Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fad42b45-ee9d-4096-b590-148ea092caa2","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Már nem csak a terrorveszély miatt óvatosak a légitársaságok, nem csak azért, mert mondjuk fogpasztának vagy samponnak álcázott anyagokból pokolgépet lehetne barkácsolni a fedélzeten; reális kockázatot jelentenek a közönséges akkumulátorok is. Több veszélyes tűzeset nyomán egyre több helyen korlátozás alá esik a hordozható akku (powerbank) vagy akár az elektromos cigaretta is.","shortLead":"Már nem csak a terrorveszély miatt óvatosak a légitársaságok, nem csak azért, mert mondjuk fogpasztának vagy samponnak...","id":"20250508_hvg-forro-percek-powerbank-szabalyok-repulon-feladott-poggyasz-kezipoggyasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fad42b45-ee9d-4096-b590-148ea092caa2.jpg","index":0,"item":"f3d4f759-d5cc-44ab-a305-b3e238f89fd2","keywords":null,"link":"/360/20250508_hvg-forro-percek-powerbank-szabalyok-repulon-feladott-poggyasz-kezipoggyasz","timestamp":"2025. május. 08. 07:00","title":"Szigorodnak a szabályok a repülőkön, célkeresztben a mobiltöltő powerbank","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eebbc3e1-ede1-48d5-8893-a983dc2685dd","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Kijött egy lista, melyen állítólag azok a háztartási termékek vannak, amelyek árrését befagyasztatná a kormány.","shortLead":"Kijött egy lista, melyen állítólag azok a háztartási termékek vannak, amelyek árrését befagyasztatná a kormány.","id":"20250507_arresstop-arressapka-haztartasi-termekek-lista-tisztitoszerek-tisztalkodo-szerek-nagy-marton-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eebbc3e1-ede1-48d5-8893-a983dc2685dd.jpg","index":0,"item":"82122d90-fd28-4aa0-a800-bc009c3eab08","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250507_arresstop-arressapka-haztartasi-termekek-lista-tisztitoszerek-tisztalkodo-szerek-nagy-marton-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 11:15","title":"Árréssapkát kaphat Nagy Mártontól az izzadásgátló stift és a mosogatógép-tabletta is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a6453f5-b2e4-4cf6-bf61-dac9788148d5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Tavalyhoz képest feleannyi idő alatt kelnek el a fővárosi panellakások. A korszerű, iskolához, csomóponthoz, munkahelyekhez közeli ingatlanokra sokkal gyorsabban találnak vevőt, mint a többire.","shortLead":"Tavalyhoz képest feleannyi idő alatt kelnek el a fővárosi panellakások. A korszerű, iskolához, csomóponthoz...","id":"20250507_ingatlan-panellakasok-gyorsan-elkelnek-duna-house-lakaspiac","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a6453f5-b2e4-4cf6-bf61-dac9788148d5.jpg","index":0,"item":"86ff6664-a682-4060-b50f-e87e587d0f32","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250507_ingatlan-panellakasok-gyorsan-elkelnek-duna-house-lakaspiac","timestamp":"2025. május. 07. 13:23","title":"Egyre gyorsabban kapkodják el a budapesti paneleket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0f3d8b8-ca28-4033-a3ab-184377762cd1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A szedán és kombi változatban egyaránt elérhető külsőleg tölthető Audi A6 elektromos hatótávja meghaladja a 100 kilométert.","shortLead":"A szedán és kombi változatban egyaránt elérhető külsőleg tölthető Audi A6 elektromos hatótávja meghaladja a 100...","id":"20250507_igen-komoly-villanyhatotavval-debutalt-a-vadonatuj-plugin-hibrid-audi-a6","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0f3d8b8-ca28-4033-a3ab-184377762cd1.jpg","index":0,"item":"865fddb6-ab01-43b7-a963-43893c5280b6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_igen-komoly-villanyhatotavval-debutalt-a-vadonatuj-plugin-hibrid-audi-a6","timestamp":"2025. május. 07. 07:21","title":"Igen komoly villanyhatótávval debütált a vadonatúj plugin hibrid Audi A6","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f21c7b6b-30f2-47c6-9768-cd0cf9fdf0f0","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Ahmed al-Saraa az Aszad-rezsim bukása óta vezeti Szíriát, hivatalosan az átmeneti időszakra nevezték ki.","shortLead":"Ahmed al-Saraa az Aszad-rezsim bukása óta vezeti Szíriát, hivatalosan az átmeneti időszakra nevezték ki.","id":"20250507_Az-uj-sziriai-elnok-elso-europai-utjan-Macronnal-talalkozik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f21c7b6b-30f2-47c6-9768-cd0cf9fdf0f0.jpg","index":0,"item":"0009e5d8-5944-4a51-80e4-4df0ca9eeed5","keywords":null,"link":"/vilag/20250507_Az-uj-sziriai-elnok-elso-europai-utjan-Macronnal-talalkozik","timestamp":"2025. május. 