Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6f10cb7e-598c-4368-b4e5-84f6133bb2c5","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Az olasz famíliában, Amerikában felnőtt színész és gasztronómus, Stanley Tucci egyik kedvenc levese a csülkös borsóleves. Íme egy recept a Tucci asztalnál című könyvből.","shortLead":"Az olasz famíliában, Amerikában felnőtt színész és gasztronómus, Stanley Tucci egyik kedvenc levese a csülkös...","id":"20250105_Kivancsi-hogy-kesziti-Stanley-Tucci-a-csulkos-borsolevest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f10cb7e-598c-4368-b4e5-84f6133bb2c5.jpg","index":0,"item":"55501ce4-324a-487c-9991-5eb53c9f1dbd","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250105_Kivancsi-hogy-kesziti-Stanley-Tucci-a-csulkos-borsolevest","timestamp":"2025. január. 05. 19:15","title":"Kíváncsi, hogy készíti Stanley Tucci a csülkös borsólevest? Íme a színész receptje!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6d92a2c-7472-47a6-a494-5cb34576bff2","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Az egyik rendőr testkamerás felvételét tették közzé.","shortLead":"Az egyik rendőr testkamerás felvételét tették közzé.","id":"20250104_Video-rendorsegi-sokkoloval-tepertek-le-az-amerikaiak-olimpiai-sprinteret","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6d92a2c-7472-47a6-a494-5cb34576bff2.jpg","index":0,"item":"386565b4-7b96-4107-9fef-36ea20765071","keywords":null,"link":"/sport/20250104_Video-rendorsegi-sokkoloval-tepertek-le-az-amerikaiak-olimpiai-sprinteret","timestamp":"2025. január. 04. 16:16","title":"Videó: rendőrségi sokkolóval vitték földre az amerikaiak olimpiai sprinterét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"702a6d22-f803-4aba-a772-23044a126eb4","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A döntést nem indokolták, de vélhetően ukrán dróntámadás veszélye áll a háttérben.","shortLead":"A döntést nem indokolták, de vélhetően ukrán dróntámadás veszélye áll a háttérben.","id":"20250104_szentpetervar-pulkovo-repuloter-lezaras-biztonsagi-okok-ukran-drontamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/702a6d22-f803-4aba-a772-23044a126eb4.jpg","index":0,"item":"dcb511ea-0b1b-4e12-9a35-5f4e78392452","keywords":null,"link":"/vilag/20250104_szentpetervar-pulkovo-repuloter-lezaras-biztonsagi-okok-ukran-drontamadas","timestamp":"2025. január. 04. 11:22","title":"Biztonsági okok miatt nem indít és nem fogad járatokat a szentpétervári repülőtér","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"692f60c3-ef8a-41c1-bc7a-408ad2f1f9e7","c_author":"HVG","category":"360","description":"Invazív kezelés helyett például mágneses stimuláció némíthatja el a hallucináció közben hallott fantomhangokat.","shortLead":"Invazív kezelés helyett például mágneses stimuláció némíthatja el a hallucináció közben hallott fantomhangokat.","id":"20250105_hvg-hallucinacio-skizofrenia-hallas-fantomhangok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/692f60c3-ef8a-41c1-bc7a-408ad2f1f9e7.jpg","index":0,"item":"1188ddd7-b9f2-4924-bbc6-13407d30ebc1","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-hallucinacio-skizofrenia-hallas-fantomhangok","timestamp":"2025. január. 05. 10:45","title":"Változást hozhat a skizofrénia kezelésében, amire most rájöttek kínai kutatók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2974a1d5-db64-4796-acfd-f6e4fa00f052","c_author":"HVG","category":"elet","description":"2023-ban csak 279-et. A legtöbb cica kútba, csatornába vagy aknába esett, de jelentős a fán rekedt állatok száma is.","shortLead":"2023-ban csak 279-et. A legtöbb cica kútba, csatornába vagy aknába esett, de jelentős a fán rekedt állatok száma is.","id":"20250104_315-macskat-mentett-2024-ben-a-katasztrofavedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2974a1d5-db64-4796-acfd-f6e4fa00f052.jpg","index":0,"item":"973e3d7d-16e8-4d45-a759-80cd8b31dcfc","keywords":null,"link":"/elet/20250104_315-macskat-mentett-2024-ben-a-katasztrofavedelem","timestamp":"2025. január. 