Újabb drágulást fog a kormány az EU-ra – most éppen az útdíjak drasztikus emelését
Uniós jogharmonizációval takarózik a kormány az útdíjrendelet 30-40 százalékos drágulást hozó módosítása kapcsán.
A kormány 150 milliárd forintnyi bevételt remél 2024-ben az útdíjrendelet tervezett módosítása nyomán. A Lázár János építési és közlekedési miniszter által jegyzett módosítás több, eddig ingyenesen használható gyorsforgalmiút-szakaszt is fizetőssé tenne. A legnagyobb változás a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű gépkocsik, azaz a nehézgépjárművek esetében várható, amelyek a HU-GO-rendszerben a megtett úttal arányosan fizetik az útdíjat.
Ennek mértéke gyorsforgalmi utak esetében valamelyest csökken, főutaknál viszont nőni fog, azonban nem mindegy, hogy hány tengelyes a jármű: egy kéttengelyes 16,5 százalékkal fog kevesebbet fizetni gyorsforgalmi utakon, egy háromtengelyes viszont csak 3,7 százalékkal. A személyszállító autóbuszoknak eddig időalapú matricát kellett vásárolniuk, február 1-jétől viszont ezek is a HU-GO alá fognak tartozni.
Gigantikus autópálya-bírságok: ennél lehúzásszagúbb hungarikum nincs
Aki külföldi rendszámú járművel mulaszt el autópálya-matricát venni Magyarországon, a magyar rendszámúakhoz képest két és félszeres bírságot kap, és a csekket nem is a magyar útdíjbeszedő, hanem egy németországi, de amúgy szintén magyar családi vállalkozás küldi. Az EU hiába hozott szabályokat épp az ilyen ügyek költségeinek csökkentésére, azok csak másutt működnek, nálunk valamiért nem.