Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f8f45851-ae83-420f-958d-97f892559bd9","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Elszaladt a bárány Lagzi Lajcsi nyomkövetőjével, kijöhet a házi őrizetből.","shortLead":"Elszaladt a bárány Lagzi Lajcsi nyomkövetőjével, kijöhet a házi őrizetből.","id":"20250421_szabadult-galambos-lajos-lagzi-lajcsi-letelt-a-buntetese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8f45851-ae83-420f-958d-97f892559bd9.jpg","index":0,"item":"68d04e8c-df16-4e4c-b1d8-34cfa2785cbd","keywords":null,"link":"/elet/20250421_szabadult-galambos-lajos-lagzi-lajcsi-letelt-a-buntetese","timestamp":"2025. április. 21. 15:24","title":"Húsvéthétfőtől szabadon járhat-kelhet Galambos Lajos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke Ferenc pápa három magyar mondatával köszönt meg mindent a katolikus egyházfőnek.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke Ferenc pápa három magyar mondatával köszönt meg mindent a katolikus egyházfőnek.","id":"20250422_magyar-peter-ferenc-papa-temetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26.jpg","index":0,"item":"fa6e69a2-3e4d-46f3-9be5-5e15e87d4117","keywords":null,"link":"/itthon/20250422_magyar-peter-ferenc-papa-temetes","timestamp":"2025. április. 22. 11:57","title":"Magyar Péter is részt vesz Ferenc pápa temetésén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c785c7bc-262d-41cf-8603-c1ba6e00925c","c_author":"HVG","category":"360","description":"Min múlik, hogy milyen jól vagy kevésbé jól hall valaki, ha kizárják az öregedés és a zajterhelés negatív hatását? – tették fel a kérdést kutatók, majd többféle populáción végeztek kutatásokat, hogy választ kapjanak. Máshogy hallanak a nők és a férfiak, az életkor mellett a nyelv is számít, a lakóhelyről már nem is beszélve.","shortLead":"Min múlik, hogy milyen jól vagy kevésbé jól hall valaki, ha kizárják az öregedés és a zajterhelés negatív hatását? –...","id":"20250421_hvg-hallast-befolyasolo-tenyezok-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c785c7bc-262d-41cf-8603-c1ba6e00925c.jpg","index":0,"item":"e9f7a4cd-5b6d-4225-8831-863386371a30","keywords":null,"link":"/360/20250421_hvg-hallast-befolyasolo-tenyezok-kutatas","timestamp":"2025. április. 21. 10:45","title":"Elég meglepő dolgok derültek ki arról, kinek milyen a hallása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58619075-3dab-448a-b497-61aabff35017","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A porschés több veszélyes helyzetet is teremtett.","shortLead":"A porschés több veszélyes helyzetet is teremtett.","id":"20250422_busz-feher-porsche-buntetofekezes-szabalytalansag-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58619075-3dab-448a-b497-61aabff35017.jpg","index":0,"item":"a8b65908-be72-4662-bb32-1491e25e278c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250422_busz-feher-porsche-buntetofekezes-szabalytalansag-video","timestamp":"2025. április. 22. 16:10","title":"Nem engedte ki a megállóból a buszt, majd büntetőfékezéssel idegesítette a rádudáló sofőrt egy Porsche vezetője – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96548ab1-5ec6-4a58-b7b5-6a17ff5a7cac","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A fesztiválokon és más tömegrendezvényeken is könnyedén visszaválthatók lesznek a palackok, a dobozok és az üvegek egy új, mobil Repont-automatának köszönhetően.","shortLead":"A fesztiválokon és más tömegrendezvényeken is könnyedén visszaválthatók lesznek a palackok, a dobozok és az üvegek...","id":"20250422_mohu-repont-mobil-palackvisszavalto-automata-rendezvenyek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96548ab1-5ec6-4a58-b7b5-6a17ff5a7cac.jpg","index":0,"item":"88e35d5b-b09a-43a7-811b-dfddcbf04d13","keywords":null,"link":"/tudomany/20250422_mohu-repont-mobil-palackvisszavalto-automata-rendezvenyek","timestamp":"2025. április. 22. 