Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a6cc842a-2793-4e93-ae36-aa73c6bc1de7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az üvegpalotát még Carlos Ghosn vezetése alatt adták át. ","shortLead":"Az üvegpalotát még Carlos Ghosn vezetése alatt adták át. ","id":"20250527_Nissan-eladnak-a-kozpontjukat-HQ","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6cc842a-2793-4e93-ae36-aa73c6bc1de7.jpg","index":0,"item":"a35b77a8-0cf9-4a97-a3db-1b093617067d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250527_Nissan-eladnak-a-kozpontjukat-HQ","timestamp":"2025. május. 27. 07:27","title":"Drasztikus lépésre szánhatja el magát a Nissan, eladnák a központjukat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"670e4dbd-8563-4ccb-9cf3-200094e06b26","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ha valakinek ellopták volna a szavazólapját. Vagy csak szeretné másodszorra is elmondani a véleményét.","shortLead":"Ha valakinek ellopták volna a szavazólapját. Vagy csak szeretné másodszorra is elmondani a véleményét.","id":"20250526_Matol-online-is-lehet-szavazni-Ukrajna-EU-csatlakozasarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/670e4dbd-8563-4ccb-9cf3-200094e06b26.jpg","index":0,"item":"3badc39a-9684-4d4c-bb1a-63233c906d8b","keywords":null,"link":"/itthon/20250526_Matol-online-is-lehet-szavazni-Ukrajna-EU-csatlakozasarol","timestamp":"2025. május. 26. 07:59","title":"A kormány mától online is engedi az ukrán csatlakozásról szóló szavazást, akárhány email-címmel részt lehet venni benne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f9a52be-5777-4998-8471-97cdc8cbd9e6","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Friedrich Merz szerint Ukrajna most már támadhatja az összes olyan oroszországi katonai célpontot, amit elér.","shortLead":"Friedrich Merz szerint Ukrajna most már támadhatja az összes olyan oroszországi katonai célpontot, amit elér.","id":"20250526_merz-oroszorszag-ukrajna-nyugati-fegyverek-celpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f9a52be-5777-4998-8471-97cdc8cbd9e6.jpg","index":0,"item":"95d1d751-a2b6-4311-af36-5170b1a9e264","keywords":null,"link":"/vilag/20250526_merz-oroszorszag-ukrajna-nyugati-fegyverek-celpont","timestamp":"2025. május. 26. 16:01","title":"Merz: Már nem korlátozzák az ukránokat, hol csapjanak le az oroszokra a nyugati fegyverekkel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c6aaab3-1006-4dcb-87a7-dee577d6f585","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Az első magyar űrhajós a Magyar Érdemrend parancsnoki keresztjét kapta meg.","shortLead":"Az első magyar űrhajós a Magyar Érdemrend parancsnoki keresztjét kapta meg.","id":"20250527_Kituntettek-Farkas-Bertalant","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c6aaab3-1006-4dcb-87a7-dee577d6f585.jpg","index":0,"item":"d0ddb6ed-58e0-402e-ad8c-ae45b949690d","keywords":null,"link":"/itthon/20250527_Kituntettek-Farkas-Bertalant","timestamp":"2025. május. 27. 06:26","title":"Kitüntették Farkas Bertalant","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64b52d39-fc72-4fc2-b663-8c25e8236460","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több újdonság bevezetését is elindították az Androidban. Kiemelt figyelem van a Chrome böngészőn.","shortLead":"Több újdonság bevezetését is elindították az Androidban. Kiemelt figyelem van a Chrome böngészőn.","id":"20250527_android-google-chrome-kisegito-lehetosegek-talkback","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64b52d39-fc72-4fc2-b663-8c25e8236460.jpg","index":0,"item":"9f15c248-5b4a-496d-88d1-21850f1a8c48","keywords":null,"link":"/tudomany/20250527_android-google-chrome-kisegito-lehetosegek-talkback","timestamp":"2025. május. 27. 08:03","title":"Vegye elő a telefont, nyissa meg a böngészőt, épp most jelenik meg ez a sor hasznos funkció","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66116a0f-f081-4d33-8c60-86e4178a6cdd","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Egy friss felmérés szerint még mindig az infláció miatt aggódnak a legtöbben. ","shortLead":"Egy friss felmérés szerint még mindig az infláció miatt aggódnak a legtöbben. ","id":"20250526_anyagi-bizonytalansag-magyarorszag-felmeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66116a0f-f081-4d33-8c60-86e4178a6cdd.jpg","index":0,"item":"1e40dd9d-ed0e-49be-b7f5-7ad6e80f5e94","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250526_anyagi-bizonytalansag-magyarorszag-felmeres","timestamp":"2025. május. 26. 