Raben Group
Raben Group
Tetszett a cikk?

Ha csomagot várunk, egyre fontosabb, hogy tudjuk, pontosan mikor érkezik meg hozzánk a megrendelt küldemény. Az idő és az esetleges késés a logisztikai iparban ráadásul hatással lehet a termelésre is. Ha nincs ott időben az alapanyag, nincs mit feldolgozni, és a várakozás rengeteg pénzbe kerül. De van megoldás!

Tavaly karácsony előtt a Magyar Posta és a NAV is felhívta a vásárlók figyelmét arra, hogy vegyék figyelembe a webáruházak által jelzett szállítási időt, valamint a megrendeléseknél a vámszabályok ismeretében döntsenek.

A tavaly év végi forgalom is bizonyította, hogy a távol-keleti országokból megrendelt áruk átfutási ideje 6-8 hét is lehet, az Európai Unióból pedig általában 1-2 hét alatt érkezik meg egy csomag. A lényeg, hogy idejekorán meg kell rendelni az adott terméket.

Honnan jön és mennyibe kerül a csomag?

A külföldről érkező csomagok leggyakoribb kiindulási országa Kína, a legtöbben innen rendelnek. Ezt követi az Amerikai Egyesült Államok, Hollandia, Szingapúr, Németország és Szlovákia.

Az interneten, webáruházból megrendelt és az Európai Unión kívülről érkező áruk 22 euró értékig vám- és adómentesek. A nagyobb értékű küldemények 150 euróig ugyan vámmentesek, de a megrendelt áruk után 27 százalék áfát kell fizetni. 150 eurós érték felett pedig áfát és vámot is kell fizetni.

Ha egy EU-n kívüli magánszemély küld csomagot magyar magánszemélynek, akkor 45 euró értékig nem kell vámot és adót fizetnie. A csomag 150 euróig vámmentes, de 27 százalék áfát kell fizetni érte. A 150 és 700 euró közötti értéknél 2,5 százalék a vám és 27 százalék az áfa, efölött pedig az áfa mellett már a vámtarifa szerinti vámot, vagy kérelem alapján 2,5 százalék vámot szükséges megfizetnie a vásárlónak. (Ezek a szabályok 2019-ben hatályon kívül kerülhetnek - a szerk.)

De merre jár a csomagom?

A csomagkövetés általában úgy néz ki, hogy a szállítás részfolyamatait lehet figyelemmel kísérni egy online felületen, az adott küldeményhez tartozó küldeményszám segítségével. Ilyenkor naponta akár többször is rá kell nézni az oldalon az állapotra, a megrendelő ebből tudhatja meg, hogy melyik adott célt teljesítette már a szolgáltató. Kikerült-e a raktárból, bent van-e már a futárszolgálat autójában, vagy az adott napon kísérlik meg kézbesíteni azt?

Ilyenkor azért van olyan, hogy hosszú órákig, esetleg napokig ugyanaz az információ látható az oldalon, de ez változóban van. A raktározással és szállítmányozással foglalkozó cégeknek ugyanis mindent el kell követniük, hogy megbízható információt biztosítsanak az ügyfeleknek, így azok jobban szervezhessék saját operatív tevékenységeiket. Az egyik ilyen megoldás az ETA-adatok valós idejű használata.

Mi az az ETA?

A várható érkezési idő, vagyis az ETA (estimated time of arrival), a küldemény kiszállításának várható idejét jelenti.

“A mobil eszköz által szolgáltatott információ segítségével kiszámítható az ETA-paraméter, mely lehetővé teszi a kiszállítás idejének pontos meghatározását. A minden sofőr mellett ott lévő mobileszköz GSM-szolgáltatások segítségével kommunikál a rendszer többi alkalmazásával. A sofőr helyzetével kapcsolatos információt speciális algoritmusok segítségével dolgozzák fel, melyek kiszámítják a flotta kötelékébe tartozó kamionok rakományainak kiszállítási idejét” – mondta Bartosz Kolasiński, a Raben Group projektmenedzsere.

5 percenként friss adatok

A vevői elvárások teljesítése érdekében a cég egy olyan szállítmánykövetési rendszert fejlesztett ki, ami az ETA-paraméteren alapszik. Információt gyűjt a csomag aktuális helyzetéből, melyet a sofőrnél lévő mobil eszköz GPS-pozíciója alapján határoz meg.

A program 5 percenként küldi el a GPS-helyadatokat a számítógépes rendszerekbe, ezáltal nagyon pontosan meg lehet határozni a szállítmány átvevőhöz érkezésének idejét. A szállítmányok helyzetének adataival valós időben dolgoznak, ez pedig jelentősen javítja a számítás pontosságát és a végső információ minőségét. Ezen kívül figyelembe veszik az összes közúti tényezőt, és azok ismeretében menet közben frissíthető a kiszállítás várható ideje is.

