Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Átlagosan 40-50 százalékos megtakarítást érhetnek el, akik egy közelmúltban indult magyar startup oldalán rendelnek meg szállítási szolgáltatásokat. A cél az üres rakterek megtöltése, az útvonal optimalizálása és a legjobb ár elérése.
Naponta 200-300 ajánlatkérés kerül fel a fuvar.hu nevű online piactér oldalára. A legtöbben raklapos szállításra és költöztetésre keresnek fuvarozót, de sokan vannak olyanok is, akik csomagot akarnak küldeni. A feladat elvégzésére fordított licittel jelentkezhetnek a regisztrált fuvarozók: csak azok szállhatnak be, akik az eredetinél legalább öt százalékkal alacsonyabb árat ajánlanak; végül a megrendelő dönti el, hogy melyik fuvarosnak ad megbízást.
„A legjobb árat az fogja adni, akinek van üres raktere, és akinek útba esik a lerakási cím”
– mondja Szucsányi-Borza Sebestyén, a fuvar.hu alapítója. „A visszajelzések többsége pozitív, de vannak olyanok is, akik azzal vádolnak bennünket, hogy le akarjuk verni az árakat, vagy hogy csak kémkedni akarunk, ki milyen árat szab meg” – meséli. A honlap tulajdonosainak a létrejött megbízásokból van jövedelmük: sikerdíjat kapnak a megrendelést megszerző szállítótól.
A fuvar.hu elsősorban a mikro-, illetve kisvállalkozókra építi üzleti modelljét, az elszállítandó áru – a költözködést leszámítva – általában nem több néhány száz kilogrammnál. A fuvar.hu terjeszkedni is akar, a terv, hogy megjelenjen Ausztriában.
Az első hetek tapasztalatai alapján kiderült, hogy gyorsabbá és hatékonyabbá kell tenni a rendszert, a startup a honlap további fejlesztésére készül. A szállítók közül eddig közel 180-an regisztráltak a rendszerbe, ez a fuvarostársadalom töredékét teszi ki. A jelentkezés feltételei nem túl szigorúak: vállalatok mellett egyetlen járművel rendelkező egyéni vállalkozók is beszállhatnak a licitbe. Magyarországon mintegy 37 ezer vállalkozás működik a fuvarozási ágazatban, s a cégek háromnegyede legfeljebb négy embert foglalkoztat.
A fuvar.hu szerint akár 80 százalékos megtakarítás is elérhető a honlap használatával, az átlag 40-50 százalék körül mozog. Hasonló arányok alakultak ki a hasonló észak-amerikai és nyugat-európai vállalkozásoknál is: ott a 75 százalékot tartják a csúcsnak, s az átlag ott is 50 százalék körül van.
Az első Uber-stílusú teherszállítási szolgáltatók egyébként az USA-ban jelentek meg, 2014-ben; a két leghíresebb úttörő a kaliforniai Cargomatic és a Seattle-ben alapított Convoy. Az amerikai tapasztalatok szerint az újítás hosszabb távon a fuvarozó kisvállalatoknak is segít: csökkennek az adminisztrációs költségeik, és kevesebb energiát kell a fuvarszerzésbe ölniük.
A mobiltelefonos applikációkkal a fuvarközvetítők szorultak ki a piacról. „Bármi, ami gyorsabbá, hatékonyabbá és átláthatóbbá teszi a közvetítők tevékenységét, a fuvar mindkét oldalán jelentős költségcsökkenést eredményez” – magyarázta az új módi térnyerését Dan Lewis, a Convoy alapítója és igazgatója. A közvetítők, mondta, sokszor a fuvardíj 45 százalékát is elkérték; ők is számolnak fel díjat, de jóval kevesebbet. A szeptemberben indult magyar honlaphoz hasonlók már működnek a nagyvállalati szférában, ezek általában havidíjas alapon kínálják a szolgáltatásukat.
A cikk a HVG 2017/43. számában jelent meg.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.