Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f1a9c77f-8c7d-4502-be9e-c97ae81acde2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Több száz civil szervezet is azonnali lépéseket követel az Európai Bizottságtól a civileket és a sajtót fenyegető és ellehetetlenítő fideszes törvényjavaslat miatt.","shortLead":"Több száz civil szervezet is azonnali lépéseket követel az Európai Bizottságtól a civileket és a sajtót fenyegető és...","id":"20250523_Civil-szervezet-szazai-tiltakoznak-az-Europai-Bizottsagnal-a-fidesz-megfelemlitesi-torvenye-ellen-orszagos-tuntetessorozat-is-keszul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1a9c77f-8c7d-4502-be9e-c97ae81acde2.jpg","index":0,"item":"a53f7793-3651-44e2-9bce-6844697362e6","keywords":null,"link":"/itthon/20250523_Civil-szervezet-szazai-tiltakoznak-az-Europai-Bizottsagnal-a-fidesz-megfelemlitesi-torvenye-ellen-orszagos-tuntetessorozat-is-keszul","timestamp":"2025. május. 23. 11:34","title":"Civil szervezetek százai tiltakoznak az Európai Bizottságnál a Fidesz megfélemlítési törvénye ellen, országos tüntetéssorozat is készül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e82e93a-052c-4446-a808-ed0e689bee56","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az iPhone egyik legügyesebb trükkjével vetekedhet majd az az új androidos funkció, amelyet egyelőre csendben fejleszt a Google. Egy intelligens megjelenési módról van szó.","shortLead":"Az iPhone egyik legügyesebb trükkjével vetekedhet majd az az új androidos funkció, amelyet egyelőre csendben fejleszt...","id":"20250524_keszenlet-mod-android-ios-iphone","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e82e93a-052c-4446-a808-ed0e689bee56.jpg","index":0,"item":"7d73d5e8-7a83-48d2-9212-30d22df4aaa3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250524_keszenlet-mod-android-ios-iphone","timestamp":"2025. május. 24. 12:03","title":"Irigyelt különleges mód jön az androidos telefonokra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1c69c81-589c-4a5d-bc14-77ca6b053e3f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sokat tud, kéznél van, kényelmes, így nem csoda, ha gyakran használják a diákok házi feladataik készítésénél a mesterséges intelligenciát, ami – tanáraik szerint – egyfajta csalás. De mi van akkor, ha éppen a tanár az, aki nem boldogul a MI nélkül?","shortLead":"Sokat tud, kéznél van, kényelmes, így nem csoda, ha gyakran használják a diákok házi feladataik készítésénél...","id":"20250523_tandij-visszaterites-boston-tanar-mesterseges-intelligencia-chatgpt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1c69c81-589c-4a5d-bc14-77ca6b053e3f.jpg","index":0,"item":"c8d2c16f-f06d-41ce-868e-260475b589c7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250523_tandij-visszaterites-boston-tanar-mesterseges-intelligencia-chatgpt","timestamp":"2025. május. 23. 08:03","title":"Visszakövetelte a tandíjat egy diák, miután kiderült, hogy a tanár ChatGPT-t használt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ff7117a-d3da-4f60-b2dd-05fed1704148","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Két ijesztő videó készült zebránál szabálytalankodó autósokról.","shortLead":"Két ijesztő videó készült zebránál szabálytalankodó autósokról.","id":"20250523_mit-muvelt-egy-amokfuto-Dunaharasztiban-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ff7117a-d3da-4f60-b2dd-05fed1704148.jpg","index":0,"item":"dee2a001-3bb5-475d-b6e0-fbf6ce8eb5f3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250523_mit-muvelt-egy-amokfuto-Dunaharasztiban-video","timestamp":"2025. május. 23. 12:47","title":"Még a mercis terepjárós is lefagyott attól, mit művel egy ámokfutó Dunaharasztiban – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca124e94-262f-4b7d-aaa2-79a0a591060c","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Jobb, ha tud róluk.","shortLead":"Jobb, ha tud róluk.","id":"20250523_leallas-bankok-hetvege-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca124e94-262f-4b7d-aaa2-79a0a591060c.jpg","index":0,"item":"01eb073f-b108-48a1-9ab0-df3c69e6d2c0","keywords":null,"link":"/kkv/20250523_leallas-bankok-hetvege-ebx","timestamp":"2025. május. 