Ázsiai multikba lapátol pénzt a kormány, hogy akkunagyhatalom legyünk
A kormány államilag támogatott ázsiai multikkal száll be az európai akkumulátorforradalomba. Magyar cégeknek szóló célzott források nincsenek, és egyelőre nem is lesznek.
Aranyláz kezdődik az európai akkumulátorpiacon, amiből Magyarországnak sem kellene kimaradnia. Ha volna olyan magyar nagyvállalkozó, aki okosabb, mint Mark Zuckerberg, neki már szüksége sem lenne dollármilliárdos vállalatbirodalomra. Mint ahogy nem volt a svéd Peter Carlssonnak sem, akinek Northvolt nevű, 2015-ben alapított startupja 2020-ban nyitja meg Európa egyik legnagyobb, méretében a Tesla nevadai gigaüzeméhez fogható akkumulátorgyárát a skandináv ország északi részén található Skellefteában.
A cég június 12-én jelentette be, hogy egymilliárd eurós befektetési megállapodást kötött a Volkswagennel, és ezzel össze is jött a gyár felépítéséhez és beindításához szükséges összeg. A skellefteai lesz az első, tisztán európai óriásgyár, de a Volkswagen és a Northvolt Szászországban is közös üzem felépítését tervezi. A projektbe számos egyéb befektető is beszállt, például a BMW. A Northvolt 13 milliárd euró értékben előre eladta az általa gyártandó akkumulátorok jelentős hányadát – ez 2030-ig köti le kapacitásai egy részét. Az Európai Beruházási Bank (EIB) várhatóan 350 millió eurós hitelt nyújt a projekthez.