Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b61f516a-3b88-4a69-94bc-b3efe1095832","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Százasával érkeztek a jelzések vasárnap, hogy nem sikerült a vásárlás, akár a sarki boltban, akár online. Délutánra elvileg megoldották a dolgot.","shortLead":"Százasával érkeztek a jelzések vasárnap, hogy nem sikerült a vásárlás, akár a sarki boltban, akár online. Délutánra...","id":"20250309_mastercard-fennakadasok-online-fizetes-bolti-vasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b61f516a-3b88-4a69-94bc-b3efe1095832.jpg","index":0,"item":"823b25a2-d44a-4c91-a813-c0c4bd704913","keywords":null,"link":"/tudomany/20250309_mastercard-fennakadasok-online-fizetes-bolti-vasarlas","timestamp":"2025. március. 09. 14:37","title":"Önnél sem működött a kártyás fizetés? Világszerte gond volt a Mastercarddal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"006a4f51-f90e-4f87-8cfe-0a6b334cdf73","c_author":"HVG","category":"360","description":"Az osztrák lap a már meghiúsult Mini-Dubajjal hozta összefüggésbe az amerikai elnök vejét. Albániában ennél sokkal konkrétabb üzlet formálódik.","shortLead":"Az osztrák lap a már meghiúsult Mini-Dubajjal hozta összefüggésbe az amerikai elnök vejét. Albániában ennél sokkal...","id":"20250310_trump-jared-kushner-magyarorszagi-bizniszek-kurier-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/006a4f51-f90e-4f87-8cfe-0a6b334cdf73.jpg","index":0,"item":"c4c70673-5151-4825-aea7-c256e7bd5997","keywords":null,"link":"/360/20250310_trump-jared-kushner-magyarorszagi-bizniszek-kurier-lapszemle","timestamp":"2025. március. 10. 10:36","title":"Kurier: Trump fű alatt bevásárol Magyarországon, Albániában és Szerbiában?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0e502f9-026d-4432-828d-65721c04c54a","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az osztrák közlekedési minisztérium nem nyugodott bele, hogy a magyar fél erőből lenyomta őket a vasúti társaságban.","shortLead":"Az osztrák közlekedési minisztérium nem nyugodott bele, hogy a magyar fél erőből lenyomta őket a vasúti társaságban.","id":"20250310_Ausztria-kozlekedesi-miniszterium-Lazar-Janos-GYSEV-MAV-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0e502f9-026d-4432-828d-65721c04c54a.jpg","index":0,"item":"505b380e-efcb-4fde-a2f0-8748082096fc","keywords":null,"link":"/kkv/20250310_Ausztria-kozlekedesi-miniszterium-Lazar-Janos-GYSEV-MAV-per","timestamp":"2025. március. 10. 08:16","title":"Beperelte Lázárékat az osztrák állam a GYSEV miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6a050c9-39e0-4248-a859-169d5c29a765","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Radoslaw Sikorski az X-en reagált arra, hogy Orbán Viktor véleménynyilvánító népszavazást tart Ukrajna uniós tagságáról.","shortLead":"Radoslaw Sikorski az X-en reagált arra, hogy Orbán Viktor véleménynyilvánító népszavazást tart Ukrajna uniós tagságáról.","id":"20250309_nepszavazas-orban-magyarorszaganak-unios-tagsagarol-radislav-sikorski-lengyel-kulugyminiszter-diplomacia-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6a050c9-39e0-4248-a859-169d5c29a765.jpg","index":0,"item":"6c9d882e-7e1a-4166-a0f7-07d3fd2ac9c1","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_nepszavazas-orban-magyarorszaganak-unios-tagsagarol-radislav-sikorski-lengyel-kulugyminiszter-diplomacia-ukrajna","timestamp":"2025. március. 09. 16:27","title":"Inkább az orbáni Magyarország uniós tagságáról látna népszavazást a lengyel külügyminiszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"763bafab-2832-4a96-a74b-3c0589d419b5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hatalmas üzleti lehetőségek és jókora bukások kapcsán szoktak a kriptovaluták bekerülni a hírekbe, de mekkorák valójában a kockázatok? Mi alapján érdemes dönteni, hogy kriptóba tegyünk-e a pénzünk egy részét, és hogyan lehet meglátni, mi az, ami biztonságos?","shortLead":"Hatalmas üzleti lehetőségek és jókora bukások kapcsán szoktak a kriptovaluták bekerülni a hírekbe, de mekkorák...","id":"20250310_Kasszakulcs-podcast-kripto-altcoin-bitcoin-kriptoavaluta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/763bafab-2832-4a96-a74b-3c0589d419b5.jpg","index":0,"item":"7a4bce26-5536-40d0-bb6a-5a12414a5e43","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250310_Kasszakulcs-podcast-kripto-altcoin-bitcoin-kriptoavaluta","timestamp":"2025. március. 