23. 14:41","title":"Ilyen is ritkán van: szinte az összes nagybanknál lesz valamilyen leállás a hétvégén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"310cfa41-ae1a-4927-bf9c-516e12479f39","c_author":"HVG","category":"360","description":"Nemcsak másképpen hat rájuk, de eltérően is működik a kisgyerekek agya, ha könyvből olvasnak nekik, mint amikor képernyőn néznek mesét – bizonyították amerikai kutatók.","shortLead":"Nemcsak másképpen hat rájuk, de eltérően is működik a kisgyerekek agya, ha könyvből olvasnak nekik, mint amikor...","id":"20250523_hvg-gyerekek-olvasas-konyv-kepernyo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/310cfa41-ae1a-4927-bf9c-516e12479f39.jpg","index":0,"item":"152825a9-f4a5-42ea-8a33-03474c08a1c3","keywords":null,"link":"/360/20250523_hvg-gyerekek-olvasas-konyv-kepernyo","timestamp":"2025. május. 23. 16:15","title":"Mi történik pontosan a gyerekben, amikor képernyőt bámul – és amikor könyvet olvas?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b828de9-c80d-4839-8f15-9faf5d37379d","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Vajon értesült-e róla, hogy Orbán Viktor feltámasztotta a klubot?","shortLead":"Vajon értesült-e róla, hogy Orbán Viktor feltámasztotta a klubot?","id":"20250524_Brad-Pitt-Harcosok-klubja-frizura-haj-szemuveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b828de9-c80d-4839-8f15-9faf5d37379d.jpg","index":0,"item":"35179c1d-f4b0-4bbc-9b78-fc372e387567","keywords":null,"link":"/kultura/20250524_Brad-Pitt-Harcosok-klubja-frizura-haj-szemuveg","timestamp":"2025. május. 24. 11:29","title":"Hajmeresztő időzítés: Brad Pittet harcosok klubjás frizurával és szemüveggel látták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4851cd7-1d4f-4bff-9a9f-e8e6b5c026f7","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"A kínai autógyártó szédületes tempóban tarolná le az Európai Unió piacát, ebben játszhat kulcsszerepet a szegedi gyár és a budapesti fejlesztési központ. De felmerülhet egy újabb akkugyár telepítése is.","shortLead":"A kínai autógyártó szédületes tempóban tarolná le az Európai Unió piacát, ebben játszhat kulcsszerepet a szegedi gyár...","id":"20250523_BYD-europai-kozpont-Budapest-szegedi-gyar-terjeszkedes-akkugyar-befektetesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4851cd7-1d4f-4bff-9a9f-e8e6b5c026f7.jpg","index":0,"item":"6e55d7d5-67cb-417e-872d-44bae9d761e8","keywords":null,"link":"/360/20250523_BYD-europai-kozpont-Budapest-szegedi-gyar-terjeszkedes-akkugyar-befektetesek","timestamp":"2025. május. 23. 17:30","title":"Agresszívan rúgja rá az ajtót Európára a BYD, a magyarországi terjeszkedés a leglátványosabb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Malév és a pilótákat tömörítő szakszervezet közti tárgyalások a hét elején megfeneklettek. A pilóták sztrájkot helyeztek kilátásba. Az orosz tulajdonos, Borisz Abramovics cége csődbe ment, a magyarországi fejlesztési tervek veszélybe kerültek. Ám máig nem tudni, mire kötelezte el magát, a privatizációs szerződés titkait gondosan őrzik a páncélszekrényekben, még a szakszervezeti vezetők sem pillanthatnak bele. A szakszervezet az ombudsmanhoz fordulna.
"Nem biztos, hogy a Malév megéri a telet" - jósolja Ferenczi Zsolt, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének (Hunalpa) ügyvivője. Száztíz pilóta kapott értesítést arról, hogy szerepelnek a csoportos létszámleépítésben, és őket más alkalmazottak követhetik. A hvg.hu-nak nyilatkozva Ferenczi arra hívta föl a figyelmet, hogy az elmúlt öt évet a pilóták végigtúlórázták és a vállalati menedzsment nem az alapteljesítmény, hanem a túlórázott teljesítmények alapján számolta ki az általa szükségesnek tartott pilótalétszámot. „Úgy tűnik, mintha a tulajdonos el akarná sorvasztani a Malévet” – fogalmazott Ferenczi. „Nem látok hosszú távú stratégiát. Hiányzik a koncepció és a szakértelem” – tette hozzá.