07. 14:51","title":"Macronnal tárgyal első európai útján az új szíriai elnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9910ab86-ecb4-416e-b009-002d20fbc9cf","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"gazdasag","description":"Azt gondoljuk, hogy az Európai Bíróság friss döntése nem rajzolja át alapvetően a magyar devizahitelesek helyzetét – mondta Csányi Sándor, az OTP Bank elnöke a HVG-nek. A lengyel piacon pedig addig nem jelennek meg, amíg nem rendezik az ottani devizahitelesek ügyét. Ha a Pallas Athéné alapítvány megfelelő fedezeteket tudna adni, és hitelt kérne, akkor nem politikai szempontból vizsgálná az OTP a kérdést.","shortLead":"Azt gondoljuk, hogy az Európai Bíróság friss döntése nem rajzolja át alapvetően a magyar devizahitelesek helyzetét –...","id":"20250507_csanyi-sandor-otp-bank-devizahitel-peter-lengyel-pallas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9910ab86-ecb4-416e-b009-002d20fbc9cf.jpg","index":0,"item":"1357eb5f-4ad1-4d0b-b547-040b5f2a2c9d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250507_csanyi-sandor-otp-bank-devizahitel-peter-lengyel-pallas-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 15:01","title":"Csányi Sándor a HVG-nek: Amíg nem rendezik a devizahitelesek ügyét, addig nem megyünk a lengyel piacra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d706dc9-18e5-4e13-850a-f5b959bfc6bc","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"Háborúellenes költségvetés – ekként jellemezte a jövő évi büdzsé tervezetét Nagy Márton. A nemzetgazdasági miniszter a nemzeti színű szalaggal átkötött dokumentumot kedd délután adta át Kövér Lászlónak, az Országgyűlés elnökének. Amikor az ezt követő sajtótájékoztatón arra emlékeztették, hogy bő fél évvel ezelőtt a 2025-öst békeköltségvetésnek nevezték, azt válaszolta: bíztunk Donald Trump győzelmében és abban, hogy gyorsan véget vet a háborúnak. Az előbbi bejött, az utóbbira még várni kell.","shortLead":"Háborúellenes költségvetés – ekként jellemezte a jövő évi büdzsé tervezetét Nagy Márton. A nemzetgazdasági miniszter...","id":"20250507_koltsegvetes-nagy-marton-gazdasag-valasztasi-osztogatas-kiigazitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d706dc9-18e5-4e13-850a-f5b959bfc6bc.jpg","index":0,"item":"5efd672f-d7d5-4abe-a062-21bfb4a249d5","keywords":null,"link":"/360/20250507_koltsegvetes-nagy-marton-gazdasag-valasztasi-osztogatas-kiigazitas","timestamp":"2025. május. 07. 13:30","title":"2026-ban is nagy koppanás jöhet a választási osztogatás után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87c654da-77ff-4d68-82d2-c698cbac4737","c_author":"MTI","category":"elet","description":"A kormány szeretné megakadályozni, hogy az emberek ittasan üljenek a volán mögé, a taxisok nem elégedetttek a felvetett megoldással. ","shortLead":"A kormány szeretné megakadályozni, hogy az emberek ittasan üljenek a volán mögé, a taxisok nem elégedetttek a felvetett...","id":"20250507_Nem-akarnak-reszeg-embereket-szallitani-ket-napig-sztrajkolnanak-az-atheni-taxisok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87c654da-77ff-4d68-82d2-c698cbac4737.jpg","index":0,"item":"4c75f6bf-b704-474d-b943-8c844c942ec1","keywords":null,"link":"/elet/20250507_Nem-akarnak-reszeg-embereket-szallitani-ket-napig-sztrajkolnanak-az-atheni-taxisok","timestamp":"2025. május. 07. 06:25","title":"Nem akarnak részeg embereket szállítani, két napig sztrájkolnának az athéni taxisok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A péntekre beharangozott egész napos sztrájk miatt várhatóan egyáltalán nem indulnak Budapesten metró-, villamos-, autóbusz-, troli- és HÉV-járatok. A közlekedési dolgozók aggódnak: a BKV vezetésének nincs elképzelése a vállalat rendbetételéről, állami tőkeinjekció híján őszre fizetésképtelenné válhat. A tervbe vett járatritkítás annyi, mint halottnak a csók. Gulyás Attilát, a szakszervezet alelnökét és Vitézy Dávidot, a VEKE szóvivőjét kérdeztük.
