Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"78f7789b-4139-454a-a6b0-504cce23e60d","c_author":"HVG","category":"360","description":"„A műalkotásnak már az elkészítése előtt teljes mértékben elképzeltnek és szellemileg megformáltnak kell lennie” – Theo van Doesburg manifesztumának ez a megállapítása mindkét művészre áll.","shortLead":"„A műalkotásnak már az elkészítése előtt teljes mértékben elképzeltnek és szellemileg megformáltnak kell lennie” – Theo...","id":"20250531_hvg-Bors-Gyorgyi-Mengyan-Andras-muveszet-tudomany-kiallitas-FUGA-Budapesti-Epiteszeti-Kozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78f7789b-4139-454a-a6b0-504cce23e60d.jpg","index":0,"item":"239a9356-5133-4c4c-a0ec-4275024c3fc3","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-Bors-Gyorgyi-Mengyan-Andras-muveszet-tudomany-kiallitas-FUGA-Budapesti-Epiteszeti-Kozpont","timestamp":"2025. május. 31. 16:15","title":"A reneszánsztól a színtiszta vizuális logikáig – Bors Györgyi és Mengyán András közös kiállítása a FUGA-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"be2e6b77-ea82-4cd5-9b22-9aa43f72e5e2","c_author":"Farkas Zoltán","category":"360","description":"Totalitárius rendszert csak brutális erővel lehet fenntartani. Amint a Kínai Kommunista Párt úgy látta, hogy a korlátozott pluralizmus árt a hatalmának, visszavette a gazdaság ellenőrzését, holott a rendszert a magánvállalkozások mentették meg – mondja Hszü Cseng-kang kínai közgazdász, a Stanford Egyetem professzora. Azt is elmagyarázza, miért ugródeszka Kínának Magyarország az EU piacai felé.","shortLead":"Totalitárius rendszert csak brutális erővel lehet fenntartani. Amint a Kínai Kommunista Párt úgy látta...","id":"20250530_hvg-hszu-csengkang-kinai-kozgazdasz-professzor-stanford-egyetem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/be2e6b77-ea82-4cd5-9b22-9aa43f72e5e2.jpg","index":0,"item":"1c26efa7-0c0e-45d0-9017-c3b692affcda","keywords":null,"link":"/360/20250530_hvg-hszu-csengkang-kinai-kozgazdasz-professzor-stanford-egyetem","timestamp":"2025. május. 30. 16:05","title":"„A kínai és a magyar kormány között intim kapcsolat van” – interjú Hszü Cseng-kang stanfordi professzorral","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A 10 százalékkal csökkenő árbevétel ellenére a profit 20 százalékkal nőtt.","shortLead":"A 10 százalékkal csökkenő árbevétel ellenére a profit 20 százalékkal nőtt.","id":"20250531_interior-design-szijjarto-peter-feleseg-profit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634.jpg","index":0,"item":"ef9abd94-4e77-40b1-9ac1-5db8ae27f716","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_interior-design-szijjarto-peter-feleseg-profit","timestamp":"2025. május. 31. 20:36","title":"Szijjártó Péter felesége tavaly 400 milliós osztalékot vett ki a kft.-jéből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"acb3106e-6f79-4a6d-949a-3aafb615cfc4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Számítani kell záporokra, zivatarokra is. ","shortLead":"Számítani kell záporokra, zivatarokra is. ","id":"20250531_idojaras-elorejelzes-hoseg-nyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/acb3106e-6f79-4a6d-949a-3aafb615cfc4.jpg","index":0,"item":"308e333c-6bc0-4990-9b70-c652ac0f5379","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_idojaras-elorejelzes-hoseg-nyar","timestamp":"2025. május. 31. 