04. 13:06","title":"315 macskát mentett meg 2024-ben a katasztrófavédelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d252ee0-b090-4f5d-8f45-f672ed85598e","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Ketten közűlük már részt vettek egy gyújtogatásban. ","shortLead":"Ketten közűlük már részt vettek egy gyújtogatásban. ","id":"20250104_Merenyletre-keszulo-tinedzsereket-fogtak-el-Jekatyerinburgban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d252ee0-b090-4f5d-8f45-f672ed85598e.jpg","index":0,"item":"3ecfbb9e-7a4d-45d9-955c-3242b7b88ebb","keywords":null,"link":"/vilag/20250104_Merenyletre-keszulo-tinedzsereket-fogtak-el-Jekatyerinburgban","timestamp":"2025. január. 04. 15:27","title":"Merényletre készülő tinédzsereket fogtak el Jekatyerinburgban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"159cf9a2-7ba8-4f6a-87b7-8a7a519f0ab1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ma a fiatalabb generációk tagjai messze nem olvasnak annyit, mint a nagyszüleik, persze ennek technológiai okai is vannak. Azonban e megváltozott információbefogadás az agyra is hatással lehet.","shortLead":"Ma a fiatalabb generációk tagjai messze nem olvasnak annyit, mint a nagyszüleik, persze ennek technológiai okai is...","id":"20240105_olvasas-hatasa-az-agyra-sved-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/159cf9a2-7ba8-4f6a-87b7-8a7a519f0ab1.jpg","index":0,"item":"170b4558-f990-427b-908a-9df03efadb73","keywords":null,"link":"/tudomany/20240105_olvasas-hatasa-az-agyra-sved-kutatas","timestamp":"2025. január. 05. 10:03","title":"Alaposan megváltozik annak az agya, aki sokat (vagy keveset) olvas","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f6182ed-b24b-443a-8a1f-38582b77ff3e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Hol van az a fogyasztási szint, ami fölött már nem leszünk boldogabbak? Meglepően alacsonyan Takács-Sánta András humánökológus szerint, aki megmutatja, hogyan tudunk szembeszállni a válságba került fogyasztói társadalommal anélkül, hogy mindenestül kivonulnánk belőle. Az általa ajánlott életmód ugyan lemondásokkal járhat, de az érmének van egy másik, fontosabb oldala is: a teljesebb élet lehetősége. ","shortLead":"Hol van az a fogyasztási szint, ami fölött már nem leszünk boldogabbak? Meglepően alacsonyan Takács-Sánta András...","id":"20250104_boldogsag-titka-kulcsa-fogyasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f6182ed-b24b-443a-8a1f-38582b77ff3e.jpg","index":0,"item":"9876243c-bcd8-4c76-a955-085ef0dd0b80","keywords":null,"link":"/elet/20250104_boldogsag-titka-kulcsa-fogyasztas","timestamp":"2025. január. 04. 05:50","title":"Tényleg kell az új kocsi vagy a nagyobb ház? – Az önkéntes egyszerűség lehet a boldog élet titka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Volkswagen saját kutatásai során új üzemanyagcellás rendszert fejlesztett ki. A magas hőmérsékletű üzemanyagcella kisebb, hatékonyabb és kedvezőbb árú.
A Volkswagen ebben a formában egyedülálló, magas hőmérsékletű üzemanyagcella (HTFC) rendszert fejlesztett ki, amely az eddig ismert alacsony hőmérsékletű üzemanyagcellás megoldások (LTFC) számos hátrányát kiküszöböli. Az új magas hőmérsékletű membrán és a kifejezetten ehhez konstruált elektródák ugyanis egyértelműen kompaktabb, kedvezőbb és hatékonyabb működésű üzemanyagcellás rendszerek megalkotását teszik lehetővé a gépkocsik számára. E hajtásmód általános áttörése így ismét egy lépéssel közelebb került.
A Volkswagen előrejelzése szerint 2010 körül egyre nagyobb teljesítményű magas hőmérsékletű üzemanyagcellákat építenek, amelyek egyre tökéletesebbé válva előreláthatólag 2010-ben már az első kísérleti járműveket hajthatják. 2020 körül elkészülhet az első mindennapi használatra alkalmas és megfizethető üzemanyagcellás rendszerrel hajtott Volkswagen. A napjainkban más autógyártók által túlnyomórészt alkalmazott alacsony hőmérsékletű üzemanyagcella (LTFC) nagysorozatú gyártására a Volkswagen a rendszer koncepciójából adódó hátrányai miatt nem lát reális esélyt.
