szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Bemutatták a Citroën C4 WRC-t, a Citroën Sport csapatának a rali világbajnokság (WRC) versenyein 2007-től induló legújabb versenyautóját, amely a szeptember 28. és október 15. között zajló Párizsi Autószalon egyik fő attrakciója.

© Citroën
A formatervező és a sport részlegeken dolgozó tervezők, a márka megújítását célzó, hatékony együttműködésének eredményeként megalkotott C4 Citroën Sport tanulmányautó olyan terv alapján készült, amely kezdettől fogva fittyet hányt a hagyományos szabályok kötöttségeire. A modell igazi stílusgyakorlat, amelynek megalkotása valódi kihívást jelentett. A 2003 és 2005 között háromszoros konstruktőr-világbajnoki címet nyert Xsara WRC után megálmodott futurisztikus elképzelés ölt benne testet. A későbbiek során a C4 Citroën Sport tanulmányautóból Versailles-Satoryban, a Citroën Sport mérnökeinek szakértő kezei alatt született meg a C4 WRC.

Az előírásoknak megfelelő változtatások

Az autó meghatározó stílusát megtartva, a jelenleg érvényben lévő nemzetközi műszaki előírások és a teljesítmény terén támasztott egyre nagyobb elvárások miatt szükséges változtatások indokolták a Citroën Sport tervezőirodájának a bevonását.

© hvg.hu
A tanulmány elkészítésével megbízott tervezőcsoport munkájának köszönhetően megszületett a Citroën C4 WRC első prototípusa, amely már nem sokban hasonlított az eredeti tanulmányhoz. Például a tető, már nem üvegből készült, mivel a raliversenyeken nem indulhatnak üvegtetejű autók. Megváltoztatták az első és hátsó oldalfalakat, a lökhárítókat és a hátsó szárnyat, hogy az autó megfeleljen a műszaki és teljesítménybeli követelményeknek.

A karosszériaelemeket légcsatornában tesztelték. Még mielőtt a tesztelés befejeztével végleges formában elfogadták volna és teljes nagyságban elkészítették volna az elemeket, először ¼-es méretarányú elemeken végezték el a tesztelést, hogy időt és pénzt takarítsanak meg.

© hvg.hu
A Citroën C4 WRC, sok dicsőséget megélt elődjéhez, a Xsarához hasonlóan négykerék-meghajtású és 2 literes, turbófeltöltős motorral rendelkezik, amelyhez egy keresztben elhelyezett, hatfokozatú sebességváltó kapcsolódik. A C4 WRC sajátossága, hogy hosszabb, mint a Xsara (több, mint 4,20 méter hosszú). Ennek megfelelően, az előírások értelmében 1770 milliméterről 1800 milliméterre növelhették meg a szélességét. A méretváltozás elméletileg nagyobb kanyarstabilitást biztosít az autónak.

Mivel az új előírások értelmében kevesebb elektronikus segítséget lehetett beépíteni az autóba, visszatértek a Xsara 2006-os változatán alkalmazott szintre. Az előírt kisebb költségvetés miatt, a C4 WRC részegységeinek is, mint pl. a motorok, a sebességváltók, az első, középső és hátsó differenciálművek stb., megbízhatóbbaknak kell lenniük, és úgy kell megtervezni azokat, hogy hosszabb legyen az élettartamuk.

A Citroën C4 WRC műszaki lapja (Oldaltörés)


Motor

Turbófeltöltős
Az XU7JP4 motorból fejlesztették ki
Elhelyezés: keresztben, 25°-kal a kipufogó felé döntve
Hengerek száma: 4, soros elrendezésben
Alumínium blokk
Hengerűrtartalom (cm3): 1998
Max. teljesítmény (LE/ford./perc): 315 / 5500
Max. nyomaték (Nm/ford./perc): 580 / 2750

Vezérmű
Bordás szíjjal hajtott két vezérműtengely
Hengerenként négy szelep

Üzemanyag-ellátás
Magneti-Marelli többpontos befecskendezés
2KR típus

Erőátvitel
Négykerék-meghajtás
Háromtárcsás karbon tengelykapcsoló
Mechanikus első és hátsó hidak – elektronikusan vezérelt középső híd
Hatfokozatú, szekvenciális félautomata sebességváltó

Első fékek
Aszfalt változat: hűtött tárcsafékek, hatdugattyús féknyergek
Murva változat: hűtött tárcsafékek, négydugattyús féknyergek

Hátsó fékek
Aszfalt és murva változat: hűtött tárcsafékek, négydugattyús féknyergek Fokozatosan szabályozható első/hátsó fékerő elosztás
Hidraulikus kézifék

Felfüggesztés
Első és hátsó: McPherson típusú kerékfelfüggesztés csavarrugókkal
Citroën / Exe-TC lengéscsillapítók

