Raben Group
Raben Group
Tetszett a cikk?

Ha csomagot várunk, egyre fontosabb, hogy tudjuk, pontosan mikor érkezik meg hozzánk a megrendelt küldemény. Az idő és az esetleges késés a logisztikai iparban ráadásul hatással lehet a termelésre is. Ha nincs ott időben az alapanyag, nincs mit feldolgozni, és a várakozás rengeteg pénzbe kerül. De van megoldás!

Tavaly karácsony előtt a Magyar Posta és a NAV is felhívta a vásárlók figyelmét arra, hogy vegyék figyelembe a webáruházak által jelzett szállítási időt, valamint a megrendeléseknél a vámszabályok ismeretében döntsenek.

A tavaly év végi forgalom is bizonyította, hogy a távol-keleti országokból megrendelt áruk átfutási ideje 6-8 hét is lehet, az Európai Unióból pedig általában 1-2 hét alatt érkezik meg egy csomag. A lényeg, hogy idejekorán meg kell rendelni az adott terméket.

Honnan jön és mennyibe kerül a csomag?

A külföldről érkező csomagok leggyakoribb kiindulási országa Kína, a legtöbben innen rendelnek. Ezt követi az Amerikai Egyesült Államok, Hollandia, Szingapúr, Németország és Szlovákia.

Az interneten, webáruházból megrendelt és az Európai Unión kívülről érkező áruk 22 euró értékig vám- és adómentesek. A nagyobb értékű küldemények 150 euróig ugyan vámmentesek, de a megrendelt áruk után 27 százalék áfát kell fizetni. 150 eurós érték felett pedig áfát és vámot is kell fizetni.

Ha egy EU-n kívüli magánszemély küld csomagot magyar magánszemélynek, akkor 45 euró értékig nem kell vámot és adót fizetnie. A csomag 150 euróig vámmentes, de 27 százalék áfát kell fizetni érte. A 150 és 700 euró közötti értéknél 2,5 százalék a vám és 27 százalék az áfa, efölött pedig az áfa mellett már a vámtarifa szerinti vámot, vagy kérelem alapján 2,5 százalék vámot szükséges megfizetnie a vásárlónak. (Ezek a szabályok 2019-ben hatályon kívül kerülhetnek - a szerk.)

De merre jár a csomagom?

A csomagkövetés általában úgy néz ki, hogy a szállítás részfolyamatait lehet figyelemmel kísérni egy online felületen, az adott küldeményhez tartozó küldeményszám segítségével. Ilyenkor naponta akár többször is rá kell nézni az oldalon az állapotra, a megrendelő ebből tudhatja meg, hogy melyik adott célt teljesítette már a szolgáltató. Kikerült-e a raktárból, bent van-e már a futárszolgálat autójában, vagy az adott napon kísérlik meg kézbesíteni azt?

Ilyenkor azért van olyan, hogy hosszú órákig, esetleg napokig ugyanaz az információ látható az oldalon, de ez változóban van. A raktározással és szállítmányozással foglalkozó cégeknek ugyanis mindent el kell követniük, hogy megbízható információt biztosítsanak az ügyfeleknek, így azok jobban szervezhessék saját operatív tevékenységeiket. Az egyik ilyen megoldás az ETA-adatok valós idejű használata.

Mi az az ETA?

A várható érkezési idő, vagyis az ETA (estimated time of arrival), a küldemény kiszállításának várható idejét jelenti.

“A mobil eszköz által szolgáltatott információ segítségével kiszámítható az ETA-paraméter, mely lehetővé teszi a kiszállítás idejének pontos meghatározását. A minden sofőr mellett ott lévő mobileszköz GSM-szolgáltatások segítségével kommunikál a rendszer többi alkalmazásával. A sofőr helyzetével kapcsolatos információt speciális algoritmusok segítségével dolgozzák fel, melyek kiszámítják a flotta kötelékébe tartozó kamionok rakományainak kiszállítási idejét” – mondta Bartosz Kolasiński, a Raben Group projektmenedzsere.

5 percenként friss adatok

A vevői elvárások teljesítése érdekében a cég egy olyan szállítmánykövetési rendszert fejlesztett ki, ami az ETA-paraméteren alapszik. Információt gyűjt a csomag aktuális helyzetéből, melyet a sofőrnél lévő mobil eszköz GPS-pozíciója alapján határoz meg.

A program 5 percenként küldi el a GPS-helyadatokat a számítógépes rendszerekbe, ezáltal nagyon pontosan meg lehet határozni a szállítmány átvevőhöz érkezésének idejét. A szállítmányok helyzetének adataival valós időben dolgoznak, ez pedig jelentősen javítja a számítás pontosságát és a végső információ minőségét. Ezen kívül figyelembe veszik az összes közúti tényezőt, és azok ismeretében menet közben frissíthető a kiszállítás várható ideje is.

