szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Meghibásodtak a múlt hónapban Madridban lezuhant repülőgép fékszárnyai, megakadályozva a gép levegőbe emelkedését, az erre figyelmeztető riasztóberendezés pedig nem működött - erősítette meg az ügyben eljáró vizsgálóbizottság előzetes jelentése.

A bizottság nem állította, hogy ez vezetett a Spanair légitársaság MD-82-es típusú gépének 154 emberéletet követelő katasztrófájához. A spanyol sajtó szerint azonban a negyedszázada a legsúlyosabb spanyolországi légi szerencsétlenségnek számító tragédia elkerülhető lett volna, ha a személyzet betartja a repülőgép gyártójának a műszerek ellenőrzésére vonatkozó, két évtizede érvényben lévő ajánlását. 
 
Az El País és az El Mundo című napilapok beszámolója szerint a szárnyak végén található fékszárnyak nem nyíltak ki oly módon, ahogyan az felszálláskor szokás a tolóerő fokozása érdekében. A pilóták erről nem is tudhattak, mert nem működött a pilótafülkében lévő riasztóberendezés, amely ilyen esetekben elvileg hangjelzéssel figyelmezteti őket a veszélyre. 
 
A fekete doboz adatai szerint az MD-82-es már 12 méterre a levegőbe emelkedett, amikor megszólalt a pilótákat leállásra felszólító gépi hang, mielőtt a gép farka nekiütődött a felszállópályának. 
 
A sajtóbeszámolók kitértek arra is, hogy a McDonnell Douglas repülőgépgyár egy MD-82-es gép 1987-es detroiti katasztrófája után azt ajánlotta az e típust üzemeltető légitársaságoknak, hogy minden felszállás előtt ellenőrizzék a riasztóberendezést. A Spanair ezt viszont csak a napi első felszállás előtt, illetve akkor írta elő, ha a járat célállomása előtt megáll valamely repülőtéren, s ott pilótákat váltanak. A madridi repülőtéren szerencsétlenül járt gép Barcelonából indult, és a spanyol fővárosban beiktatott megállót követően a Kanári-szigeteken fekvő Las Palmasba indult tovább; mivel a pilótákat nem cserélték le, az ellenőrzést Madridban nem ismételték meg. 

A pilóták a felszállásra készülődve mindazonáltal kisebb problémát jeleztek az irányítótoronynak, ezért az MD-82-est bevontatták egy hangárba. A szerelők egy mérőműszer túlhevülését állapították meg, és eltávolítottak egy biztosítékot. Miután a hőmérséklet visszasüllyedt a normális szintre, a gépet visszavontatták a kifutópályára. Az említett mérőműszer és a riasztóberendezés ugyanazzal az elektromos jelfogóval áll összeköttetésben.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

153 halott a madridi repülőkatasztrófában

A madridi nemzetközi légikikötőben szerdán történt repülőgép-szerencsétlenség áldozatainak a száma 153-ra emelkedett, és csak 19-en élték túl a közvetlenül a felszállás után bekövetkezett balesetet - jelentette be Magdalena Alvarez Arza spanyol fejlesztési miniszter. A szerencsétlenségnek feltehetően nincs magyar áldozata.