10. 06:00","title":"Félnem kell-e a kriptótól? – Kasszakulcs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"337d65f0-ddd0-4d24-a07b-aee04e790b80","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Péntek éjjel felgyújtották a sertéstelepet a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Szamosszegen. A polgármester szerint a támadó arca megégett, miközben lángra lobbantotta a benzint.","shortLead":"Péntek éjjel felgyújtották a sertéstelepet a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Szamosszegen. A polgármester szerint...","id":"20250309_Megegett-arcu-ferfit-keresnek-a-szamosszegi-gyujtogatas-ugyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/337d65f0-ddd0-4d24-a07b-aee04e790b80.jpg","index":0,"item":"b96b0e01-fbd0-4feb-8279-fbf0ffa983e9","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Megegett-arcu-ferfit-keresnek-a-szamosszegi-gyujtogatas-ugyeben","timestamp":"2025. március. 09. 20:39","title":"Megégett arcú férfit keresnek a szamosszegi gyújtogatás ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"732b3083-4eb9-4936-ab57-66660278ed2e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Emlékszik az első születésnapjára? Esetleg első lépéseire? Nem véletlen, ha nemmel válaszolt, ugyanis az agyunk nem képes kisgyerekkori emlékeinket visszaidézni. Az pedig, hogy mikori az első emlékünk, több tényezőn múlik.","shortLead":"Emlékszik az első születésnapjára? Esetleg első lépéseire? Nem véletlen, ha nemmel válaszolt, ugyanis az agyunk nem...","id":"20250309_elso-emlekek-miert-nem-emlekszunk-kisgyerekkorunk-esemenyeire-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/732b3083-4eb9-4936-ab57-66660278ed2e.jpg","index":0,"item":"1e9697fd-5e31-407a-9c02-a4760a09bb56","keywords":null,"link":"/elet/20250309_elso-emlekek-miert-nem-emlekszunk-kisgyerekkorunk-esemenyeire-ebx","timestamp":"2025. március. 09. 08:00","title":"Miért nem emlékszünk kisgyerekkorunk eseményeire?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86afd402-1989-436b-afdb-bbff748d77d7","c_author":"HVG","category":"360","description":"Kontinensünk lakóit nagy többségében a világos bőrszín jellemzi. Azonban ez nem mindig volt így, sőt – amire egy új kutatás rávilágít – a korábban hittnél jóval tovább laktak Európában sötét bőrű emberek.","shortLead":"Kontinensünk lakóit nagy többségében a világos bőrszín jellemzi. Azonban ez nem mindig volt így, sőt – amire egy új...","id":"20250309_hvg-europaiak-borszine-oskor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86afd402-1989-436b-afdb-bbff748d77d7.jpg","index":0,"item":"611ba50d-339b-4494-88cd-93abbbe3f8cb","keywords":null,"link":"/360/20250309_hvg-europaiak-borszine-oskor","timestamp":"2025. március. 09. 16:15","title":"Most bizonyították be, hogy meglepően sokáig sötét bőrük volt az európaiaknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gulyás Attilának, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ) elnökhelyettesének józan érvelése valóságos ellensúlyt képez azzal a kapkodással, koncepciótlan magyarázkodással szemben, ami a Városházáról, illetve a kormány házatájáról érkezik. Ha a főváros nem talál megnyugtató megoldást a BKV anyagi gondjaira, a szakszervezetek többnapos sztrájk meghirdetését sem zárják ki. Így akarják elejét venni a további elbocsátásoknak, telephelybezárásoknak, a munkakörülmények rosszabbodásának. A BKV vezetésével kedden tárgyalnak, csak ezután döntenek a sztrájk esetleges folytatásáról.