Gulyás Attila. Szót emel a szakszerve- zet beleszólása mellett
A szakszervezet változatlanul követeli az úgynevezett paraméterkönyv-tervezet visszavonását – hangsúlyozta Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) alelnöke. A paraméterkönyvben a BKV tájékoztatja a fővárosi vezetést a vállalt teljesítményről, ennek gazdasági hatásairól, továbbá a részletes közlekedési menetrendekről. A tervezetből kiderül, hogy elfogadása esetén az úgynevezett vonalkilométer – vagyis a járművek által megtett út kilométerben kifejezve – a metrónál (ebbe a földalatti is beleértendő) csak 2,7, míg a trolinál 13 százalékkal csökkenne. A férőhelykilométer, vagyis a járművek által megtett út és az egyes járművek hivatalosan megállapított férőhelyének szorzata ugyancsak minden járműtípusnál – autóbusz, troli, villamos, HÉV, metró – csökkenne – állapítja meg a szakszervezeti vezető. Mint hozzáteszi: ráadásul, ha egy vonalon például eddig volt tíz nem csuklós busz, s a helyükre beraknak most hat csuklósat, az adott vonalon a férőhelykilométer nem változik, de a buszok mégis sokkal ritkábban járnak majd.
Gulyás aláhúzta, hogy a szakszervezet eddig sem „zsigerből” volt a ritkítás ellen. „Azt mondtuk, hogy vonjanak be minket a döntések előkészítésébe. Dolgozóink – szakmai tapasztalataik révén – talán sokkal különb anyagot tudnának letenni az asztalra, mint a mostani tervezet. Akik az íróasztalnál ezt elkészítették, azoknak csak áttételes információik vannak arról, hogy mi zajlik kint az életben. Ráadásul a vállalat kötelezettséget is vállalt arra, hogy nélkülünk a paraméterkönyvet nem kezdi el kidolgozni.”
„Ez a paraméterkönyv fordítva készült, mint kellett volna; vagyis fölmérem az utazási igényeket, hozzászerkesztek egy korrekt menetrendet. Az egésznek a végén kijön egy végösszeg. Itt a végösszegből kiindulva rakták össze a paraméterkönyvet. Ez így nem megy – szögezte le Gulyás. Szerinte éppen hogy nem létszámleépítésre lenne szükség – márpedig a paraméterkönyv-tervezet elfogadása ezzel is járna –, hanem ellenkezőleg, munkaerő felvételére, hiszen munkaerőhiánya van a BKV-nak. „Egyes területeken egyszerűen már nem tudják elvégezni a munkát a kollégák. Egy auditáló cég kimutatta, hogy például a műszaki igazgatóságon ötven ember hiányzik.”
A paraméterkönyv-tervezet visszavonása a szakszervezetnek csak az egyik követelése. Legalább ilyen fontosnak tartják a BKV finanszírozási problémáinak megoldását. „Szeptemberre a cég eljut odáig – és ezt senki sem cáfolta eddig –, hogy vagy a béreket, vagy a beszállítói számlákat nem tudja kifizetni, magyarul csődbe jut” – mondta. Hozzátette: a főváros által az államtól kért 18,5 milliárdos plusz állami támogatás a csőd elkerülésére elég lenne. Kiss Péter azonban a városvezetésnek írt válaszlevelében csak a tárgyalások folytatását ígérte, pénzt nem.
Azt Gulyás egyelőre nem tudta megmondani, hogy a sztrájk valóban teljes lesz-e, vagyis az egész tömegközlekedés leáll-e egy napra. A közvélemény negatív reakciójától a szakszervezeti alelnök nem fél. Szerinte a többség megérti, hogy a sztrájk követelései egybeesnek az utasok érdekeivel. „Ha csődbe jut a BKV, akkor kiszámíthatatlan lesz a tömegközlekedés, lehet, hogy teljesen összeomlik” – mutatott rá.
