szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Fekete hétfőként került be július huszadika a berlini városi közlekedés történetébe. A főváros életében kulcsfontosságú városi gyorsvasút, az S-Bahn ugyanis hetekre megbénult.

A rendkívüli káosz - amelyhez hasonlóra még nem volt példa a városi vasút történetében - súlyos műszaki hiba miatt alakult ki. Az illetékes hatóságok május elején az egyik szerelvény kerekén törést észleltek, és ezt követően elrendelték az összes vonat valamennyi kerekének ellenőrzését. A vizsgálat során bebizonyosodott, hogy 4000 S-Bahn kerék biztonsági okokból sürgős cserére szorul.

A hatóságok ezt követően döntöttek úgy, hogy a szerelvényeket fokozatosan kivonják a forgalomból, és külső vállalatok bevonásával megkezdődik a javítás. Ennek nyomán hétfőtől a korábbi szerelvények egyharmada közlekedik csak, egyes pályaudvarok teljesen kiestek a forgalomból, és egyes csomópontok - például az Ostbahnhof vagy épp a schönefeldi nemzetközi repülőtér - városi vasúttal megközelíthetetlenné váltak. De a többi járat is rövidített útvonalon és  kevesebb kocsival közlekedik. Mindez a berliniek számára rendkívüli nehézségeket okoz, ugyanis naponta több mint egymillióan S-Bahnnal közlekednek a munkahelyükre.

A városi illetékesek - beleértve Klaus Wowereit polgármestert - az elmúlt napokban szinte nem tettek mást, csak a berlinieket igyekeztek türelemre inteni, továbbá alternatív útvonalakat és közlekedési lehetőségeket ajánlottak. Hivatalos közlés szerint az elkövetkező hetekben megnövelik a földalatti - az U-Bahn - és a regionális vasutak, az autóbuszok és a villamosok számát. A lakosságot felszólították, hogy mindenki korábban induljon el a munkahelyére, és minél többen üljenek kerékpárra. Az autósokat pedig arra hívták fel, hogy egyes S-Bahn állomásoknál ajánljanak segítséget a "megszokott"  vasútra hiába várakozóknak.

Közben folyik a felelősök keresése, illetve az illetékes hatóságok egymásra mutogatása. Az anyavállalat Deutsche Bahn (német vasút) igyekezett minden felelősséget elhárítani, az S-Bahn korábbi vezetőit azonban leváltatta. Szakértők szerint a kerekek konstrukciós hibáit már jóval korábban észlelték,  az illetékesek azonban a  májusban történt feltárásig semmit sem tettek.  Ennek kapcsán sokan a Deutsche Bahn  vezetőségét vádolják, utalva arra is:  a vasút tőzsdére vitelének korábbi - elsietett - terve miatt teljes mértékben "megfeledkeztek" a szükséges javításokról, illetve karbantartásról. Mások pedig az elmúlt időszak takarékossági intézkedéseivel magyarázzák a szükséges karbantartói kapacitások hiányát

A kialakult közlekedési káosz méreteire utal: az S-Bahnt a korábbi "békeidőkben" hétköznapokon mintegy 1,3 millióan használták. 2008-ban az utasok száma 388 millió volt. A járműpark 632 szerelvényből áll, amelyek 15 vonalon, összesen 332 kilométeres útvonalon kötnek össze 166 pályaudvart Berlinben és közvetlen környékén. A hírek szerint a rendkívüli időszak legkevesebb három hétig tart, de a normális közlekedés helyreállítását csupán "karácsonyi ajándékként" ígérik. Az S-Bahn elődjét 1924-ben hozták létre, a berlini városi vasút mai nevén 1930 óta, jelenlegi vállalati formájában pedig 1995 óta "fut".

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI/hvg.hu Világ

Berlin számokban: növekvő lakosság, több kutya, kevesebb válás

Hosszú idő óta első alkalommal fordult elő, hogy Berlin növekedett – derült ki a német főváros idei esztendejéről a minap nyilvánosságra hozott statisztikai évkönyvből, amelynek több részlete minden bizonnyal megörvendezteti, egyes adatai pedig elkeseríti a berlinieket.

MTI Shake

Utazás Berlinbe ezrekből

Váratlanul Berlinbe kell utazni. Fapados repülővel akár 5–8 ezer forintból is megúszhatjuk, de ahhoz hónapokkal előbb kell jegyet váltani. A busz 18 ezer, nem beszélve arról, hogy 14 órát nyomoroghat az ülésen. A vonat kényelmesebb, de az is beletelik 11–15 órába, és pokoli drága. Marad az autó. Higgyék el, megéri.

MTI Világ

Bezárt Tempelhof, Nyugat-Berlin "köldökzsinórja"

Egésznapos ünnepséggel, nosztalgiarepülésekkel, esti gálával és könnyekkel búcsúztak a berliniek csütörtökön kedvenc repülőterüktől, a Tempelhoftól. S ezzel történelmük egy kis, de annál felejthetetlenebb szeletétől.

hvg.hu Világ

Berlini piknik, összecsapások nélkül - videó

Berlinben a május elsejei felvonulások évek óta súlyos összetűzésekre adtak alkalmat. Bár az idei piknik végén is fellángoltak az indulatok, kamerásunk csak addig maradt, amíg érdemes volt.