szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Nagyságrendekkel több az Obama-szuvenír, mint a McCain-csecsebecse az elnökválasztásra készülő Egyesült Államokban.

A HVG az elnökválasztásról

Akarnak-e fekete elnököt az amerikaiak, befolyásolja-e egyáltalán döntésüket a jelölt bőrszíne? Lehet-e elnök az USA-ban egy náciból, aki a zsidókat, a feketéket, az ázsiaiakat és az arabokat is kisöpörné az országból? Vagy egy zöld párt feminista vezéréből, esetleg egy neurotikus beteg performanszművészből? Obama és McCain mellett ugyanis ilyen jelöltek is indulnak a november 4-ei elnökválasztáson.

Mindezek kiderülnek a HVG címlapsztorijából, amely esélylatolgatás mellett a választási tudnivalókat is ismerteti.

Barack Obamát népszerűsítő termékből csak az interneten 2,5 millió fajta kapható, míg John McCain-szuvenírből 750 ezres a kínálat. Az üzlet jól megy, és a választók a pénzügyi válság ellenére hajlandóak mélyen a zsebükbe nyúlni egy-egy divatos "kampánykiegészítőért". Washingtonban például, nem messze a Fehér Háztól egy polit-szuvenír szaküzlet előtt  hosszú sorok kígyóznak mindennap. "Már hatodik hónapja ez megy" - mondta az üzletvezető. "Végigéltem már néhány elnökválasztási kampányt, de ilyen őrület még nem volt." 

A kínálat szinte áttekinthetetlen. Van például trikó "Fogadj szót a mamának, add a voksod Obamának" (Always Listen to Your Mama, Go Vote for Obama) felirattal, bögrék, hűtőmágnesek, kitűzők, tollak, és kutyanyakörv, amelyen az áll, hogy "Obamának ugatok" (Bark for Obama). A legnagyobb sláger a Sarah Palin arcképével díszített óvszer és az apró műanyagbaba hatalmas Obama- vagy McCain-fejjel, amely érintésre mozogni kezd. A bólogatójános-figurák darabja 19,99 dollárba (4000 forint) kerül. 

A bevétel egy része általában az elnökjelöltek kampánykasszájába vándorol. Obama nemrég saját online kampány-divatáruházat is nyitott a hivatalos honlapján. A neve Runway to Change (Kifutó a változás felé), a ruhák és a kiegészítők pedig neves tervezők - például Diane von Fürstenberg, Vera Wang és Tracy Reese - munkái. Barack Obama butikjában borsosak az árak, egy női felső például 70 dollárnál kezdődik, divatmániával nehezen vádolható ellenfele kampányportálján viszont egy árva McCain-póló sem kapható.

Az eladási statisztikák szerint is a demokrata párti jelölt vezet. Az egyik legnagyobb online ajándéktárgy-áruház, a CafePress.com adatai szerint a politikai jellegű termékek osztályán az utóbbi hét napon a forgalom 47 százalékát az Obama-szuvenírok adták, és a McCain-csecsebecsékre csupán 21 százalék jutott. A harmadik helyen 18 százalékkal Sarah Palin republikánus alelnökjelölt áll, a negyedik pedig alig 9 százalékkal Joe Biden, a demokrata alelnökjelölt.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

HVG Világ

Színt valló Amerika

Befutóra vár az USA - összeállítás az amerikai elnökválasztásról a friss HVG-ben.

MTI Világ

Hét százalékos Obama-előnyt mértek

Hét százalékpontos előnye van Barack Obama demokrata párti elnökjelöltnek republikánus riválisával, John McCainnel szemben öt nappal az amerikai elnökválasztás előtt - derült ki a Reuters/C-Span/Zogby közös, csütörtökön közzétett felméréséből.