Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d6eff611-a148-498b-87ce-ba0e9f61bfe9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hazai eladási listákat két Tesla uralja, a bronzérem pedig egy skandináv modellnek jár.","shortLead":"A hazai eladási listákat két Tesla uralja, a bronzérem pedig egy skandináv modellnek jár.","id":"20250106_toplista-magyarorszagon-ezek-a-legnepszerubb-uj-villanyautok-tesla-volvo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6eff611-a148-498b-87ce-ba0e9f61bfe9.jpg","index":0,"item":"8ed5f1d9-1ce3-4fba-9242-843bd9c6a2fc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_toplista-magyarorszagon-ezek-a-legnepszerubb-uj-villanyautok-tesla-volvo","timestamp":"2025. január. 06. 08:41","title":"Toplista: Magyarországon ezek a legnépszerűbb új villanyautók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ad0bf1c-061a-4e67-a40a-700cdf20251b","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Elon Musk azután ment neki Nigel Farage-nak, a Reform UK alapítójának, hogy utóbbi kijelentette: nem ért egyet a szélsőjobbos aktivista, Tommy Robinson támogatásával.","shortLead":"Elon Musk azután ment neki Nigel Farage-nak, a Reform UK alapítójának, hogy utóbbi kijelentette: nem ért egyet...","id":"20250105_elon-musk-nigel-farage-tommy-robinson-reform-uk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ad0bf1c-061a-4e67-a40a-700cdf20251b.jpg","index":0,"item":"320f6ae5-03a4-49a1-81f9-09800e66d09a","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_elon-musk-nigel-farage-tommy-robinson-reform-uk","timestamp":"2025. január. 05. 21:10","title":"Leváltatná Elon Musk a Brexit arcát a Reform UK párt éléről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c0172f39-88b6-4d25-b795-6205c999419c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Reagált Bayer Zsolt Fábry Sándor szavaira azután, hogy utóbbi szerint a Fidesz-kormánytól már semmit nem vár, pláne nem Kossuth-díjat.","shortLead":"Reagált Bayer Zsolt Fábry Sándor szavaira azután, hogy utóbbi szerint a Fidesz-kormánytól már semmit nem vár, pláne nem...","id":"20250105_fabry-sandor-kossuth-dij-bayer-zsolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c0172f39-88b6-4d25-b795-6205c999419c.jpg","index":0,"item":"c19cde99-cfa0-4c64-a427-a90279c0bb95","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_fabry-sandor-kossuth-dij-bayer-zsolt","timestamp":"2025. január. 05. 21:57","title":"Bayer Zsolt szerint Fábry Sándor \"szarember\", ne is reméljen Kossuth-díjat, legfeljebb \"azoktól\"","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb2c35e5-139b-45cd-88f9-05779b32df73","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy-egy komolyabb száguldás manapság közel félmilliós csekket jelenthet. ","shortLead":"Egy-egy komolyabb száguldás manapság közel félmilliós csekket jelenthet. ","id":"20250106_Egy-Ferrari-volt-itthon-a-gyorshajtasi-csucstarto-tavaly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb2c35e5-139b-45cd-88f9-05779b32df73.jpg","index":0,"item":"4c0c8318-ba4e-430f-9421-88e0d9c23aec","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_Egy-Ferrari-volt-itthon-a-gyorshajtasi-csucstarto-tavaly","timestamp":"2025. január. 06. 