11:40","title":"Itt a nyár, a jövő héten akár 34 fok is lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d8bfaf53-e94d-4b8b-a758-276b4aefa224","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250601_telekom-magenta-ai-csalo-hivas-atveres-samsung-account-torlese-agy-oregedese-streaming-uj-csomagok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8bfaf53-e94d-4b8b-a758-276b4aefa224.jpg","index":0,"item":"2f652615-00c7-42ab-bfd6-315b19527c5c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250601_telekom-magenta-ai-csalo-hivas-atveres-samsung-account-torlese-agy-oregedese-streaming-uj-csomagok","timestamp":"2025. június. 01. 12:00","title":"Ez történt: A Telekom mindenkinél bekapcsolt egy ingyenes új funkciót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2baa532-937c-4a21-b3c6-4d0c492ed8a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Igencsak jól jött és jön a korszerű grafikus processzorairól ismert Nvidiának a mesterséges intelligencia előretörése. Most is egy újabb világrekordot mondhat a magáénak ennek köszönhetően.","shortLead":"Igencsak jól jött és jön a korszerű grafikus processzorairól ismert Nvidiának a mesterséges intelligencia előretörése...","id":"20250531_nvidia-a-mesterseges-intelligencia-benchmark-teljesitmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2baa532-937c-4a21-b3c6-4d0c492ed8a5.jpg","index":0,"item":"4150cfdc-7ae1-40e6-81fb-f42861ac9b94","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_nvidia-a-mesterseges-intelligencia-benchmark-teljesitmeny","timestamp":"2025. május. 31. 20:03","title":"Megvan az új világrekord, új korszak jöhet: már ennyire gyors a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"225be881-8f62-4542-b01a-14faff6f873a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Régi üzleti kapcsolat ez, most is online hirdetésekért fizet a Fidesz-frakció.","shortLead":"Régi üzleti kapcsolat ez, most is online hirdetésekért fizet a Fidesz-frakció.","id":"20250531_Ujabb-felmilliardos-szerzodest-kotott-a-Fidesz-frakcio-ezuttal-egy-kobanyai-kis-ceggel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/225be881-8f62-4542-b01a-14faff6f873a.jpg","index":0,"item":"e9c00355-8ecb-4947-8ce2-cd211f60ba61","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Ujabb-felmilliardos-szerzodest-kotott-a-Fidesz-frakcio-ezuttal-egy-kobanyai-kis-ceggel","timestamp":"2025. május. 31. 19:15","title":"Újabb félmilliárdos szerződést kötött a Fidesz-frakció, ezúttal egy kőbányai kis céggel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ea0b175-9013-4d1b-b276-22d4e7a2ceab","c_author":"HVG","category":"360","description":"Fontosabb a testtömegnél az, hogy miként oszlik el a zsír a testen, amikor a szív- és érrendszeri betegségek kockázatáról van szó – tárták a nyilvánosság elé legfrissebb eredményeiket svéd kutatók az Európai Kardiológiai Társaság belgrádi konferenciáján.","shortLead":"Fontosabb a testtömegnél az, hogy miként oszlik el a zsír a testen, amikor a szív- és érrendszeri betegségek...","id":"20250531_hvg-bmi-testtomeg-derekmeret-sziv-errendszeri-betegseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ea0b175-9013-4d1b-b276-22d4e7a2ceab.jpg","index":0,"item":"6d187c4d-a25c-4f22-8fd5-8c2240bec7e5","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-bmi-testtomeg-derekmeret-sziv-errendszeri-betegseg","timestamp":"2025. május. 31. 15:45","title":"Felejtse el a BMI-t, van egy sokkal beszédesebb mutató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A péntekre beharangozott egész napos sztrájk miatt várhatóan egyáltalán nem indulnak Budapesten metró-, villamos-, autóbusz-, troli- és HÉV-járatok. A közlekedési dolgozók aggódnak: a BKV vezetésének nincs elképzelése a vállalat rendbetételéről, állami tőkeinjekció híján őszre fizetésképtelenné válhat. A tervbe vett járatritkítás annyi, mint halottnak a csók. Gulyás Attilát, a szakszervezet alelnökét és Vitézy Dávidot, a VEKE szóvivőjét kérdeztük.
