Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9adc2766-0829-448d-9062-e35686a3f375","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy teherautó gémje ütközött a hídnak. ","shortLead":"Egy teherautó gémje ütközött a hídnak. ","id":"20250103_Az-M1-es-egyik-hidjanak-hajtott-egy-teherauto-10-kilometeres-sor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9adc2766-0829-448d-9062-e35686a3f375.jpg","index":0,"item":"feba1ad3-bb10-4a95-9be2-2f3d6279e037","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_Az-M1-es-egyik-hidjanak-hajtott-egy-teherauto-10-kilometeres-sor","timestamp":"2025. január. 03. 17:08","title":"Az M1-es egyik hídjának hajtott egy teherautó, még mindig 10 kilométeres a sor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b0cc92b-47d5-49b6-9ad1-2dc985b333b8","c_author":"Marabu","category":"gazdasag","description":"","shortLead":"","id":"20250104_Marabu-Feknyuz-Ismerjuk-a-brusszeli-trukkoket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b0cc92b-47d5-49b6-9ad1-2dc985b333b8.jpg","index":0,"item":"25f742e6-8858-4895-a215-e5f306168fc7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250104_Marabu-Feknyuz-Ismerjuk-a-brusszeli-trukkoket","timestamp":"2025. január. 04. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Ismerjük a brüsszeli trükköket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c1250274-c773-452f-922d-59457f89b246","c_author":"HVG","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20250103_hvg-leonora-carrington-feher-nyulak-osszegyujtott-novellak-konyv-irodalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1250274-c773-452f-922d-59457f89b246.jpg","index":0,"item":"6468f96c-5c4b-41cb-b80c-489d25f7fe74","keywords":null,"link":"/360/20250103_hvg-leonora-carrington-feher-nyulak-osszegyujtott-novellak-konyv-irodalom","timestamp":"2025. január. 03. 16:00","title":"A valóság ellen lázadnak Leonora Carrington mágikus novellái","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b175d561-2d9a-4356-a082-1c08c14fd10d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az elektromos új Rimac a V10-es hibrid Red Bull RB17 fő riválisának ígérkezik.","shortLead":"Az elektromos új Rimac a V10-es hibrid Red Bull RB17 fő riválisának ígérkezik.","id":"20250103_jon-a-horvatok-f1-nel-is-gyorsabb-uj-hiperautoja-rimac","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b175d561-2d9a-4356-a082-1c08c14fd10d.jpg","index":0,"item":"baeb5566-3c53-4eb5-8623-f32c2b8af6d0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_jon-a-horvatok-f1-nel-is-gyorsabb-uj-hiperautoja-rimac","timestamp":"2025. január. 03. 06:41","title":"Jön a horvátok F1-nél is gyorsabb új hiperautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23faae21-f20e-4b73-b5d7-5fab381569e6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A paksi önkormányzat már el is adta a gigaberuházás melletti telket.","shortLead":"A paksi önkormányzat már el is adta a gigaberuházás melletti telket.","id":"20250103_Sajat-KFC-t-kaphat-Paks-II","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23faae21-f20e-4b73-b5d7-5fab381569e6.jpg","index":0,"item":"4e83706b-ca84-47fe-bf9a-79822706ea32","keywords":null,"link":"/kkv/20250103_Sajat-KFC-t-kaphat-Paks-II","timestamp":"2025. január. 03. 09:11","title":"„Saját” KFC-t kaphat Paks II.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f7f6dc4-b834-4ace-b5cb-b455c9c72b7f","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"Negyed évszázaddal ezelőtt mondott le az Egyesült Államok a Panama-csatorna ellenőrzéséről, Donald Trump kijelentései nyomán azonban napirendre került, hogy újra az USA felügyelje a világkereskedelem egyik legfontosabb csomópontján áthaladó hajókat.","shortLead":"Negyed évszázaddal ezelőtt mondott le az Egyesült Államok a Panama-csatorna ellenőrzéséről, Donald Trump kijelentései...","id":"20250103_donald-trump-usa-panama-csatorna-kina-lng-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f7f6dc4-b834-4ace-b5cb-b455c9c72b7f.jpg","index":0,"item":"e0e59dd5-e144-4bc6-bf9b-846f7238b367","keywords":null,"link":"/360/20250103_donald-trump-usa-panama-csatorna-kina-lng-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 12:10","title":"Hajmeresztő blöff vagy valós fenyegetés, amit Trump a Panama-csatorna visszaszerzéséről mondott?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23052f6e-9dca-4268-a773-0e8394ee6031","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Az elején voltak bennem furcsa érzések, a bulinegyedből például próbáltam minél gyorsabban eljönni, ha éppen oda kérték a fuvart” – mondta a Blikknek Ábrahám Györgyi, akinek a taxiját erőszakkal rabolta el egy ámokfutó még júliusban.","shortLead":"„Az elején voltak bennem furcsa érzések, a bulinegyedből például próbáltam minél gyorsabban eljönni, ha éppen oda...","id":"20250102_Sulyos-baleset-Arpad-hid-taxis-gazolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23052f6e-9dca-4268-a773-0e8394ee6031.jpg","index":0,"item":"a4c1929c-6e5b-4716-9f81-9fd99309cf21","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Sulyos-baleset-Arpad-hid-taxis-gazolas","timestamp":"2025. január. 02. 13:16","title":"Újra dolgozik a taxis, akinek elrabolta az autóját az Árpád hídi ámokfutó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06530e58-2e06-4a97-8383-bb4fa39c9a80","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Nézőpont Intézet igazgatója Brüsszelt is megidézte posztjában, ami Magyar Péter szerint „zagyvaság”.","shortLead":"A Nézőpont Intézet igazgatója Brüsszelt is megidézte posztjában, ami Magyar Péter szerint „zagyvaság”.","id":"20250103_mraz-agoston-magyar-peter-elorehozott-valasztas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06530e58-2e06-4a97-8383-bb4fa39c9a80.jpg","index":0,"item":"52e5c542-3f4a-4c28-a09f-8648561d6a32","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_mraz-agoston-magyar-peter-elorehozott-valasztas-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 18:53","title":"Mráz Ágoston szerint biztosan nem lesz előrehozott választás, Magyar Péter már reagált is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mit hoz a Daimler-Mercedes beruházás? És mit visz?