Kormánymű
Hidraulikus szervokormány

Kerekek
Aszfalt keréktárcsa : 8 x 18 collos
Murva keréktárcsa : 7 x 15 collos
BF Goodrich aszfalt gumiabroncsok: 225/40-18
BF Goodrich murva gumiabroncsok: 215/65-15

Méretek
Hosszúság: 4274 mm
Szélesség: 1800 mm
Tengelytáv: 2608 mm
Első és hátsó nyomtáv: 1598 mm

Súly
1230 kg (minimális megengedett súly)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Csak a kínai piacra gyárt egy új modellt a Citroen

A Kínában 1992 óta jelenlévő Citroën 2006 végén megerősíti pozícióját egy kifejezetten ehhez a piachoz kifejlesztett modell bevezetésével. A Peugeot 206 alapjaira kifejlesztett új, erőteljesen karakteres, ötajtós kompakt modell az első gépjármű ebben a szegmensben, melyet a Citroën Kínában bevezet és gyárt. Az autó a 2006-os modellév kínálatát gazdagítja, melynek jelenlegi tagjai a Fukang, az Elysée, a Xsara Picasso, a C-Triomphe, a C5 és hamarosan a C6.

automenedzser.hu Autó

Nyaralásban világbajnok

Vállalkozóknak és családcentrikus férfiaknak tökéletes megoldás az Európában igen népszerű Citroen Berlingo. Nyaralásban világbajnok.

automenedzser.hu Autó

Forradalmi váltó a dízel C4-esben

Júniustól nálunk is rendelhető a Citroen C4 modellje az új elektrohidraulikus sebességváltóval is, amely forradalmasíthatja az automatikus váltók piacát és amelyet Versailles-ban volt alkalmunk kipróbálni. A HDi 110 FAP dízelmotorhoz kapcsolódó hatfokozatú, elektronikusan vezérelt MCP-váltó a kedvezőbb fogyasztás mellett az vezetési kényelmet és élményt biztosít.

hvg.hu Autó

Wuhanból jönnek majd a Citroënek és a Peugeot-ok

A PSA Peugeot Citroën és a Dongfeng Motor Group Company Ltd. a DPCA - Dongfeng Peugeot Citroën Automobiles kínai közös vállalat a Hubei tartományban található Wuhan települést választotta az új termelési egység színhelyéül, amely évente 150 ezer gépjármű gyártására szolgál majd.

hvg.hu Autó

Citroenes rekord a japán ralin

Japán Sébastien Loeböt és Daniel Elenát ünnepli. Tavaly a francia-monacói páros Obihiróban szerezte meg második világbajnoki címét. Idén a japán rali 27. gyorsaságiját befejezve Sebastien és Daniel 27. győzelmükkel megdöntötték azon utolsó rekordok egyikét, amely még nem volt a birtokukban. A legértékesebb rekordot, azaz a világbajnoki futamgyőzelmek számáét, amelyen a Deutschland Rally óta osztoztak a legendás csúcstartóval, Carlos Sainz-cal.

hvg.hu Autó

Beszáll a WRC-be a Suzuki

A Suzuki vezetői a 76. Genfi Nemzetközi Autószalonon jelentették be, hogy 2007 augusztusától a magyar gyártású SX4-gyel beneveznek a World Rally Championship (WRC) versenysorozatba.

hvg.hu Autó

Kettős Citroen győzelem a német ralin

Sébastien Loeb és Daniel Elena egymás után ötödik győzelmét aratta a Németország Ralin, erre még senki nem volt képes a világbajnoki mez ő nyben. Ez egyben a 26. futamgyőzelmük, amivel sikerült felkapaszkodniuk az örökranglista élére Carlos Sainz mellé.

hvg.hu Autó

Megújult a Citroën Jumper

A Citroënt hosszú évek óta a könnyű haszongépjármű piac meghatározó szereplőjeként tartják számon. A könnyű haszongépjármű piaci tendenciákat folyamatosan követő típuskínálatnak köszönhető, hogy 2005-ben a Citroën 10,2 százalékos piaci részesedést ért el Európa 26 országában.

hvg.hu Autó

Profi Citroen-flotta kisvállalkozóknak

A korábbi Citroen Entreprise áruszállító sorozat mostantól Profi néven fut. Az eddigi C2-es, C4-es flottát a napokban törzskönyvezett C1-es Profi egészíti ki, amelynek alapára nettó 1,69 millió forinttól indul.

hvg.hu Autó

Növekedtek a Citroën eladásai

Az év első hat hónapjában világszerte 763 ezer Citroënt adtak el, ami 2005 első félévéhez viszonyítva 5 százalékos fejlődést jelent. A fejlődés mértéke csak a második negyedévet figyelembe véve 5,5 százalék volt, ami 399 ezer eladott gépjárműnek felel meg.

hvg.hu Autó

Oroszlán Szonja WRC-raliautóban

A hétszeres ralibajnok ifj. Tóth János a csütörtöki teszt keretében megautóztatta a népszerű színésznőt, Oroszlán Szonját, aki utólag bevallotta: rettenetesen fél a sebességtől.