Autó, roller, robogó: vadkeleti káosz a budapesti járműmegosztásban

Kovács Gábor

6 perc

2019.07.13. 06:15

2019.07.15. 08:33

Újabb járműmegosztó indul Budapesten, immár a nyolcadik. A rollertől a robogón keresztül az autóig bármit lehet már bérelni, de a kormánynak bőven lenne még tennivalója. Közben van olyan kerület, ahonnan már kivonul az egyik szolgáltató a közteresek büntetései miatt.

Lovas nemzet a magyar, ehhez képest nem lóerőben, hanem egyre inkább wattban méri a mobilitást. A napokban indul egy magyar vállalat, az Ogreco Kft. új, robogómegosztó szolgáltatása Budapesten. A cég flottája eleinte 100 darab elektromos robogóból fog állni, a járgányokat percenként 20 és kilométerenként 79 forintos díjért lehet majd bérelni, mobiltelefonos alkalmazáson keresztül.

Az ogremobilok megjelenése után már nyolc közösségi járműmegosztó fog működni a fővárosban: három autós (GreenGo, Mol Limo, Drivenow), két robogós (a Blinkee.city 2018 májusában indult), két kerékpáros (Bubi, Donkey Republic) és egy rolleres (a nemrég debütált Lime). Nemzetközi összehasonlításban a magyar városok ezzel együtt inkább lemaradásban vannak: Kínában például a kerékpármegosztók már a kisebb városokra koncentrálnak, mert a nagyobbak telítettek, az USA-ban pedig a befektetésekkel kitömött cégek alkalmanként a tőkéjüket égetve, ingyenesen nyújtják szolgáltatásukat az egyre keményebb versenyben.

Budapestet jelenleg – mondjuk úgy – ambivalens viszony fűzi a robogónál kisebb eszközökhöz. Legyenek azok akár saját tulajdonúak, akár bérelhetők. Az utóbbi években számos kerékpáros fejlesztés történt, különösen a belvárosban, az infrastruktúra azonban nagyon sok helyen még mindig elavult. Illetve foghíjas: különösen a város külső részeit a belvárossal összekötő kapcsolatok hiányoznak. A Blaha Lujza teret érdemi kerékpáros fejlesztések nélkül fogják felújítani, a Lánchíd körüli közterek rendbetételére kiírt közbeszerzés műszaki leírásában ugyanakkor az olvasható: a parkolásra biztosított felületek tizedét kerékpároknak, másik tizedét mikromobilitási eszközöknek (közbringa, közroller stb.) szánják.

Bérbringa a Margit hídon

Suhanás

Reviczky Zsolt

A fővárosi önkormányzat és a BKK folyamatosan fejleszti a Bubi közbringarendszert, és üdvözölték a városban a Lime e-rollereit. Eközben az V. kerületi önkormányzat már 2018-ban kitiltott a gyalogosövezeteiből mindenféle elektromos eszközt, a rollereket is beleértve. A Lime applikációjában jelenleg a belváros Szabadság híd – Kiskörút – Bajcsy-Zsilinszky út – Margit híd által határolt része parkolásra tiltott zóna, de persze mindig akad néhány felhasználó, aki ott teszi le a rollert – a visszaeső zónasértőket a Lime akár tagságuk felfüggesztésével szankcionálhatja. Vitézy Dávid, a BKK volt vezére pedig nemrég osztott meg egy képet a kerület által szabálytalan tárolás miatt lefoglalt lime-os rollerekről.

 A Belvárosból már kivonult a Lime
A cikk elkészülte óta begyűjtötte az önkormányzat az e-rollereket az V. kerületben, mire válaszul a cég beszüntette az ottani szolgáltatását. A belvárosi önkormányzat nemrég hozott rendeletet, ami alapján az elektromos közroller felvétele az utcán közterületi értékesítésnek minősül. A Lime azt közölte: minden esetben tiszteletben tartja a helyi működési szabályokat és helyi szabályozásokat.