Tarlós Istvánt, a fővárosi Fidesz-frakció vezetőjét kérdeztük az állítólag a BKV-informatikai rendszerébe telepített kémprogramról, a megszerzett e-mailek tartalmáról és a négyes metró leállításával kapcsolatos spekulációkról.


Tarlós István
© Dudás Szabolcs
hvg.hu.: Ön szerint a BKV-tól megszerzett emailekhez kémprogramok útján, vagy, ahogy Vitézy Dávid állítja, az AAM Tanácsadó Zrt.-vel kapcsolatos anyagok között jutott hozzá a BKV felügyelőbizottsága, és így kerülhetett nyilvánosságra?

T. I. : Vizsgálódjon a rendőrség vagy a Nemzetbiztonsági Hivatal, hogyan került nyilvánosságra Regőczi úr levelezése. Teljesen egyetértek azzal, hogy a BKV rendőrségi feljelentést tett, ha egyszer feltételezi: informatikai rendszerére esetleg kémprogramokat telepítettek. Megjegyzendő, hogy nem magánlevelekről van szó, hanem a BKV-t és a politikát egyaránt érintő közügyekről, melyekhez a BKV felügyelőbizottságában a Fideszt képviselő Vitézy Dávidnak, ugyanúgy, mint nekem frakcióvezetőként közöm van. Egyébként készen, papíron kaptam a levelet, nem tartozik rám, honnan ered. Talán a vizsgálat eredményképpen nemcsak a formai, hanem a tartalmi problémákat is megvizsgálják a bűnüldöző szervek. Hiszen abban az emailben, amit Regőczi Miklós, a BKV vezérigazgató-helyettese küldött az irodájából, az olvasható: „az ügyet ki lehet használni politikai célokra, magyarázkodjanak ők. Például közlemény vagy sajtótájékoztató. Burány úr: a Fidesz szítja a sztrájkot”. Az alaki kérdéseknél tehát fontosabbak a tartalmiak. Ugyanis hivatalból üldözendő bűncselekményekre utaló jelek olvashatók ki az e-mailekből, például az, hogy Regőczi úr mint a BKV vezérigazgató-helyettese kétes politikai játszmákba bonyolódott Burány Sándor budapesti szocialista elnökkel. Nem lehet figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy óriási összegű, tisztázatlan körülmények között kifizetett közpénzekről, cinkelt pályázatokról is szó esik a BKV-tól kikerült e-mailekben, melyek érdekelhetik a nyomozókat.

hvg.hu: Mi a helyzet a négyes metró leállításával, ami szerepelt Orbán zárt körben mondott helyzetértékelésében?

T. I.: Orbán Viktorral is szót váltottam a problémáról, ismerem a nézeteit, ő nem mondta, hogy „le kell állítani” a metróépítést. Ha igen, akkor álljanak elő az eddig senki által nem látott és nem hallott magnószalaggal. Az MSZP kampányát a Színművészeti Egyetemen, zárt körben elhangzott beszélgetés egyoldalú interpretációjára, illetve az állítólagos kijelentésekre vonatkozó közvéleménykutatásra építik. Nézze meg a pénteki Népszabadságot. Fizetett hirdetésben állítják, hogy „nyilvánosságra került a Fidesz programja”, s bizonyítékul a saját cikkükre hivatkoznak.

hvg.hu: A Fidesznek egyszer meggyűlt a baja a négyes metróval, erre hivatkozva állította Demszky Gábor, hogy Orbán gyűlöli a budapestieket.

T. I. : Alapvető dolgokat kell tisztáznunk. Először: még a Horn-kormány fogadta el az 1998-as költségvetést, mely nevetséges összeget, alig 100 millió forintot szánt a metró építkezésére. Másodszor, nem a fővárosi Fidesz, hanem az MDF javasolta az építkezés leállítását 2007 végén, amit kerek perec visszautasítottunk, majd az MDF is elállt saját ötletétől.

A Szent Gellér téri állomás. Látványterv
hvg.hu: Pedig csak Nagy Imre példáját követnék. Ő 1953-ban a népgazdaság problémáira tekintettel felfüggesztette az építkezést,  amely a hatvanas években indult újra.

T. I. : Mindannyian tudjuk, hogy egészen más időket élünk. Felül kell vizsgálni a négyes metróra eddig fordított óriási összegeket, el kell számoltatni a város vezetését és a BKV vezetőit, fel kell számolni a pazarlást, de az építkezést be kell fejezni minél hamarabb.