09:03","title":"Itt az új palackvisszaváltó automata, de ezzel nem a boltokban fog találkozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3130e492-211a-49a7-958a-56e214140c30","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Helyette a Kossuth teret ajánlották fel a tüntetés helyszínének, mert ott nem zavarnának. ","shortLead":"Helyette a Kossuth teret ajánlották fel a tüntetés helyszínének, mert ott nem zavarnának. ","id":"20250422_hadhazy-majus-1-tuntetes-nem-engedelyezik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3130e492-211a-49a7-958a-56e214140c30.jpg","index":0,"item":"4c24ade5-e539-46fe-b843-7e822ee93fda","keywords":null,"link":"/itthon/20250422_hadhazy-majus-1-tuntetes-nem-engedelyezik","timestamp":"2025. április. 22. 11:53","title":"Nem engedélyezi a rendőrség Hadházy május elsejére tervezett hídfoglalását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"177d021a-ede6-45b7-8dcc-a7012bd73a8d","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Korántsem szállták még meg a német piacot. ","shortLead":"Korántsem szállták még meg a német piacot. ","id":"20250422_Csak-minden-700-auto-kinai-marka-Nemetorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/177d021a-ede6-45b7-8dcc-a7012bd73a8d.jpg","index":0,"item":"13e871fd-e628-4d68-add8-bdcc08214af2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250422_Csak-minden-700-auto-kinai-marka-Nemetorszagban","timestamp":"2025. április. 22. 07:16","title":"Csak minden 700. autó ténylegesen kínai márka Németországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40e677b2-7c02-48f6-9702-36edb172f814","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Igen sok világlap kockáztatja meg, hogy felsorolja, ki lehet az új pápa, de a legtöbb elismeri, hogy a névsor nem több találgatásnál. Hiszen például az argentin Jorge Mario Bergoglio, azaz Ferenc pápa annak idején legfeljebb csak a futottak még-kategóriában került szóba.","shortLead":"Igen sok világlap kockáztatja meg, hogy felsorolja, ki lehet az új pápa, de a legtöbb elismeri, hogy a névsor nem több...","id":"20250422_vilagsajto-Ferenc-papa-legeselyesebb-utodjeloltjek-Erdo-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40e677b2-7c02-48f6-9702-36edb172f814.jpg","index":0,"item":"c4f5e22c-1807-4a89-9735-532cdd4de543","keywords":null,"link":"/360/20250422_vilagsajto-Ferenc-papa-legeselyesebb-utodjeloltjek-Erdo-Peter","timestamp":"2025. április. 22. 06:41","title":"„Pápaképes” konzervatív, ügyes diplomata – Erdő Pétert Ferenc legesélyesebb utódjelöltjei közé sorolja a világsajtó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A BKV negyvenéves történetében először volt akkora létszámú „szakszervezeti üzemszünet”, mint múlt pénteken. Különösebb fennakadáshoz nem vezetett Budapesten, és úgy tűnik – az ellentmondásos felmérések ellenére – a nem béremelésre kifuttatott munkabeszüntetés bírta a lakosság jóindulatát is. Ám az érdekvédőknek – az egyre csappanó részvételű MÁV-sztrájkokat övező utazóközönségi berzenkedés és közöny példáján - tudniuk kell, hogy néphangulat igencsak gyorsan változik.
A sztrájk majdhogynem egyidős az öntudatos kétkezi dolgozók, mint társadalmi réteg létrejöttével. Egyike a legfontosabb szociális alapjogoknak. Ennek klasszikus formája, amikor egy magáncég alkalmazottai próbálnak a vezetőségnél ilyen módon nyomatékot adni bérköveteléseiknek. Valószínűleg senki nem tagadná az efféle munkavállalói harcmodor legitim jellegét. Különösen, mivel ez a tulajdonos és beosztottak (illetve azok reprezentánsainak) belügye. Ahol a munkások a nagytőkés erszényét próbálják tágabbra nyitni. Csakhogy, mivel a szabad versenyes kapitalizmusból a XX. század derekára jóléti állam lett, a sztrájkspektrum komoly színeváltozáson ment át. Manapság (a Lajtán túl is, de nálunk különösen) a büdzsékörbe tartozó közalkalmazottak, állami munkavállalók többször rakják le a szerszámot (jelen esetben a kormánykereket), mint a piaci szektor foglalkoztatottjai.
