Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fbfdab36-d786-4e6f-ae85-d56aa8c0f25a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A humorista által közzétett videóban láthatjuk, ahogy egy szovjet–orosz tudósok segítségével létrehozott gép hatására kormánykritikus fellépőből Gulyás Gergely válik belőle.","shortLead":"A humorista által közzétett videóban láthatjuk, ahogy egy szovjet–orosz tudósok segítségével létrehozott gép hatására...","id":"20250106_Bodocs-Tibor-humor-vicces-nemzettudat-generator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbfdab36-d786-4e6f-ae85-d56aa8c0f25a.jpg","index":0,"item":"2a29b65a-6ea3-4930-8870-a777c15c4518","keywords":null,"link":"/elet/20250106_Bodocs-Tibor-humor-vicces-nemzettudat-generator","timestamp":"2025. január. 06. 11:11","title":"Átalakult Bödőcs Tibor nemzettudata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af3dd5ac-f708-48a8-bb71-c02bd8305512","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A hírt még nem erősítették meg, de Kubatov Gábor azt ígérte, hogy nemsokára bejelentést tesz a témában.","shortLead":"A hírt még nem erősítették meg, de Kubatov Gábor azt ígérte, hogy nemsokára bejelentést tesz a témában.","id":"20250106_Robbie-Keane-Fradi-uj-vezetoedzo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af3dd5ac-f708-48a8-bb71-c02bd8305512.jpg","index":0,"item":"08cab5eb-d8e2-41d4-8334-7ac4ea1946df","keywords":null,"link":"/sport/20250106_Robbie-Keane-Fradi-uj-vezetoedzo-ebx","timestamp":"2025. január. 06. 13:53","title":"Robbie Keane lehet a Fradi új vezetőedzője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c26b5ffd-c11c-4e89-b0fc-dd7dfc6f5435","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Donald Trump jogi úton hivatalosan kezdeményezte az ellene indult New York-i büntetőperben, hogy határozatlan időre halasszák el az ítélethirdetést, mert az akadályozná elnöki munkáját. A Stormy Daniels pornósztárnak fizetett hallgatási pénz ügyében az év elején Trumpot valamennyi vádpontban bűnösnek találták.","shortLead":"Donald Trump jogi úton hivatalosan kezdeményezte az ellene indult New York-i büntetőperben, hogy határozatlan időre...","id":"20250106_Elnoksege-idejere-meguszhatja-az-itelethirdetest-a-pornosztarnak-fizetett-hallgatasi-penz-ugyeben-mar-elitelt-Trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c26b5ffd-c11c-4e89-b0fc-dd7dfc6f5435.jpg","index":0,"item":"af7157fd-fbe4-4db7-a347-ce745654410e","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_Elnoksege-idejere-meguszhatja-az-itelethirdetest-a-pornosztarnak-fizetett-hallgatasi-penz-ugyeben-mar-elitelt-Trump","timestamp":"2025. január. 06. 21:08","title":"Elnöksége idejére megúszhatja az ítélethirdetést a pornósztárnak fizetett hallgatási pénz ügyében már elítélt Trump","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2379dda3-7e0f-41c3-96a9-8393ae27ee82","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":",,Magyar Péter szerintem hazafi, és ha a korom megengedné, mögé állnék” – írta az újságíró.","shortLead":",,Magyar Péter szerintem hazafi, és ha a korom megengedné, mögé állnék” – írta az újságíró.","id":"20250107_Havas-Henrik-Magyar-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2379dda3-7e0f-41c3-96a9-8393ae27ee82.jpg","index":0,"item":"7940dca6-250a-4536-83ba-a1e224e9d7cc","keywords":null,"link":"/itthon/20250107_Havas-Henrik-Magyar-Peter","timestamp":"2025. január. 07. 11:50","title":"Havas Henrik kijelentette, hogy már Magyar Pétert támogatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c5d892f-1946-4f80-96d8-4c0f1cdc2517","c_author":"HVG","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20250107_hvg-paolo-sorrentino-parthenope-napoly-szepe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c5d892f-1946-4f80-96d8-4c0f1cdc2517.jpg","index":0,"item":"a8f84026-e84e-4f35-a560-de8c2b60566b","keywords":null,"link":"/360/20250107_hvg-paolo-sorrentino-parthenope-napoly-szepe","timestamp":"2025. január. 07. 