Akkora gödörbe kormányozta a Teslát Musk, hogy abból aligha lehet egy sima MAGA-tolatással kijönni

11 perc

2025.04.23. 15:25

2025.04.23. 17:23

Brutális zuhanásokról számolt be az első negyedév végén Amerika első számú elektromosautó-gyártója. Ez nagymértékben annak a nemzetközi reakciónak tudható be, amely a Tesla-vezér túlpörgetett trumpista tevékenységére érkezett válaszul, de Elon Musk szélsőjobb felé hajló politikai tombolásán túl is jócskán van baja a Teslának. A kínai riválisokkal szemben összeszedett lemaradást nem fogja egyből megoldani, ha a világ leggazdagabb embere visszább lép a Trump-kormányzat kötelékéből.

A jövő hónaptól sokkal több időmet fogom a Teslára fordítani. Az a hatalmas meló, ami ahhoz kellett, hogy a helyére tegyük a csapatot, és beindítsuk a kormányzati munkát, hogy rendbe tegyük a pénzügyeket, nagyrészt befejeződött.

A fentieket Elon Musk mondta magyar idő szerint kedd éjjel, és szövege angyali szózatként csenghetett a Tesla-részvényesek fülében. Mondandójának más, jelentősebb része meg inkább a Szomorú vasárnapot idéző érvágó himnusszal érhetett fel, mivel az USA első számú elektromosautó-gyártójának vezére nagyon durván bezuhant számokat osztott meg a cég első negyedéves teljesítményét taglaló konferenciahívásán.

A Tesla első negyedéves bevétele ugyanis 9 százalékkal, 19,34 milliárd dollárra csökkent a tavalyi első negyedévi 21,3 milliárd dollárról. A társaság éves összevetésben 13 százalékkal kevesebb, 336 681 járművet szállított ki, ami a leggyengébb negyedéves adatuk 2022 óta. Az eladások mellett a gyártás is bezuhant, 16 százalékkal kevesebb, 362 615 autó gördült le a gyártósoraikról. A vállalat üzemi eredménye 66 százalékkal csökkenve 399 millió dollárra zuhant, a nettó nyereségük pedig 71 százalékos zuhanás után 409 millió dolláron állt meg 2025 első három hónapjában, ami 2020 vége óta a legalacsonyabb szintű negyedéves profitjuk.

A cég a bevételek csökkenését azzal magyarázta, hogy átmenetileg lejjebb kellett tekerniük a gyártást, amíg a sanghaji, berlini, fremonti és austini gyárak gyártósorait fejlesztették. A bevétel-visszaesés másik oka pedig szerintük az volt, hogy a kocsijaik átlagárát is csökkentették, hátha úgy többen veszik azokat. Az eladások visszaesését az új Model Y gyártására való átállásra vezették vissza, de mindenki tudja, hogy ez csak részigazság.