A jól képzett magánalkalmazott ma Magyarországon nem sztrájkol. Tudja, hogy anélkül is rendes javadalmazást kap. Ha mégse, átmegy egy másik vállalathoz, esetleg külföldre távozik. Ha pedig alulképzett - vagy képzettség nélküli - versenyszféra-dolgozóról beszélünk, ő gondolni sem mer a sztrájkra. Örül, hogy a mostani gazdasági helyzetben egyáltalán van fizetése. Való igaz, hogy egy monopolhelyzetű közszolgáltatás sztrájkja nem vehető egy kalap alá a szimpla kapitalista munkabeszüntetéssel. Ha X pékségben leáll a műszak, a hipermarketek legfeljebb Y sütödétől fognak rendelni. Vagy – ha országos az akció – úgy külföldről hozatnak be utánpótlást. A szállítmányozási villámlogisztika korában ez is kivitelezhető.
Ha viszont egy közszolgáltatás dolgozói élnek a nyomásgyakorlás ilyetén módjával, az nem csupán a tulajdonost, de a szinte teljes nagyvárosi populációt hátrányosan érintheti. Néhány órás – vagy maximum egy-két napos – járatstopot a nagyközönség szimplán átvészel, tudomásul vesz, kiböjtöl. Miként tette azt a legutóbbi alkalmakkor is. De nyilvánvalóan más lenne a hozzáállásuk, amennyiben a dolog időszakosból permanenssé válna. Paradox módon minél tovább zajlik folyamatosan a nyomáskifejtő művelet, annál kisebb sansz van a célok beteljesítésére. Tetejébe a BKV-t minden sztrájknappal jelentős veszteség éri, vagyis még nehezebb kilábolnia a 85 milliárdos adósságból. Így a „hosszú, erőltetett meneteléssel” nem közelebb, inkább távolabb kerülnek a részleges győzelemtől is.
Csak egy példát kiemelve: a Vöröskereszt sajtóközleménye leszögezi „az április 7-i sztrájk 300 egységnyi kiesést okozott, a kiszállásos véradások jelentős része ugyanis elmaradt. A most pénteki, egész napos munkabeszüntetés ismét vér- és vércsoporthiánnyal fenyeget. Az elmaradó véradások következtében a vöröskereszt 200 egység kiesésével számol, ami szerintük már veszélyeztetheti a főváros betegellátását.”. Márpedig az ilyen előjelek (ha nem is feltétlenül realizálódnak) lélektanilag a sztrájkpárti közhangulat változásának irányába hathatnak.
Ne feledjük, itt nem egy magáncég bankszámlája lesz kisebb az eredményes sztrájk után. Hanem a költségvetésnek kellene összedobnia a többletfinanszírozás (vagy a leépítendő állások megtartásának) anyagi vonzatát. Így a közcégek munkavállalói, amikor támogatáspótlást, vagy feleslegesnek ítélt egzisztenciájuk megmaradását kérik, akkor nem magánbefektetőktől várnak önkorlátozást, hanem a teljes közteherviselői nagycsaládot kérik: legyen olyan szíves, pénztárcájába nyúlva mindezt lehetővé tenni. Ráadásul, úgy hogy – kényelmes álláspont gyanánt – nemigen adnak tippet, javaslatot, honnan is teremthető elő a pénz, mi is lenne a napi tőkeinjekciókat meghaladó közép-és hosszútávú alternatíva.
Vízfejű topmenedzsment (Oldaltörés)
A BKV-szakszervezeteknek tehát létérdekük, hogy a lakosság jóindulatú, megengedő szimpátiapotenciáját ne veszítsék el. Így tisztában lehetnének vele: reguláris, lövészárok-hadviselés helyett inkább a gerillataktika javallott. Vagyis, hogy kicsit odacsípnek, belemarnak a túloldali ellenfélbe, aztán visszavonulnak. Ha azonban szisztematikusan emelik a tétet - tudván, ha nem lesz megoldás, ezt nemcsak ők szenvedik meg, hanem Budapest népe is – az a zsarolási potenciált növeli, de (a hátrányokozás drasztikus volta miatt) óhatatlanul nagyobb ellenszenvet generál, mint a kivárós, fontolva haladó vasutassztrájk. Ha nagyobb a tét, a kockázat is gyarapszik.
