Az utolsó hibáig megnéztük, milyen nyara volt idén a MÁV-nak

7 perc

2024.09.02. 04:30

2024.09.03. 10:07

Tényleg jobban megüti a nyár a magyar vasutat, mint a többi évszak? Rosszabb volt-e az idei főszezon a korábbiaknál? Mennyi hibáért felelős a vasút, és mikor hibás más? Összegyűjtöttük a számokat arról, mi igaz a sztereotípiákból, és mi csak legenda.

Rettenetes heteken van túl a magyar vasút. Azt már megszokhattuk, hogy nyár egy nehéz évszak a MÁV számára, de az elmúlt másfél hétben szemmel láthatóvá vált, hogy hatalmas bajok vannak. Persze az, hogy másfél napon belül előbb síntörés miatt lehal a dél-balatoni vonal, majd kisiklik egy vonat, ami miatt két napra kiesik a forgalomból a Keleti pályaudvar, már a média ingerküszöbét is átüti – viszont aki rendszeresen utazik vonaton, az észrevehette már ez előtt is, hogy a szokásosnál többször volt gond.

Vagy nem? Csak azért tűnik úgy, hogy több a baj, mert sok hír szól erről, de közben ugyanolyan a helyzet, mint régen?

A HVG-nél már évek óta gyűjtjük azt, hogy hónapról hónapra, illetve vonalanként mennyi probléma történik a magyar vasúton. Elővettük a korábbi évek gyűjtéseit (itt a 2020-as, a 2021-es, a 2022-es, illetve a 2023-as), mellétettük azt, amit 2024-ből már tudni lehet, és így néztük meg, mennyi baj van.

A szabályok ugyanazok, mint eddig mindig:

  • a MÁVInform honlapján megjelent hírek alapján raktuk össze a hibalistát,
  • 1 hibapontot ér az egy órán belüli késés,
  • 2 pontot az egy órán túli késés, minden további óra 1-1 pont,
  • fél pontot adtunk akkor, ha csak egy vonat késett vagy egy vonatpárral volt gond.
  • Azokat a hibákat vettük figyelembe, amiket a vasúton lehet számonkérni, tehát ha egy gyalogos vagy autós balesetet okozott, az nem került ide be.
  • Ugyanígy nem számít az sem, ha olyan időjárási körülmény miatt volt gond, mint egy fakidőlés vagy avartűz. Egy kivételt teszünk: ha itthon egyáltalán nem extrém körülmény miatt van gond – mint a meleg nyáron, a hideg télen.

Valóban több lett a hiba

Kezdjük a fő számmal! 2024-ben január és augusztus között összesen 1957 hibapontot osztottunk ki, míg tavaly ilyenkor 1823-nál tartottunk, pedig az volt eddig a legrosszabb év. Természetesen ez azt is jelentheti, hogy az utastájékoztatás javul: bármilyen sokat kritizáljuk a MÁV-ot, azt mindenképp el kell ismerni, hogy a cégnél hatalmasat mennek azok, akiknek a feladata a MÁVInform honlapjára és a Facebook-oldalára kiírni az épp aktuális fennakadásokat, márpedig a mi listánkon is azt tudjuk használni, amit ők kiraknak.