Tetszett a cikk?
Csendesebben vigadjanak! – röviden így lehetne figyelmeztetni azokat a köröket, melyek a német autógyár idetelepülésének ürügyén már arról beszélnek – á la Kádár János –, hogy lám, elv- és polgártársak, nincs itten semmiféle válság. Nem kétséges, a gépjárműóriás bevonulása reálgazdasági öröm a költségvetési ürömben. De aligha lenne célravezető, ha kormánypolitikusaink ismét az ungarische Puma dübörgéséről vizionálnának.
A Mercedes-Benz kisautói. Az "A-osztály"következő generációját már Kecskeméten is gyártják?
Nem az államháztartás helyzete változott drasztikusan, csupán annyi: egy nyugati cég a magyar utakat a romániai infrastruktúránál jobbnak ítélte meg. Plusz – valószínűleg – némiképp ráígértünk a lengyelekre is. Hogy pontosan mennyivel, az csak ősszel derül ki. Addig felelőtlenség volna bármit mondani. Ugyanis nemcsak az számít, hány munkahely létesült. Hanem az is, hogy adják darabját.
„A haza ezer baja és a kétségtelen meglévő társadalmi, politikai feszültségek mellett – melyekért amúgy éppen a gátlástalan hazugságokkal, csúsztatásokkal, féligazságokkal is operáló Orbán és vezérkara súlyos felelősséget visel – a gazdaság bizony nincsen válságban. Bármily fájdalmas is ez az ellenzék mindenható urának” – zeng dicshimnuszt a Népszava. A jobboldali sajtó visszafogottan örül, egyelőre csendesen, befelé fanyalog. Természetesen nyíltan momentán a Fidesz se támadja a beruházást. (Nem akar az ünneprontó hálátlan szerepére vállalkozni. Amellett a dolog az ellenzéki vezetésű Kecskemét sikere is.) Kérdés, hogy ősszel a Hankook-forgatókönyvet játsszák-e meg. Vagyis, hogy azt hangsúlyozzák: a „tőkebehozatallal” igencsak előnytelen vásárt csináltunk. Mert a munkahelyek költségvetési hozzájárulásban mért ára rettenetesen magas.
Persze mindez azon dől el: az országunkba hozott tőke (innováció, fejlesztés, képzés) mennyibe kerül támogatásban, kedvezményekben, mentesítésekben. Pár hónapon belül fény derül rá. S akkor Orbánék is eldönthetik, mi hoz többet a konyhára. Ha a kormányt a Daimler-csoporttal szembeni elvtelen kapitulációval gyanúsítják – vállalva a rizikót, hogy ekképp a fideszes kecskeméti önkormányzatot is „bűntárssá” degradálják – vagy inkább a sikertörténet belpolitikai profitjából igyekeznek osztalékot kihasítani. Dokumentumok ismerete nélkül jómagunk nem ítélkeznénk. Annyi bizonyos, hogy ilyen gazdasági krízishelyzetben úgy kellett a hatalomnak egy optimista végkicsengésű, jól eladható piaci történet, mint egy falat kenyér. Amivel nyilván a befektetők főtárgyalói is tisztában voltak. Láthatták, ezekre nagyon ráfér már az invesztíció, hát aligha lesznek szűkmarkúak. Minél nagyobb bajban van egy nyitott, kisállami nemzetgazdaság, annál kiszolgáltatottabb a multikkal való egyezkedésben.
Ténykérdés, 2005 őszén Kóka János akkori gazdasági miniszter így nyilatkozott: „a Hankook-beruházás esetében is egy ponton azért szálltunk ki a versenyből, mivel nem fogunk soha meg nem térülő presztízsberuházásokat támogatni adófizetői pénzből. Több mint 15 millió forintba került volna egy munkahely, ahol majd 100-120 ezer forintos bruttó bért fizetnek alacsony hozzáadott értékű munkáért”. De aztán – a választások közeledtével – mégiscsak visszaszálltak, közel húszmilliárddal járulva hozzá a dél-koreai gumimamut terjeszkedéséhez. Vajon a Daimler is hasonló kirakatberuházás? Lehet, de biztosan nem mondhatjuk. Ám még ha szakmailag teljesen kóser is az ügy, akkor se tekinthető feltétlenül a perfekt kormánymunka bizonyítékának. Hisz a piac sajátossága, hogy elműködget a pancser, korrupt, inkompetens államvezetés dacára is. (Akár tervgazdaságokban, feketepiacként.) Mi több, sikertörténeteket is produkálni tud.
A magángazdaság újítási képességeivel, teremtő erejével büszkélkedő (amúgy csapnivalóan működő, eladósodott, túlbürokratizált) állam nagyjából olyan, mint egy köztulajdonban lévő ingatlankezelő vezérigazgatója, akinek regnálása alatt a társasház épületének közös helyiségei düledezve romosodtak. Viszont az egyik lakó gyönyörűen felújítja saját öröklakását. Az ünnepségre a házkezelőség fejét is meghívja. Aki, belépvén a csillogó-villogó kéglibe, kidülleszti mellét, és imígyen szól: „Látják, tudok én, ha akarok!”