Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9ac2f4a7-abad-4a72-89cb-54e90b4e06c2","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag","description":"Minden szabálynak megfelelnek, átláthatóságot biztosítanak és egy fillér állami pénzt sem kérnek, csak bizalmat a helyiektől. Ezt mondják a Vésztőn akkumulátoripari hulladékot feldolgozó üzemet tervező beruházók. És bizony jobb ha hozzászokunk, hogy a gombamód szaporodó hatalmas akkugyárak mellé fel kell nőnie az országban a hulladékfeldolgozásnak is.","shortLead":"Minden szabálynak megfelelnek, átláthatóságot biztosítanak és egy fillér állami pénzt sem kérnek, csak bizalmat...","id":"20250601_akku-akkumulator-hulladek-feldolgozas-nt-recycling-veszto-akkugyar-veszely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ac2f4a7-abad-4a72-89cb-54e90b4e06c2.jpg","index":0,"item":"a08298be-f564-475a-be45-05622ad2098e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_akku-akkumulator-hulladek-feldolgozas-nt-recycling-veszto-akkugyar-veszely","timestamp":"2025. június. 01. 17:30","title":"Komoly tervekkel érkezik az akkugyári hulladékot feldolgozó cég Vésztőre, a CATL, a BYD és az EVE akkumaradékára utazik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff1d1894-fbac-4ba6-a08f-776fd37d33fb","c_author":"Tornyos Kata","category":"elet","description":"Bár már nem gyártanak szórakoztató, figyelemfelkeltő reklámokat, amelyek cigarettavásárlásra buzdítanak, a közösségi médiában mégis pozitív színben tüntetik fel a színes, ízes elektromos cigiket, ez pedig egy új generációnak nyithat ajtót a dohányzáshoz. A helyzet azonban nem kilátástalan, világszinten fokozatosan csökken a nikotinfüggők száma.","shortLead":"Bár már nem gyártanak szórakoztató, figyelemfelkeltő reklámokat, amelyek cigarettavásárlásra buzdítanak, a közösségi...","id":"20250523_cigaretta-dohanyzas-fust-cigi-nepszeru-influenszer-leszokas-fustmentes-dohanyzasmentes-vilagnap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff1d1894-fbac-4ba6-a08f-776fd37d33fb.jpg","index":0,"item":"199419da-0314-42b1-a3b6-bfbbbb609d3e","keywords":null,"link":"/elet/20250523_cigaretta-dohanyzas-fust-cigi-nepszeru-influenszer-leszokas-fustmentes-dohanyzasmentes-vilagnap","timestamp":"2025. május. 31. 06:00","title":"Nagy erőkkel küzd a világ a dohányzás ellen, az e-cigiket népszerűsítő influenszerek viszont keresztbe tehetnek a füstmentes világnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e4e2d089-7482-4f92-bd0b-18aebb045aff","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Éppen aznap hozták nyilvánosságra az áprilisban bezárt XV. kerületi intézmény szennyezettségvizsgálata, amikor megírták, nem tudni, történik-e bármi az ügyben. A veszélyes anyagok koncentrációja határérték alatti, de a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ alkotmányjogi megfontolásokból azért még zárva tartaná az intézményt.","shortLead":"Éppen aznap hozták nyilvánosságra az áprilisban bezárt XV. kerületi intézmény szennyezettségvizsgálata, amikor...","id":"20250530_nngyk-XV-kerulet-bezaratott-ovoda-szennyezes-vizsgalat-eredmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e4e2d089-7482-4f92-bd0b-18aebb045aff.jpg","index":0,"item":"5279519d-3d0f-492d-8bb2-c9778e262fff","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_nngyk-XV-kerulet-bezaratott-ovoda-szennyezes-vizsgalat-eredmeny","timestamp":"2025. május. 30. 18:46","title":"Megszólalt az NNGYK az óvoda ügyében, amelyet korábban veszélyes szennyezés miatt zárattak be","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f4f1357-b0a1-4307-a347-8a1618f8f4bf","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az aHang szűk két hét alatt tizenhét városban demonstrál a civilek és újságok vegzálása ellen.","shortLead":"Az aHang szűk két hét alatt tizenhét városban demonstrál a civilek és újságok vegzálása ellen.","id":"20250531_ahang-tuntetes-atlathatosagi-torveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f4f1357-b0a1-4307-a347-8a1618f8f4bf.jpg","index":0,"item":"8b00cf19-2d19-4fbe-af9c-74efc7362a6f","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_ahang-tuntetes-atlathatosagi-torveny","timestamp":"2025. május. 