Az április 18.-i sztrájk nyomán felgyorsultak az események. Egy nappal később, szombaton Demszky Gábor és két helyettese találkozott három minisztérium államtitkárával: Keller Lászlóval (PÜM), Dióssy Gáborral, (GKM) és Újhelyi Istvánnal, (Önkormányzati és Területfejlesztési Minisz-térium), továbbá a BKV vezetőivel. Döntés született, 10-12 milliárd forint rendkívüli segélyt adnak a BKV-nak, hogy kijöjjön az adósságspirálból. A pénz előfinanszírozás, levonják majd a BKV-nak járó állami támogatás végösszegéből. Korábban a miniszterelnök még azt mondta, hogy Budapestnek egyedül kell megoldania problémáit. Az MDF fővárosi frakciója nem ért egyet azzal, hogy a főváros előrehozza a BKV támogatását – szerintük ugyanis nincs vezetője, menedzsmentje, de még középtávú koncepciója sem a cégnek.
A BKV Zrt-ről tudjuk, hogy óriási deficitet termel, adóssága meghaladja a nyolcvan milliárd forintot, finanszírozása megoldatlan, veszteségeit a megszorításokra kényszerített állami költségvetés egyre kevésbé hajlandó fedezni. Költségvetése mintegy 116 milliárd forintot tesz ki, ebből 32 milliárd forint az állam normatív támogatása, melyhez még 18,5 milliárd forint járul a büdzséből, mégpedig 15 milliárd a veszteség pótlására és 3,5 milliárd beruházásokra. A fővárosi önkormányzat alig 10 milliárddal járul hozzá a műszaki fejlesztéshez, a fennmaradó összeget, körülbelül 45 milliárdot, a vállalat a jegyek és a bérletek eladásából fedezi. De a finanszírozás ebben a formában elégtelen, a veszteség állandóan újratermelődik. A BKV ezt úgy próbálja ellensúlyozni, hogy ritkítja a járatokat, a teljesítményt csökkenti, folytatja a leépítéseket és elbocsátásokat, rontva szolgáltatásainak színvonalát, már-már a cég működőképességét sodorja veszélybe. Ugyanakkor a vállalatvezetés két kézzel szórta a tíz- és százmilliókat különböző tanácsadó cégeknek, hatalmas összegű prémiumokat és végkielégítéseket fizetett a távozó menedzsereknek.
Éppen a fővárosi tömegközlekedés országos politikai jelentősége miatt alakult úgy a BKV finanszírozása az elmúlt másfél évtizedben, hogy az állam magára vállalta a fenntartás költségeit, és főváros, csekély mértékben, csak a fejlesztésekhez járul hozzá. Demszky Gábor joggal hivatkozik az eddigi gyakorlatra, illetve a különböző kormányokkal kötött megállapodásaira: az állam kötelezettséget vállalt a BKV veszteségeinek folyamatos fedezésére, annak fejében, hogy a büdzsé igényt tart a legfejlettebb magyarországi régió, a főváros lakóinak személyi jövedelemadójának zömére.
A főváros azt javasolta a kormány képviselőinek - számolt be erről Demszky, - hogy az infláció mértékével visszamenőlegesen emelje meg a 32 milliárdos normatív támogatást. A BKV-nak ugyanis további 5-6 milliárd forintra volna szüksége a műszaki színvonal fenntartásához és 5-6 milliárd a fejlesztésekre (Az utóbbi illetően Demszky jelezte, autóbuszokat kellene vásárolni, „társfinanszírozásban” a kormányzattal). Cserébe a Fővárosi Közgyűlés vállalná, hogy saját 10 milliárdos támogatása is inflációkövető lesz, azaz emelkedne, az infláció mértékének megfelelően. A különbözetet fővárosi vagyontárgyak eladásából fedeznék – mondta a főpolgármester, de nem részletezte, milyen vagyontárgyakra gondolt. Felhívta ugyanakkor a figyelmet: ha az állam nem vonná el a fővárosi polgárok személyi jövedelemadójának oroszlánrészét, akkor több maradna az önkormányzatnál a BKV támogatására.
Keller László és Újhelyi István Demszky felvetéseit helyből elutasították. Keller szerint ezekre nincs lehetőség, de ha lenne, a kormánynak akkor sem állna szándékában a támogatás visszamenőleges emelése. Az államtitkár szólt arról is, hogy a konvergenciaprogramba nem fér bele a BKV-nak nyújtott normatív támogatás növelése. Újhelyi István szerint a költségvetésben csak átcsoportosításra van lehetőség, többletforrást nem tudnak biztosítani. A politikus az egyeztetés után hangsúlyozta: nem támogatja hogy kivételt tegyenek a budapesti tömegközlekedéssel, azaz ezt a problémát átfogóan, országos szinten kell megoldani.
