 © Citroën |
A formatervező és a sport részlegeken dolgozó tervezők, a márka megújítását célzó, hatékony együttműködésének eredményeként megalkotott C4 Citroën Sport tanulmányautó olyan terv alapján készült, amely kezdettől fogva fittyet hányt a hagyományos szabályok kötöttségeire. A modell igazi stílusgyakorlat, amelynek megalkotása valódi kihívást jelentett. A 2003 és 2005 között háromszoros konstruktőr-világbajnoki címet nyert Xsara WRC után megálmodott futurisztikus elképzelés ölt benne testet. A későbbiek során a C4 Citroën Sport tanulmányautóból Versailles-Satoryban, a Citroën Sport mérnökeinek szakértő kezei alatt született meg a C4 WRC.
Az előírásoknak megfelelő változtatások
Az autó meghatározó stílusát megtartva, a jelenleg érvényben lévő nemzetközi műszaki előírások és a teljesítmény terén támasztott egyre nagyobb elvárások miatt szükséges változtatások indokolták a Citroën Sport tervezőirodájának a bevonását.
 © hvg.hu |
A tanulmány elkészítésével megbízott tervezőcsoport munkájának köszönhetően megszületett a Citroën C4 WRC első prototípusa, amely már nem sokban hasonlított az eredeti tanulmányhoz. Például a tető, már nem üvegből készült, mivel a raliversenyeken nem indulhatnak üvegtetejű autók. Megváltoztatták az első és hátsó oldalfalakat, a lökhárítókat és a hátsó szárnyat, hogy az autó megfeleljen a műszaki és teljesítménybeli követelményeknek.
A karosszériaelemeket légcsatornában tesztelték. Még mielőtt a tesztelés befejeztével végleges formában elfogadták volna és teljes nagyságban elkészítették volna az elemeket, először ¼-es méretarányú elemeken végezték el a tesztelést, hogy időt és pénzt takarítsanak meg.
 © hvg.hu |
A Citroën C4 WRC, sok dicsőséget megélt elődjéhez, a Xsarához hasonlóan négykerék-meghajtású és 2 literes, turbófeltöltős motorral rendelkezik, amelyhez egy keresztben elhelyezett, hatfokozatú sebességváltó kapcsolódik. A C4 WRC sajátossága, hogy hosszabb, mint a Xsara (több, mint 4,20 méter hosszú). Ennek megfelelően, az előírások értelmében 1770 milliméterről 1800 milliméterre növelhették meg a szélességét. A méretváltozás elméletileg nagyobb kanyarstabilitást biztosít az autónak.
Mivel az új előírások értelmében kevesebb elektronikus segítséget lehetett beépíteni az autóba, visszatértek a Xsara 2006-os változatán alkalmazott szintre. Az előírt kisebb költségvetés miatt, a C4 WRC részegységeinek is, mint pl. a motorok, a sebességváltók, az első, középső és hátsó differenciálművek stb., megbízhatóbbaknak kell lenniük, és úgy kell megtervezni azokat, hogy hosszabb legyen az élettartamuk.
A Citroën C4 WRC műszaki lapja (Oldaltörés)
Motor
Turbófeltöltős
Az XU7JP4 motorból fejlesztették ki
Elhelyezés: keresztben, 25°-kal a kipufogó felé döntve
Hengerek száma: 4, soros elrendezésben
Alumínium blokk
Hengerűrtartalom (cm3): 1998
Max. teljesítmény (LE/ford./perc): 315 / 5500
Max. nyomaték (Nm/ford./perc): 580 / 2750
Vezérmű
Bordás szíjjal hajtott két vezérműtengely
Hengerenként négy szelep
Üzemanyag-ellátás
Magneti-Marelli többpontos befecskendezés
2KR típus
Erőátvitel
Négykerék-meghajtás
Háromtárcsás karbon tengelykapcsoló
Mechanikus első és hátsó hidak – elektronikusan vezérelt középső híd
Hatfokozatú, szekvenciális félautomata sebességváltó
Első fékek
Aszfalt változat: hűtött tárcsafékek, hatdugattyús féknyergek
Murva változat: hűtött tárcsafékek, négydugattyús féknyergek
Hátsó fékek
Aszfalt és murva változat: hűtött tárcsafékek, négydugattyús féknyergek Fokozatosan szabályozható első/hátsó fékerő elosztás
Hidraulikus kézifék
Felfüggesztés
Első és hátsó: McPherson típusú kerékfelfüggesztés csavarrugókkal
Citroën / Exe-TC lengéscsillapítók
Kormánymű
Hidraulikus szervokormány
Kerekek
Aszfalt keréktárcsa : 8 x 18 collos
Murva keréktárcsa : 7 x 15 collos
BF Goodrich aszfalt gumiabroncsok: 225/40-18
BF Goodrich murva gumiabroncsok: 215/65-15
Méretek
Hosszúság: 4274 mm
Szélesség: 1800 mm
Tengelytáv: 2608 mm
Első és hátsó nyomtáv: 1598 mm
Súly
1230 kg (minimális megengedett súly)