Gulyás Attila. Szót emel a szakszerve- zet beleszólása mellett
A szakszervezet változatlanul követeli az úgynevezett paraméterkönyv-tervezet visszavonását – hangsúlyozta Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) alelnöke. A paraméterkönyvben a BKV tájékoztatja a fővárosi vezetést a vállalt teljesítményről, ennek gazdasági hatásairól, továbbá a részletes közlekedési menetrendekről. A tervezetből kiderül, hogy elfogadása esetén az úgynevezett vonalkilométer – vagyis a járművek által megtett út kilométerben kifejezve – a metrónál (ebbe a földalatti is beleértendő) csak 2,7, míg a trolinál 13 százalékkal csökkenne. A férőhelykilométer, vagyis a járművek által megtett út és az egyes járművek hivatalosan megállapított férőhelyének szorzata ugyancsak minden járműtípusnál – autóbusz, troli, villamos, HÉV, metró – csökkenne – állapítja meg a szakszervezeti vezető. Mint hozzáteszi: ráadásul, ha egy vonalon például eddig volt tíz nem csuklós busz, s a helyükre beraknak most hat csuklósat, az adott vonalon a férőhelykilométer nem változik, de a buszok mégis sokkal ritkábban járnak majd.
Gulyás aláhúzta, hogy a szakszervezet eddig sem „zsigerből” volt a ritkítás ellen. „Azt mondtuk, hogy vonjanak be minket a döntések előkészítésébe. Dolgozóink – szakmai tapasztalataik révén – talán sokkal különb anyagot tudnának letenni az asztalra, mint a mostani tervezet. Akik az íróasztalnál ezt elkészítették, azoknak csak áttételes információik vannak arról, hogy mi zajlik kint az életben. Ráadásul a vállalat kötelezettséget is vállalt arra, hogy nélkülünk a paraméterkönyvet nem kezdi el kidolgozni.”
„Ez a paraméterkönyv fordítva készült, mint kellett volna; vagyis fölmérem az utazási igényeket, hozzászerkesztek egy korrekt menetrendet. Az egésznek a végén kijön egy végösszeg. Itt a végösszegből kiindulva rakták össze a paraméterkönyvet. Ez így nem megy – szögezte le Gulyás. Szerinte éppen hogy nem létszámleépítésre lenne szükség – márpedig a paraméterkönyv-tervezet elfogadása ezzel is járna –, hanem ellenkezőleg, munkaerő felvételére, hiszen munkaerőhiánya van a BKV-nak. „Egyes területeken egyszerűen már nem tudják elvégezni a munkát a kollégák. Egy auditáló cég kimutatta, hogy például a műszaki igazgatóságon ötven ember hiányzik.”
A paraméterkönyv-tervezet visszavonása a szakszervezetnek csak az egyik követelése. Legalább ilyen fontosnak tartják a BKV finanszírozási problémáinak megoldását. „Szeptemberre a cég eljut odáig – és ezt senki sem cáfolta eddig –, hogy vagy a béreket, vagy a beszállítói számlákat nem tudja kifizetni, magyarul csődbe jut” – mondta. Hozzátette: a főváros által az államtól kért 18,5 milliárdos plusz állami támogatás a csőd elkerülésére elég lenne. Kiss Péter azonban a városvezetésnek írt válaszlevelében csak a tárgyalások folytatását ígérte, pénzt nem.
Azt Gulyás egyelőre nem tudta megmondani, hogy a sztrájk valóban teljes lesz-e, vagyis az egész tömegközlekedés leáll-e egy napra. A közvélemény negatív reakciójától a szakszervezeti alelnök nem fél. Szerinte a többség megérti, hogy a sztrájk követelései egybeesnek az utasok érdekeivel. „Ha csődbe jut a BKV, akkor kiszámíthatatlan lesz a tömegközlekedés, lehet, hogy teljesen összeomlik” – mutatott rá.
Összegzésül Gulyás így fogalmazott: „Nincsenek illúzióink, nem számolunk azzal, hogy egy-két héten belül itt lesz a finanszírozáshoz szükséges összeg. Azt viszont elvárjuk, hogy a menedzsment és a tulajdonos együttesen kezdjen el dolgozni a BKV pénzügyi helyzetének stabilizálását célzó programon. Ha kötelezettséget vállalnának, hogy ehhez most velünk együtt hozzákezdenek, a paraméterkönyv-tervezetet visszavonják és nyár végére a közös javaslatokat leteszik az asztalra, lefújnánk a sztrájkot.”