Tűrhetetlen, hogy az építkezés költségeit 2003-ban még 195 milliárdra becsülték, jelenleg pedig már 537 milliárdnál tartunk, és kevesebb mint egy éve kezdődött meg az alagutak fúrása! A négyes metró körül számos jelenség tisztázatlan, elsősorban a finanszírozás terén. Még most sem nyilvános a költség-haszon elemzés, pedig nem kis mértékben ettől függ, hogy az Európai Unió folyósít-e az építkezéshez támogatást, melynek az összegéről sem tudunk semmi pontosat. De a négyes metró körül már az indulásnál is sok minden homályos volt, amiről máig nem derült ki semmi. Például: miért utasította el a főpolgármester az oroszok ajánlatát, akik a kilencvenes években az államadósság terhére akarták megépíteni? Az építkezéshez tömérdek indokolatlan tanácsadói szerződés és megbízás kapcsolódik, melyeket mindenképpen felül kell vizsgálni. Gondoljuk csak meg: a nyolcvanas években, a kései Kádár-korszakban sokkal jobb organizáció mellett épült meg az észak-déli metróvonal, és a Metrober, amely a munkákat irányította, viszonylag kis létszámú, hatékony iroda volt.

hvg.hu: Sokan feltételezik, hogy a négyes metró építése és a BKV finanszírozása körül konfliktus lehet Demszky Gábor főpolgármester és Gyurcsány Ferenc miniszterelnök között. Ön ezt hogyan látja?

T. I.: Ami a BKV-t illeti, égetőek a gondok, és a kormány joggal érzi úgy, a főváros nem veszi ki a részét a tömegközlekedés finanszírozásából. A kormány több mint a felét fizeti a jelenleg is 80 milliárdos deficitet görgető BKV fenntartási költségeinek, mintegy negyven százalék folyik be a jegyárakból, és a főváros mindössze tíz milliárdot fordít a BKV működésére, ezen belül is elsősorban a karbantartásra. Közben eddig semmi sem valósult meg abból, amit előzőleg nagy hírveréssel a Budapest-tervben ígérgettek. Nem jött létre a közlekedési szövetség, az egységes tarifarendszer sem.

hvg.hu: Viszont a fővárosi MSZP-SZDSZ-koalíció fennmaradt. A Városházán nem fordulhat-e elő az, ami a Parlamentben, vagyis hogy a liberálisok kivonuljanak a koalícióból?

T. I.: Az MSZP és az SZDSZ érdekei alapjában közösek a választásokig, ezért nem hiszem, hogy akár a parlamentben is szembefordulnának egymással. Mindenütt kitartanak egymás mellett, amíg lehet, a Városházán egészen bizonyosan. Az SZDSZ országgyűlési képviselői a megfigyelési ügyben is együtt szavaztak a szocialistákkal. Ezzel együtt érezhető a fővárosi koalíció pártjainak idegeskedése. Úgy érzik, politikai bombák ketyegnek körülöttük, ezek egyike a négyes metró és a BKV körüli korrupciógyanús pazarlás, illetve a finanszírozás problémája. Ezért igyekeznek a kommunikáció terén jól elhelyezett elővágásokkal előnyre szert tenni. De azt hiszem, a helyzet már annyira súlyos, hogy a közvélemény manipulálását ezúttal nem fogja siker koronázni.

Pelle János

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények! Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Folyamatosan támadják a hackerek az internet gerincét, és egyre nagyobb a baj

Folyamatosan támadják a hackerek az internet gerincét, és egyre nagyobb a baj

Egy maffiaügy miatt korábban már ült börtönben az érsekújvári savas támadó

Egy maffiaügy miatt korábban már ült börtönben az érsekújvári savas támadó

Párosban sem jutott tovább Fucsovics

Párosban sem jutott tovább Fucsovics

Nem érdemes bliccelni a vonatokon, a pótdíjak egyre nagyobb részét behajtja a MÁV

Nem érdemes bliccelni a vonatokon, a pótdíjak egyre nagyobb részét behajtja a MÁV

Ifj. Vidnyánszky vezényel a Platon Karataev legújabb klipjében

Ifj. Vidnyánszky vezényel a Platon Karataev legújabb klipjében

Hatalmas, meserészleteket ábrázoló festmény került egy józsefvárosi panelházra

Hatalmas, meserészleteket ábrázoló festmény került egy józsefvárosi panelházra