Tetszett a cikk?

Miért nem lehet Budapesten kezdeni a budapesti autóprobléma megoldását? Hogyan állít használható példát London és Prága a magyar fővárosnak? Ki kéne-e árusítsuk a vágányainkat? Van-e autósüldözés, lehet-e dugódíj? Fenntarthatósági podcastunk évadnyitójában Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár és egykori BKK- és BFK-vezér válaszolt az elmúlt hónapok legégetőbb közlekedési kérdéseire és vetítette előre nemzetközi példákon keresztül, hogy jó szakpolitikával milyen szerepe lehetne a tömegközlekedésnek egy fenntartható jövőben.

Elindult fenntarthatósági podcastunk, a zCast harmadik évadja, amelyben Nagy Iván László a mindennapi hírekben és vitákban keresi, hogyan tudunk ma olyan döntéseket hozni, amelyekről jó véleménnyel leszünk évek, évtizedek múlva is.

Az első részben Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár, a BKK és a BFK egykori vezetője volt a vendégünk, akivel végigvettük, hogyan függ össze a vasútreformmal és az agglomeráció szabályozásával Budapest autóproblémája, mit tud tanulni a főváros Párizstól, Londontól és Koppenhágától, miért nézhet fel a MÁV a cseh államvasútra, hogyan menthetné meg a piacosítás, és mi kell történjen ahhoz, hogy az emberek maguktól letegyék az autójukat.

Kövesse és hallgassa meg a HVG Podcastok műsorait az alábbi platformok bármelyikén: Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts, SoundCloud, YouTube

Vagy iratkozzon fel a zCast csatornájára itt: Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts


  • 1:08: Tudjuk le a politikát az elején – van autósüldözés Budapesten?
  • 3:23: Miért nőtt az autók száma drasztikusan az elmúlt 10 évben? Ez csak a konjunktúra hatása?
  • 8:27: Mi az a három lépés, amellyel csökkenteni lehetne az agglomerációból a fővárosba belépő autóforgalmat?
  • 13:01: Más országokban hogyan lehetett élhető agglomerációt építeni? Mit tud a koppenhágai „kézfej” alakú szerkezet?
  • 20:41: Mi az az ULEZ Londonban? Hogyan működnek az ultra alacsony kibocsátási zónák és valójában min javítanak? Mikor lenne realitása itthon? Miben hasonlít London Budapestre? Miért szolgál példaként egy bravúros, új fejlesztés arra, hogy Budapesten is kellene vasúti alagút?
  • 34:51: Realitás-e Budapesten a dugódíj bevezetése?
  • 40:07: Mi kellene legyen a sarokköve egy budapesti dugódíjnak?
  • 46:20: Sokat emlegetik a cseh példát, amikor a magyar vasúthoz keresünk releváns, de jó példát. Mi a legfőbb különbség a Ceske Drahy és a MÁV működése között?
  • 55:29: Tudna-e a piacosítás segíteni a magyar vasút helyzetén? Mit tanít az angol példa a magánvasutakról? Egyáltalán mi az, hogy piaci alapú vasút?
  • 1:07:06: Amilyen sok szó esik a MÁV-ról, annyira kevés a Volánbuszról – ideális esetben milyen szerepe lenne az autóbusz-közlekedésnek?
  • 1:13:49: Volt állami és fővároshoz közeli pozícióban is, rengeteg emberrel kommunikál a médiában: miért nem nyílt még ki Magyarország szeme azzal kapcsolatban, hogy személyes áldozatokat kell hozni a fenntarthatóságért és a városok élhetőségéért?
      HVG

      HVG-előfizetés digitálisan is!

      Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!