31. 18:57","title":"Ma hat városban tüntettek az üldözési törvény ellen, és folytatódnak a demonstrációk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A leggazdagabb magyart a 444 stábja szúrta ki, ugyanott szállt meg a barátaival, ahol a Paris Saint-Germain csapata is.","shortLead":"A leggazdagabb magyart a 444 stábja szúrta ki, ugyanott szállt meg a barátaival, ahol a Paris Saint-Germain csapata is.","id":"20250531_Meszaros-Lorinc-menni-Munchen-ketmilliardos-helikopterrel-a-22-milliardos-magangepig-majd-erkezes-a-BL-dontore-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d.jpg","index":0,"item":"684872b1-d6b6-41cc-8a5d-adc275e85978","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Meszaros-Lorinc-menni-Munchen-ketmilliardos-helikopterrel-a-22-milliardos-magangepig-majd-erkezes-a-BL-dontore-ebx","timestamp":"2025. május. 31. 19:33","title":"Mészáros Lőrinc menni München: kétmilliárdos helikopterrel a 22 milliárdos magángépig, majd érkezés a BL-döntőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja az anyagcserét, a növekedést és a normális sejtműködést. De vajon mindenkinek ugyanannyi vasra van szüksége? Távolról sem! Lássuk, milyen tényezőktől függ, mennyit kell bevinnünk belőle.","shortLead":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja...","id":"20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e.jpg","index":0,"item":"beab4618-d3d2-44ae-9c20-b31b791efcbf","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","timestamp":"2025. június. 01. 15:30","title":"Elég vasat eszünk meg naponta? A válasz nem egyértelmű!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"e2baa532-937c-4a21-b3c6-4d0c492ed8a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Igencsak jól jött és jön a korszerű grafikus processzorairól ismert Nvidiának a mesterséges intelligencia előretörése. Most is egy újabb világrekordot mondhat a magáénak ennek köszönhetően.","shortLead":"Igencsak jól jött és jön a korszerű grafikus processzorairól ismert Nvidiának a mesterséges intelligencia előretörése...","id":"20250531_nvidia-a-mesterseges-intelligencia-benchmark-teljesitmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2baa532-937c-4a21-b3c6-4d0c492ed8a5.jpg","index":0,"item":"4150cfdc-7ae1-40e6-81fb-f42861ac9b94","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_nvidia-a-mesterseges-intelligencia-benchmark-teljesitmeny","timestamp":"2025. május. 31. 20:03","title":"Megvan az új világrekord, új korszak jöhet: már ennyire gyors a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78f7789b-4139-454a-a6b0-504cce23e60d","c_author":"HVG","category":"360","description":"„A műalkotásnak már az elkészítése előtt teljes mértékben elképzeltnek és szellemileg megformáltnak kell lennie” – Theo van Doesburg manifesztumának ez a megállapítása mindkét művészre áll.","shortLead":"„A műalkotásnak már az elkészítése előtt teljes mértékben elképzeltnek és szellemileg megformáltnak kell lennie” – Theo...","id":"20250531_hvg-Bors-Gyorgyi-Mengyan-Andras-muveszet-tudomany-kiallitas-FUGA-Budapesti-Epiteszeti-Kozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78f7789b-4139-454a-a6b0-504cce23e60d.jpg","index":0,"item":"239a9356-5133-4c4c-a0ec-4275024c3fc3","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-Bors-Gyorgyi-Mengyan-Andras-muveszet-tudomany-kiallitas-FUGA-Budapesti-Epiteszeti-Kozpont","timestamp":"2025. május. 31. 16:15","title":"A reneszánsztól a színtiszta vizuális logikáig – Bors Györgyi és Mengyán András közös kiállítása a FUGA-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gulyás Attilának, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ) elnökhelyettesének józan érvelése valóságos ellensúlyt képez azzal a kapkodással, koncepciótlan magyarázkodással szemben, ami a Városházáról, illetve a kormány házatájáról érkezik. Ha a főváros nem talál megnyugtató megoldást a BKV anyagi gondjaira, a szakszervezetek többnapos sztrájk meghirdetését sem zárják ki. Így akarják elejét venni a további elbocsátásoknak, telephelybezárásoknak, a munkakörülmények rosszabbodásának. A BKV vezetésével kedden tárgyalnak, csak ezután döntenek a sztrájk esetleges folytatásáról.
