Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"793cf47b-65c2-45c6-a936-359cb5b01de0","c_author":"bankmonitor.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Mesterembert például nem lehet majd kifizetni így.","shortLead":"Mesterembert például nem lehet majd kifizetni így.","id":"20241127_SZEP-kartyas-lakasfelujitas-kiderult-pontosan-mekkora-osszeg-milyen-celra-hasznalhato-fel-2025-ben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/793cf47b-65c2-45c6-a936-359cb5b01de0.jpg","index":0,"item":"3cee18ee-eada-42cd-a130-e6798b7760b9","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241127_SZEP-kartyas-lakasfelujitas-kiderult-pontosan-mekkora-osszeg-milyen-celra-hasznalhato-fel-2025-ben","timestamp":"2024. november. 27. 11:53","title":"SZÉP-kártyás lakásfelújítás: kiderült, pontosan mekkora összeg és milyen célra használható fel 2025-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9565b2d1-566e-4072-92e6-f53c2fa56e52","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Azután kezdték el ellenőrizni az új vízórákat a városban, hogy többen is panaszt tettek a vízfogyasztás megugrása miatt.","shortLead":"Azután kezdték el ellenőrizni az új vízórákat a városban, hogy többen is panaszt tettek a vízfogyasztás megugrása miatt.","id":"20241127_vizoraket-erd-pontossag-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9565b2d1-566e-4072-92e6-f53c2fa56e52.jpg","index":0,"item":"7b008fee-3a24-4ef4-9ba8-569da7046009","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_vizoraket-erd-pontossag-vizsgalat","timestamp":"2024. november. 27. 07:58","title":"A vizsgált vízórák kétharmada megbukott Érden a pontossági vizsgálaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c5fabe5-047a-45b3-96c2-7b9d07da73b1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új képességekkel bővülhet hamarosan az Android Gemini-asszisztense, és önállóan végezhet majd el feladatokat az alkalmazásokon belül. Úgy adhat majd le például egy ételrendelést, hogy meg sem nyitotta az erre szolgáló appot – csak megkérte a Geminit.","shortLead":"Új képességekkel bővülhet hamarosan az Android Gemini-asszisztense, és önállóan végezhet majd el feladatokat...","id":"20241125_google-gemini-android-16-asszisztens-mesterseges-intelligencia-alkalmazas-iranyitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c5fabe5-047a-45b3-96c2-7b9d07da73b1.jpg","index":0,"item":"38ff8b58-5a4a-410f-87ff-b11cc95bc924","keywords":null,"link":"/tudomany/20241125_google-gemini-android-16-asszisztens-mesterseges-intelligencia-alkalmazas-iranyitas","timestamp":"2024. november. 25. 19:03","title":"Befutott az Android 16 első előzetese, és rögtön egy hatalmas újításról árulkodik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6611e1e-c87e-4f68-bae7-ac948aad30c0","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A World Aquatics már azt is engedi, hogy váltóban induljanak. ","shortLead":"A World Aquatics már azt is engedi, hogy váltóban induljanak. ","id":"20241126_orosz-uszok-budapest-rovidpalyas-vilagbajnoksag-duna-arena-world-aquatics","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6611e1e-c87e-4f68-bae7-ac948aad30c0.jpg","index":0,"item":"163819a7-da3d-4d8e-9d68-6ec802654294","keywords":null,"link":"/sport/20241126_orosz-uszok-budapest-rovidpalyas-vilagbajnoksag-duna-arena-world-aquatics","timestamp":"2024. november. 26. 21:29","title":"Harminc orosz úszó is versenyezhet a budapesti világbajnokságon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7e94d5f-8563-4920-ae8a-f3ae4d32c4cd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kicsit lekerekítettebb élek, kisebb káva – megjelent egy videó a Samsung következő csúcstelefonjáról, aminek a teljesítménye is elképesztő lehet.","shortLead":"Kicsit lekerekítettebb élek, kisebb káva – megjelent egy videó a Samsung következő csúcstelefonjáról, aminek...","id":"20241126_samsung-galaxy-s25-ultra-video-formaterv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7e94d5f-8563-4920-ae8a-f3ae4d32c4cd.jpg","index":0,"item":"3eb95347-297c-4e4b-a389-e8d467f105b8","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_samsung-galaxy-s25-ultra-video-formaterv","timestamp":"2024. november. 