Nem mond igazat Orbán, amikor kizárólag Ukrajnát hibáztatja a magas üzemanyagárakért
A magyar kormány tagjai – Brüsszel mellett – már korábban is Ukrajnát tették felelőssé számos kedvezőtlen magyarországi jelenség miatt, az utóbbi napokban az orosz agresszió ellen védekező országról az „derült ki”, hogy a Barátság kőolajvezetéken érkező orosz kőolaj tranzitdíjának a megemelése áll a hazai üzemanyagárak növekedése és az infláció vártnál lassabb mérséklődése mögött. A baj csak az, hogy ez így nem igaz.
Az üzemanyag drágulása mögött az áll, hogy az orosz importolaj tranzitdíját Ukrajna többször is megemelte. Ennek a következménye volt az is, hogy augusztusban a vártnál magasabban alakult a magyar infláció – mondta a legutóbbi kormányinfón Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter. Két nappal később Orbán Viktor már arról beszélt, hogy ugyan nem akar káromkodni, de erőseket gondol arról, hogy az ukránok megemelték a tranzitdíjakat, és a nafta drágábban jön Oroszországból Ukrajnán keresztül, 3,5-szeres áron.
Ukrajna a valóságban kilenc euróról 21-re emelte másfél év alatt a tranzitdíjat, ami inkább 2,5-szörös áremelés, mintsem 3,5-szörös. Az emelések több szakaszban zajlottak le, előbb 13,60 euró, júniusban 17 euró, augusztusban pedig 21 euró volt a tonnánként ár, a június és augusztus vége közötti időszakban tehát négyeurós, 1500 forintos volt az emelés. Egy tonna kőolaj több mint 1100 liter, ami azt jelenti, hogy a „brutális” emelés 1,38 forinttal dobta meg a nyersolaj árát. Az utóbbi napokban azonban nem ennyivel, hanem jóval többel emelkedik az üzemanyag ára, ezért egyéni látásmód kell az ukránok nyakába varrni a tervezettnél fél százalékponttal magasabb magyarországi inflációt.
Magyarország olajellátását veszélyezteti az ukránokkal zajló vita
Csapdában a Mol az olajvezetékek tranzitdíja miatt. Horvátország az Adria vezeték díját emelte meg, Ukrajnával pedig még megállapodás sincs a Barátságéról. A szakértő szerint ez a magyar külpolitika kudarca.