Trump vámháborúja nagyhatalmi présbe szorította a mindig lavírozó Indiát
Az Indiára kiszabott magas amerikai vámok alááshatják a két ország közeledését, aminek Kína és Oroszország is csak örülhet.
A sajtó üdvrivalgott, amikor egy buszsofőr elvállalta a magyar whistleblowerek (közérdekű bejelentők) hálátlan szerepét: Molnár Ferenc ország-világ előtt 2008 májusában feltárta a BKV-nál folyó kétes ügyleteket, szólt a buszok borzalmas műszaki állapotáról, az általános nemtörődömségről. Az eredmény: koholt indokok alapján munkaadói kirúgták, most pedig csak áltatják, és csak akkor vennék vissza, ha minden anyagi követeléséről lemond.
Zsarolható volt, ezért inkább meghunyászkodott és összejátszott a bűnözőkkel - ha nem is pontosan ezekkel a szavakkal, de így magyarázta a BKV egykori megbízott vezérigazgatója, hogy miért nem szólt előbb a rendőrségnek arról, mi folyik a közlekedési társaságnál. Balogh Zsolt többször is gyávának nevezte önmagát, amiért aláfeküdt a BKV-t saját pénztárcájuknak tekintő csapat, azon belül is Hagyó Miklós szocialista főpolgármester-helyettes akaratának. Hagyó persze tagadja Balogh állítását, hangoztatva: tiszta lelkiismerettel áll bármely, tevékenységét vizsgáló fórum elé. Tiszta lelkiismerettel, de nem szívesen – tehetnénk hozzá, hiszen a politikusnak esze ágában sincs lemondani képviselői mandátumáról, illetve mentelmi jogáról. Csak a szocialista pártban függesztette fel tagságát, így próbálva mentesíteni az MSZP-t a BKV-s balhéktól.
Ám nem minden BKV-dolgozó volt hozzá hasonló. Volt a vállalatnál olyan ember is, aki az állását kockáztatva ment neki a „nagyoknak”. Molnár Ferenc buszvezetőről van szó, akit – micsoda véletlen – azután távolítottak el a cégtől, hogy kinyitotta a száját és arccal, névvel a nyilvánosság elé állva kiteregette a piszkos ügyeket. A hivatalos indoklás szerint azért bocsátották el, mert öt fegyelmit gyűjtött össze abban az évben. Csakhogy ebből hármat azért kapott, mert nyilatkozott, egyet azért, mert egyszer tíz perccel előbb tért vissza a buszgarázsba. A végső lökést az adta, hogy egy belső traffipax gyorshajtást állapított meg nála. A traffipaxot épp aznap állították rá, amikor újból megjelent egy sajtónyilatkozata. Molnár ellen a kirúgásához vezető jogi eljárást az a Sziebert György koordinálta, akit nem sokkal később letartóztatott a rendőrség, mert a gyanú szerint kenőpénzt vett át egy mélygarázsban.
Molnár nemcsak a BKV vezetésével (akiknek élén ekkor már Kocsis István állt) és a vállalatot saját játszóterének tekintő fővárosi politikusokkal, hanem a szakszervezetekkel is konfrontálódott, azt állítva: a buliban ez utóbbiak is benne vannak. Szállította is szépen a sztorikat a sajtónak a szakszervezeti mutyikról, azóta megszüntetett honlapján pedig sorra jelentette meg értesüléseit. Még a BKV-nál dolgozott, amikor 2008 tavaszán szakmai fórumot szervezett, ahol kendőzetlenül beszélt volna a belső ügyekről. A fórumra hivatalos volt többek között Vadász György, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara alelnöke, Nemes Gábor, a közlekedési dolgozók sztrájkbizottságának szóvivője, Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője és Rubik Pál, a gépjármű szakoktatók szakszervezeti vezetője. A gyűlésen a buszvezető feltárta volna a buszok kétségbeejtő helyzetét, felvetette volna, hogy a dolgozók nem kapnak tájékoztatást, mi történik a BKV reklámbevételeivel, amelynek összege körülbelül annyi, mint amennyit az utasoktól beszednek. A fórumból aztán nem lett semmi, mert a meghívottak az utolsó pillanatban egységesen visszamondták a részvételt.
A kitálaló Balogh Zsolt hétvégi nyilatkozata – miszerint a korrupciós pénzekből a szakszervezethez is folyt egy kis summa - utólag Molnár Ferenc állításait igazolja. A szakszervezeti vezetők persze tagadnak. De lehet-e hinni annak a szakszervezetnek, melynek az egyik vezetője a szakszervezet pénzéből a titkárnő nevére vásárol földet mindenféle következmény nélkül? Vagy amelyik a BKV-tól fillérekért bérel egy luxusbuszt, hogy aztán piaci áron a titkárnő férjének adja azt bérbe?
Amikor Kocsis István és a Hagyó Miklós közötti háború végjátéka sztrájkba torkollott, Mihálszky Gábor vezérigazgató-helyettes telefonon hívta fel Molnárt, arra kérve, jöjjön vissza a vállalathoz. Ugyanezt ígérte neki Kocsis István is. Molnár szerint a vezérigazgató azt mondta neki: kirúgása az előző menedzsment elhibázott döntése volt. Egyben megígérte, hogy kivizsgálja a buszvezető ügyét. Úgy tűnik, a vezetőség csak hitegette Molnárt. Miután ugyanis véget ért a sztrájk és a menedzsment megegyezett a szakszervezetekkel, már nem várták vissza annyira, a felvételt egyre halogatták. Végül néhány napja közölték vele: csak akkor veszik vissza, ha lemond a BKV-val szembeni kárigényéről. Merthogy kirúgása után a buszvezető munkajogi pert indított a társasággal szemben, másfél milliót követelve, annyit, amennyi jövedelmet veszített indokolatlan eltávolítása miatt. A BKV-nál milliárdok tűntek el, de Molnár kiesett másfél millióját sajnálják.
D.A.
Az Indiára kiszabott magas amerikai vámok alááshatják a két ország közeledését, aminek Kína és Oroszország is csak örülhet.
Az alig egy héten belüli, immár negyedik esetről, ami még szombaton történt, egy fideszes fővárosi politikus tett közzé videót.
Horváth László nem ellensége a fesztiváloknak úgy általában, vannak köztük jók is, például az MCC Feszt.
A miniszterelnök üzent: „Kijev, Brüsszel, Tisza – együtt akarják megbuktatni a magyar kormányt”, de ezt nem hagyja szó nélkül.
Az elnök rajongója, Laura Loomer aktivistaként szenteli az életét annak, hogy leleplezze azokat, akik nem eléggé lojálisak Trumphoz.
Árvízvédelem, Budapest–Belgrád vasútvonal és kórházfejlesztés.