Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"46240741-7ccd-4917-bd98-d22d31c4f36e","c_author":"Tornyos Kata","category":"itthon","description":"A szélsőjobboldalt jellemző nacionalizmus és külföldellenesség a sokkoló elnökválasztási eredmények alapján új valósággá válhat Romániában. A szomszédos országban élő magyarok segítségével próbáltuk megfejteni az elmúlt hétvége váratlan történéseit. ","shortLead":"A szélsőjobboldalt jellemző nacionalizmus és külföldellenesség a sokkoló elnökválasztási eredmények alapján új...","id":"20241126_Romania-elnokvalasztas-calin-georgescu-erdelyi-magyarok-szelsojobb-Orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46240741-7ccd-4917-bd98-d22d31c4f36e.jpg","index":0,"item":"f84c40c2-5fde-4579-b543-c3b4c3c561f6","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_Romania-elnokvalasztas-calin-georgescu-erdelyi-magyarok-szelsojobb-Orban","timestamp":"2024. november. 26. 05:45","title":"„Múlt héten hallottam először Georgescuról egy taxisofőrtől” – mit hozna a szélsőjobbos TikTok-sztár elnöksége a Romániában élő magyaroknak?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a08e151-5857-4ad2-80db-142e2f6429d4","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Magdi anyus is beugrik majd egy kicsit, hogy nosztalgiázzanak egy jót a párok megmérettetései között.","shortLead":"Magdi anyus is beugrik majd egy kicsit, hogy nosztalgiázzanak egy jót a párok megmérettetései között.","id":"20241126_Szappanoperabol-valosagshowba-a-Baratok-kozt-sztarjai-erkeznek-a-Nyero-Paros-kulonkiadasaba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a08e151-5857-4ad2-80db-142e2f6429d4.jpg","index":0,"item":"98630136-f4b1-40cc-80da-68dbd8ce900e","keywords":null,"link":"/kultura/20241126_Szappanoperabol-valosagshowba-a-Baratok-kozt-sztarjai-erkeznek-a-Nyero-Paros-kulonkiadasaba","timestamp":"2024. november. 26. 14:54","title":"A Barátok közt sztárjai érkeznek a Nyerő Páros különkiadásába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0ed63f4-bafe-485e-8718-facaf3a7b0c9","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Nemzeti Filmintézeten kívül eső független filmezés újabb nagy sikere ez.","shortLead":"A Nemzeti Filmintézeten kívül eső független filmezés újabb nagy sikere ez.","id":"20241125_mozi-nezettseg-herendi-gabor-futni-mentem-mozinezok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0ed63f4-bafe-485e-8718-facaf3a7b0c9.jpg","index":0,"item":"501cdf8f-3432-463a-bdf0-6f87ff89b448","keywords":null,"link":"/kultura/20241125_mozi-nezettseg-herendi-gabor-futni-mentem-mozinezok","timestamp":"2024. november. 25. 17:52","title":"Első helyen nyitott Herendi Gábor állami támogatás nélkül készült vígjátéka – Hugh Grantet és a Gladiátort is lenyomta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98ba5105-7d5d-4b62-94c2-e17f214eaaa4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Épp azt az alázatot, árnyalt gondolkodást és következetességet hiányolja Magyarból, amit a Fideszből is.","shortLead":"Épp azt az alázatot, árnyalt gondolkodást és következetességet hiányolja Magyarból, amit a Fideszből is.","id":"20241125_magyar-peter-tompos-marton-momentum-tisza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98ba5105-7d5d-4b62-94c2-e17f214eaaa4.jpg","index":0,"item":"eafc6d79-9bcf-4857-ad7f-9e27de04eeb3","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_magyar-peter-tompos-marton-momentum-tisza","timestamp":"2024. november. 25. 