Eszerint az erről folytatott pénteki egyeztetésen a 27-ek arra a közös álláspontra jutottak, hogy 2012 helyett csak 2015-től kell majd bevezetni az új, szigorú szabályozást, amelynek értelmében az új európai autók átlagos szén-dioxid-kibocsátása nem haladhatja meg a kilométerenkénti 130 grammot. A megengedett határérték túllépése esetén jelentős büntetést kell majd fizetnie a gyártónak.
A tagállamok a távolabbi jövőre nézve még drákóibb szabályokat kívánnak bevezetni: 2020-ra 95 grammra akarják csökkenteni a megengedett kibocsátási határértéket. A haladékot azért adják, mert az európai autógyártók raktáraiban kezdenek felhalmozódni az eladatlan új autók, az eladások visszaesőben vannak a hitelválság következtében. Az átlagos szén-dioxid-kibocsátás jelenleg egyes számítások szerint 158 gramm kilométerenként. Az európai személygépkocsi-eladási lista élén álló Volkswagen Golf kibocsátása 119 és 174 gramm között váltakozik, a motor típusától és űrtartalmától függően.
Mivel a nagyobb motorral ellátott gépkocsik óhatatlanul több szén-dioxidot bocsátanak ki, és az uniós szabályozásnak nem lehet célja a nagyobb autókat gyártó cégek "fűnyíróelvszerű" tönkretétele, a 130 gramm/kilométeres határérték az iparág európai egészére érvényes átlagos normának tekintendő csupán. Ezen belül - a gépkocsigyártás hagyományainak függvényében - eltérő lesz a határérték az egyes országokban, illetve az egyes nagy gyártók esetében. Így például az olasz Fiatnak a 122 grammos, a francia Renaultnak és a Peugeot-Citroennek 126, illetve 127 grammos, a német Volkswagennek pedig 132 grammos határértékhez kell majd igazodnia.
Három év haladék autógyártóknak a szén-dioxid csökkentésére
Az Európai Unió tagországai a világgazdasági visszaesés veszélye miatt hajlandók három év haladékot adni az autógyártóknak az új gépkocsik szén-dioxid-kibocsátásának jelentős mértékű csökkentési kötelezettségét illetően - közölték szombaton Brüsszelben az unión belül folytatott tárgyalások menetét jól ismerő források.

Trump gyorsít: 10-12 napot ad Putyinnak a harcok leállítására
Két hete mlg 50 napos határidőt szabott Moszkvának a tűzszünet elérésére.
A gombák összeesküvéséből ezúttal nem világvége lesz, és még a zombik sem támadnak
Ismerős cég gyártotta a Voks 2025 szavazólapjait több mint 350 millió forintért
„A gazdaság normális állapota, hogy soha sincs egyensúlyban” – iráni-francia professzor elemzi Kornai János zseniális felismeréseit
Durva dolgok derültek ki egy svájci bankról, miután újranyitotta a holokausztáldozatok ügyét egy zsidó milliárdos
Rottyon van a magyar társadalom, hova meneküljünk a politikai gyűlöletkeltés elől?
Majka vasárnapi bejegyzése lett az elmúlt évek legnépszerűbb magyar Facebook-posztja
Szabad Európa: Távozott a V-Híd vezérigazgatója, vannak, akik e mögött Lázár Jánost sejtik
Hivatalosan közös megegyezéssel távozik Sárváry István, aki 2016-ban állt a cég élére.