A mostani tárgyalásokról elmondta: múlt pénteken Borisz Abramoviccsal, a cég igazgatóságának elnökével tárgyaltak és abban állapodtak meg, hogy hétfőn ismét asztalhoz ülnek. Hétfőn – legnagyobb megdöbbenésükre – nem Abramovics, hanem Leonov Péter vezérigazgató jött el a tárgyalásokra. A hétfői megbeszélések anélkül szakadtak félbe, hogy a felek bármilyen eredményt föl tudtak volna mutatni.
A Hunalpa keddi közgyűlése egyhangú szavazással fölhatalmazta az ügyvivői testületet a sztrájk előkészítésének kidolgozására. „Ebből még nem következik automatikusan, hogy lesz sztrájk” – hangsúlyozta Ferenczi. Hogy pontosan mikor lesz, ha lesz, azt nem tudta megmondani, de mindenképpen ebben a hónapban. A szakszervezeti ügyvivő arra sem tudott választ adni, hogy az esetleges sztrájk hány napig tartana. Nehezményezi, hogy az Airbridge és az ÁPV Zrt. közötti privatizációs szerződésbe nem nézhet bele, még a munkavállalókkal foglalkozó részekbe sem. Ezért fontolóra vették, hogy ombudsmani segítséget vesznek igénybe.
Ferenczi „elképesztőnek” tartja, hogy a Malévnak romániai és moldáviai pilótái vannak. Szerinte az Európai Unió nagy szabadsága ellenére a gyakorlatban teljesen elképzelhetetlen, hogy egy magyar pilótát nemzeti légitársaság, például az Air France alkalmazzon. Ugyanakkor Németh Krisztina, a Malév kommunikációs vezetője szerint a romániai és a moldáviai pilóták nem a Malév alkalmazottai, hanem úgynevezett wetleasing-konstrukcióval dolgoznak a Malévnál – vagyis a repülőgépet annak személyzetével együtt bérli a Malév a Carpatairtől és a Moldavian Airtől. Ferenczi erre úgy reagált: ez igaz, de azt nem vizsgálta a Malév, hogy a külföldiek helyett nem vezethetnék-e ezeket a gépeket a Malév pilótái. Hozzátette: szeptember 30-án a cégvezetéstől kaptak egy ajánlatot, ami teljesen elfogadhatatlan számukra, de erről részleteket nem mondhat.
Az ügyvivő felhívta a figyelmet, hogy a Malév adminisztrációs apparátusa jóval népesebb, mint más, hasonló gépparkkal üzemelő légitársaságoké. Míg a RyanAir például száznegyven gépet üzemeltet húszfős menedzsmenttel, addig a Malév tele van a legkülönbözőbb igazgatóságokkal és osztályokkal.
Ferenczi hangsúlyozta: az orosz tulajdonosok a Malév privatizációjakor jelentős fejlesztéseket ígértek meg, viszont az Abramovics tulajdonában lévő Air Union csődje szerinte arra utal, hogy a fejlesztésekből nem lesz semmi. Ráadásul tavaly megkezdődött a létszám- és kapacitáscsökkentés. A szakszervezeti vezető úgy tudja, hogy míg 2007-ban 28 gépet üzemeltetett a cég, addig ez a szám 2010-ban a tervek szerint csak 17 lesz. Nehezményezi azt is, hogy akkor szüntették meg a New York-i és a torontói járatot, amikor küszöbön áll az Egyesült Államokba utazók vízummentessége.
A Malév „feneketlen hordó” voltát Ferenczi azzal magyarázta, hogy az állam a rendszerváltáskor nem konszolidálta a légitársaságot. Az összesített mérleg az állam szempontjából még így is pozitív, mert a Malév mindig több adót fizetett be az államnak, mint amennyit az állam ráköltött – tette hozzá.