08:52","title":"Egy Ferrari volt itthon a gyorshajtási csúcstartó tavaly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9ca1272-1eda-4c88-b131-20d31e8b651e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Sziget azt hirdeti: nem kell egyben kifizetni a több tíz-, vagy akár százezer forintos bérletet a fesztiválra, lehet részletekben is törleszteni az árát. Persze ilyenkor van némi pluszköltség.","shortLead":"A Sziget azt hirdeti: nem kell egyben kifizetni a több tíz-, vagy akár százezer forintos bérletet a fesztiválra, lehet...","id":"20250105_Reszletfizetessel-is-aruljak-a-Sziget-berleteket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9ca1272-1eda-4c88-b131-20d31e8b651e.jpg","index":0,"item":"3cc4bae3-2e61-456d-9665-62385ec9acda","keywords":null,"link":"/elet/20250105_Reszletfizetessel-is-aruljak-a-Sziget-berleteket","timestamp":"2025. január. 05. 11:50","title":"Részletfizetéssel is árulják a Sziget-bérleteket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b23185a-b5c0-4521-b409-484ba19c7f9b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A motoros riksa szigorú átvilágításon esett át, mielőtt beleült a miniszterelnök, aki városnézéssel tölti az idejét Indiában, a szállása pedig ötcsillagos hotelben van.","shortLead":"A motoros riksa szigorú átvilágításon esett át, mielőtt beleült a miniszterelnök, aki városnézéssel tölti az idejét...","id":"20250105_Ujabb-reszletek-Orban-rejtelyes-indiai-utjarol-tuktuk-konvoj-vitte-a-luxusszallodaba-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b23185a-b5c0-4521-b409-484ba19c7f9b.jpg","index":0,"item":"c66d5be4-396b-4326-a062-e14c39d0eb92","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Ujabb-reszletek-Orban-rejtelyes-indiai-utjarol-tuktuk-konvoj-vitte-a-luxusszallodaba-ebx","timestamp":"2025. január. 05. 15:19","title":"Újabb részletek Orbán rejtélyes indiai útjáról: tuktuk-konvoj vitte a luxusszállodájába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendőrök megpróbálták újraéleszteni, közben mentőt hívtak hozzá, de a helyszínen meghalt.","shortLead":"A rendőrök megpróbálták újraéleszteni, közben mentőt hívtak hozzá, de a helyszínen meghalt.","id":"20250105_Bilincseles-kozben-meghalt-egy-ferfi-Zagyvarekason","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529.jpg","index":0,"item":"1d20806e-81c5-44d5-aef5-0d1fb9c0c568","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Bilincseles-kozben-meghalt-egy-ferfi-Zagyvarekason","timestamp":"2025. január. 05. 16:52","title":"Bilincselés közben meghalt egy férfi Zagyvarékason","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26a90eb9-a237-4f01-a859-64be6c02d194","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"De sikerült?","shortLead":"De sikerült?","id":"20250105_Pancserpuccsot-emlegetve-Magyaron-akart-utni-de-vegul-Orbant-is-eltalalta-az-Alapjogokert-Kozpont-vezetoje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26a90eb9-a237-4f01-a859-64be6c02d194.jpg","index":0,"item":"b1fb835e-cbdc-434a-99d9-468601e35389","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Pancserpuccsot-emlegetve-Magyaron-akart-utni-de-vegul-Orbant-is-eltalalta-az-Alapjogokert-Kozpont-vezetoje","timestamp":"2025. január. 05. 20:45","title":"“Pancserpuccsot” emlegetve Magyaron akart ütni, de végül Orbánt is eltalálta az Alapjogokért Központ vezetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A péntekre beharangozott egész napos sztrájk miatt várhatóan egyáltalán nem indulnak Budapesten metró-, villamos-, autóbusz-, troli- és HÉV-járatok. A közlekedési dolgozók aggódnak: a BKV vezetésének nincs elképzelése a vállalat rendbetételéről, állami tőkeinjekció híján őszre fizetésképtelenné válhat. A tervbe vett járatritkítás annyi, mint halottnak a csók. Gulyás Attilát, a szakszervezet alelnökét és Vitézy Dávidot, a VEKE szóvivőjét kérdeztük.
