szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ma már a számítástechnikához kapcsolódó eszközök, szoftverek és különböző termékek ugyanolyan gyakran tűnnek fel a reklámokban, akár a tusfürdők, vagy az autók. Visszatekintésünkben megnézzük, miként gondolkodtak a komputerekről az elmúlt negyed évszázad marketingesei.

A PCWorld magazin összegyűjtötte az elmúlt negyed évszázad legjobb, vagy legszórakoztatóbb számítógépreklámjait, ezekből szemezgettünk.

Atari 400 (kb. 1980-ból)
Az Atari 400 reklámja a számítógép oktató és szórakoztató értékeit hangsúlyozza, melynek segítségével a család legifjabb tagja könnyedén tanulhat idegen nyelveket, de akár játszhat is a géppel.

VIC-20 (kb. 1981-ből)
A Commodore legendás VIC-20-asát egy állásinterjúval reklámozzák, ahol az ifjú jelentkező többmillió pontot ért el különböző videojátékokban és legigázta a Mongo bolygó gonosz űrlényeit. A végén azonban elhangzik a kérdés: ha ennyit tud a játékokról, vajon ugyanennyit tud a számítógépekről is. Akár napjainkban is aktuális lehetne a játékfüggőség kapcsán.

VIC-20 (szintén 1981-ből)
Ez a reklám is a VIC-20 sokoldalúságát hangsúlyozza, a játékoktól a számítástechnika elsajátításáig. A klip érdekessége, hogy nem más népszerűsíti a Commodore termékét, mint a T.J. Hookerből és a Star Trekből ismert William Shatner, aki többször elismétli, hogy kevesebb mint 300 dollárért juthatnak hozzá az érdeklődők ehhez a „csúcstechnikához”.

Commodore 64 (kb. 1982)
Ebben a klipben „felkérték” a rivális számítógépeket – Apple II, IBM PC, Radio Shack TRS-80 – hogy válasszák ki a legjobb komputert. Mindegyikük a Commodre-ra szavazott. A kisfilmből az is kiderül, hogy 1982-ben nem kevesebb mint 595 dollárt kellett leszurkolni annak, aki ilyen masinát akart vásárolni.

Commodore 64 (kb. 1982)
Bár napjaink digitális világa még sehol sem volt, az amerikai kreatívok megpróbálták felhívni a fogyasztók figyelmét a számítógép fontosságára, s azzal ijesztgették a gyermekeik jövőjét szem előtt tartó szülőket, hogy megfelelő számítástecnhikai ismeretek nélkül nem sok esélyük van, sőt, még akár az egyetemről is kibukhatnak.


Coleco ADAM (kb. 1983)
Ez a reklám is a számítógépek oktatási erejét húzza alá két családanya segítségével. Ebben a reklámban már megjelennek a perifériák is, például a nyomtató, melynek segítségével a lelkes nebulók kinyomtathatják a gépen megírt házidolgozataikat.

Texas Instruments 99/4A (1983)
A TI rengeteg pénzt vesztett számítógépeivel, ebben a reklámban azonban erről még szó sincs. A komikus Bill Cosby főszereplésével leforgatott klipben azonban a hangsúly a vásárlás esetén visszatérített 100 dolláron van, ez többször is elhangzik, a gép erényei – gyorsaság, szoftverek, stb. – azonban csak egyszer.

Kaypro II (kb. 1984)
A Kaypro gépét a reklám szerint 1295 dollárért kínálták monitorral együtt. A kisfilmben egy úr próbál meg számítógépet vásárolni, azonban hamar megzavarodik a különböző konstrukciók és árajánlatok tengerében. A cég erre építette reklámstratégiáját, mondván, ezért az összegért mellébeszélés nélkül egy komplett géphez juthat a vásárló.

Apple Macintosh „1984” (1984)
A Tv Guide által 1999-ben minden idők legjobb tévéreklámjának választott klipet a Szárnyas Fejvadász-t is jegyző Ridley Scott rendezte. Az orwelli utópiára épülő reklámban egy kalapácsvető hölgy vet véget a tömegek agymosásának, majd ezután érkezik a valódi üzenet, mely szerint az Apple január 24-én bemutatja a Macintosht. 

Windows 1.0 (A nyolcvanas évek közepe)
Ebben a paródiára emlékeztető – a PCWorld.com szerint minden valószínűség szerint belső használatra készült -  klipben a Microsoft jelenlegi ügyvezetője, az igen energetikus Steve Ballmer ecseteli a mindössze 99 dollárért piacra dobott szoftver előnyeit. A már-már hisztérikus állapotban kerülő IT-cápa szerint a Windows 1.0 a Lotus 1-2-3-at egyesíti a Miami Vice-szal.


A sorozat második részét holnaptól elérheti a HVG Online oldalain.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

A YouTube a kiadók legolcsóbb reklámeszköze

Lassan mindenkihez eljut a hír, hogy a Google felvásárolta a YouTube videó megosztót, arra azonban nehéz felelni, milyen lesz az internetezők körében csak GooTube-ként emlegetett szolgáltatás például egy év múlva. Éppen az akvizíció előtti napokban kötött ugyanis mindkét cég jelentős szerződéseket óriás lemezkiadókkal, melyek nyomán erősen beszűkült a mozgásterük.

MTI Média

Csendesebbre fogják az ordító tévéreklámokat

„Elég a túl hangos reklámokból!" – jelentette ki Paolo Gentiloni olasz kommunikációs miniszter, és felszólította a televíziókat, hogy hagyjanak fel a reklámok túlzott hangerővel való sugárzásával, ami "inkább megfelel egy süketekből álló népnek, mint azoknak az intelligens fogyasztóknak, akiket meg akarnak célozni".

hvg.hu Itthon

Bömbölő reklámok, tehetetlen hatóságok

Hiába reklamálnak a tévénézők a hatóságoknál amiatt, hogy a televíziós reklámok a rendes műsoridőnél hangosabbnak hallatszanak: a médiahatóság és hírközlési hatóság, noha vizsgálatot már folytattak az ügyben, szabályozás híján is tehetetlen.