Mit mond a másik oldal? (Oldaltörés)
Németh Krisztinát, a Malév szóvívője a „szakszervezettel való megegyezés érdekében” nem akart részleteket elárulni a tárgyalásokon képviselt álláspontokról. „Nem akarok a pilótákkal háborúzni a nyilvánosság előtt” – fogalmazott. Fölhívta figyelmünket szeptember végi közleményükre, mely szerint a légitársaság folytatja a szervezet, az útvonalhálózat, a flotta átalakítását és az ehhez szükséges létszám kialakítását. Ennek részeként bezárják a megnyitásuk óta folyamatosan veszteséget termelő hosszú távú járaokat, a cég erőforrásait Európára összpontosítja. Flottáját átalakítja, költséghatékony, lényegesen alacsonyabb fogyasztású gépeket állít forgalomba. […] Megkezdődött az értesítő levelek átadása az érintett munkavállalóknak, köztük 78 pilótának, akikből 31 fő évek óta fizetés nélküli szabadság keretében külföldi légitársaságoknál repül. Ez azt jelenti, hogy a Malévnéál jelenleg szolgáló pilóták közül kevesebb mint 50 fő érintett (közülük 34 fő szolgált a most bezárandó hosszú távú járatokon). ”
Kovács Tibor, az 1300 fős Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet alelnöke, (a LESZ tagjai között a Malév, a Budapest Airport, illetve az ez utóbbi tulajdonában lévő Repülőtéri Üzemanyag-kiszolgáló Kft. alkalmazottai egyaránt megtalálhatók) komolyan tart attól, hogy a pilóták elbocsátása láncreakciót indíthat el. Az üzemanyag-kiszolgálóknál már folyamatban van tizenhat dolgozó elbocsátása. Kovács a hvg.hu-val közölte: október közepén ülésezik a szakszervezet, vélhetően akkor döntenek a sztrájkról.
Az állam nem segítheti ki a Malévot a slamasztikából. Száraz Gábor, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) szóvivője szerint a cégnek adandó tőkeinjekció a kormány hatásköre lenne, de erről nincs szó. Az Európai Unió szabályai ugyanis nemcsak azt nem teszik lehetővé, hogy a Malév állami tulajdonban maradjon, de azt sem, hogy a légitársaságot az állam mentse meg.
A privatizációs szerződés részleteit Száraz nem volt hajlandó a hvg.hu olvasóival megosztani. Azt mondta: az üvegzsebtörvény szerint nem az egész szerződést, csak a két szerződő fél adatait, a szerződés dátumát, hatályát, tárgyát és értékét kell nyilvánosságra hozni, ez pedig megtörtént. Az Airbridge a cégbe történő tőkejuttatást illetően banki garanciákkal alátámasztott kötelezettségeket vállalt, s ezeket maradéktalanul teljesítette – tette hozzá. Az Airbridge öt évig nem adhatja el a részvényeket az állam jóváhagyása nélkül, és az államnak erre az időre visszavásárlási joga van. Arra a kérdésre, hogy az Air Union csődje után érdemes-e Abramovicsban bízni, Száraz úgy válaszolt: az Airbridge eddig minden, a privatizációs szerződésben vállalt kötelezettségét teljesítette, ezért meg lehet bízni benne.
Száraznál jóval szűkszavúbb volt Leonov Péter, aki nemcsak vezérigazgatója a Malévnak, hanem az Airbridge-nek is igazgatósági tagja. A privatizációs szerződés nyilvánosságra hozatala ügyében a hvg.hu-t Leonov a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-hez irányította, ahol egyszer már sikertelenül próbálkoztunk. Leonov – a szakszervezeti vezetőknek némileg ellentmondva – kijelentette: nincs sztrájkhelyzet. Az esetleges állami tőkeinjekcióról a vezérigazgató még ennyit sem árult el. „Nem tudok róla” – mondta.
A pénzügyi nehézségekkel küszködő AirUnion egyik fő részvényese, Borisz Abramovics, aki közvetve tulajdonos a Malévben is, ha akarná se tudná eladni a Malévet, vagy annak vagyonelemeit a privatizációs szerződés szerint.
A Malév rendkívüli közgyűlésén a tulajdonos visszahívta Lambert Zoltán igazgatósági tagot és helyére Erdős Endrét, a Malév vezérigazgatójának tanácsadóját, a Magyar Turizmus Zrt. Igazgatóságának tagját választotta meg.
A Malév finanszírozására az orosz Vnyesekonombank (VEB) 30 millió euró hitelt ad. Az erről szóló megállapodást a múlt héten írta alá a bank és a Malév tulajdonosa, az AirBridge Zrt.