Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"64857a35-4deb-4ace-bea7-17f7a2107a64","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Magyar Péter, a Tisza Párt elnöke csütörtökön reggel tett közzé egy hangfelvételt, amelyen állítása szerint Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter arról beszél: szakítanak a békementalitással és készülnek a háború felé vezető út nulladik fázisára. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint ez az ügy „egy lepkefing”, nevetséges ezzel foglalkozni, mondta a kormányinfón. Úgy véli, az áram és a gáz ára két-két és félszeresére emelkedne, ha megvalósulnának az Európai Bizottság tervei, ezért Magyarország mindent meg fog tenni, hogy ezt megakadályozza, ehhez szövetségeseket keres az unióban. A miniszter szerint nálunk nem fordulhat elő, ami Romániában, így Magyar Péter is elindulhat a választáson. A drogériákban is bevezetik az árrésstopot.","shortLead":"Magyar Péter, a Tisza Párt elnöke csütörtökön reggel tett közzé egy hangfelvételt, amelyen állítása szerint...","id":"20250508_Gulyas-Gergely-reagal-a-kiszivargott-hangfelvetelre-amelyen-a-bekementalitas-vegerol-beszel-a-honvedelmi-miniszter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64857a35-4deb-4ace-bea7-17f7a2107a64.jpg","index":0,"item":"5c611c48-a941-41ea-b6c8-5bdce5f5de44","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_Gulyas-Gergely-reagal-a-kiszivargott-hangfelvetelre-amelyen-a-bekementalitas-vegerol-beszel-a-honvedelmi-miniszter","timestamp":"2025. május. 08. 10:05","title":"„Ez egy lepkefing” – mondta Gulyás Gergely a hangfelvételre, amelyen a békementalitás végéről beszél a honvédelmi miniszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2bb9b555-f12d-48af-883c-81d89a472da4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az ajtaját automatikusan becsukó Cadillac Celestiqből sokkal kevesebb készül, mint a hasonló kategóriás Rolls-Royce-okból.","shortLead":"Az ajtaját automatikusan becsukó Cadillac Celestiqből sokkal kevesebb készül, mint a hasonló kategóriás...","id":"20250507_szuperritka-es-meregdraga-cadillac-celestiq-uberluxus-szedan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2bb9b555-f12d-48af-883c-81d89a472da4.jpg","index":0,"item":"0dcc2937-0d71-4347-8db4-b145246c1d88","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_szuperritka-es-meregdraga-cadillac-celestiq-uberluxus-szedan","timestamp":"2025. május. 07. 07:59","title":"Szuperritka és méregdrága a Cadillac überluxus szedánja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7976f24f-ecd2-42b9-a676-3ad85bdc984e","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók szerint tévedés zöld és kék színű bolygókat keresni a Földön kívüli idegen életformák megleléséhez.","shortLead":"Amerikai kutatók szerint tévedés zöld és kék színű bolygókat keresni a Földön kívüli idegen életformák megleléséhez.","id":"20250507_foldon-kivuli-elet-megtalalasa-lila-szin-bolygo-bakterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7976f24f-ecd2-42b9-a676-3ad85bdc984e.jpg","index":0,"item":"8ba12968-98e0-454b-8ace-c24a7684b211","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_foldon-kivuli-elet-megtalalasa-lila-szin-bolygo-bakterium","timestamp":"2025. május. 07. 18:03","title":"Milyen színű lesz az első bolygó, ahol Földön kívüli életet találhat az emberiség? Úgy tűnik, lila","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c22a7f89-3a77-4ab9-96c8-224e78edf504","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A budapesti Duna-híd szerkezetét eszi a rozsda, a korrodálódott fém- és vasbeton elemeke kézzel lehet bontani.","shortLead":"A budapesti Duna-híd szerkezetét eszi a rozsda, a korrodálódott fém- és vasbeton elemeke kézzel lehet bontani.","id":"20250508_petofi-hid-korrozio-rozsda-felujitas-fovarosi-onkormanyzat-kiss-ambrus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c22a7f89-3a77-4ab9-96c8-224e78edf504.jpg","index":0,"item":"42834a12-16f9-44d7-9fb3-ff7a5ea03c99","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_petofi-hid-korrozio-rozsda-felujitas-fovarosi-onkormanyzat-kiss-ambrus","timestamp":"2025. május. 