A tömegközlekedés fejlesztése – a gigászi dugók, szmog-riadók, energiaválság és klímaváltozás időszakában – stratégiai prioritás, amit a cikkíró is fontosnak tart. De látni kell: államháztartásunk jelenlegi helyzetében bármiféle plusztámogatás csak úgy folyósítható, ha azt máshonnan elvesszük. A közösségi utasszállításba való beruházás legitim igény. De ami ehhez szükséges – a városközponti személygépkocsi-forgalom korlátozásával egyidejűleg peremkerületi mélygarázsok létrejötte, a metróhálózat folyamatos bővítése, stb. – száz-és ezermilliárdokat jelent. Amelyet kizárólag a túlfejlett bürokrácia, a fedezet nélkül bőkezű közalkalmazotti és nyugdíjfolyósítási javadalmazások nyirbálásával lehetne előteremteni. Ez pedig újfent a követelések választói támogatásának csökkenését eredményezné. A sztrájk ugyan csupán a szinten tartást célozza meg, így azonban csak tüneti kezelés lehet a megkapott néhány milliárd.
Fura – de valójában nagyon is logikus – következtetés, hogy a sztrájkkövetelések ugyanazért nem teljesülhetnek, amiért a reformok is befékeződtek. A munkabeszüntetés ugyanis – akár a népszerűtlen intézkedés – kényszerelvű nyomásgyakorlás. Mely valamilyen hátrányokozással próbálja rávenni áldozathozatalra a társadalmat. Előbbi arra, hogy invesztáljon a jövő ágazatának tekinthető tömegközlekedésbe. Utóbbi pedig arra: mondjon le 13. havi nyugdíjáról, mert különben unokájának egyáltalán nem lesz öregkori juttatása. Abban a „mezei” vasutasnak, buszsofőrnek kétségtelenül igaza van: a fejétől bűzlő hal pucolását nem az uszonyánál javallott kezdeni. Vagyis az államvasutak és BKV – mint pénznyelő dinoszauruszok – racionalizálását nem a szárnyvonalak lenyesegetésével, járatritkítással lehet megvalósítani. Hanem a vízfejű topmenedzsment és cégbürokrácia átvilágító rostálásával. A pazarlást, ésszerűtlen gazdálkodást tőkeinjekciókra ácsingózással kompenzáló vezetés cseréjével. S azzal, hogy utódjaikat érdekeltté tesszük a minőségjavulásban. Például jutalmaikat a forgalmi adatok és az utasok elégedettségi mutatói növekedésétől teszik függővé. A BKV esetében – lévén szó monopolhelyzetű közszolgáltatóról, ahol versenyhelyzet nem csiholható – a teljes magánosítás aligha jöhet szóba. Mellesleg nem valószínű, hogy ilyen állapotú jószágért tolonganának a befektetők. De hosszú távon esetleg szóba jöhetne kisebbségi magántulajdonos. Akinek üzlettársi szeme a vezetőkön lenne, kényszerítve őket a teljesítmény-és szolgáltatáscentrikus mentalitásra.
A kormány segítséget nyújt a fővárosnak abban, hogy idén összesen 10-12 milliárd forint értékben tőkét juttasson a BKV-nak azért, hogy a cég ne kerüljön adósságspirálba - mondta Keller László pénzügyminisztériumi államtitkár és Demszky Gábor főpolgármester a Pénzügyminisztériumban tartott megbeszélés után.
A BKV állami támogatásának növelését vagy a cégre háruló adók és járulékok csökkentését javasolja a főváros vezetése valós és reális alternatívaként a szombaton az állammal kezdődő BKV-finanszírozási tárgyalásokon - jelentette ki Demszky Gábor.
A BKV finanszírozásáról kezd tárgyalásokat ma a főváros és a kormány, a megbeszélésen a főpolgármester az állami támogatás növelését vagy a cégre háruló adók és járulékok csökkentését fogja javasolni.
Somodi László, a BKV közlekedési vezérigazgató-helyettese a szakszervezetekkel megkötendő, több évre vonatkozó megállapodásban látja a kivezető utat a közlekedési vállalat csőd közeli helyzetéből. Addig azonban akár 86 milliárd forintra is fölmehet a BKV jelenleg nyolcvanmilliárdos adóssága.
A Ferenciek terénél Szabó Bálint trollkodta szét Hadházy Ákos egyszemélyes demonstrációját, a momentumosok pedig a Szabadság hidat zárták le egy időre.