26. 16:03","title":"Videón a Samsung következő nagy dobása, a Galaxy S25 Ultra, ami külsőleg is megváltozhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9b894695-c39f-4144-ae88-7e3d5591928b","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Úgy látszik, folytatódik az év rapháborúja.","shortLead":"Úgy látszik, folytatódik az év rapháborúja.","id":"20241126_Drake-jogi-lepeseket-tesz-Kendrick-Lamar-Not-Like-Us-cimu-szama-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9b894695-c39f-4144-ae88-7e3d5591928b.jpg","index":0,"item":"6dd74054-987e-4ab3-b58e-97073359a727","keywords":null,"link":"/kultura/20241126_Drake-jogi-lepeseket-tesz-Kendrick-Lamar-Not-Like-Us-cimu-szama-miatt","timestamp":"2024. november. 26. 18:02","title":"Drake jogi lépéseket tesz Kendrick Lamar Not Like Us című száma miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3719d779-700a-4905-9104-5ae2703c6350","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Emily Calandrelli egy közösségi médiás posztja alatt annyira elszabadultak a macsó indulatok, hogy az őt az űrbe eljuttató Blue Origin inkább levette a videóját. ","shortLead":"Emily Calandrelli egy közösségi médiás posztja alatt annyira elszabadultak a macsó indulatok, hogy az őt az űrbe...","id":"20241126_emily-calandrelli-vilagur-szexista-komment-blue-origin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3719d779-700a-4905-9104-5ae2703c6350.jpg","index":0,"item":"4966f655-87e3-4af7-9c95-fafb9eb4ed19","keywords":null,"link":"/elet/20241126_emily-calandrelli-vilagur-szexista-komment-blue-origin","timestamp":"2024. november. 26. 11:54","title":"A világűrben sem tudott szabadulni a szexista megjegyzésektől egy női űrhajós","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1251e228-135c-4350-b6fa-3596a547ea60","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Személyes, különleges és ízletes ajándékokkal lepné meg szeretteit vagy saját magát? A HVG Könyvek szombati gasztroajándék-készítő workshopjain mindkettőre lesz lehetősége.","shortLead":"Személyes, különleges és ízletes ajándékokkal lepné meg szeretteit vagy saját magát? A HVG Könyvek szombati...","id":"20241127_Gasztroajandek-keszito-workshop-Kiraly-Agi-Romsics-Bea-HVG-Konyvek-karacsony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1251e228-135c-4350-b6fa-3596a547ea60.jpg","index":0,"item":"85b482b5-cc75-42b0-8a74-52c4aee6d022","keywords":null,"link":"/elet/20241127_Gasztroajandek-keszito-workshop-Kiraly-Agi-Romsics-Bea-HVG-Konyvek-karacsony","timestamp":"2024. november. 27. 15:00","title":"Tiramisugolyó és fermentálás lépésről lépésre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magyarországi pálya annyira kicsi, hogy nehéz rajta gólt lőni. Ez az általános bölcsesség a közösségi vásárlás területén fokozottan igaz. A tavaly 4,3 milliárd forintos piacot idén nyolc jelentős szereplő hagyta el, köztük tőkeerős cég is. Idén további bukások várhatók, de vannak biztosnak látszó túlélők.
A sikeres közösségi vásárlós oldalak elsöprő többsége a Groupon modelljére épül: megkeresik a kereskedőket és szolgáltatókat, kialkudnak náluk egy kedvezményt, az árengedményért cserébe nagy hírverést és sok vásárlót garantálva. A felhasználók így olcsóbb termékhez és szolgáltatáshoz juthatnak; a kereskedők sok embert elérő, ellenőrizhető hatékonyságú hirdetési felülethez; a kettőjüket összekötő cég pedig lefölözheti az ajánlat értékének 40-50 százalékát. A kuponos oldalnak azért is jó a modell, mert beváltási ciklustól függően 3-6 hónapig, amíg be nem váltják a kupont, nála van a pénz, amit hirdetésbe vagy szolgáltatásfejlesztésbe fektethet.