08. 06:30","title":"Nincs pénz a Petőfi híd felújítására, de még a tervpályázat kiírására sem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf651f4f-dd7d-4956-a7d4-7a4b2773b196","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint az Országos Kereskedelmi Szövetség állításai szembemennek a józan ésszel és a közgazdaságtan alapvetéseivel.","shortLead":"A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint az Országos Kereskedelmi Szövetség állításai szembemennek a józan ésszel és...","id":"20250507_nagy-marton-oksz-arrestop-kiskereskedelmi-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf651f4f-dd7d-4956-a7d4-7a4b2773b196.jpg","index":0,"item":"b5f6701c-aef2-4406-8414-ce4de58e45fc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250507_nagy-marton-oksz-arrestop-kiskereskedelmi-adatok","timestamp":"2025. május. 07. 16:58","title":"Nagy Mártonék nekiugrottak az OKSZ-nek az árrésstopot védve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A világ leggazdagabb emberének búcsúznia kell a kormányzati szereptől, miután rengeteg kárt okozott. Még nem késő megmenteni az amerikai gazdaságot. Megszűnőben a dollár megkülönböztetett szerepe. Tényleg Friedrich Merz az, akinek vezetnie kellene Németországot? Európa szerezzen be új iránytűt a szélsőjobb nyomulása miatt. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"A világ leggazdagabb emberének búcsúznia kell a kormányzati szereptől, miután rengeteg kárt okozott. Még nem késő...","id":"20250507_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"86262de3-b364-4178-8049-39d860fe687f","keywords":null,"link":"/360/20250507_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 07. 11:56","title":"Financial Times-kommentár: Ha van olyan láncfűrész, amely bumerángként működik, akkor azt Musk találta fel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d6300ca-02e2-4d6c-8d2e-97a4fd514538","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elfogadhatatlannak tartják, hogy az egyház vezetői eddig nem foglalkoztak a problémával, Erdő Pétert és Ferenc pápát is kritizálták.","shortLead":"Elfogadhatatlannak tartják, hogy az egyház vezetői eddig nem foglalkoztak a problémával, Erdő Pétert és Ferenc pápát is...","id":"20250507_konklave-egyhaz-bantalmazas-szexualis-visszaeles-Roma-Erdo-Peter-biborosok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d6300ca-02e2-4d6c-8d2e-97a4fd514538.jpg","index":0,"item":"c5113cca-2ad8-44fa-9c49-197dbd502d01","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_konklave-egyhaz-bantalmazas-szexualis-visszaeles-Roma-Erdo-Peter-biborosok-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 14:37","title":"Miközben a bíborosok a konklávéra készülnek, civilek az egyházon belüli szexuális visszaélésekre hívják fel a figyelmet Rómában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba4a6657-a2a9-428a-b5a6-3a1b4280c32a","c_author":"Jakus Ibolya","category":"360","description":"A karaktergyilkosságtól a jogi diszkvalifikálásig terjedő arzenált vethetnek be a Tisza ellen. A rendszer züllöttségét immár azok is látják, akik eddig félrenéztek – ezt észlelte is Orbán. Két szuverenista van egy csárdában: bemutatjuk Orbán Viktor román verzióját. Schwab Richárd pedig elmondja, mire jó a napi 16 órás böjt. Ez a Fülszöveg – az e heti HVG-t Jakus Ibolya ajánlja. ","shortLead":"A karaktergyilkosságtól a jogi diszkvalifikálásig terjedő arzenált vethetnek be a Tisza ellen. A rendszer züllöttségét...","id":"20250508_hvg-Jakus-Ibolya-Veszett-jelleg-Fulszoveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba4a6657-a2a9-428a-b5a6-3a1b4280c32a.jpg","index":0,"item":"a7985c4d-0cc4-49e7-9dd0-09766918b67d","keywords":null,"link":"/360/20250508_hvg-Jakus-Ibolya-Veszett-jelleg-Fulszoveg","timestamp":"2025. május. 08. 08:00","title":"Hazavágnák: lejáratás után törvényekkel takarítanák el a Tiszát?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ezzel a hatalmas bajor SUV-val akár teljes csendben, zéró emisszió mellett is suhanhatunk, és mivel "személyében" egy plug-in hibridhez van szerencsénk, arcátlan módon még a rendszáma is zöld.
