Black Friday, karácsony, húsvét. Ez csak három olyan időszaka az évnek, amikor a szokottnál több dolga van a logisztikai szolgáltatóknak: nem ritkán két-háromszoros rendelésszámot kell menedzselni. Próbálnak felkészülni a fokozott terhelésre, de sokat segít, ha a megrendelői oldal is együttműködik. Persze nem a küldemények kiszállításában kell részt venniük a megbízóknak, sokkal inkább a pontos előkészítésben. Mit tehetünk, hogy ne legyen minden forgalmasabb időszakból idegeskedés, és a felháborodott megrendelők panaszáradatainak kétségbeesett kezelése? Adunk 5 tippet!
1. Jól megfogalmazott igények
Még a szolgáltatóválasztás és szerződéskötés előtt a legfontosabb, hogy pontosan megfogalmazzuk az elvárásainkat: egészen pontosan milyen jellegű szolgáltatást szeretnénk igénybe venni. Nem feltétlenül kell értenünk az ellátási lánc minden eleméhez, az azonban fontos, hogy a várható értékesítés előrejelzéseként, a historikus adatokat pontosan eljuttassuk annak, aki intézni fogja a szállítást. Így a szolgáltató már előre fel tud készülni a szezonális hatásokra, illetve a címzettek, küldemények specifikációira. Talán triviálisnak tűnhet ez, mégis az a tapasztalat, hogy ezen csúszhat el a megfelelő szolgáltatás.
2. Megállapodás után: folyamatos kapcsolat
Amikor kiszervezünk egy munkafolyamatot, esetünkben a logisztikát, akkor elvárjuk, hogy az magától működjön. Ez azonban csak abban az esetben bonyolódhat le gond nélkül, ha a szerződéskötéskor minél részletesebben megfogalmazzuk az elvárásainkat, és amennyiben ettől eltérő igények merülnek fel, ezt folyamatosan és időben kommunikáljuk a logisztikai szolgáltató irányába. Például ha a karácsonyi időszakban a szezonális élénkülésen is túlmutat a megrendelésállomány, már muszáj időben jeleznünk. „A szokásos palettamennyiséghez képest 30 százalékos napi eltérést még el tud viselni egy jól működő szolgáltató, különösképpen, ha kiegyensúlyozott ügyfélportfólióval rendelkezik” – mondja Erdei Péter Dániel, a Raben Trans European. Hungary Kft. belföldi szállítmányozási üzletágvezetője. „Ám ha ez a szám 100-200 százalék, az már komoly fennakadásokat jelenthet az operációban.” A folyamatos kapcsolattartás megbízó és megbízott között kiemelten fontos egy sikeres együttműködés érdekében.
3. Nem csak a mennyiség dönt
Nemcsak a raklapok mennyisége, a küldemények mérete és súlya is hasonlóan fontos. A tehergépkocsik tengelyterhelésével eddig sem volt ajánlott játszani, de a 2018-tól az útburkolatba épített automatikus mérőkkel elkerülhetetlenek lesznek a bírságok. Ezért ne hozzuk kellemetlen helyzetbe a szállítót! Főleg a gyűjtőszállításnál nem tehetjük meg, hogy az utolsó pillanatban, „na, ez még csak ráfér” felkiáltással a tervezettnél több súlyt próbálunk meg feltetetni a kocsira. A szigorú bírságok elkerülésénél még hangsúlyosabb a közlekedési biztonság növelése, ennek megfelelően kiemelten fontos, hogy a szállítmányozás minden résztvevője szigorúan betartsa a súlykorlátokat.
4. Előre szólni
Rengeteg feszült telefontól kíméljük meg magunkat, ha időben szólunk az ügyfeleinknek, hogy a bevett érkezési idő most hosszabb lesz, amennyiben a volumenek a szokásostól jelentősen eltérő mértékben növekednek. Igaz, nem túl jó reklám, ha kiírjuk a honlapunkra, hogy most 2 nap helyett 7 lesz a szállítás, de hosszú távon, a bizalom építése miatt nagyon fontos. Ezt előre egyeztessük le logisztikai szolgáltatónkkal, akitől őszinte vállalást kérjünk.
+1. A szolgáltató is felelős!
Azért nem lehet mindenért a szolgáltatás megrendelőjét okolni. A szezonális hatások kiegyenlítése ugyanis a logisztikai szolgáltató felelőssége is. Bár sok szektor csúcsidőszaka esik az év végére, azért jelentős mennyiségben vannak olyan cégek, amelyeknél például a tavasz vagy a nyár a legforgalmasabb. A Raben együttműködésben ügyfeleivel, tervezett portfólióval tudja ezeket a csúcsokat kiegyenlíteni.
Az oldalon elhelyezett tartalom a Raben Group közreműködésével jött létre, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.