Az április 18.-i sztrájk nyomán felgyorsultak az események. Egy nappal később, szombaton Demszky Gábor és két helyettese találkozott három minisztérium államtitkárával: Keller Lászlóval (PÜM), Dióssy Gáborral, (GKM) és Újhelyi Istvánnal, (Önkormányzati és Területfejlesztési Minisz-térium), továbbá a BKV vezetőivel. Döntés született, 10-12 milliárd forint rendkívüli segélyt adnak a BKV-nak, hogy kijöjjön az adósságspirálból. A pénz előfinanszírozás, levonják majd a BKV-nak járó állami támogatás végösszegéből. Korábban a miniszterelnök még azt mondta, hogy Budapestnek egyedül kell megoldania problémáit. Az MDF fővárosi frakciója nem ért egyet azzal, hogy a főváros előrehozza a BKV támogatását – szerintük ugyanis nincs vezetője, menedzsmentje, de még középtávú koncepciója sem a cégnek.
A BKV Zrt-ről tudjuk, hogy óriási deficitet termel, adóssága meghaladja a nyolcvan milliárd forintot, finanszírozása megoldatlan, veszteségeit a megszorításokra kényszerített állami költségvetés egyre kevésbé hajlandó fedezni. Költségvetése mintegy 116 milliárd forintot tesz ki, ebből 32 milliárd forint az állam normatív támogatása, melyhez még 18,5 milliárd forint járul a büdzséből, mégpedig 15 milliárd a veszteség pótlására és 3,5 milliárd beruházásokra. A fővárosi önkormányzat alig 10 milliárddal járul hozzá a műszaki fejlesztéshez, a fennmaradó összeget, körülbelül 45 milliárdot, a vállalat a jegyek és a bérletek eladásából fedezi. De a finanszírozás ebben a formában elégtelen, a veszteség állandóan újratermelődik. A BKV ezt úgy próbálja ellensúlyozni, hogy ritkítja a járatokat, a teljesítményt csökkenti, folytatja a leépítéseket és elbocsátásokat, rontva szolgáltatásainak színvonalát, már-már a cég működőképességét sodorja veszélybe. Ugyanakkor a vállalatvezetés két kézzel szórta a tíz- és százmilliókat különböző tanácsadó cégeknek, hatalmas összegű prémiumokat és végkielégítéseket fizetett a távozó menedzsereknek.
Éppen a fővárosi tömegközlekedés országos politikai jelentősége miatt alakult úgy a BKV finanszírozása az elmúlt másfél évtizedben, hogy az állam magára vállalta a fenntartás költségeit, és főváros, csekély mértékben, csak a fejlesztésekhez járul hozzá. Demszky Gábor joggal hivatkozik az eddigi gyakorlatra, illetve a különböző kormányokkal kötött megállapodásaira: az állam kötelezettséget vállalt a BKV veszteségeinek folyamatos fedezésére, annak fejében, hogy a büdzsé igényt tart a legfejlettebb magyarországi régió, a főváros lakóinak személyi jövedelemadójának zömére.
A főváros azt javasolta a kormány képviselőinek - számolt be erről Demszky, - hogy az infláció mértékével visszamenőlegesen emelje meg a 32 milliárdos normatív támogatást. A BKV-nak ugyanis további 5-6 milliárd forintra volna szüksége a műszaki színvonal fenntartásához és 5-6 milliárd a fejlesztésekre (Az utóbbi illetően Demszky jelezte, autóbuszokat kellene vásárolni, „társfinanszírozásban” a kormányzattal). Cserébe a Fővárosi Közgyűlés vállalná, hogy saját 10 milliárdos támogatása is inflációkövető lesz, azaz emelkedne, az infláció mértékének megfelelően. A különbözetet fővárosi vagyontárgyak eladásából fedeznék – mondta a főpolgármester, de nem részletezte, milyen vagyontárgyakra gondolt. Felhívta ugyanakkor a figyelmet: ha az állam nem vonná el a fővárosi polgárok személyi jövedelemadójának oroszlánrészét, akkor több maradna az önkormányzatnál a BKV támogatására.