18:30","title":"Paolo Sorrentino ugyanazzal dolgozik, mint az istenek – legújabb csodatételének tárgya Nápoly","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14f6c213-c913-4474-ad4e-50c0e5717047","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint, ha az üzlet lezárul, az MVM orosz gázzal fogja ellátni az ország háztartásainak csaknem felét, és ezzel nagyban erősödik Moszkva befolyása Bukarestben. A tranzakció 2025 első felében zárulhat, de még elkaszálhatják. Ennek az esélyét erősítheti az a sürgősségi rendelet, mellyel a román kormány megakadályozhatja a stratégiai fontosságú vállalatok “ellenséges” átvételét.","shortLead":"A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint...","id":"20250106_MVM-eon-Romania-gaz-energia-szolgaltato-Orban-Putyin-haztartas-felvasarlas-magyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14f6c213-c913-4474-ad4e-50c0e5717047.jpg","index":0,"item":"6065d788-2087-42f3-851b-d73632bc2716","keywords":null,"link":"/360/20250106_MVM-eon-Romania-gaz-energia-szolgaltato-Orban-Putyin-haztartas-felvasarlas-magyar","timestamp":"2025. január. 06. 09:30","title":"MVM-terjeszkedés Romániában: a helyiek szerint Orbán most tolja be az országba Putyin trójai falovát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c60bda35-a179-49b5-acd2-be784c9829bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Közös vállalkozásba kezdenek a VakVarjú és a Stifler étteremlánc tulajdonosai. Mivel foglalkozik majd a Paprika House Zrt.?","shortLead":"Közös vállalkozásba kezdenek a VakVarjú és a Stifler étteremlánc tulajdonosai. Mivel foglalkozik majd a Paprika House...","id":"20250106_hvg-bulinegyed-nagyagyuitol-cegvilag-vakvarju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c60bda35-a179-49b5-acd2-be784c9829bf.jpg","index":0,"item":"55ec8aa9-8d02-40b2-9323-16d374828c13","keywords":null,"link":"/360/20250106_hvg-bulinegyed-nagyagyuitol-cegvilag-vakvarju","timestamp":"2025. január. 06. 10:46","title":"Összeálltak a bulinegyed nagyágyúi egy jó cégalapításra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ef779a5-097f-4e6f-abc8-7746aab9f131","c_author":"Weyer Béla","category":"360","description":"Lehet semlegességgel írni egy tömeggyilkosról is, példázza könyvében Thomas Harding, aki két, németként született fiatal gyökeresen eltérő, majd egy végpontban találkozó drámai életútját követi végig.","shortLead":"Lehet semlegességgel írni egy tömeggyilkosról is, példázza könyvében Thomas Harding, aki két, németként született...","id":"20250106_hvg-thomas-harding-rudolf-hoss-hanns-hermann-alexander-utleiras-a-pokolba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ef779a5-097f-4e6f-abc8-7746aab9f131.jpg","index":0,"item":"7dd9dd39-ec44-46b9-8a90-33be33e95e5c","keywords":null,"link":"/360/20250106_hvg-thomas-harding-rudolf-hoss-hanns-hermann-alexander-utleiras-a-pokolba","timestamp":"2025. január. 06. 17:30","title":"Az egyikből náci tömeggyilkos, a másikból muszáj-Herkules – párhuzamos életekről írt könyvet Thomas Harding","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Malév és a pilótákat tömörítő szakszervezet közti tárgyalások a hét elején megfeneklettek. A pilóták sztrájkot helyeztek kilátásba. Az orosz tulajdonos, Borisz Abramovics cége csődbe ment, a magyarországi fejlesztési tervek veszélybe kerültek. Ám máig nem tudni, mire kötelezte el magát, a privatizációs szerződés titkait gondosan őrzik a páncélszekrényekben, még a szakszervezeti vezetők sem pillanthatnak bele. A szakszervezet az ombudsmanhoz fordulna.
"Nem biztos, hogy a Malév megéri a telet" - jósolja Ferenczi Zsolt, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének (Hunalpa) ügyvivője. Száztíz pilóta kapott értesítést arról, hogy szerepelnek a csoportos létszámleépítésben, és őket más alkalmazottak követhetik. A hvg.hu-nak nyilatkozva Ferenczi arra hívta föl a figyelmet, hogy az elmúlt öt évet a pilóták végigtúlórázták és a vállalati menedzsment nem az alapteljesítmény, hanem a túlórázott teljesítmények alapján számolta ki az általa szükségesnek tartott pilótalétszámot. „Úgy tűnik, mintha a tulajdonos el akarná sorvasztani a Malévet” – fogalmazott Ferenczi. „Nem látok hosszú távú stratégiát. Hiányzik a koncepció és a szakértelem” – tette hozzá.
