Derült égből turbulencia: csonttörés vagy halál lehet a vége
Az elmúlt hetek balesetei után érdemes tudni, hogy bevezetés előtt állnak az első technikai megoldások, amelyek enyhíthetik a repülőgép hirtelen megrázkódtatásait.
Nem mondhatunk mást: tessék becsatolni a biztonsági öveket. Miután az utóbbi hetekben többször is hír érkezett olyan turbulenciákról, amelyek sérüléseket – sőt egy halálesetet is – okoztak repülőgépeken, érdemes észben tartani, hogy a technika mai állása szerint az övön kívül nincs más, minden esetben hasznos megoldás.
Nem véletlen, hogy a turbulenciák leggyakoribb kárvallottjai nem az utasok, hanem a légikísérők, akik nyilvánvalóan a repülési idő nagyobb részét töltik becsatolás nélkül. Amerikai adat szerint az ilyen sérülések körülbelül 80 százalékát ők szenvedik el.
Turbulencia többféle is van, de ami igazán veszélyes, az az előre nem jelezhető, váratlan fajta. Szaknyelven clear air turbulence (CAT) a nevük, ami szó szerint azt jelenti, hogy a derült égből bukkannak elő, vagyis a pilóta nem tudja idejében kikerülni őket. Aki nincs becsatolva, az a csontját törheti, véresre verheti a fejét, amikor a rövid, de heves megrázkódtatás közben a mennyezetnek ütközik, majd visszaesik, netán eltalálja őt egy elszabadult tálalókocsi vagy kézitáska.