Gulyás Attila. Szót emel a szakszerve- zet beleszólása mellett
A szakszervezet változatlanul követeli az úgynevezett paraméterkönyv-tervezet visszavonását – hangsúlyozta Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) alelnöke. A paraméterkönyvben a BKV tájékoztatja a fővárosi vezetést a vállalt teljesítményről, ennek gazdasági hatásairól, továbbá a részletes közlekedési menetrendekről. A tervezetből kiderül, hogy elfogadása esetén az úgynevezett vonalkilométer – vagyis a járművek által megtett út kilométerben kifejezve – a metrónál (ebbe a földalatti is beleértendő) csak 2,7, míg a trolinál 13 százalékkal csökkenne. A férőhelykilométer, vagyis a járművek által megtett út és az egyes járművek hivatalosan megállapított férőhelyének szorzata ugyancsak minden járműtípusnál – autóbusz, troli, villamos, HÉV, metró – csökkenne – állapítja meg a szakszervezeti vezető. Mint hozzáteszi: ráadásul, ha egy vonalon például eddig volt tíz nem csuklós busz, s a helyükre beraknak most hat csuklósat, az adott vonalon a férőhelykilométer nem változik, de a buszok mégis sokkal ritkábban járnak majd.
Gulyás aláhúzta, hogy a szakszervezet eddig sem „zsigerből” volt a ritkítás ellen. „Azt mondtuk, hogy vonjanak be minket a döntések előkészítésébe. Dolgozóink – szakmai tapasztalataik révén – talán sokkal különb anyagot tudnának letenni az asztalra, mint a mostani tervezet. Akik az íróasztalnál ezt elkészítették, azoknak csak áttételes információik vannak arról, hogy mi zajlik kint az életben. Ráadásul a vállalat kötelezettséget is vállalt arra, hogy nélkülünk a paraméterkönyvet nem kezdi el kidolgozni.”
„Ez a paraméterkönyv fordítva készült, mint kellett volna; vagyis fölmérem az utazási igényeket, hozzászerkesztek egy korrekt menetrendet. Az egésznek a végén kijön egy végösszeg. Itt a végösszegből kiindulva rakták össze a paraméterkönyvet. Ez így nem megy – szögezte le Gulyás. Szerinte éppen hogy nem létszámleépítésre lenne szükség – márpedig a paraméterkönyv-tervezet elfogadása ezzel is járna –, hanem ellenkezőleg, munkaerő felvételére, hiszen munkaerőhiánya van a BKV-nak. „Egyes területeken egyszerűen már nem tudják elvégezni a munkát a kollégák. Egy auditáló cég kimutatta, hogy például a műszaki igazgatóságon ötven ember hiányzik.”
A paraméterkönyv-tervezet visszavonása a szakszervezetnek csak az egyik követelése. Legalább ilyen fontosnak tartják a BKV finanszírozási problémáinak megoldását. „Szeptemberre a cég eljut odáig – és ezt senki sem cáfolta eddig –, hogy vagy a béreket, vagy a beszállítói számlákat nem tudja kifizetni, magyarul csődbe jut” – mondta. Hozzátette: a főváros által az államtól kért 18,5 milliárdos plusz állami támogatás a csőd elkerülésére elég lenne. Kiss Péter azonban a városvezetésnek írt válaszlevelében csak a tárgyalások folytatását ígérte, pénzt nem.
Azt Gulyás egyelőre nem tudta megmondani, hogy a sztrájk valóban teljes lesz-e, vagyis az egész tömegközlekedés leáll-e egy napra. A közvélemény negatív reakciójától a szakszervezeti alelnök nem fél. Szerinte a többség megérti, hogy a sztrájk követelései egybeesnek az utasok érdekeivel. „Ha csődbe jut a BKV, akkor kiszámíthatatlan lesz a tömegközlekedés, lehet, hogy teljesen összeomlik” – mutatott rá.
Összegzésül Gulyás így fogalmazott: „Nincsenek illúzióink, nem számolunk azzal, hogy egy-két héten belül itt lesz a finanszírozáshoz szükséges összeg. Azt viszont elvárjuk, hogy a menedzsment és a tulajdonos együttesen kezdjen el dolgozni a BKV pénzügyi helyzetének stabilizálását célzó programon. Ha kötelezettséget vállalnának, hogy ehhez most velünk együtt hozzákezdenek, a paraméterkönyv-tervezetet visszavonják és nyár végére a közös javaslatokat leteszik az asztalra, lefújnánk a sztrájkot.”
