szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az Európai Unió tagországai nem fogják tudni teljesíteni a jelenlegi gazdaságpolitika változatlansága mellett a gépjárművek által használt bioüzemanyagok arányára 2010-ig kitűzött 5,75 százalékos arányt. Hans van Steen, az unió energiabizottságának illetékese ezt egy amszterdami etanol-konfenrecián fejtette ki, megjegyezve, hogy a bizottság várhatóan módosított javaslattal áll elő januárban.

Az EU három évvel ezelőtt vázolta az üvegházhatást okozó gázok és az importált nyersolajtól való függőség mérséklésének, valamint a "zöld" üzemanyagot termelő gazdálkodók támogatásának célját.

Az idén a bizottság adatai szerint a biodízel és az etanol, vagyis a bioüzemanyagok részaránya alig valamivel az 1 százalék felett lesz az unióban, jóval a tagországokra célként kitűzött, 2005-ig elérendő 2 százalékos aránnyal szemben. Az arány elérése a tagországoknak nem kötelező, teljesítésének elmaradása esetén nem sújtja őket büntetés. A tagországok nem is rendelkeznek egységes politikával, egyesek adókedvezményeket nyújtanak, mások kötelezővé teszik a bioüzemanyag dízelolajjal, benzinnel történő keverését.

Van Steen az uniós szabályozást szeretné erősíteni, kötelezővé tenni egyes szabályokat, köztük a bioüzemanyag keverését. Az unió mérlegeli a fenntartható bioüzemanyag-politika kérdését is, a környezetvédők szerint ugyanis az új üzemanyag elterjedése fenyegeti az élelmezési biztonságot, és hátrányosan érinti a biológiai sokféleséget főként az esőerdő térségében.

Az ellenzők szerint a (cukor, gabona és növényi olaj-alapú) bioüzemanyagok termelése nem növelhető olyan mértékben, hogy az enyhítse a kőolajtól való függőséget, az alapanyagok korlátozott mennyisége, a magas költségek, a globális piac hiánya és a bizonytalan kormányzati politikák miatt. A bioüzemanyagok második nemzedékének már kecsegtetőbb a perspektívája, de csak akkor, ha a fejlesztést a közlekedést érintő energiafelhasználási stratégia egészébe illesztik, és a környezeti károkat mérséklő, szigorú földhasználati korlátozásokat vezetnek be.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

A PSA elkötelezett a bioüzemanyagok alkalmazása mellett

A PSA Peugeot Citroën 1998 márciusa óta elkötelezetten alkalmaz bioüzemanyagokat motorjaiban. Dízelmotorjai ma már közel százalékos növényi olaj és metilészter/dízel keveréket használnak, míg benzines motorjai minden módosítás nélkül képesek 10 százalékos etanol keverékkel üzemelni.

MTI Gazdaság

Bioetanolt lehet tankolni októbertől

A Nyugat-Európában már bevált, szinte tiszta bioetanolt Magyarországon várhatóan október elejétől lehet tankolni - tájékoztatta Gál Péter, a környezetbarát üzemanyaggal is működtethető autókat gyártó Saab képviseletét ellátó cég illetékese.

Autó

Népszerűsödő bioüzemanyagok

Rohamosan terjed a bioüzemanyagok használata; az USA-ban immár 5 millió olyan jármű fut, amelynek motorja bioetanollal is működik. A magas olajár keltette érdeklődés ellenére az áttöréshez a termelés fokozása, a benzinkutak, a szállítási infrastruktúra átalakítása is szükséges.

hvg.hu Autó

Biomasszából állít elő üzemanyagot a Honda és a RITE

Az Innovatív Földi Technológiák Kutatóintézete (RITE) és a Honda kutatással és fejlesztéssel foglalkozó leányvállalata bejelentette, hogy közös kutatásaik eredményeként létrehoztak egy technológiát etanol előállítására lágy biomasszából, ami megújuló, növényi eredetű erőforrás.

automenedzser.hu Autó

Áldás vagy átok a bioüzemanyag?

Egyes szakértők szerint a fosszilis tüzelőanyagok kiváltására alkalmas biológiai alapú helyettesítő vegyületek több kárt okozhatnak az élővilágnak, mint amennyi segítséget nyújthatnak a globális felmelegedés ellen. A megoldást a további tudományos kutatások és a génmanipuláció jelentheti.

automenedzser.hu Autó

Tíz leleplezett mítosz a hibrid autókról

Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.

MTI/hvg.hu Autó

Óvatosan a biodízellel

Bár nálunk még hivatalosan nem lehet tankolni biodízelt, jó tudni, hogy a jelenlegi motorok nagy része nem szereti kizárólag ezt az üzemanyagot. Több autógyár is óva inti az autósokat attól, hogy dízel gépjárműveikbe csak biodízelt tankoljanak.

MTI Gazdaság

Bioetanol üzem épül Mohácson

Letették a Mohácsi Bioüzemanyag Termelő Kft. mintegy 20 milliárd forintból felépülő bioetanolgyártó üzemének alapkövét Mohácson pénteken.