Tervezhetőbb, hatékonyabb, időt spórolunk vele

Az ügyfeleknek már a szállítás megrendelésekor lehetősége van aktiválni a szállítás várható idejére vonatkozó elektronikus értesítéseket, így e-mailt kaphatnak a kiszállítási napon történő információkról, köztük az ETA-ról. A megoldásnak köszönhetően a vevők optimálisan tervezhetik és hatékonyabban kezelhetik erőforrásaikat a teljes logisztikai folyamat során. Ezzel raktárkapacitást és munkaerőt optimalizálhatnak, mely a termelés alapvető pilléréivé váltak az utóbbi évtizedekben.

Az információ lehetőséget ad arra, hogy egy adott cég a kiszállítási időhöz képest tervezze vagy alakítsa át az aznapi termelési folyamatot. Vegyük például az Audi céget, amelynek rendkívül fontos, hogy az ellátási lánchoz kapcsolódó egységként, a termeléssel összekötve kezelje a szállítmányozási ügyleteket. Mert a sok telephely, a számos összeszerelő üzem munkáját összehangolva kell megszervezni a logisztikát is, hogy a rendszer működőképes legyen. Ezt erősíti meg a szinte valós idejű ETA-adatok alkalmazása. „Ha a szállítmányozó cégek ezt az igényt teljesíteni tudják, pénzt, időt és energiát takarítanak meg a megrendelőiknek, és értékes pozíciót foglalhatnak el az ellátási láncban.” - meséli Csanálosi József, a Raben Group projekt koordinátora.

Nincs többé vad telefonálgatás

Nagyon sok példa van arra, hogy a nemzetközi szállítmányozásnál a megrendelő cégek jelentős része a just in time rendszert alkalmazza. Ez egy olyan gyártásszervezési és készletgazdálkodási stratégia, mely a gyár folyamatban lévő készletének és az azzal kapcsolatos költség jelentős csökkentésével javítja a vállalat tőkeforgási sebességét, hatékonyságát. A gyártási folyamatláncban részt vevő munkaegységek e jelek segítségével fejezik ki igényüket a következő (vagy előző) láncszemnek.

A cégeknek azonban sokszor nincs meg ehhez a megfelelő apparátusuk. Jellemző, hogy amikor elfogy az alapanyag, vad telefonálgatás és idegőrlő várakozás kezdődik. Ilyenkor a legfontosabb kérdés, hogy mikor érkezik meg az adott szállítmány, ami szükséges a termeléshez.

Ezt a kockázatot ki lehet küszöbölni azzal, hogy az ETA-adatok használatával 2 óra pontossággal tervezni tudják, mikor jön meg hozzájuk az alapanyag.

Az oldalon elhelyezett tartalom a Raben Group közreműködésével jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Raben Group

20%-ot is spórolhatnak a vevők ezzel a logisztikai csavarral

Több millió tábla csokoládé, autóalkatrész, de még egy tank is átrakásra kerülhet egy éjszaka alatt a gyűjtőszállításban (cross-docking), amivel szinte bármilyen alapanyag vagy késztermék 1-2 nap alatt eljuttatható Európa bármelyik pontjára. De miért gazdaságosabbak ezek a rendszerek, és mi történik addig, amíg a küldemény eljut a célig?

Raben Group

Igenis lehetséges a zökkenőmentes kézbesítés! Mutatjuk, hogyan…

Hajlamosak a vállalkozások, webshopok minden, kézbesítéskor felmerülő problémát a logisztikai szolgáltató nem megfelelő szervezésére és lassúságára fogni. Pedig ők is sokat tehetnek azért, hogy késedelem nélkül mindent kiszállítsanak ügyfeleikhez. Mire figyeljünk vállalkozóként, hogy a megrendelőink elégedettek legyenek?

Slawomir Sierakowski: Hát nincs semmi szégyenérzet Angela Merkelben?

Slawomir Sierakowski: Hát nincs semmi szégyenérzet Angela Merkelben?

Egyáltalán nem csak a fizetés számít, amikor megítéljük, hogyan érezzük magunkat a munkahelyünkön

Egyáltalán nem csak a fizetés számít, amikor megítéljük, hogyan érezzük magunkat a munkahelyünkön

Jó katona megy a jegybankba, de lehet, hogy retúrjegye van – Varga Mihály kinevezéséről a Fülkében

Jó katona megy a jegybankba, de lehet, hogy retúrjegye van – Varga Mihály kinevezéséről a Fülkében

Varga Mihály a Facebookon reagált Orbán rádiós bejelentésére

Varga Mihály a Facebookon reagált Orbán rádiós bejelentésére