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője, a Közlekedésfejlesztés munkacsoport vezetője a hvg.hu-nak nyilatkozva azt mondta: nem örül a péntekre meghirdetett egész napos sztrájknak, de annak – akárcsak a múlt hétfőinek – előidézője nem a szakszervezet, hanem a városvezetés. „A BKV dolgozói kész helyzet elé vannak állítva a teljesen esztelen járatritkítási csomag miatt. Megértem a BKV dolgozóit” – húzta alá.
Vitézy szerint meglehetősen aggályos, hogy két nappal az április 7-iki munkabeszüntetés előtt a fővárosi kabinet elfogadta a paraméterkönyv tervezetét. Úgy vélte: a paraméterkönyv mind az utasoknak, mind a BKV dolgozóinak előnytelen, egy készülő sztrájk előtt két nappal ilyet elfogadni pedig felelőtlenség. „A lobogó tűzre öntöttek három kanna olajat” – fogalmazott. Szerinte a járatritkítást mihamarább vissza kéne vonni. A hét közepén a Városüzemeltetési Bizottság szavaz a tervezetről. Vitézy – aki tagja a BKV Felügyelő Bizottságának (FB) is – azt mondta: az FB-nek nincs vétójoga, de tekintettel arra, hogy öt-négy arányban leszavazta a javaslatot, nem lenne szerencsés, ha a főváros ezt az állásfoglalást figyelmen kívül hagyná.
A szóvivő szerint Hagyó Miklós közlekedésért felelős főpolgármester-helyettes és Antal Attila BKV-vezérigazgató programja megbukott. Ők az ígérték, hogy nullszaldóssá teszik a vállalatot, de nem járatritkítással, hanem egyéb módokon történő spórolással, például az adminisztráció csökkentésével. Nem így történt. Őszre a BKV működésképtelenné válhat, adósbesorolása romlik és jelenleg 80 milliárd forint az adóssága. Vitézy úgy látja: aggasztó, hogy a BKV működését hitelből finanszírozzák. Magát a működést ugyanis az állam, illetve a főváros által fizetett támogatásokból, plusz a jegyeladásból kellene finanszírozni, míg a hitelekből beruházni kellene fejlesztésekre. Mivel a 2008-ra tervezett kiadás 119 milliárd forint, a bevétel pedig 107 milliárd, így a hiány ismét 12 milliárddal nő.
Vitézy szerint a BKV képes lenne többletbevételhez jutni, ám a teljes közlekedési menedzsment egységes kezelésére lenne szükség. Példának azt hozza föl, hogy Szegeden és Debrecenben nullszaldósan működik a tömegközlekedés a parkolási díjakból. Hosszú távon bevezethetőnek véli a dugódíjat is, de kizárólag megfelelő előkészítéssel. Azt pedig kevéssé tartja hatékonynak, hogy számos esetben, például a paraméterkönyv esetében, a szolgáltatás megrendelését, teljesítését, majd a teljesítés ellenőrzését is ugyanaz a cég – a BKV – végezte.
A Hagyó Miklós által előterjesztett mostani paraméterkönyv-tervezettel – 260-ból 196 járat ritkítását tartalmazza – legfeljebb 2,1 milliárd forint spórolható meg. Ez olyan csepp a tengerben, hogy az ember hajlamos föltételezni: a főváros vezetése kizárólag presztízsből erőlteti az ügyet – tette hozzá Vitézy. „Elefánt a porcelánboltban” – fogalmazott. Ő sem tart attól, hogy a sztrájk következtében a BKV dolgozói elvesztik a közvélemény kétségtelenül meglévő szimpátiáját. „Ritka eset, hogy egy sztrájk nem bérsztrájk, és ez nem az. Érdekközösség áll fönt a cég dolgozói és az utasok között” – fejtette ki a civil szervezet szóvivője.