Jelen tesztalanyunk, a BMW X5 40e a német prémiumgyártó első hálózatról tölthető, plug-in hibridhajtású modellje, már amennyiben persze leszámítjuk a vállalat i-szériás egzotikus modelljeit. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy a bajorok miért pont éppen egy ilyen gigantikus méretű és a mérlegen több mint 2,2 tonnát nyomó szörnyetegbe pakolták be elsőként a zöld technológiát? Nos, a kérdés teljesen jogos, a válasz pedig körülbelül úgy hangozhat, hogy egyrészt ebben a nagy testben relatíve könnyen találtak helyet az akkumulátorcsomagnak, másrészt pedig egy már amúgy sem éppen olcsó modellt csak relatíve alacsony százalékban drágít meg a szuperfejlett hibrid technológia.
Kattintson galériánkért!
L.F.
A rendszer három alappillérre építkezik. A motorháztető alatt dohogó turbós benzinmotor 1997 köbcentiméteres lökettérfogattal rendelkezik, mely képtelen letagadni négyhengeres kivitelét, a kategórián aluli hangok azonban maximum csak leengedett ablakok mellett jutnak be a kiválóan hangszigetelt utastérbe. A 245 lóerős teljesítményű erőforrás 350 Nm-es nyomatékkal rendelkezik, ami a már említett hatalmas tömeggel párosítva nem hangzik túl jól, azonban itt jön be a képbe a második alappillér, a nyolcfokozatú ZF váltóba szerelt elektromos motor. Ez az egység 113 lóerőt és 250 Nm-es nyomatékot produkál, és bár papíron mindez 358 lóerős összteljesítményt adna ki, a gyakorlatban ténylegesen 313 lóerőt kapunk. A triumvirátus harmadik delikvense pedig a csomagtér alatt elrejtett lítium-ion akkumulátor pakk, mely logikusan az e-motor energiaforrásaként funkcionál.
Üzemmódból is hármat kapunk, melyek közül a Max eDrive-ot választva csak és kizárólag elektromos meghajtással közlekedhetünk. Ilyenkor olyan csend uralkodik a bőrszagot árasztó luxus utastérben, melyről talán még egy buddhista kolostor lakói is leginkább csak álmodhatnak: sehol egy zavaró zörej vagy rezonancia, a legnagyobb "zajt" a szellőzőrendszer generálja, no és persze haladósabb tempó mellett már a 19 colos kerekek súrlódását is hallani valahonnan a messzi távolból. A legszebb az egészben, hogy mindezt nem 1-2, hanem akár 25-30 kilométeren keresztül is élvezhetjük, ráadásul közben akár 120 km/h-ig növelhetjük a tempót. A menetteljesítményekre sem lehet panasz, hiszen az elektromos meghajtás már nulla fordulatszámtól rendelkezésünkre biztosítja a maximális nyomatékot.
L.F.
Ha Save módra váltunk, akkor az elektromos részleget pihenőre küldjük, vagyis ilyenkor takarékoskodunk a telepekben lévő energiával, melyet aztán később bármikor hatékonyan elhasználhatunk. A harmadik, és talán leghasznosabb üzemmód az Auto eDrive, amikor is a fedélzeti számítógép minden beállítást elvégez helyettünk, és fejlett intelligenciája révén mindig a legjobbkor röffenti be a benzinmotort, amire adott esetben rásegít az elektromos erőforrással, és ha kell, akkor gyorsan lekapcsolja a fosszilis üzemanyag pusztítóját. Érdekesség, hogy a rendszer a navigációs adatokkal is kalkulál, így például az agglomerációból a belváros felé haladva a kezdeti forgalommentes részeken benzinmotort használ, majd pedig a dugókkal tűzdelt városba érve egyre több szerephez juttatja az elektronokat. Lassításkor természetesen visszatáplál a rendszer az aksikba, és a legjobb a dologban, hogy a sofőr az egyes részfolyamatokból szinte semmit sem vesz észre, hanem ehelyett a legnagyobb nyugalomban suhan az úticélja felé. No persze a központi kijelzőn bármikor megjeleníthető az aktuális fogyasztási/töltési folyamat, ha esetleg ez komolyabban érdekel valakit.
L.F.
Most pedig jöhet a kényes téma, vagyis a fogyasztás. Amennyiben az akkumulátor teljesen fel van töltve, és például egy 50 kilométeres, fele részt városon kívüli, fele részt pedig városi út áll előttünk, akkor ezt akár 4-4,5 literes, 100 kilométerre levetített fogyasztással is megúszhatjuk. Erre az X5 egyetlen dízelváltozata sem képes, vagyis kiütéssel nyer a 40e. A problémák akkor adódnak, amikor az akkumulátor le van merülve, ilyenkor ugyanis a benzinmotor igen iszákosan képes csak meglódítani a hatalmas terepjárót. A 10-12 literes fogyasztás ilyenkor teljesen normálisnak mondható, és dinamikusabb haladásnál még feljebb tornászható, ez esetben tehát a dízel variánsok kerülnek előnybe. Ráadásul az ampermentesített akkumulátorok mellett a benzinmotor önmagában véve már kevés lehet a dinamikus haladáshoz, ilyenkor ugyanis 6,8-ról 8,6 másodpercre nő a 0-100-as gyorsulási idő. Ezen kívül a végsebesség is mindössze 210 km/óra, ami persze elvileg csak egyes német autópálya-szakaszokon jelenthet problémát.
