Tetszett a cikk?

Az Egyesült Államok irányítása alatt decembertől arab nyelvű televíziós csatorna indul, amely Észak-Afrikában és a Közel-Keleten egyaránt fogható lesz.

Washingtonnak nem ez az első próbálkozása idegenben: az arab nagyvárosokban egyre népszerűbb Radio Sawa rádióadó és a HI című, arab nyelvű magazin mögött is az amerikai kormány áll.
„Támogatott árral jön hozzánk egy állami magazin Amerikából” - kommentálta némi iróniával egy arab lap az amerikai kongresszus által évi 3-4 millió dollárral finanszírozott, Washingtonban szerkesztett HI (magyarul Helló) című, arab nyelven publikált havilap megjelenését. Az amerikai külügyminisztérium felügyelte, arab fiataloknak szóló, s a közel-keleti államok nagyvárosaiban ötvenezer példányban terjesztett magazinban egy szó sem esik az izraeli-palesztin konfliktusról vagy az Egyesült Államok iraki kiruccanásáról; kizárólag zene, divat és trend a téma. „A HI arra való, hogy megalapozza a hosszú távú kapcsolatot azokkal, akik az arab világ jövőbeni vezetői lesznek” - avat be a 18-35 éves korosztályt megcélzó lap alapításának céljába Christopher Ross, az Egyesült Államok egykori algériai és szíriai nagykövete. Másképpen látja a magazin küldetését a kairói Al-Ahram Hebdo hetilap egyik újságírója, aki szerint a HI a „Bush-adminisztráció offenzívája az arab fiatalok szívén azért, hogy csökkentse az Amerika-ellenesség szintjét”.
Egy biztos, Washington nemcsak nyomdai úton nyitott új frontot az arab államokban: 2002 tavaszán szintén az Egyesült Államok alapította a ma már szinte valamennyi arab országban fogható Radio Sawa rádióadót, amely hallgatottságban röpke egy év alatt olyan „idegen kézen” lévő adókat utasított maga mögé, mint a brit BBC vagy a francia RMC Moyen Orient (RMC Közel-Kelet).
Talán az arab médiapiacon elért sikereknek köszönhető, hogy decemberben Middle East Television Network Arab (Metna) néven arab nyelvű televíziós csatornát indít útjára a washingtoni vezetés, a többi „arab-amerikai médiumhoz” hasonlóan ugyancsak kongresszusi pénzből. Bár kétségtelen, hogy a Fehér Ház az al-Dzsazíra és al-Arabia televíziós csatornák lehetséges konkurensének szánja a Metnát, az egyik szaúdi napilap értesülése szerint az amerikai csatorna nem hírtelevízió lesz, sokkal inkább apolitikus talk-showkra és varietéműsorokra helyezi majd a hangsúlyt. Mindenesetre a Fehér Ház elszántságát jelzi, hogy a Metna 30 millió dolláros évi költségvetését a jövő évben várhatóan megduplázzák.
„Az amerikaiak éppúgy küzdenek a média frontján, mint a harctéren. Vannak eszközeik arra, hogy területeket foglaljanak el, de nem tudják hallatni a hangjukat és megértetni magukat” - véli Ahmed Loufti, az al-Ahram Hebdo ismert liberális publicistája. Ugyanennek az újságnak egy másik jegyzetírója, Samar Al-Gamal úgy ítéli meg, hogy a washingtoni vezetésnek nehéz dolga lesz a konkurens médiumokkal, mert szerinte az „arab világban az Amerika-ellenes médiumoknak sokkal nagyobb a közönségük.” De a látszólag apolitikus médiumokkal Washington tényleg az arab politikai közvéleményt akarná befolyásolni? Netán az amerikai médiaprojektek célja pusztán az Egyesült Államok imázsának javítása? Ön mit gondol erről?
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!