11:25","title":"Tíz magyar felnőttből kilenc anyagi bizonytalanságot érez, és a többség még rosszabb helyzetre számít a közeljövőben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f615ee0-7a26-44ae-a329-760842ffaaae","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Több mint 670 milliárd forintos kiadáscsökkenést várnak a lépéstől. ","shortLead":"Több mint 670 milliárd forintos kiadáscsökkenést várnak a lépéstől. ","id":"20250526_Sporolasba-kezd-a-Volvo-3000-allasnak-intenek-bucsut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f615ee0-7a26-44ae-a329-760842ffaaae.jpg","index":0,"item":"1a3d18e2-498a-42c8-8503-76c501cf99cc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250526_Sporolasba-kezd-a-Volvo-3000-allasnak-intenek-bucsut","timestamp":"2025. május. 26. 15:39","title":"Spórolásba kezd a Volvo: 3000 dolgozónak intenek búcsút","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0367cd4b-81b7-409c-93cd-0bde9e91f2d6","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az eszközt tudományos megfigyelésekhez használták, az oroszok azonban valószínűleg fenyegetésként tekintettek rá.","shortLead":"Az eszközt tudományos megfigyelésekhez használták, az oroszok azonban valószínűleg fenyegetésként tekintettek rá.","id":"20250526_Az-orosz-haditengereszet-ellopott-egy-bojat-Esztorszagtol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0367cd4b-81b7-409c-93cd-0bde9e91f2d6.jpg","index":0,"item":"5a4c14a6-b94e-4022-8670-9af39323621d","keywords":null,"link":"/vilag/20250526_Az-orosz-haditengereszet-ellopott-egy-bojat-Esztorszagtol","timestamp":"2025. május. 26. 10:30","title":"Az orosz haditengerészet ellopott egy bóját Észtországtól, egyelőre senki sem tudja, miért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Folytatódik a vasutassztrájk, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a MÁV Zrt. álláspontja között óriási a szakadék: a vállalat elutasította a privatizációs bevételből való részesedésre és a rendkívüli béremelésre vonatkozó szakszervezeti követeléseket. A szakszervezet szószegéssel, a gazdasági miniszter politikai zsarolással vádolja az ellentétes oldalt. Sigulinszky Tibort, a MÁV Zrt. szóvivőjét és Bárány Balázst, a VDSZSZ helyettes elnökét kérdeztük a fejleményekről.
hvg.hu: Miért ilyen nyögvenyelősek a tárgyalások a VDSZSZ-szel?
Sigulinszky Tibor: A helyzet nem változott, a munkaügyi vitában nem közeledtek az álláspontok. A vasúttársaság nem engedhet a VDSZSZ irreális követeléseinek. Nincsenek források, hogy a MÁV Cargo privatizációjából származó bevételből valamennyi vasutasnak juttassunk. Természetesen a cargósok megkapják a beígért részvénycsomagot, ez benne van a privatizációs szerződésben. (Az osztrákoknak 102,5 milliárd forintért eladott Cargo munkavállalói majd másfél millió forintot értékű részvénycsomaghoz jutnak: ebből 750 ezer forint névértékű részvényt ingyen kapnak, a másik feléhez pedig kedvezményesen, féláron juthatnak hozzá. A szerk.)
hvg.hu: A VDSZSZ szerint méltányosak a követeléseik, mert a kiszervezések nyomán csökkentek a jövedelmek, ezért követelnek a megajánlott 6,9 százalékon felül még 10 százalék béremelést.
S.T.: A külsős cégekhez kiszervezett dolgozók valóban kaptak évi 10 százalékos béremelést a 2002-2006-os periódusban, de a MÁV-on belüli átszervezések nyomán a létrejött cégekben – ilyen a személyszállítást végző MÁV Start, a vontatási munkákra szakosodott MÁV Trakció, illetve a gépészet – a feltételek nem változtak, a kedvezmények és a jövedelmek nem csökkentek. Ugyanaz a kollektív szerződés vonatkozik rájuk, továbbra is ingyenes vasúti jegyük van, egyéb, béren kívüli juttatásokban részesülnek. A MÁV Start dolgozóira változatlanul érvényes, hogy ez év végéig nem lehet senkit közülük elbocsátani.
hvg.hu: A VDSZSZ és maga Gaskó István elnök állítja, hogy megállapodást kötött a gazdasági minisztérium vezetőivel, konkrétan Kóka János korábbi miniszterrel arról, hogy az MÁV összes dolgozója részesül majd fejenként 250 ezer forinttal a Cargo eladásából befolyó privatizációs bevételből. Önök ezt cáfolják?
S.T.: Gaskó úr egy beszélgetésre hivatkozik, amelynek során szóba került, hogy a Cargo privatizációjából juttatni kellene a vasutasoknak. Erről a beszélgetésről sem jegyzőkönyv, sem hangfelvétel nem született. Igaz, a VDSZSZ több levelet is írt ebben a tárgyban a minisztériumnak, de a tárca soha nem igazolta vissza az ott állítólag elhangzottakat. A VDSZSZ képviselői sem tudtak felmutatni válaszlevelet. A szakszervezetnek semmiféle szerződése sincs, melyre hivatkozhatna. A szakszervezet egyébként folyamatosan véleményezte a tervezett privatizációt, ennek során jelezhette volna a követeléseit. Ennek azonban nincs nyoma.
hvg.hu: Egyébként milyen célja fordítják a MÁV Cargo privatizációjából származó több mint százmilliárd forintot?
