szerző:
Gomperz Tamás
Tetszett a cikk?

Simán lehet, hogy a Heti Válasz érdek nélkül, mondhatni szerelmi alapon is hasonló odaadással nyújtana intim szolgáltatásokat a kormánynak, de hogy közben nem jár rosszul, az biztos.

Ez egyébként intő példa azoknak, akik a prostitúciót büntetéssel akarják visszaszorítani: a kitartott szeretők ugyanúgy pénzért csinálják, mint az utcai lányok, csak jobb a PR-juk. Azért, mert nem készpénzt kapnak közvetlenül a menet után, hanem lakást, autót, fizetésemelést, Louis Vuitton táskát, nagyobb mellet, szóval gáláns ajándékokat és különféle előnyöket, a férfi szerepe ugyanaz. Büntetni mégis csak a sarki cemende nyomorult kuncsaftját lehetne, a polgári lotyót használó polgári családapa megúszná.

No, ennek semmi köze az eredeti témához, csak úgy eszembe jutott. Visszatérve a kormányhoz, természetesen meg fogják úszni ők is, hogy a szolgáltatásokért fizetnek. Pedig az a gáláns ajándék, amivel ők kedveskednek, már ma is büntetőjogi kategória. A tényállás a következő:

  1. Tavaly összesen 133 folyóiratban jelent meg állami hirdetés, a listaáras költés mintegy 23 (!) százaléka, azaz negyede a Heti Válaszhoz került.

  2. Ennek értéke listaáron 277 millió forint volt.

  3. A Heti Válasz eközben átlagosan 16 376 példányban kelt el hetente.

  4. A Nők Lapjának példányszáma ugyanekkor 218 179 darab volt, hozzájuk a hirdetéseknek még 10 százaléka (120 millió forint) sem került.

Minek nevezzük azt, amikor egy kormány aránytalanul magas áron vesz meg valamit, mondjuk 1 millió forintot költ arra a számítógépre, amely a boltban százezerért kapható? Az olyan hűtlenkezelés-féle, hiszen a rábízott közpénzt nem megfelelően költötte el. Ha az is kiderül, hogy az eladóhoz valamilyen formában kapcsolódik, tehát haszna van a pazarlásból, akkor a helyzet nyilván súlyosabb, ami a letöltendő évek számában is kifejeződik.

Ezt ugyan kevesen tudják, de az állami hirdetéseknek nem az a céljuk, hogy egy konkrét lap szerkesztősége jól érezze magát, és nem is az, hogy a kormány magát reklámozza a pártkassza megkímélésével, hanem az, hogy valamilyen közcélú információ a lakossághoz eljusson. Mint látható, a cél szempontjából a közvetítő közeg, úgy is mint sajtótermék politikai szimpátiájának semmilyen funkciója nincs.

És most kérjük az ügyészségen dolgozó kedves olvasóink figyelmét: az állami hirdetés esetében egyedül az számít, hogy 1 darab olvasó elérésére mennyi pénzt fordítanak. Ez nem egy bonyolult szabály és nagyon könnyen alkalmazható. A fenti adatok és a hatályos algebra összevetése után fennáll az alapos gyanúja annak, hogy a magyar kormány a reá bízott adófizetői pénzt minimum hanyagul kezelte, midőn egy emberre 17 ezer forintot költött a Heti Válasznál, míg  a Nők Lapjánál erre elegendő volt 550 forint.

Az egyáltalán nem ismeretlen tettes védői vélhetően a következő ellenvetéseket fogják erre tenni, amikor az ügy bíróság elé kerül:

  • Nem mindenki olvas Nők Lapját és a többieket is tájékoztatni kellett.

Erre majd azt kell mondaniuk az ügyész uraknak: nem az a baj, hogy hirdettek valamennyit a Heti Válaszban, hanem az, hogy összességében olyan drágán, mintha a százezer forintos számítógépet hárommillióért szereznék be.

  • A példányszám ugyan 16 376 darab volt, ennél azonban többen olvassák a lapot.

Az ügyész urak válasza: a Nők Lapját is többen olvassák, mint ahányat eladnak belőle, és az a sejtésünk, hogy ebből az összevetésből még rosszabbul jön ki a Heti Válasz.

  • Nem szabad elosztani az éves hirdetési összeget a heti példányszámmal, mert az is lehet, hogy minden héten másik 16 ezer ember olvasta a Heti Választ, ha így vesszük, akár 800 ezer embert is el lehetett rajtunk keresztül érni.

Az ügyész urak válasza: bruhaha.

Addig is, amíg a jogerős ítélet meg nem születik azt leszögezhetjük: végül is mindegy, hogy a Heti Válasz főszerkesztője őszinte érzelmektől fűtve vagy üzletszerű kéjelgést megvalósítva azonosítja a magyar foci kritikusait a rezsicsökkentés és a bankadó kishitű ellenzőivel, mindezt azért, mert némelyek óvatos bírálatot fogalmaztak meg a magyar focikra költött közpénzek – ennek tárgyalása a másik per lezárulta után következik – értelmét illetően, ha már a rendszer milliárdokból teletömött kirakatcsapata is vereséget szenved a félelmetes montenegrói amatőröktől.

Amúgy ő a problémát abban látja, hogy a Videoton „búcsút vett Paulo Sousától, kiváló, ám nehéz természetű portugál edzőjétől, és helyére kedves modorú honfitársát igazolta le. Vele pedig Montenegrónál tovább nem jutott.” Aztán levonja  a történet tanulságát: „irritáló akarnokokkal többre mehetünk, mint rokonszenves túlélőkkel”.

Értik? Inkább az akarnok, mint a rokonszenves. Cumm, cumm.

Azért mindegy, hogy mi a motivációja, mert ezt a tevékenységet inkább otthon, a négy fal között kellene végeznie, ahol nem zavarja a heterosz gyanútlan járókelőket.

Ennek a hirdetési kérdésnek van még egy érdekes összefüggése. A Kreatív Online számítása szerint a Magyar Nemzet részesedése az állami hirdetésekből 2002 és 2010 között 10,93 százalék volt, ami „nagyjából megfelel a napilappiacon betöltött súlyának.” A nála nagyobb Népszabadságé most 2,15 százalék. Az Átlátszó kiderítette, hogy a 8. kerületi önkormányzat milyen napilapokra fizet elő.

A Fidesz hatalomra kerülése előtt:

 

Átlátszó.hu

És a Fidesz hatalomra kerülése után:

 

Átlátszó.hu

Ebben a két ábrában benne van a Nemzeti Együttműködés Rendszerének egész émelyítő elviselhetetlensége. Meg a két oldal közötti különbség. A baloldal erkölcstelen, de hagyott élni másokat. Ott van az ábrán. A jobboldal erkölcstelen, és nem hagy élni másokat. Trafikot is úgy szerez magának, hogy közben elveszi másoktól. Ez is ott van az ábrán.

Övék lett ez az egész türelmi zóna.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!