Az alacsony hőmérsékletű üzemanyagcella mintegy 80 Celsius fokos membránhőmérséklet mellett üzemel. Amennyiben a hőmérséklet lényegesen meghaladja ezt az értéket, az üzemanyagcella teljesítménye lezuhan, s a rendszer javíthatatlan károsodásokat szenved. Az LT-üzemanyagcellával szerelt járműprototípusok ezért – feltételezve, hogy a belsőégésű motorral hajtott modellekéhez hasonló menetciklust kell teljesíteniük – rendkívüli igényeket támasztanak a hűtőrendszerrel szemben, ami egyben igen drágává is teszi őket. Az LT-rendszerbe vezetett hidrogén és levegő emellett folyamatos nedvesítésre szorul, különben az energiatermelés folyamata összeomlik, az üzemanyagcella tartósan károsodik és a meghajtandó elektromos motor leáll. A gázok páratartalmának ilyen jellegű növelése szintén hely- és tömegigényes, illetve jelentős összegbe kerül.
A Volkswagen HTFC előnyei
A Volkswagen által kifejlesztett magas hőmérsékletű membrán az új fejlesztésű elektródákkal változatlan teljesítmény-leadás mellett akár 160 Celsius fokig is használható. A járműves alkalmazásban egy köztes, mintegy 120 fokos üzemi hőmérséklet várható, mégpedig külön nedvesítési igény nélkül. Ebben az esetben jóval egyszerűbb hűtőrendszer és vízkezelési eljárás is elegendő, azaz a hely- és költségigény, valamint a rendszer tömege egyaránt jelentősen mérséklődik.
Az üzemanyagcellás technológia mai jellegzetességei erősen megkötik a járművek tervezőinek kezét, ám az első ízben a tavalyi Tokiói Autókiállításon kiállított, s most európai premierjét Genfben tartó Honda FCX tanulmány bepillantást enged abba, hogy miként is nézhet ki az üzemanyagcellás autók következő generációja.
A hidrogénnel működtetett dugattyús motor könnyebb, nagyobb teljesítményű és olcsóbb a szintén szóba jöhető tüzelőanyagcellánál, gyártása pedig beilleszthető az eddigi technológiába. A 12 hengeres, 210 kW/285 LE teljesítményű motorral felszerelt BMW H2R kísérleti autó számos rekordot állított fel a hidrogénhajtású járművek kategóriájában. Előkészületben áll egy sorozatgyártású modell bevezetése is, ennek megjelenése a következő két év folyamán várható.
Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.
Kész van, mégsem tervezi tíz éven belüli sorozatgyártását a Fiat a Panda hidrogénhajtású változatának. A helykínálata megegyezik a szériaváltozattal, ám károsanyag-kibocsátása nulla.
A New York-i Nemzetközi Autószalonon mutatták be a Lexus LS600h hibrid prémium limuzint. Az Európába, a tervek szerint 2007 júniusában érkező összkerékhajtású LS600h lesz a világ első teljes értékű hibrid V8-as erőforrással szerelt járműve.
A Lexus GS 450h, a világ első hibrid prémium szedánja és az első teljes értékű hibrid jármű, amely orrmotoros építést kombinál hátsókerék hajtással a sportos menetteljesítmények biztosítása érdekében.
A hidrogénmeghajtású autók időről-időre a magazinok címlapjára kerülnek, mint technológiai messiások, amelyek véget vetnek a globális felmelegedésnek, s pontot tehetnek az olajhoz kötődő társadalmi feszültségek végére. A kérdés már csak az, mikor érkezik el a hidrogén-kánaán?
Nehezen lehet ellenállni a csábításnak, ha a kiszemelt szépség 25 másodperc alatt ledobja ruháit és belső értékeit is elénk tárja. A kabriók hercegnője, az Eos fényben született. Ha felbukkan, a nap is kisüt.
Forradalmian új megoldások halmazát kínálja a VW legújabb haszonjárműve, az 1975 óta 850 ezer példányban gyártott LT sorozat harmadik generációja. A Volkswagen Crafter műszaki megoldásai, biztonsága, gazdaságossága és egyénisége tekintetében egyaránt magasabbra emeli a mércét kategóriájában.