Keller László és Újhelyi István Demszky felvetéseit helyből elutasították. Keller szerint ezekre nincs lehetőség, de ha lenne, a kormánynak akkor sem állna szándékában a támogatás visszamenőleges emelése. Az államtitkár szólt arról is, hogy a konvergenciaprogramba nem fér bele a BKV-nak nyújtott normatív támogatás növelése. Újhelyi István szerint a költségvetésben csak átcsoportosításra van lehetőség, többletforrást nem tudnak biztosítani. A politikus az egyeztetés után hangsúlyozta: nem támogatja hogy kivételt tegyenek a budapesti tömegközlekedéssel, azaz ezt a problémát átfogóan, országos szinten kell megoldani.
A szombati tárgyalásokról kiadott közleménybe érdekes mondat került bele: „a továbbiakban tisztázni kell, … milyen viszonyban van a költségvetésben rögzített árkiegészítés az ingyenes és kedvezményes szolgáltatás igénybevételével.” Ez arra utal, hogy felülvizsgálhatják az idős emberek kedvezményes illetve ingyenes utazása fenntartásának lehetőségét. Pedig a lakótelepeken, a városközponttól viszonylag távol, Káposztásmegyeren, Újpalotán, Kispesten, Kőbányán, Békásmegyeren stb. élő budapesti nyugdíjasok alkotják az MSZP egyik legfontosabb szavazóbázisát. A tömeges ingyenes utazás megszüntetése azzal a veszéllyel jár, hogy lemorzsolódik a szocialistákhoz húzó nyugdíjas tömeg egy része, 2010-ben nem fog az MSZP-re szavazni. Ugyanakkor a kormánynak azt is figyelembe kell venni, hogy az állami költségvetés nem képes fedezni a BKV részben emiatt is újratermelődő, évi több tízmilliárdos veszteségét.
Megoldatlan a finanszírozás (Oldaltörés)
Más európai nagyvárosokban általában az a gyakorlat, hogy önkormányzatok állják saját forrásaikból a költségek egyharmadát, másik harmad származik az állami támogatásból, harmadik pedig a mentjegyek és bérletek eladásából. Ahhoz azonban, hogy a BKV gazdálkodása „EU-konform” legyen, rendet kellene teremteni például a parkolási díjakból származó bevételek elosztása körül. Ismeretes, hogy a különböző parkolási társaságok bevételei részben rosszul hasznosulnak, részben pedig a kerületeknél maradnak. (Londonban, Stockholmban, és más európai nagyvárosokban ezeket a tekintélyes összegeket, - a belvárosba behajtó autósoktól szedett dugódíjjal, és a kamionokra kivetett illetékkel együtt, - a tömegközlekedés céljaira fordítják.) Sokan tartják úgy, hogy a sorozatos korrupciós botrányaikról és áttekinthetetlen gazdálkodásukról elhíresült parkolási társaságok bevételeiből jut a titkos pártkasszákba is.
Ahhoz persze aligha fér kétség, hogy ha Demszky ugyanolyan elszántan ragaszkodott volna a BKV rendbetételéhez, mint a számtalan tekintetben problematikus négyes metró építésének megkezdéséhez, ma már szilárd anyagi alapokon nyugodna a fővárosi tömegközlekedés. De éppen ő fosztotta meg hatáskörétől, és váltotta le Atkári János polgármester-helyettest, aki hivatali ideje alatt többször javasolta - hiába, – hogy dolgozzanak ki programot a BKV pénzügyi helyzetének rendezésére és hosszú távú megoldására.
Egyik lyukat próbál betömni a másikkal mind az állami költségvetés, mind pedig a főváros. Egyelőre bizonytalan a BKV jövője, megoldatlan hosszabb távú finanszírozása, Ennek tudatában, a szakszervezetek továbbra is fenntartják a sztrájkfenyegetést. Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője, miután megismerte Keller László és Demszky Gábor közös nyilatkozatát, az MTI-nek szombaton elmondta: ha a tulajdonos, azaz az Önkormányzat nem rendezi a BKV Zrt. finanszírozási problémáit, akkor készek a többnapos munkabeszüntetésre is.
Ahogy az MSZP-SZDSZ koalíció évekig tagadásban volt, elhallgatta a költségvetés katasztrofális helyzetét, a kormány ugyanígy nem vett tudomást – Demszkyvel együtt – arról, micsoda csőd fenyegeti Budapest közlekedését. A munkabeszüntetés megismétlődése egyelőre valószínűnek tűnik. De talán végre megértik „odafenn”, hogy megbosszulja magát, ha fejüket a homokba dugva, nem hajlandók szembenézni a főváros tömegközlekedésének akut problémáival.