A szombati tárgyalásokról kiadott közleménybe érdekes mondat került bele: „a továbbiakban tisztázni kell, … milyen viszonyban van a költségvetésben rögzített árkiegészítés az ingyenes és kedvezményes szolgáltatás igénybevételével.” Ez arra utal, hogy felülvizsgálhatják az idős emberek kedvezményes illetve ingyenes utazása fenntartásának lehetőségét. Pedig a lakótelepeken, a városközponttól viszonylag távol, Káposztásmegyeren, Újpalotán, Kispesten, Kőbányán, Békásmegyeren stb. élő budapesti nyugdíjasok alkotják az MSZP egyik legfontosabb szavazóbázisát. A tömeges ingyenes utazás megszüntetése azzal a veszéllyel jár, hogy lemorzsolódik a szocialistákhoz húzó nyugdíjas tömeg egy része, 2010-ben nem fog az MSZP-re szavazni. Ugyanakkor a kormánynak azt is figyelembe kell venni, hogy az állami költségvetés nem képes fedezni a BKV részben emiatt is újratermelődő, évi több tízmilliárdos veszteségét.
Megoldatlan a finanszírozás (Oldaltörés)
Más európai nagyvárosokban általában az a gyakorlat, hogy önkormányzatok állják saját forrásaikból a költségek egyharmadát, másik harmad származik az állami támogatásból, harmadik pedig a mentjegyek és bérletek eladásából. Ahhoz azonban, hogy a BKV gazdálkodása „EU-konform” legyen, rendet kellene teremteni például a parkolási díjakból származó bevételek elosztása körül. Ismeretes, hogy a különböző parkolási társaságok bevételei részben rosszul hasznosulnak, részben pedig a kerületeknél maradnak. (Londonban, Stockholmban, és más európai nagyvárosokban ezeket a tekintélyes összegeket, - a belvárosba behajtó autósoktól szedett dugódíjjal, és a kamionokra kivetett illetékkel együtt, - a tömegközlekedés céljaira fordítják.) Sokan tartják úgy, hogy a sorozatos korrupciós botrányaikról és áttekinthetetlen gazdálkodásukról elhíresült parkolási társaságok bevételeiből jut a titkos pártkasszákba is.
Ahhoz persze aligha fér kétség, hogy ha Demszky ugyanolyan elszántan ragaszkodott volna a BKV rendbetételéhez, mint a számtalan tekintetben problematikus négyes metró építésének megkezdéséhez, ma már szilárd anyagi alapokon nyugodna a fővárosi tömegközlekedés. De éppen ő fosztotta meg hatáskörétől, és váltotta le Atkári János polgármester-helyettest, aki hivatali ideje alatt többször javasolta - hiába, – hogy dolgozzanak ki programot a BKV pénzügyi helyzetének rendezésére és hosszú távú megoldására.
Egyik lyukat próbál betömni a másikkal mind az állami költségvetés, mind pedig a főváros. Egyelőre bizonytalan a BKV jövője, megoldatlan hosszabb távú finanszírozása, Ennek tudatában, a szakszervezetek továbbra is fenntartják a sztrájkfenyegetést. Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője, miután megismerte Keller László és Demszky Gábor közös nyilatkozatát, az MTI-nek szombaton elmondta: ha a tulajdonos, azaz az Önkormányzat nem rendezi a BKV Zrt. finanszírozási problémáit, akkor készek a többnapos munkabeszüntetésre is.
Ahogy az MSZP-SZDSZ koalíció évekig tagadásban volt, elhallgatta a költségvetés katasztrofális helyzetét, a kormány ugyanígy nem vett tudomást – Demszkyvel együtt – arról, micsoda csőd fenyegeti Budapest közlekedését. A munkabeszüntetés megismétlődése egyelőre valószínűnek tűnik. De talán végre megértik „odafenn”, hogy megbosszulja magát, ha fejüket a homokba dugva, nem hajlandók szembenézni a főváros tömegközlekedésének akut problémáival.
Az államháztartást jelentős állampapír-hozamfizetések és a 13. havi nyugdíj is terhelte februárban. A hiány két hónap alatt 1,7 milliárd forint – az éves terv 4,2 ezer milliárd forint.