L.F.
Az X5 formája már ismerős lehet, hiszen egy kétéves modellhez van szerencsénk. A plug-in hibrid verziót csak néhány apró felirat, illetve egy a bal első sárvédőn található kihajtható ajtó különbözteti meg normál társaitól. A 40e az otthoni 230 Voltos hálózatról mintegy 3 óra alatt tölthető fel, a Budapesten egyre több helyen fellelhető ELMŰ-állomásokon pedig ennél némileg gyorsabban - mindkét típusú töltőkábel alapáron jár a kocsihoz, a villámtöltés viszont nem támogatott. A rakteret 640-ről kereken 500 literre csökkentő akkumulátor 9 kWh kapacitással rendelkezik, ami az i8-ban lévő 7 kWh-os szettnél nagyobb, de a teljesen elektromos meghajtású Nissan Leaf-féle 30 kWh-s pakknál jelentősen szerényebb. Véleményünk szerint a 40e akkor üthetne igazán nagyot, ha egy legalább 15 kWh-os telep rejtőzne benne, így ugyanis sokkal többet működhetne a zéró emissziós e-motor.
Az utastérben az X5-től megszokott hatalmas tér fogadja a bent ülőket, legyen szó az első, vagy akár a második üléssorról. A tesztautó teljesen világos belseje a szemnek ugyan tetszetős, az ész viszont tudja, hogy itt bizony gyakran lesz szükség alapos tisztogatásra és takarításra. Hallószerveinket az 1,3 millió forintos Bang &Olufsen hifi kényezteti, melynek központi hangszórója gombnyomásra elektromosan emelkedik ki a műszerfal közepéből. Az utastér világítása rendkívül részletesen személyre szabható, ezen kívül pedig akár az is beprogramozható, hogy milyen magasra nyíljon az elektromos mozgatású csomagtérajtó. A tekerhető, dönthető, lenyomható és simogatható iDrive fedélzeti rendszer gyorsan megszerethető, a négykerékhajtás minden üzemmódban rendelkezésünkre áll, a nyolcsebességes váltó pedig szinte észrevétlenül teszi a dolgát. Manuálisan is válthatunk, de ebben nem sok köszönet van, mert a váltó ilyenkor elég lomhán teszi a dolgát. A dinamikus csillapítás szabályozás hasznos, de a testes és magas építésű autó még Sport módban sem vetkőzheti le SUV mivoltát.
L.F.
A hazai szabályozás adta lehetőségek miatt zöld rendszámos BMW X5 40e felvázolja számunkra mindazt, amit a német gyártó jelenleg plug-in hibrid fronton tud, és ez bizony nem kevés, sőt! A rendszer minden körülmények mellett vajpuhán teszi a dolgát és a sofőrnek lényegében nem is kell tudnia, hogy az autó éppen mit és hogyan csinál - a zavartalan, nyugodt és biztonságos utazás garantált.
+: kifinomult plug-in hibrid rendszer, általánosan kiváló minőség, hatalmas térkínálat, zöld rendszámos előnyök.
–: lemerült aksi mellett sokat fogyaszt és nem túl dinamikus, nincs villámtöltés, alacsony végsebesség.
Furcsa módon ez a hatalmas prémium SUV éppen városi körülmények között, töltőkkel tűzdelt rövid utakon érzi magát a legjobban, így elsősorban azoknak érdemes kifizetniük érte a 20 millió forintos alapárat, akik sok esetben ilyen körülmények mellett közlekednek. Ha több a városon kívüli és autópályás használat, akkor viszont sokkal jobb vétel lehet egy 1,5-3 millió forinttal olcsóbb dízel kivitel, melyből persze sohasem gyomlálható ki az öngyulladós erőforrás orgánuma. Az extrákat egyébként szokás szerint drágán mérik a bajorok, így aztán nem meglepő, hogy tesztautónk árcéduláján 30 millió forintos összeg olvasható.