A mostani tárgyalásokról elmondta: múlt pénteken Borisz Abramoviccsal, a cég igazgatóságának elnökével tárgyaltak és abban állapodtak meg, hogy hétfőn ismét asztalhoz ülnek. Hétfőn – legnagyobb megdöbbenésükre – nem Abramovics, hanem Leonov Péter vezérigazgató jött el a tárgyalásokra. A hétfői megbeszélések anélkül szakadtak félbe, hogy a felek bármilyen eredményt föl tudtak volna mutatni.
A Hunalpa keddi közgyűlése egyhangú szavazással fölhatalmazta az ügyvivői testületet a sztrájk előkészítésének kidolgozására. „Ebből még nem következik automatikusan, hogy lesz sztrájk” – hangsúlyozta Ferenczi. Hogy pontosan mikor lesz, ha lesz, azt nem tudta megmondani, de mindenképpen ebben a hónapban. A szakszervezeti ügyvivő arra sem tudott választ adni, hogy az esetleges sztrájk hány napig tartana. Nehezményezi, hogy az Airbridge és az ÁPV Zrt. közötti privatizációs szerződésbe nem nézhet bele, még a munkavállalókkal foglalkozó részekbe sem. Ezért fontolóra vették, hogy ombudsmani segítséget vesznek igénybe.
Ferenczi „elképesztőnek” tartja, hogy a Malévnak romániai és moldáviai pilótái vannak. Szerinte az Európai Unió nagy szabadsága ellenére a gyakorlatban teljesen elképzelhetetlen, hogy egy magyar pilótát nemzeti légitársaság, például az Air France alkalmazzon. Ugyanakkor Németh Krisztina, a Malév kommunikációs vezetője szerint a romániai és a moldáviai pilóták nem a Malév alkalmazottai, hanem úgynevezett wetleasing-konstrukcióval dolgoznak a Malévnál – vagyis a repülőgépet annak személyzetével együtt bérli a Malév a Carpatairtől és a Moldavian Airtől. Ferenczi erre úgy reagált: ez igaz, de azt nem vizsgálta a Malév, hogy a külföldiek helyett nem vezethetnék-e ezeket a gépeket a Malév pilótái. Hozzátette: szeptember 30-án a cégvezetéstől kaptak egy ajánlatot, ami teljesen elfogadhatatlan számukra, de erről részleteket nem mondhat.
Az ügyvivő felhívta a figyelmet, hogy a Malév adminisztrációs apparátusa jóval népesebb, mint más, hasonló gépparkkal üzemelő légitársaságoké. Míg a RyanAir például száznegyven gépet üzemeltet húszfős menedzsmenttel, addig a Malév tele van a legkülönbözőbb igazgatóságokkal és osztályokkal.
Ferenczi hangsúlyozta: az orosz tulajdonosok a Malév privatizációjakor jelentős fejlesztéseket ígértek meg, viszont az Abramovics tulajdonában lévő Air Union csődje szerinte arra utal, hogy a fejlesztésekből nem lesz semmi. Ráadásul tavaly megkezdődött a létszám- és kapacitáscsökkentés. A szakszervezeti vezető úgy tudja, hogy míg 2007-ban 28 gépet üzemeltetett a cég, addig ez a szám 2010-ban a tervek szerint csak 17 lesz. Nehezményezi azt is, hogy akkor szüntették meg a New York-i és a torontói járatot, amikor küszöbön áll az Egyesült Államokba utazók vízummentessége.
A Malév „feneketlen hordó” voltát Ferenczi azzal magyarázta, hogy az állam a rendszerváltáskor nem konszolidálta a légitársaságot. Az összesített mérleg az állam szempontjából még így is pozitív, mert a Malév mindig több adót fizetett be az államnak, mint amennyit az állam ráköltött – tette hozzá.
