szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Elkészült és szombaton hivatalosan is megnyílik a világ legmagasabbra, több mint ötezer méterre kapaszkodó vasútvonala, amely Tibetet köti össze Kína többi tartományával.

Az építkezés még 1950-ben kezdődött, de két szakasz elkészülte után 1984-ben felfüggesztették, majd 2001-ben újították fel 33,9 milliárd jüan (mintegy ezer milliárd forint) beruházással.

Szombattól kezdve két nap alatt, túlnyomásos légkondicionált vasúti kocsikban, a repülőjáratoknál jóval olcsóbb áron lehet megtenni a Peking és Lhásza, Tibet székhelye közötti 4561 kilométeres utat - a "fapados" kocsikban a jegy átszámítva 11 ezer forintba sem kerül, a "puha ülésre" a jegyár mintegy 34 ezernek felel meg.

Az utolsó, négy év alatt befejezett 1142 kilométeres szakasz a tibeti fennsík behavazott hegyei, sivatagok, befagyott tavak és mezőségek között vezet. Az új vonal legmagasabb pontja 5072 méteren van, ami 200 méterrel több, mint az Andokban Limát, a perui fővárost az ország központi térségével összekötő vasútvonal csúcspontja. Az 5068 méteren fekvő Tanggula állomás a világ legmagasabban lévő vasútállomása, a Fenghuosan alagút 4905 méteren ugyancsak magassági rekordot dönt.

A Csinghaj tartományban lévő Golmud várostól - ahol a szombati avató ünnepséget rendezik - Lhászáig vezető 1142 kilométeres vasút 960 kilométeren át 4000 méter fölött halad a Kunlun és a Tanggula hegységek között, és 550 kilométeren át vezet olyan területeken, amelyeken a talaj állandóan fagyott. A Peking szerint a környezetvédelmi szempontokat tiszteletben tartó vasútvonal kulcsszerepet fog játszani az ország más területekhez képest elmaradott nyugati részének gazdasági fejlődésében, mivel elősegíti a turisztikai potenciál kiaknázását. A buddhista kultúra iránt, amelynek egyik hazája Tibet, igen nagy az érdeklődés, de Tibet a 20. század közepéig elszigetelt maradt a világ más részeitől.

Kína második űrhajósának tavaly októberi repülése és a világ legnagyobb vízierőművének számító Három Szoros projekt építkezésének májusi befejezése után a "világ tetejére" felvitt vasútvonal újabb alkalmat nyújt a kommunista hatalom számára az évi 10 százaléknál gyorsabb ütemben gyarapodó nemzet büszkeségének felszítására. A Tibet függetlenségéért küzdő emigráns szervezetek és nyugati szakértők azonban bírálják a hatalmas beruházást, amely a szemükben a térség kínai "gyarmatosításának" eszköze.

A Peking elleni 1959 évi lázadás leverése óta indiai emigrációban él a dalai láma, a tibetiek szellemi vezetője. Az ő szóvivője óvatosan nyilatkozott a szombati hivatalos átadás előtt. "Ha nincs politikai megfontolás és rejtett politikai program mögötte, a vasútvonal jó lesz Tibet számára. Ezért mondta őszentsége, a dalai láma, hogy örülni kell neki. Ha viszont ártani fog a tibeti környezetnek, ha több kínai telepest hoz Tibetbe, akkor a tibetiek életére való hatása katasztrofális lesz."

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Hét nap

VASÚTON FERIHEGYRE

Szeptembertől a Nyugati pályaudvarról vonattal is elérhető lesz a Ferihegyi repülőtér 1-es terminálja - jelentette be...

Hét nap

KÍNAI PÜSPÖKBOTRÁNY

A Kína északkeleti részén található Senjangban helyettes püspökké szentelték fel vasárnap a 37 éves Pej Csün-mint, aki...

MTI Itthon

Idén épülni kezd a vasút a városközpont és Ferihegy között

Az idén ősszel elindul a kötöttpályás közlekedés a Nyugati pályaudvar és a ferihegyi repülőtér között - jelentette be Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter pénteken a vasúti fejlesztésekről tartott sajtótájékoztatón, Budapesten.

MTI Világ

Leszakadt a hullámvasút

Tizennyolcan sebesültek meg hullámvasút balesete következtében vasárnap Minnesota szövetségi állam egyik vidámparkjában. Röviddel a leállás előtt eddig ismeretlen okból leszakadt és felborult a szerelvény utolsó kocsija – közölte Shakopee vidámparkjának szóvivője.

automenedzser.hu Autó

15 év múlva az autónk is kínai lesz

A Jiangling Landwind kínai terepjáró töréstesztjének gyalázatos eredménye megrengette a világsajtót. A ma még gyatra minőségű autók azonban pár éven belül komoly versenytársai lesznek az európai, az amerikai és az ázsiai autógyártóknak. A legmerészebb elképzelések szerint 2020-ra Kína a világ vezető autógyártójává válik. Hamarosan az autónkon is ez áll majd: Made in China.

Hét nap

KÉSZ A KÍNAI ÓRIÁSGÁT

A tervezettnél kilenc hónappal korábban, a múlt szombaton elkészült az a 2309 méter hosszú és 185 méter magas...