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, a Közlekedésfejlesztés munkacsoport vezetője a hvg.hu-nak nyilatkozva azt mondta: nem örül a péntekre meghirdetett egész napos sztrájknak, de annak – akárcsak a múlt hétfőinek – előidézője nem a szakszervezet, hanem a városvezetés. „A BKV dolgozói kész helyzet elé vannak állítva a teljesen esztelen járatritkítási csomag miatt. Megértem a BKV dolgozóit” – húzta alá.
Vitézy szerint meglehetősen aggályos, hogy két nappal az április 7-iki munkabeszüntetés előtt a fővárosi kabinet elfogadta a paraméterkönyv tervezetét. Úgy vélte: a paraméterkönyv mind az utasoknak, mind a BKV dolgozóinak előnytelen, egy készülő sztrájk előtt két nappal ilyet elfogadni pedig felelőtlenség. „A lobogó tűzre öntöttek három kanna olajat” – fogalmazott. Szerinte a járatritkítást mihamarább vissza kéne vonni. A hét közepén a Városüzemeltetési Bizottság szavaz a tervezetről. Vitézy – aki tagja a BKV Felügyelő Bizottságának (FB) is – azt mondta: az FB-nek nincs vétójoga, de tekintettel arra, hogy öt-négy arányban leszavazta a javaslatot, nem lenne szerencsés, ha a főváros ezt az állásfoglalást figyelmen kívül hagyná.
A szóvivő szerint Hagyó Miklós közlekedésért felelős főpolgármester-helyettes és Antal Attila BKV-vezérigazgató programja megbukott. Ők az ígérték, hogy nullszaldóssá teszik a vállalatot, de nem járatritkítással, hanem egyéb módokon történő spórolással, például az adminisztráció csökkentésével. Nem így történt. Őszre a BKV működésképtelenné válhat, adósbesorolása romlik és jelenleg 80 milliárd forint az adóssága. Vitézy úgy látja: aggasztó, hogy a BKV működését hitelből finanszírozzák. Magát a működést ugyanis az állam, illetve a főváros által fizetett támogatásokból, plusz a jegyeladásból kellene finanszírozni, míg a hitelekből beruházni kellene fejlesztésekre. Mivel a 2008-ra tervezett kiadás 119 milliárd forint, a bevétel pedig 107 milliárd, így a hiány ismét 12 milliárddal nő.
Vitézy szerint a BKV képes lenne többletbevételhez jutni, ám a teljes közlekedési menedzsment egységes kezelésére lenne szükség. Példának azt hozza föl, hogy Szegeden és Debrecenben nullszaldósan működik a tömegközlekedés a parkolási díjakból. Hosszú távon bevezethetőnek véli a dugódíjat is, de kizárólag megfelelő előkészítéssel. Azt pedig kevéssé tartja hatékonynak, hogy számos esetben, például a paraméterkönyv esetében, a szolgáltatás megrendelését, teljesítését, majd a teljesítés ellenőrzését is ugyanaz a cég – a BKV – végezte.
A Hagyó Miklós által előterjesztett mostani paraméterkönyv-tervezettel – 260-ból 196 járat ritkítását tartalmazza – legfeljebb 2,1 milliárd forint spórolható meg. Ez olyan csepp a tengerben, hogy az ember hajlamos föltételezni: a főváros vezetése kizárólag presztízsből erőlteti az ügyet – tette hozzá Vitézy. „Elefánt a porcelánboltban” – fogalmazott. Ő sem tart attól, hogy a sztrájk következtében a BKV dolgozói elvesztik a közvélemény kétségtelenül meglévő szimpátiáját. „Ritka eset, hogy egy sztrájk nem bérsztrájk, és ez nem az. Érdekközösség áll fönt a cég dolgozói és az utasok között” – fejtette ki a civil szervezet szóvivője.