szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Sokkoló látvány fogadott a Hungaroring boxutcája mögött. Nem a szépen kiállított új Mitsubishik hozták izgalomba az embert, hanem az a három vérpezsdítő Evo kilences, amelyet volt szerencsénk élesben is kipróbálni.

© Mitsubishi Motors
A tűzpiros gép 5,7 másodperc alatt gyorsul fel százra, sajnos ezt a teszt során nem sikerült megtapasztalnom, mert a Hungaroringet nem nekem tervezték, ahogy az autót sem. Így különösebb élményekről nem tudok beszámolni, ugyanis a két kör alatt teljesen kikapcsoltak az érzékeim, a Mitsubishi annyira felpörgette a véremet, hogy vadállat módjára csak a gázt és a kormányt tekertem. István, a mellettem helyet foglaló instruktőr, aki civilben raliversenyző, csak mondogatta: nem könyökölünk, két kézzel a kormányt, váltani kéne, ne pörgessük 4500 fölé, jobbra ki a szélére, kövesse a fekete nyomokat. Ennyire emlékszem a néhány kilométeres száguldásból. Azt sem tudom megmondani, mennyi volt a maximális sebességünk, egyszer tudtam a műszerfalra tekinteni, akkor épp 150-nel akartam bevenni az egyik kanyart.

Szerencsére az autó kiboríthatatlan, bármilyen durván és hozzá nem értő módon akartam kihozni a sodrából, maximum a rázóköre tehettem föl, az Evo biztosan vette a kanyarokat, szántotta a Hungaroring kilométereit. Kiszállva egy nagyon jó, megkönnyebült és emelkedett hangulat lett úrrá rajtam. Ezt az érzést ki kellett próbálni, ez az autó tényleg képes megváltoztatni a hétköznapokat.

[[ Oldaltörés: Az Evo evolúciója (Oldaltörés) ]]

© Mitsubishi Motors
Az autó külseje, karaktere az elmúlt néhány évben alig változott, a megújult vonalait mindig eltakarják a ralis elemek. A Subaru mellett (Impreza STi) csak a Mitsubishi tud igazán vérbeli utcai harcost gyártani. Persze erre meg is van az alapjuk, hisz mindkettő igazi legenda. A 40 éves motorsportos örökséggel rendelkező Lancer Evolution (5 rali világbajnoki cím – 4 egyéni és egy csapat –, illetve számos győzelem a világ legkeményebb versenyein) az 1992 októberében útnak indított modell legújabb generációja és legfrissebb fejlesztése. A versenysport, a kereskedők és a vásárlók iránti elkötelezettségét bizonyító Lancer Evolution IX a tízszeres Dakar-győztes Pajeróval együtt a Mitsubishi márka igazi arcát képviseli.

© hvg.hu
A korábbi Lancer sportmodellek nyomvonalán haladva a Mitsubishi Motors eredetileg a nagy sorozatban gyártott Lancer szedánból fejlesztette ki az Evolutiont, mint a homologizációhoz szükséges 2500 darabos szériát, hogy még hatékonyabban versenyezhessen a FIA Rali Világbajnokságon (WRC). Az első Evo az 1992-ben bemutatott Lancer RS Evolution és GSR Evolution volt. Ez a vérvonal először 2004 első negyedévében vált hivatalosan is a Mitsubishi Motors Europe termékstratégiájának részévé, hiszen ekkor lehetett első ízben megvásárolni az Európában homologizált Evo-t teljes gyári garanciával a hivatalos Mitsubishi kereskedőknél.

[[ Oldaltörés: Brutális erő, félelmetes gyorsulás (Oldaltörés) ]]

© hvg.hu
A Lancer Evolution IX motorja a kétliteres, soros, négyhengeres, tizenhat szelepes, DOHC, turbófeltöltős és töltőlevegőhűtős, MIVEC változó szelepvezérléssel fölszerelt gép potensebb változata. A változó szelepvezérléssel is ellátva immár 280 lóerőt teljesít 6500-as percenkénti főtengelyfordulatnál, nyomatéka pedig 355 Nm 3500-nál. A Lancer Evolution erős és könnyű karosszériájának sokkal nagyobb terhelést, nagyobb kanyarsebességeket és fékhatásokat kell elviselnie, mint a hétköznapi Lancerek karosszériájának. Ez úgy sikerülhetett, hogy a megfelelő pontokon megerősítették a szerkezetet, illetve könnyebb anyagokat alkalmaztak. A Lancer Evolution IX-ben először mutatkoznak be a Bilstein nagy teljesítményű lengéscsillapítói. A neves gyártóval közösen fejlesztett gátlók még változatos útviszonyok között is javítják az úttartást, gyorsabb ívmeneti sebességet tesznek lehetővé, javítják a nyomaték eljuttatását a kerekekhez, és csökkentik a fékezéskor fellépő bólintást. A Bilstein lengéscsillapítók mellett az új, szuperkönnyű, 17 hüvelykes BBS öntött alumínium felniket használtak, hogy csökkentsék a rugózatlan tömeget. Rendelhető Enkei 17 hüvelykes könnyűfém felni is.