Magyar álom
Az ígéretes rendszer azonban minden szereplőnek tartogat buktatókat. A felhasználók számára a fokozatosan tisztuló piac kisbetűs részei, a hirdetők számára pedig a kellő átgondoltság nélkül veszteséget hozó akciók jelenthetik a problémát. “Külföldön úgy néz ki a folyamat, hogy a kereskedő egy nagyobb kedvezménnyel megismerteti magát a piacon, majd a kupon elégedett használói közül sokan visszatérő vásárlók lesznek. Itthon ez nem így működik, nagyon árérzékenyek vagyunk. Nem megyünk valahova csak azért vissza, mert ott jó volt, inkább keressük a következő akciót kínáló céget. Sőt a vásárlók többsége mégcsak nem is konkrét terméket vagy szolgáltatást keres, hanem a kedvezmények hatására dönt” - véli a piacot figyelő Madar Norbert, a GKIeNet tanácsadója.
Látványos kedvezmények
Madar szerint a hirdetők közül sokan félreértik a módszert, gyakran “ész nélkül” akcióznak, korlátlan mennyiségű kupont ajánlanak fel. “Tegyük fel, hogy egy szépségszalon féláron kínál egy kezelést, és még ennek az árnak is kb. a felét a kuponos oldal viszi el, így negyedáron tudja értékesíteni a szolgáltatást. Ha a kezdeti lelkesedés miatt ezer ilyen kupont elad, akkor több hónapon át csak a negyedáras vendégei kötik le a kapacitást, nem marad idő a meglévő vendégkörre, a teljesáras ügyfelek kiszolgálására.”
A felhasználókhoz és a kereskedőkhöz hasonlóan sok gondjuk akadhat a közösségi vásárlást lebonyolító oldalak üzemeltetőinek is. A tavaly novemberben tőzsdére lépett Groupon módszerének kritikusai úgy vélik, hogy az üzleti modell alapvetően fenntarthatatlan, a helyi sajátosságok miatt a terjeszkedés túl nagy tőkét igényel. Itthon azonban nem ezzel van probléma, inkább a kis piacon működő sok oldal, illetve az aránytalanul eloszló bevételek jelentik a gondot - persze csak azoknak, akik az aránytalanság kisebb bevételű részéhez tartoznak.
A siker mutatója
A május elején megrendezett IX. Elektronikus Kereskedelem Konferencián elhangzott adatok szerint a hazai forgalom háromnegyede a legnagyobb három szereplőnél, a Bónusz Brigádnál, a Kupon Világnál és a Napi Tippnél realizálódik. A többin a tavaly a Brigád által becsült 100 és a GKIeNet prognózisában lévő 60 szereplő helyett végül valamivel kevesebb, nagyjából 40 közvetítő oldal osztozik. Közülük kb. 20 “látható” cég van a piacon, a többiek általában helyi szinten, vagy más üzleti modell-lel működnek. Még tovább szűkíthető a kör, ha a bevételeket nézzük: így már csak 3-4 említésre méltó közösségi vásárlós oldal van, a többiek marginálisak.
A hazai piac egyik legnagyobb szereplője a közösségi oldalak látogatottságából több mint 40, a forgalomból 30 százalék körüli részesedéssel rendelkező Bónusz Brigád. A 2010 szeptemberében indult oldal a mai napig nagyjából 2 milliárd 800 millió forintot spórolt meg a felhasználóinak, vásárlásonként átlagosan 50-60 százalékos kedvezményt biztosítva. Ráadásul 2011 novembere óta nem csak vásárlóinak, hanem tulajdonosainak is nyereséget termel: a tavalyi évben a Bónusz Brigád éves forgalma 1 milliárd 44 millió forint volt, majd a kereskedelemben szokás szerint erős karácsonyi szezon után 2012 első három hónapjában sem volt visszaesés, sőt márciusban újabb rekord hónapot zártak forgalom és bevétel szempontjából is. A Brigáddal fej-fej mellett halad a tavalyi első félévben a forgalmi adatok alapján még biztosan vezető Kupon Világ. A Rebate Networks-höz tartozó oldal tavaly áprilisban a magyar piacon elsőként érte el a 100 milliós havi árbevételt. (Szintén nagy, 640 milliós forgalmat ért el tavaly a Vatera-csoporthoz tartozó lealkudtuk.hu is, de ők nem a Groupon-modell alapján működnek.)