11:51","title":"„Menjetek el dolgozni” – visszaszólt Magyar Péternek a Momentum elnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9b49596-b90a-44b6-adbc-e055d150e335","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Neue Klasse platformra épülő SUV első végleges példányai jövőre hagyják el a magyar gyártósort.","shortLead":"A Neue Klasse platformra épülő SUV első végleges példányai jövőre hagyják el a magyar gyártósort.","id":"20241125_ilyen-alcazas-nelkul-az-elso-debreceni-bmw-ix3","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9b49596-b90a-44b6-adbc-e055d150e335.jpg","index":0,"item":"3c73cef3-b5ee-4530-9030-7abfb57c0f2a","keywords":null,"link":"/cegauto/20241125_ilyen-alcazas-nelkul-az-elso-debreceni-bmw-ix3","timestamp":"2024. november. 25. 08:41","title":"Ilyen álcázás nélkül az első debreceni BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az 1991-es ügyet tavaly vette elő a rendőrség, 33 év után kerültek rendőrkézre a gyanúsítottak.","shortLead":"Az 1991-es ügyet tavaly vette elő a rendőrség, 33 év után kerültek rendőrkézre a gyanúsítottak.","id":"20241126_paloznaki-plebanos-gyilkossag-spanyolorszag-elfogas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57.jpg","index":0,"item":"ce1b419e-1564-4854-b209-4f417b29d760","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_paloznaki-plebanos-gyilkossag-spanyolorszag-elfogas","timestamp":"2024. november. 26. 20:19","title":"Spanyolországban fogták el a paloznaki plébános gyilkosának társát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2e72f82-122c-474c-b554-0d4cb8b7ad5b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfit tetten érték, ennek ellenére mindent tagad.","shortLead":"A férfit tetten érték, ennek ellenére mindent tagad.","id":"20241125_eletfogytiglan-kokain-fu-rendor-drogdiler","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2e72f82-122c-474c-b554-0d4cb8b7ad5b.jpg","index":0,"item":"0124bc74-3116-4fe3-8266-3027dd06e9b8","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_eletfogytiglan-kokain-fu-rendor-drogdiler","timestamp":"2024. november. 25. 10:05","title":"Akár életfogytiglani börtönt is kaphat a kokaint és füvet áruló rendőr","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a5b73acb-6783-4eab-9f5e-422df8602893","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Megúszták, hogy vacsora legyen belőlük.","shortLead":"Megúszták, hogy vacsora legyen belőlük.","id":"20241126_joe-biden-halaadas-pulyka-elnoki-kegyelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5b73acb-6783-4eab-9f5e-422df8602893.jpg","index":0,"item":"a8b31420-72ba-4ed5-994e-efb42436617c","keywords":null,"link":"/elet/20241126_joe-biden-halaadas-pulyka-elnoki-kegyelem","timestamp":"2024. november. 26. 12:59","title":"Joe Biden utoljára kegyelmezett meg két pulykának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Mazda RX-8 egy olyan sportautó, amely semmihez sem hasonlítható. Forradalmi koncepciókkal, kétrotoros Wankel-motorral, csábító külsővel, négy ajtóval és négy felnőtt számára is elegendő belső térrel. Sportos és funkcionális, ám soha nem unalmas. Tízezerig van skálázva a fordulatszámmérő, a sebességről digitális kijelzőn informálódhatunk. Az autó hangja felér egy rockoperával, már beindításkor úgy sivít, mint egy díjnyertes versenymalac. Olajnyomásmérő, vízhőfok-visszajelző és a szemmel látható sebességgel fogyó üzemanyag-tank telítettség jelző van a fordulatszámmérő köré csoportosítva.
A kéttónusú elektromos mozgatású bőrülések fűthetők, oldaltartásuk tökéletes. A belső vörös-fekete borítása a kormányon is visszaköszön, fogása kitűnő, működése precíz. A karjainkat nem tudjuk pihentetni, nincs kartámasz egyik oldalon sem, de pihengetésre nem is nagyon van lehetőség, aki beül ebbe az autóba, két kézzel kell, hogy fogja a kormányt.
A kézifék kar esernyő fogantyúra, BKV-kapaszkodóra emlékeztet, sok értelmét nem láttam, de a teszt végére megfejtettem, hogy csuklóerősítő gyakorlatokat lehet végezni vele. Hatlemezes Bose hangrendszer van a tesztautómban, mp3-at nem játszik le, de ez most itt ebben az autóban nem is baj. A tesztvezetés első napjaiban szigorúan zenementesen vezettem, ezt az autót hallgatni is öröm.