© Mitsubishi Motors
A Lancer Evolution IX-ben elöl 320 milliméteres hűtött Brembo féktárcsák találhatók négydugattyús alumínium féknyergekkel, hátul pedig 300 milliméteres hűtött tárcsák kétdugattyús alumínium féknyergekkel. Az új külső jelentős előrelépést jelent a VIII-as Evo-hoz képest a légellenállás terén is. De mi is változott még az elődhöz képest: újak első és hátsó lökhárítók, az első lökhárítóban nagyobb a hűtőmaszk, amely javítja a motor hűtését, az autó hasán az összes szükségtelen nyílást lezártak, hogy csökkentsék a légellenállást, a hátsó diffúzor javítja a levegő áramlását az autó alatt, s nem engedi, hogy a kipufogóból távozó gázok a lökhárító mellett örvényt képezzenek, a kipufogó végződései szögletes alakúak, hogy a kijjebb lévő külső sarkok stabilizálják a levegő örvénylését és csökkentsék a légellenállást, a szénszálas hátsó légterelő üreges kiképzésű, hogy az autó övvonal fölötti tömege minél kisebb legyen.

A férfiak szívét megdobogtató utcai versenygép 11 millió forint alatt elérhető.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Utcai versenyautókat vitt Genfbe a BMW

A BMW egyedülálló bemutatókkal teszi különlegessé genfi jelenlétét. Az autószalon közönsége láthatja először a BMW Z4 M Coupét és a BMW Z4 Coupé 3.0si-t. A számos újdonságon felül a látogatók bepillantást nyerhetnek abba, hogyan oldják fel a dinamikus autózás és a kedvező üzemanyag-fogyasztás között feszülő ellentétet. A már szériában előállított, takarékos benzin- és dízelmotorokon kívül néhány csúcstechnológiájú, új fejlesztést is bemutat a BMW Genfben.

automenedzser.hu Autó

Vigyázat, jövünk!

Teherautós tulajdonságokkal, személyautós kényelemmel és praktikummal felvértezett nyugodt erő, ez a Mitsubishi örökifjú pick-upja, az elnyűhetetlen L200. Volánjánál kitágul a világ, felülről nézve minden egyszerűbb, biztonságosabb. Se hó, se kátyú nem akadály.

hvg.hu Autó

Még vadabb az új Lotus Esprit

Megújul a Lotus középmotoros sportkocsija, az Esprit. A bemutatóra még jócskán várni kell, de már folynak az autó töréstesztjei és próbafutásai.

automenedzser.hu Autó

Raliautó üzletembereknek

A Legacyban egyesül a Subaru filozófia mindhárom tézise: modern, egyéni és bátor. Birtoklása kiváltság. Olyan cégvezetőknek ajánlott, akik minden áron győzni akarnak.

hvg.hu Autó

Vegytiszta Porsche

A Porsche 911 Turbo mellett a stuttgartiak a 76. Genfi Autókiállítás első sajtónapján bemutatták a 911-es GT3 változatát, amely májustól kapható az európai piacon.

hvg.hu Autó

340-nel megy a leggyorsabb Mercedes

Az új Mercedes S 600 kiváló alapot jelentett a stuttgarti prémiumautókra szakosodott Brabus tuningműhely számára, hogy megépítse a világ legerősebb luxuslimuzinját. A Brabus S V12 S Biturbo végsebessége 340 kilométer/óra.

hvg.hu Autó

480 lovas az új Porsche 911

A Porsche az új 911 Turbóval bővíti jelenlegi kínálatát. A hatodik generációs 911-es csúcsváltozata a Genfi Autószalonon, február 28-án mutatkozik be és az év közepétől vásárolható meg a Porsche-szalonokban.

automenedzser.hu Autó

Mitsubishi Colt CZT - Egy kis piros bombázó

A városi zsebrakéták korában a Mitsubishi új életet és új értelmet lehelt a Coltba. Nagy teljesítményű, kis méretű, tudásához képest olcsó és biztonságos raliautót épített CZT néven. Vigyázat, csak felnőtteknek!

hvg.hu Autó

Beszáll a WRC-be a Suzuki

A Suzuki vezetői a 76. Genfi Nemzetközi Autószalonon jelentették be, hogy 2007 augusztusától a magyar gyártású SX4-gyel beneveznek a World Rally Championship (WRC) versenysorozatba.

hvg.hu Autó

Szebb és izmosabb az új TT

Az Audi nemzetközi honlapján fellebbentettek néhány információt az év végén érkező TT kupéról. A csodajárgányt szeptemberben Párizsban mutatják be.

hvg.hu Autó

Örökifjú sportkocsi

A patinás brit manufaktúra felfrissítette a márka nyolchengeresét, a Morgan Aero 8-at. A változások nem érintették az Aero lelkét és örökifú vonalait, csupán optikai jellegű beavatkozásokat hajtottak végre az erősebb motorral szerelt meseautón.