Legnépszerűbb szolgáltatások a hazai közösségi vásárlós oldalakon 2011-ben
GKIeNet
A közösségépítés a kulcs
A látható szereplők közé tartozott mostanáig a magyarországi helyzetet a Brigádnál és a Kupon Világnál kevésbé fényesen látó Sanoma Media Budapest is. A kiadóvállalat havonta 70-80 millió forintos jutalékbevételt becsül a hazai piacra, de ennek annyira kis része csapódott le náluk, hogy alig egy éves működés után most bezárják saját közösségi vásárlós oldalukat, az Árbarátokat. A Sanoma azért sem lát perspektívát a piacon, mert becslésük szerint nagyságrendileg 2500-3000 kereskedő próbálta ki eddig a közösségi vásárlást, 60 százalékuk pedig egyszeri próbálkozás után már nem is akart újra ehhez az eszközhöz nyúlni.
Közös hangsúly
Más okot is lát az Árbarátok-vég mögött a GKIeNet elemzője, aki szerint a kuponos oldalak sikeressége a közösségépítésben rejlik, ezért fontos a brand. “Több nagyobb szereplő, köztük a Sanoma, azért nem lettek eredményesek, mert hiába a nagy reklámportfólió, nem jeleskedtek annyira a közösség építésben, így márkáik iránt sem alakult ki olyan elkötelezett vásárlói és egyben rajongói tábor, mint a három hazai legnagyobbnál.”
De nem csak az Árbarátok tűnt el a palettáról: a karácsonyi szezont még minden szereplő kivárta, majd januártól mostanáig nyolc közösségi vásárló oldal zárt be. A GKIeNet adataiból kiderül: nem csak gyorsan szerencsét próbálókról van szó, olyan szereplők is eltűntek a piacról, akik még az első hullámban léptek be, ezért például a tsoonami, a kuponunk.hu és a topvétel.
A nagyok tovább nőnek
Madar Norbert szerint a külföldön is zajló bezárások itthon is folytatódnak, melyre csak ráerősít az a trend, hogy a lassan azért a kereskedők is kezdik megérteni azt, hogy a “kuponozás” egy célzott marketing tevékenység. “Egy kis étterem soha nem fogja tudni magának megengedni egy több százezer napi olvasós hírszájt címlapját, de egy Bónusz Brigádon át könnyen odakerülhet. A marketing jelleg miatt viszont csak a nagyobb oldalakon éri meg költeni.” A GKIeNet úgy látja, a nagyok mellett még egy-két kisebb, de tematikus oldal tartozhat a biztos túlélők közé.
Kik, mikor, mit?
A GKIeNet adatai szerint a közösségi vásárlós oldalakon leggyakrabban a 18-40 éves korosztály tagjai, közülük is többségében nők mondanak igent a kuponokra. Ez utóbbi egyébként jelentős többséget jelent, ami onnan is sejthető, hogy az oldalak regisztrált felhasználóinak 70-70 százaléka nő.
A felhasználók a hónap elején kiküldött hírlevelek ajánlatai közt gyakrabban nézelődnek, konkrét vásárlás szempontjából pedig a keddi és a szerdai napok a legerősebbek. A GKIeNet tapasztalatai szerint sok olyan termék és szolgáltatás vált a kuponos oldalakon eladhatóvá, amely korábban nem igazán ment online, ilyen például a halpedikűr. Ez persze még mindig nem túl gyakori, ellentétben például az éttermi, wellness és utazási ajánlatokkal, melyek terén már telítődés érzékelhető.
Az Oroszország-szakértő egyoldalnyi hivatkozás nélküli szöveget talált abból a cikkből, amit a miniszterelnök politikai igazgatója és beosztottja közösen írt tavaly.