A dizájnolt visszapillantókból nem könnyű a kilátás, sokszor abban bízhatunk, hogy a közlekedők csak azért állnak meg és engednek előre tolatáskor, hogy gyönyörködjenek az autónkban. Az egy méter fölötti járókelőknek szó szerint kiesett a szeme, ha meglátták a kocsit, pedig már néhány éve kapható. A forgódugattyú formája az RX-8 fő dizájn-elemeinek egyike. Rotor formájú domborulat díszíti a motorháztetőt, amely a kíváncsi szemlélő számára jelzi, milyen motor rejtőzik alatta, míg az első fejtámlák, az első kötény csúcsdísze és a hátsó ködlámpa szintén forgódugattyú-motívumot mintáznak.
Ennél vadabb autó kevés van a világon. 1,3-as motor és 231 lóerő? Hűledezhetnénk, ha nem vennénk észre az árulkodó háromszögeket. Az RX-8-ban Wankel-motor üzemel, ez a különleges technika teszi egyedülállóvá. Úgy tűnik az RX-8-ban hal ki a bolygótárcsás, kétkamrás izomszív, a Mazda RX-8 utódjának kikiáltott Kabura sportkocsi várhatóan kétliteres szívómotorral készül.
Szíve egy új fejlesztésű Wankel-motor, a Renesis. Az elnevezés a forgódugattyús motor (rotary engine) genezisét és a forradalmian új forgódugattyús technikát takarja. A folyadékhűtéses kétrotoros Wankel-motor, két, egyenként 654 köbcentiméteres kamrával, két teljesítmény-változatban kapható. A normál kivitel 192 lóerőt teljesít 7000-es percenkénti fordulatszámnál, 220 newtonméter maximális forgatónyomatékkal (5000-es fordulatnál). A nagyteljesítményű változat, amihez nekem is szerencsém volt, teljesítménye 170 kilowatt (231 lóerő) 8200-as percenkénti fordulatszámnál, míg legnagyobb forgatónyomatéka 211 newtonméter, 5500-as fordulatnál. A vadállat mindössze 6,4 másodperc alatt gyorsul fel száz kilométer/órás sebességre, végsebessége 235 kilométer/óra.
Nem tetszett
Magas fogyasztás Magas ár Rossz kilátás
Bébiváltó kapcsolódik a Wankel-motorhoz, látszik, hogy mennyire rémült, remeg a félelemtől. Pedig nincs kegyelem, egyes, kettes és 120-nál járunk, pörög a rotor, vörösben izzik a fordulatszámmérő, érezni a versenygép szagát, a csikorgó gumik sikolyát. Ez az autó a sebesség megszállottjainak készül, igazi utcai versenyautó. Élmény minden perc benne. Jobb, mint egy kabrió.
Az állandó dörmögés, amit a vezető a motortér felöl hall, minimum nyolchengeres, de megkockáztatom, 12 hengeres erőmű érzetét keltik. Ha beüt nálam is majd egyszer a férfiklimax, és szeretnék újra megfiatalodni, akkor az MX-5 mellé egy RX-8-ast is veszek majd feltétlenül. Bár lehet, hogy a kabrió már nem is kell.
Ha négyes-ötösben szeretnénk előzni, akkor hiába a 231 lóerő, a motor kis nyomatéka megköveteli az erőteljes visszaváltást, a kényelmetlenségért cserébe iszonyú erővel lő ki. A végsebességet eszem ágában sem volt megkóstolni, az RX-8-cal nem kunszt kétszázzal közlekedni, annál izgalmasabb viszont lámpáról-lámpára ugrálni.
Az új fejlesztésű futómű-rendszer kettős keresztlengőkaros első- és multi-link rendszerű hátsó felfüggesztései kiváló menettulajdonságokkal ruházzák fel a modellt. Erőforrásának kompakt kialakítása lehetővé tette a fejlesztőmérnökök számára, hogy a jármű középpontja irányába tolják el, egy úgynevezett első-középső elrendezésbe. Ez ideális, 50:50 arányú tömegelosztást tett lehetővé az első és a hátsó tengelyek között, ami jelentős mértékben hozzájárul az RX-8 dinamikájához. Ezért lehet vele a határon autózni. Viselkedése tökéletes egyenesfutáskor, végsőkig semleges marad a gyors kanyarvételek során és csupán az igazi macsóvér felpezsdülésekor tapasztalható izgalmas, jellegzetesen sportautós túlkormányozottsága. Ami annyit tesz pontosan, hogy kormányzás nélkül, erős gázra kanyarodik, a feneke ide-oda jár, mint egy felpörgött macskának.