Mit mond a másik oldal? (Oldaltörés)
Németh Krisztinát, a Malév szóvívője a „szakszervezettel való megegyezés érdekében” nem akart részleteket elárulni a tárgyalásokon képviselt álláspontokról. „Nem akarok a pilótákkal háborúzni a nyilvánosság előtt” – fogalmazott. Fölhívta figyelmünket szeptember végi közleményükre, mely szerint a légitársaság folytatja a szervezet, az útvonalhálózat, a flotta átalakítását és az ehhez szükséges létszám kialakítását. Ennek részeként bezárják a megnyitásuk óta folyamatosan veszteséget termelő hosszú távú járaokat, a cég erőforrásait Európára összpontosítja. Flottáját átalakítja, költséghatékony, lényegesen alacsonyabb fogyasztású gépeket állít forgalomba. […] Megkezdődött az értesítő levelek átadása az érintett munkavállalóknak, köztük 78 pilótának, akikből 31 fő évek óta fizetés nélküli szabadság keretében külföldi légitársaságoknál repül. Ez azt jelenti, hogy a Malévnéál jelenleg szolgáló pilóták közül kevesebb mint 50 fő érintett (közülük 34 fő szolgált a most bezárandó hosszú távú járatokon). ”
Kovács Tibor, az 1300 fős Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet alelnöke, (a LESZ tagjai között a Malév, a Budapest Airport, illetve az ez utóbbi tulajdonában lévő Repülőtéri Üzemanyag-kiszolgáló Kft. alkalmazottai egyaránt megtalálhatók) komolyan tart attól, hogy a pilóták elbocsátása láncreakciót indíthat el. Az üzemanyag-kiszolgálóknál már folyamatban van tizenhat dolgozó elbocsátása. Kovács a hvg.hu-val közölte: október közepén ülésezik a szakszervezet, vélhetően akkor döntenek a sztrájkról.
Az állam nem segítheti ki a Malévot a slamasztikából. Száraz Gábor, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) szóvivője szerint a cégnek adandó tőkeinjekció a kormány hatásköre lenne, de erről nincs szó. Az Európai Unió szabályai ugyanis nemcsak azt nem teszik lehetővé, hogy a Malév állami tulajdonban maradjon, de azt sem, hogy a légitársaságot az állam mentse meg.
A privatizációs szerződés részleteit Száraz nem volt hajlandó a hvg.hu olvasóival megosztani. Azt mondta: az üvegzsebtörvény szerint nem az egész szerződést, csak a két szerződő fél adatait, a szerződés dátumát, hatályát, tárgyát és értékét kell nyilvánosságra hozni, ez pedig megtörtént. Az Airbridge a cégbe történő tőkejuttatást illetően banki garanciákkal alátámasztott kötelezettségeket vállalt, s ezeket maradéktalanul teljesítette – tette hozzá. Az Airbridge öt évig nem adhatja el a részvényeket az állam jóváhagyása nélkül, és az államnak erre az időre visszavásárlási joga van. Arra a kérdésre, hogy az Air Union csődje után érdemes-e Abramovicsban bízni, Száraz úgy válaszolt: az Airbridge eddig minden, a privatizációs szerződésben vállalt kötelezettségét teljesítette, ezért meg lehet bízni benne.
Száraznál jóval szűkszavúbb volt Leonov Péter, aki nemcsak vezérigazgatója a Malévnak, hanem az Airbridge-nek is igazgatósági tagja. A privatizációs szerződés nyilvánosságra hozatala ügyében a hvg.hu-t Leonov a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-hez irányította, ahol egyszer már sikertelenül próbálkoztunk. Leonov – a szakszervezeti vezetőknek némileg ellentmondva – kijelentette: nincs sztrájkhelyzet. Az esetleges állami tőkeinjekcióról a vezérigazgató még ennyit sem árult el. „Nem tudok róla” – mondta.
A pénzügyi nehézségekkel küszködő AirUnion egyik fő részvényese, Borisz Abramovics, aki közvetve tulajdonos a Malévben is, ha akarná se tudná eladni a Malévet, vagy annak vagyonelemeit a privatizációs szerződés szerint.
A Malév rendkívüli közgyűlésén a tulajdonos visszahívta Lambert Zoltán igazgatósági tagot és helyére Erdős Endrét, a Malév vezérigazgatójának tanácsadóját, a Magyar Turizmus Zrt. Igazgatóságának tagját választotta meg.
A Malév finanszírozására az orosz Vnyesekonombank (VEB) 30 millió euró hitelt ad. Az erről szóló megállapodást a múlt héten írta alá a bank és a Malév tulajdonosa, az AirBridge Zrt.