Összegzésül Gulyás így fogalmazott: „Nincsenek illúzióink, nem számolunk azzal, hogy egy-két héten belül itt lesz a finanszírozáshoz szükséges összeg. Azt viszont elvárjuk, hogy a menedzsment és a tulajdonos együttesen kezdjen el dolgozni a BKV pénzügyi helyzetének stabilizálását célzó programon. Ha kötelezettséget vállalnának, hogy ehhez most velünk együtt hozzákezdenek, a paraméterkönyv-tervezetet visszavonják és nyár végére a közös javaslatokat leteszik az asztalra, lefújnánk a sztrájkot.”
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, a Közlekedésfejlesztés munkacsoport vezetője a hvg.hu-nak nyilatkozva azt mondta: nem örül a péntekre meghirdetett egész napos sztrájknak, de annak – akárcsak a múlt hétfőinek – előidézője nem a szakszervezet, hanem a városvezetés. „A BKV dolgozói kész helyzet elé vannak állítva a teljesen esztelen járatritkítási csomag miatt. Megértem a BKV dolgozóit” – húzta alá.
Vitézy szerint meglehetősen aggályos, hogy két nappal az április 7-iki munkabeszüntetés előtt a fővárosi kabinet elfogadta a paraméterkönyv tervezetét. Úgy vélte: a paraméterkönyv mind az utasoknak, mind a BKV dolgozóinak előnytelen, egy készülő sztrájk előtt két nappal ilyet elfogadni pedig felelőtlenség. „A lobogó tűzre öntöttek három kanna olajat” – fogalmazott. Szerinte a járatritkítást mihamarább vissza kéne vonni. A hét közepén a Városüzemeltetési Bizottság szavaz a tervezetről. Vitézy – aki tagja a BKV Felügyelő Bizottságának (FB) is – azt mondta: az FB-nek nincs vétójoga, de tekintettel arra, hogy öt-négy arányban leszavazta a javaslatot, nem lenne szerencsés, ha a főváros ezt az állásfoglalást figyelmen kívül hagyná.
A szóvivő szerint Hagyó Miklós közlekedésért felelős főpolgármester-helyettes és Antal Attila BKV-vezérigazgató programja megbukott. Ők az ígérték, hogy nullszaldóssá teszik a vállalatot, de nem járatritkítással, hanem egyéb módokon történő spórolással, például az adminisztráció csökkentésével. Nem így történt. Őszre a BKV működésképtelenné válhat, adósbesorolása romlik és jelenleg 80 milliárd forint az adóssága. Vitézy úgy látja: aggasztó, hogy a BKV működését hitelből finanszírozzák. Magát a működést ugyanis az állam, illetve a főváros által fizetett támogatásokból, plusz a jegyeladásból kellene finanszírozni, míg a hitelekből beruházni kellene fejlesztésekre. Mivel a 2008-ra tervezett kiadás 119 milliárd forint, a bevétel pedig 107 milliárd, így a hiány ismét 12 milliárddal nő.
Vitézy szerint a BKV képes lenne többletbevételhez jutni, ám a teljes közlekedési menedzsment egységes kezelésére lenne szükség. Példának azt hozza föl, hogy Szegeden és Debrecenben nullszaldósan működik a tömegközlekedés a parkolási díjakból. Hosszú távon bevezethetőnek véli a dugódíjat is, de kizárólag megfelelő előkészítéssel. Azt pedig kevéssé tartja hatékonynak, hogy számos esetben, például a paraméterkönyv esetében, a szolgáltatás megrendelését, teljesítését, majd a teljesítés ellenőrzését is ugyanaz a cég – a BKV – végezte.
A Hagyó Miklós által előterjesztett mostani paraméterkönyv-tervezettel – 260-ból 196 járat ritkítását tartalmazza – legfeljebb 2,1 milliárd forint spórolható meg. Ez olyan csepp a tengerben, hogy az ember hajlamos föltételezni: a főváros vezetése kizárólag presztízsből erőlteti az ügyet – tette hozzá Vitézy. „Elefánt a porcelánboltban” – fogalmazott. Ő sem tart attól, hogy a sztrájk következtében a BKV dolgozói elvesztik a közvélemény kétségtelenül meglévő szimpátiáját. „Ritka eset, hogy egy sztrájk nem bérsztrájk, és ez nem az. Érdekközösség áll fönt a cég dolgozói és az utasok között” – fejtette ki a civil szervezet szóvivője.