Futóműve rossz úton haladva sem üt fel. Az úttartása téligumi nélkül is parádés, a kilinccsel előre autózás mindennapos csíny. A menetstabilizáló direkt késlekedve lép be a képbe, hagyja, hogy játszunk egy kicsit. Semmi nem állhat az igazi élményautózás útjába. Talán a fogyasztás az, ami a parkettáig kinyomott gázpedál mellett egészen lerövidíti a lehetőségeinket. Ha nagyon nyomjuk, akár 18-20 liter körül is eszik az autó, így a hatótávolságunk 300 kilométer alatt marad. Én egy picit visszafogottabban közlekedtem, sokszor használtam a tempomatot, így az RX-8 nálam 15,4 liter benzint fogyasztott száz kilométerenként, többnyire városi használatban.
[[ Oldaltörés: Lányokat a hátsó sorba (Oldaltörés) ]]
A középről nyíló ajtók napjaink egyeduralkodó elrendezésével szemben számos előnyt kínálnak és eredetileg azért vezették be, hogy egyszerűbb bejutást biztosítsanak a hátsó ülésre. Majdnem negyven poros esztendő után a Mazda innovatív módon, Freestyle név alatt újra bevezette ezt az ötletes koncepciót. Ha mindkét ajtó nyitva van, az új Mazda RX-8 a két felfüggesztés között 898 milliméteres ajtónyílást kínál. Az első ajtók legnagyobb nyitási szöge eléri a 67, míg a hátsóké a 80 fokot. Ez a hagyományos kétajtós, négyüléses sportautók esetében megszokottnál jóval könnyebbé és kényelmesebbé teszi a be- és kiszállást a Mazda RX-8 modellből, különösképp a hátsó ülésekről. Hátsó ajtói csak akkor nyithatók, ha az elsők már nyitva vannak, teljesen biztonságossá téve a Freestyle-ajtórendszert, a középről nyíló ajtók elrendezésének minden előnyével együtt. A hátsó ajtók és az új sportkupé számos más karosszériaelemének gyártása során a Mazda gyártástechnológusai egy új energiatakarékos alumíniumhegesztési technikát fejlesztettek ki. A nagy energiaigényű elektromos ellenállásos ívhegesztés helyett az új eljárás a súrlódási hőt használja fel az alumíniumelemek összehegesztéséhez, ami a jelenleg elterjedt hegesztési technológiákhoz képest óriási mennyiségű energia megtakarítását jelenti.
Az ajtókonstrukció az ajtókban elhelyezett, függőleges acélcső-merevítéseket tartalmaz, amelyek az ajtók zárt állapotában egyfajta B-oszlopként szolgálnak, és biztosítják a karosszéria oldalsó részének szükséges stabilitását. A Mazda RX-8 Freestyle ajtórendszere egy beépített nyitómechanizmus segítségével elégíti ki ezt a követelményt, amely baleset esetén könnyen elkérhető a hátsó ülések utasai számára – még akkor is, ha a vezető és az első utas blokkolja az első ülések mozgatását. Az első utasülés bal alsó részén található kar meghúzásával az első ülés támlájának retesze oldódik és lehetővé teszi a hátsó utasok számára, hogy könnyedén hozzáférjenek az első ajtók kilincseihez. Az első ajtók így nyithatóvá válnak, ezáltal a hátul utazók már a hátsó ajtókat is ki tudják nyitni, és szükség esetén kijuthatnak az autóból.
Tetszett
Páratlan menettulajdonságok Bődületes hang Dizájn és kényelem
Amikor a Freestyle-ajtókon át beültem a hátsó fertályra, eszméltem rá arra, hogy ez valóban egy négyüléses kupé. Hátul is kényelmes, még pohártartónk is van. Látni viszont semmit nem látunk, csak a sofőrt. Ezzel szemben a jobb első ülésen korlátozott a lábterünk, a motor és a hátsókerekes kialakítás innen vesz el teret. Ha csajozunk, akkor a hátsó sorba ültessük a lányokat.
Megjelent a kortárs európai politika legmeghatározóbb vezetőjének önéletrajza. Bocsánatkérés nincs, már-már komikusan leíró próza van. Orbán Viktor először egy focimeccsen tűnik fel. Recenzió.