Balogh Csaba
Balogh Csaba

A csaknem 750 milliárd forintnyi büntetéshez méltó részletességgel fejtette ki az Európai Bizottság, miért is szabta ki a Google-ra a korábban sosem látott mértékű trösztellenes bírságot.

Mára a Google – illetve a mögötte álló anyacég, az Alphabet – a keresésnél már jóval többről szól, de az tagadhatatlan, hogy a vállalat alapítói először a webes keresés terén alkottak maradandót, abból származnak az első milliárdok. No meg, azóta is igen szépen termel a keresés és a találatok releváns listába rendezése. Éppen ezért fontos az Európai Bizottság által kedden kiszabott, 2,42 milliárd eurós bírság hátterének megértése, mert a Google alaptevékenységében talált kivetnivalót.

Az EB indoklásában felidézi a kezdeteket. A Google 2004-ben lépett be az ár-összehasonlító szolgáltatások európai piacára. Szolgáltatását kezdetben a Froogle név alatt kínálta, majd 2008-ban a szolgáltatást átnevezték Google Product Searchre, 2013 óta pedig Google Shoppingnak hívják a társaság ár-összehasonlítóját. A szolgáltatás lehetővé teszi, hogy a fogyasztók összehasonlítják az interneten kínált termékeket és azok árait, és kiválasszák a legkedvezőbb árat kínáló online kiskereskedőket, ideértve a gyártók online áruházait, az online piactereket (pl. Amazon, eBay) és más viszonteladókat.

"A Froogle egyszerűen nem működik”

Amikor a Froogle megjelent a piacon, ott már számos gazdasági szereplő kínált hasonló szolgáltatást. Az akkori dokumentumokból kiderül, a Google tudatában volt annak, hogy a Froogle piaci teljesítménye viszonylag gyenge maradt (egy 2006-ból származó belső dokumentum szerint "Froogle simply doesn't work", azaz "a Froogle egyszerűen nem működik”). Ezt látva a Google 2008 óta alapvető stratégiai változásokat hajtott végre az európai piacon annak érdekében, hogy fokozza ár-összehasonlító szolgáltatása forgalmát. A Bizottság szerint a Google módszeresen kiemelt elhelyezést biztosít(ott) saját ár-összehasonlító szolgáltatásának: amikor valaki megad egy vonatkozó keresőkifejezést a Google keresőben, a Google ár-összehasonlító szolgáltatásából származó találatok a találati lista elején láthatók.

A Google így a találati listán hátrébb sorolja a rivális ár-összehasonlító szolgáltatásokat, ezek a szolgáltatások a Google általános keresési algoritmusának megfelelően szerepelnek a keresési eredményekben. A Google számos olyan kritériumot épített be ezekbe az algoritmusokba, amelyek eredményeként e rivális ár-összehasonlító szolgáltatások hátrább sorolódnak. Az adatok azt mutatják, hogy még a leginkább előre sorolt versenytárs is csak átlagosan a találati lista negyedik oldalán jelenik meg, a többi rivális pedig még rosszabb helyezést kap. A Google saját ár-összehasonlító szolgáltatására ugyanakkor nem vonatkozik a Google általános keresési algoritmusa, így az említett hátrasorolás sem.

Ennek eredményeként a Google ár-összehasonlító szolgáltatása a fogyasztók számára sokkal jobban látható a Google keresési eredményeiben, mint a rivális ár-összehasonlító szolgáltatások.

Az EB szerint a felmérések azt mutatják, hogy a fogyasztók jóval gyakrabban kattintanak a Google keresőjében megjelenő találati listán elöl álló, azaz jobban látható találatokra. A felhasználók még az asztali gépeken is 95%-ban kattintanak a találati lista első oldalán látható tíz előre sorolt találat valamelyikére (az összes kattintás körülbelül 35%-a jut az első helyre sorolt linkre). Egy általános keresés során a találati lista második oldalának vezető helyén látható link már csak a kattintások 1%-át kapja. Ezt nem csupán az a tény magyarázza, hogy az első eredmény a leginkább releváns, mivel a bizonyítékok azt is mutatják, hogy ha az első eredményt a harmadik helyre teszik át, a kattintások száma mintegy 50%-kal csökken. A mobil eszközök esetében ez a hatás még jelentősebb, hiszen a képernyő mérete sokkal kisebb.