Tervezhetőbb, hatékonyabb, időt spórolunk vele

Az ügyfeleknek már a szállítás megrendelésekor lehetősége van aktiválni a szállítás várható idejére vonatkozó elektronikus értesítéseket, így e-mailt kaphatnak a kiszállítási napon történő információkról, köztük az ETA-ról. A megoldásnak köszönhetően a vevők optimálisan tervezhetik és hatékonyabban kezelhetik erőforrásaikat a teljes logisztikai folyamat során. Ezzel raktárkapacitást és munkaerőt optimalizálhatnak, mely a termelés alapvető pilléréivé váltak az utóbbi évtizedekben.

Az információ lehetőséget ad arra, hogy egy adott cég a kiszállítási időhöz képest tervezze vagy alakítsa át az aznapi termelési folyamatot. Vegyük például az Audi céget, amelynek rendkívül fontos, hogy az ellátási lánchoz kapcsolódó egységként, a termeléssel összekötve kezelje a szállítmányozási ügyleteket. Mert a sok telephely, a számos összeszerelő üzem munkáját összehangolva kell megszervezni a logisztikát is, hogy a rendszer működőképes legyen. Ezt erősíti meg a szinte valós idejű ETA-adatok alkalmazása. „Ha a szállítmányozó cégek ezt az igényt teljesíteni tudják, pénzt, időt és energiát takarítanak meg a megrendelőiknek, és értékes pozíciót foglalhatnak el az ellátási láncban.” - meséli Csanálosi József, a Raben Group projekt koordinátora.

Nincs többé vad telefonálgatás

Nagyon sok példa van arra, hogy a nemzetközi szállítmányozásnál a megrendelő cégek jelentős része a just in time rendszert alkalmazza. Ez egy olyan gyártásszervezési és készletgazdálkodási stratégia, mely a gyár folyamatban lévő készletének és az azzal kapcsolatos költség jelentős csökkentésével javítja a vállalat tőkeforgási sebességét, hatékonyságát. A gyártási folyamatláncban részt vevő munkaegységek e jelek segítségével fejezik ki igényüket a következő (vagy előző) láncszemnek.

A cégeknek azonban sokszor nincs meg ehhez a megfelelő apparátusuk. Jellemző, hogy amikor elfogy az alapanyag, vad telefonálgatás és idegőrlő várakozás kezdődik. Ilyenkor a legfontosabb kérdés, hogy mikor érkezik meg az adott szállítmány, ami szükséges a termeléshez.

Ezt a kockázatot ki lehet küszöbölni azzal, hogy az ETA-adatok használatával 2 óra pontossággal tervezni tudják, mikor jön meg hozzájuk az alapanyag.

Az oldalon elhelyezett tartalom a Raben Group közreműködésével jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Raben Group

20%-ot is spórolhatnak a vevők ezzel a logisztikai csavarral

Több millió tábla csokoládé, autóalkatrész, de még egy tank is átrakásra kerülhet egy éjszaka alatt a gyűjtőszállításban (cross-docking), amivel szinte bármilyen alapanyag vagy késztermék 1-2 nap alatt eljuttatható Európa bármelyik pontjára. De miért gazdaságosabbak ezek a rendszerek, és mi történik addig, amíg a küldemény eljut a célig?

Raben Group

Igenis lehetséges a zökkenőmentes kézbesítés! Mutatjuk, hogyan…

Hajlamosak a vállalkozások, webshopok minden, kézbesítéskor felmerülő problémát a logisztikai szolgáltató nem megfelelő szervezésére és lassúságára fogni. Pedig ők is sokat tehetnek azért, hogy késedelem nélkül mindent kiszállítsanak ügyfeleikhez. Mire figyeljünk vállalkozóként, hogy a megrendelőink elégedettek legyenek?

Már a rendőrök sem zárják ki, hogy nem baleset volt a pesti lakástűz, amiben meghalt egy nő

Már a rendőrök sem zárják ki, hogy nem baleset volt a pesti lakástűz, amiben meghalt egy nő

A budapesti tőzsde is botlott egyet hétfő reggel az amerikai vámhírekre

A budapesti tőzsde is botlott egyet hétfő reggel az amerikai vámhírekre

Újabb bizonyítékot találtak: rákot okozhatnak az ivóvízben lévő örök vegyi anyagok

Újabb bizonyítékot találtak: rákot okozhatnak az ivóvízben lévő örök vegyi anyagok

Marco Rubio külügyminiszter felfüggesztette az USA nemzetközi fejlesztési ügynökségének működését, mert szerinte nem igazodott az amerikai nemzeti érdekekhez

Marco Rubio külügyminiszter felfüggesztette az USA nemzetközi fejlesztési ügynökségének működését, mert szerinte nem igazodott az amerikai nemzeti érdekekhez