy a kiszervezett MÁV-cégeknél csökkent volna a dolgozók jövedelme.
Bárány Balázs: Számításaink ennek az ellenkezőjét bizonyítják. Igaz, a kiszervezettek magukkal vihették addigi bérüket, de az lassabban növekedett, mint a MÁV Zrt.-nél maradt dolgozóké. Az egységes kollektív szerződés értelmében nekik is évente tíz százalékkal kellett volna emelni a bérüket, ez elmaradt, így jelenleg 20-25 százalékkal alacsonyabb a keresetük, mint azoknak, akik a MÁV-nál maradtak. Ez alól csak a MÁV Cargo dolgozói képeznek kivételt, az ő bérük lépést tartott.
hvg.hu: Önök a 250 ezer forintos követelést egy Kóka Jánossal létrejött szóbeli megállapodásra alapozzák, melyről Sigulinszky Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője azt állítja, hogy nincs írásbeli nyoma, sem a vasúttársaság, sem pedig a minisztérium nem igazolta vissza.
B.B: Tekintet nélkül arra, hogy az exminiszter elismeri-e a szóbeli ígéretét, vagy nem, azt állítjuk, hogy a MÁV munkavállalói rászolgáltak arra, hogy részesedjenek a privatizáció bevételéből. A MÁV munkavállalói részére fejenként 250 ezer forint kifizetését követeljük; ez meglehetősen szerény összeg, összesen 8-9 milliárd forintból megoldható lenne. Tehát nem igaz, amit a minisztérium vezetője állított, hogy 30 milliárd forint a követelésünk, vagy amit a MÁV vezetői mondtak, akik 40-50 milliárd forintos többletkiadásról beszéltek.
hvg. hu: Végül is milyenek a létszámarányok? Hányan dolgoznak a kiszervezett társaságokban, illetve a Cargónál? Mekkora súlyt képvisel a VDSZSZ?
B.B: A MÁV-nál – az önállósodott társaságokat is beszámítva – körülbelül 36 ezren dolgoznak, ebből 8 ezren a MÁV Startnál, 3500-an a MÁV-gépészetnél, 5500-an a MÁV Trakciónál, a többiek a pályavasút üzletágnál, illetve a központi apparátusban. A MÁV Cargo Zrt.-nél mintegy 4 ezer fő dolgozik. Ők azok, akik részesednek a privatizációból. A vasutasok közül minden negyedik tagja szakszervezetünknek. Mi a többiekre is gondolunk, nekik is joguk van a nettó 250 ezer forint részesedésre. Követelésünk egyébként változott: először két és fél havi bérnek megfelelő nettó összeget szerettünk volna, de most már – ennek esetleges járulékterhei miatt – megelégednénk költségkímélő, természetbeli juttatással, például ha a dolgozók ilyen értékű étkezési jegyet kapnának a kafetériarendszerben.
hvg.hu: Milyen támogatottságot élvez a sztrájk a vasutasok körében?
B.B: Tagságunk teljes mértékig támogat bennünket. A többiek esetében ellentmondásos a kép. Sok a sztrájktörő – persze ők is igényt tartanának a 250 ezer forintra, ha sikerül kiharcolnunk. Vagyis a magyar vasutasok egy része sztrájkot tör, helyettesíti munkát beszüntető kollégáját, ugyanakkor részesedne a kiharcolt juttatásokból.
hvg.hu: A vasúti sztrájk folytatódik, ezért a GKM vezetői a Volán társaságok autóbuszaival akarják kiváltani a vasúti közlekedést. De az ottani szakszervezeteknek is vannak követeléseik. Összehangolnak valamit is a Volán szakszervezeteivel?
B.B.: Nincsenek ilyen jellegű kapcsolataink. De nem is értjük a MÁV taktikáját. A Volán társaságok nem szívességből nyújtanak segítséget a MÁV vezetőinek, hanem megkérik az árát. Elképesztőnek tartjuk, hogy a vasúttársaság vezetői mindenkinek készek fizetni, kivéve a vasutasokat. Amit a Volánnak kifizetnek, abból már kielégíthetnék a mi követeléseinket is.