©

Hirtelen 45-szörösére ugrott a Google forgalma – másoké hirtelen ötödére-tizedére esett

A hétfőn nyilvánosságra hozott EB-határozatban az olvasható, a Google fent ismertetett gyakorlata az általános internetes keresőszolgáltatások piacán élvezett erőfölényével való visszaélést valósít meg. A Bizottság ennek bizonyítékául több mutatót is felsorolt. A visszaélés kezdete óta a Google ár-összehasonlítójának forgalma 45-szörösére nőtt az Egyesült Királyságban, 35-szörösére Németországban, 19-szeresére Franciaországban, 29-szeresére Hollandiában, 17-szeresére Spanyolországban, és 14-szeresére Olaszországban. A Google által alkalmazott módszer hatására ugyanakkor a rivális ár-összehasonlító szolgáltatások forgalma jelentősen csökkent: a forgalom egyes versenytársak honlapján hirtelen 85%-kal csökkent az Egyesült Királyságban, 92%-kal Németországban, és 80%-kal Franciaországban. Az EB szerint e hirtelen visszaesés nem volt magyarázható más tényezőkkel. Egyes versenytársak alkalmazkodtak, és sikerült visszaszerezniük a forgalom egy részét – teljes mértékben azonban egyetlen rivális sem tudta forgalmát az eredeti szintre növelni.

Fontos hangsúlyozni, hogy a bizottsági indoklás nem azt kifogásolja, hogy a Google egy nem túl népszerű szolgáltatását megpróbálta egy-két új ötlettel népszerűbbé tenni. A bírságot az EB azért szabta ki, mert úgy ítélték meg, hogy az "egy-két új ötlet" bevezetésekor a Google általános internetes keresőszolgáltatások terén meglévő erőfölényére támaszkodott, nem pedig a társaság saját ár-összehasonlító szolgáltatásának erényeire, és a vállalat által alkalmazott gyakorlat "megakadályozta az érdemeken alapuló versenyt az ár-összehasonlító szolgáltatások piacán, és ezáltal megfosztotta az európai fogyasztókat a valódi választás és az innováció nyújtotta előnyöktől".

Hasonló vádakkal már hazai pályán is szembesülnie kellett a Google-nek: a The Wall Street Journal két éve szerezte meg azokat a dokumentumokat, melyekből kiderül, a Szövetségi Kereskedelmi Bizottságnál (FTC) miként zajlott le a vizsgálat, melynek végén végül elvetették az ügy magasabb szintre emelését. De számos példát találtak a Google versenyellenes viselkedésére, így a vállalatnak végre kellett hajtania néhány (önként vállalt) változtatást azért, hogy elkerüljék a vélhetően nem kis bírságot.

Talán fellebbeznek, de szinte biztos, hogy fizetni fognak

A Google anyacége, az Alphabet még kedden jelezte, hogy nem ért egyet az EU szabályozó testületének döntésével, és fontolgatják a fellebbezést. Mindez azonban csak formalitásnak tűnik, arra a vállalatnál sem számítanak, hogy végül nekik adna igazat az Európai Unió Bírósága.

Erre enged következtetni az Egyesült Államok értékpapír- és tőzsdebizottságához (Securities and Exchange Commission, SEC) a keddi EB-határozat után benyújtott dokumentum, amelynek szövege szerint “az Alphabet megvizsgálja a döntést, de arra számít, hogy 2017 második negyedévében befizeti a bírságot”.

Ez csak a bemelegítő kör volt

Mindeközben két másik EU-s vizsgálat is terítéken van. Versenyjogi eljárás zajlik a vállalat ellen az Android operációs rendszer miatt, mert az előzetes vizsgálatok alapján úgy tűnik, hogy "a Google különböző mobiltelefonos alkalmazások és szolgáltatások tekintetében akadályozza a választék bővítését és az innovációt a mobil eszközökön egy olyan átfogó stratégia megvalósítása révén, amelynek célja az általános internetes keresés terén meglévő erőfölényének védelme és növelése". Többek között az tűnik problémásnak, hogy a Google pénzügyi eszközökkel éri el több gyártónál és mobilszolgáltatónál, hogy a keresési lehetőségek közül csak a Google-féle megoldást telepítsék előre az androidos készülékekre.

Eljárás zajlik még az AdSense ügyében, ahol a Bizottság attól tart, hogy a Google korlátozza a választékot azáltal, hogy harmadik felek nem jeleníthetnek meg keresési hirdetéseket a Google versenytársaihoz tartozó forrásokból.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!