S.T.: Még nem kaptuk meg a pénzt. Jelenleg az Európai Unió versenyhivatala vizsgálja a tranzakciót, amit még a hazai versenyhivatal sem hagyott jóvá. Az EU-ban egyesek attól tartanak, hogy az osztrák teherfuvarozókkal egyesült társaság veszedelmes konkurencia lesz a német vagy a francia vasúti árufuvarozás számára. A MÁV Cargo vételárán tehát még korai osztozkodni. Egyébként az összegnek megvan a pontos helye: a vasúttársaság fejlesztésekre és hiteltörlesztésre kívánja fordítani.
Audiatur altera pars. Hallgattassék meg a másik fél is. Felkerestük a VDSZSZ elnökhelyettesét, Bárány Balázst is.
hvg.hu: A MÁV Zrt. szóvivője tagadja, hogy a kiszervezett MÁV-cégeknél csökkent volna a dolgozók jövedelme.
Bárány Balázs: Számításaink ennek az ellenkezőjét bizonyítják. Igaz, a kiszervezettek magukkal vihették addigi bérüket, de az lassabban növekedett, mint a MÁV Zrt.-nél maradt dolgozóké. Az egységes kollektív szerződés értelmében nekik is évente tíz százalékkal kellett volna emelni a bérüket, ez elmaradt, így jelenleg 20-25 százalékkal alacsonyabb a keresetük, mint azoknak, akik a MÁV-nál maradtak. Ez alól csak a MÁV Cargo dolgozói képeznek kivételt, az ő bérük lépést tartott.
hvg.hu: Önök a 250 ezer forintos követelést egy Kóka Jánossal létrejött szóbeli megállapodásra alapozzák, melyről Sigulinszky Tibor, a MÁV Zrt. szóvivője azt állítja, hogy nincs írásbeli nyoma, sem a vasúttársaság, sem pedig a minisztérium nem igazolta vissza.
B.B: Tekintet nélkül arra, hogy az exminiszter elismeri-e a szóbeli ígéretét, vagy nem, azt állítjuk, hogy a MÁV munkavállalói rászolgáltak arra, hogy részesedjenek a privatizáció bevételéből. A MÁV munkavállalói részére fejenként 250 ezer forint kifizetését követeljük; ez meglehetősen szerény összeg, összesen 8-9 milliárd forintból megoldható lenne. Tehát nem igaz, amit a minisztérium vezetője állított, hogy 30 milliárd forint a követelésünk, vagy amit a MÁV vezetői mondtak, akik 40-50 milliárd forintos többletkiadásról beszéltek.
hvg. hu: Végül is milyenek a létszámarányok? Hányan dolgoznak a kiszervezett társaságokban, illetve a Cargónál? Mekkora súlyt képvisel a VDSZSZ?
B.B: A MÁV-nál – az önállósodott társaságokat is beszámítva – körülbelül 36 ezren dolgoznak, ebből 8 ezren a MÁV Startnál, 3500-an a MÁV-gépészetnél, 5500-an a MÁV Trakciónál, a többiek a pályavasút üzletágnál, illetve a központi apparátusban. A MÁV Cargo Zrt.-nél mintegy 4 ezer fő dolgozik. Ők azok, akik részesednek a privatizációból. A vasutasok közül minden negyedik tagja szakszervezetünknek. Mi a többiekre is gondolunk, nekik is joguk van a nettó 250 ezer forint részesedésre. Követelésünk egyébként változott: először két és fél havi bérnek megfelelő nettó összeget szerettünk volna, de most már – ennek esetleges járulékterhei miatt – megelégednénk költségkímélő, természetbeli juttatással, például ha a dolgozók ilyen értékű étkezési jegyet kapnának a kafetériarendszerben.
hvg.hu: Milyen támogatottságot élvez a sztrájk a vasutasok körében?
B.B: Tagságunk teljes mértékig támogat bennünket. A többiek esetében ellentmondásos a kép. Sok a sztrájktörő – persze ők is igényt tartanának a 250 ezer forintra, ha sikerül kiharcolnunk. Vagyis a magyar vasutasok egy része sztrájkot tör, helyettesíti munkát beszüntető kollégáját, ugyanakkor részesedne a kiharcolt juttatásokból.
hvg.hu: A vasúti sztrájk folytatódik, ezért a GKM vezetői a Volán társaságok autóbuszaival akarják kiváltani a vasúti közlekedést. De az ottani szakszervezeteknek is vannak követeléseik. Összehangolnak valamit is a Volán szakszervezeteivel?
B.B.: Nincsenek ilyen jellegű kapcsolataink. De nem is értjük a MÁV taktikáját. A Volán társaságok nem szívességből nyújtanak segítséget a MÁV vezetőinek, hanem megkérik az árát. Elképesztőnek tartjuk, hogy a vasúttársaság vezetői mindenkinek készek fizetni, kivéve a vasutasokat. Amit a Volánnak kifizetnek, abból már kielégíthetnék a mi követeléseinket is.