Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"575246b4-1d1e-4545-aa13-a6a56ef6b952","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az 53 éves miniszter a születésnapján lett lányos apa.","shortLead":"Az 53 éves miniszter a születésnapján lett lányos apa.","id":"20250207_rogan-antal-negyedik-gyerek-szuletes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/575246b4-1d1e-4545-aa13-a6a56ef6b952.jpg","index":0,"item":"b9fc03ea-1ea1-485a-b626-0ee024186509","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_rogan-antal-negyedik-gyerek-szuletes","timestamp":"2025. február. 07. 08:28","title":"Megszületett Rogán Antal negyedik gyermeke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8e4450e-6a03-4b59-bee7-13a7fede5ff2","c_author":"Bábel Vilmos","category":"vilag","description":"Peking reméli, hogy Panama helyes döntést hoz a két ország együttműködéseivel kapcsolatban.","shortLead":"Peking reméli, hogy Panama helyes döntést hoz a két ország együttműködéseivel kapcsolatban.","id":"20250207_Kina-ugy-fenyitett-ra-Panamara-mint-Vito-Corleone-a-Torokre-a-Keresztapaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8e4450e-6a03-4b59-bee7-13a7fede5ff2.jpg","index":0,"item":"4d0a9846-250c-40ba-b6d0-f5062627ce33","keywords":null,"link":"/vilag/20250207_Kina-ugy-fenyitett-ra-Panamara-mint-Vito-Corleone-a-Torokre-a-Keresztapaban","timestamp":"2025. február. 07. 16:20","title":"Kína úgy fenyített rá Panamára, mint Vito Corleone a Törökre a Keresztapában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8e456d4-3aff-4044-8e9c-f813927943a7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nem találják a mentőcsapatok azt a repülőgépet, ami Alaszka felett tűnt el a radarról.","shortLead":"Nem találják a mentőcsapatok azt a repülőgépet, ami Alaszka felett tűnt el a radarról.","id":"20250207_eltunt-repulogep-bering-air","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8e456d4-3aff-4044-8e9c-f813927943a7.jpg","index":0,"item":"ce2c95bd-1727-4c10-a7fa-3336e33c2e83","keywords":null,"link":"/tudomany/20250207_eltunt-repulogep-bering-air","timestamp":"2025. február. 07. 09:05","title":"Eltűnt egy utasszállító repülőgép Alaszka felett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14ac0a1f-243d-4f2d-b2cd-88abb9abc729","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A rendőrség elfogta a férfit, aki az egyik nőnek kutyasétáltatás közben mutogatta magát. ","shortLead":"A rendőrség elfogta a férfit, aki az egyik nőnek kutyasétáltatás közben mutogatta magát. ","id":"20250207_szemeremsertes-xiii-kerulet-rendorseg-szatir-facebook-csoport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14ac0a1f-243d-4f2d-b2cd-88abb9abc729.jpg","index":0,"item":"4e1f445e-ff53-49e6-9f95-acc43be3a7b2","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_szemeremsertes-xiii-kerulet-rendorseg-szatir-facebook-csoport","timestamp":"2025. február. 07. 11:02","title":"Szatírról írt egy nő a kerületi Facebook-csoportba, kiderült, hogy nem ő az egyetlen áldozat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e1f1c94-2167-4359-88c3-28d422ed0975","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Néhány kutató fillérekből készített egy olyan nyelvi modellt, ami majdnem ott tart tudásban, mint a nagyok.","shortLead":"Néhány kutató fillérekből készített egy olyan nyelvi modellt, ami majdnem ott tart tudásban, mint a nagyok.","id":"20250208_stanford-washingtoni-egyetem-s1-nyelvi-modell-mesterseges-intelligencia-50-dollarbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e1f1c94-2167-4359-88c3-28d422ed0975.jpg","index":0,"item":"ee77b28b-8a09-4c12-ba15-2abd9dc6b725","keywords":null,"link":"/tudomany/20250208_stanford-washingtoni-egyetem-s1-nyelvi-modell-mesterseges-intelligencia-50-dollarbol","timestamp":"2025. február. 08. 12:03","title":"Milliárdok helyett alig 19 500 forintból készítettek olyan MI-t, ami majdnem azt tudja, mint a ChatGPT","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef7242a1-7323-40b3-93fa-00ac481576ff","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Hátrányból fordítva győzte le Szlovákia csapatát a magyar együttes.","shortLead":"Hátrányból fordítva győzte le Szlovákia csapatát a magyar együttes.","id":"20250206_magyar-noi-jegkorong-valogatott-szlovakia-olimpiai-selejtezo-gyozelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef7242a1-7323-40b3-93fa-00ac481576ff.jpg","index":0,"item":"0aff3f51-b67b-4d32-9739-39102e8f8385","keywords":null,"link":"/sport/20250206_magyar-noi-jegkorong-valogatott-szlovakia-olimpiai-selejtezo-gyozelem","timestamp":"2025. február. 06. 19:02","title":"Győzelemmel kezdte az olimpiai selejtezőtornát a női hokiválogatott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c521c603-d163-4a1c-a2f3-c08a8ef61fba","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A bőven több, mint 300 lóerős, drift üzemmódos új Golf R Variantnak elég 4,8 másodperc a 0–100-as gyorsulás abszolválásához.","shortLead":"A bőven több, mint 300 lóerős, drift üzemmódos új Golf R Variantnak elég 4,8 másodperc a 0–100-as gyorsulás...","id":"20250207_a-valaha-keszult-legerosebb-kombi-vw-golf-r-variant-megerkezett-magyarorszagra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c521c603-d163-4a1c-a2f3-c08a8ef61fba.jpg","index":0,"item":"0adc41e8-1273-4add-93df-ef3e9f05957f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250207_a-valaha-keszult-legerosebb-kombi-vw-golf-r-variant-megerkezett-magyarorszagra","timestamp":"2025. február. 07. 06:41","title":"A valaha készült legerősebb kombi VW Golf megérkezett Magyarországra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8bc7cec-a1b4-4714-8155-0f2d0d7ea561","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nem kell minden nap órákat tölteni az edzőteremben, hogy jobban érezzük magunkat és fittebbek legyünk. Tippjeinkkel többet mozoghat úgy, hogy szinte észre sem veszi.","shortLead":"Nem kell minden nap órákat tölteni az edzőteremben, hogy jobban érezzük magunkat és fittebbek legyünk. Tippjeinkkel...","id":"20250207_mozgas-hetkoznap-seta-hatasa-egyensuly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8bc7cec-a1b4-4714-8155-0f2d0d7ea561.jpg","index":0,"item":"d348ae9d-56f0-48c8-97bd-ae106b097579","keywords":null,"link":"/elet/20250207_mozgas-hetkoznap-seta-hatasa-egyensuly","timestamp":"2025. február. 07. 05:01","title":"Változtasson hétköznapi szokásain, hogy 11 évvel tovább élhessen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A mostani 28,8 órás helyett 35 órás, ötnapos munkahetet javasol a Volkswagen autógyár a németországi üzemeiben dolgozóknak. A szakszervezet hevesen tiltakozik: a fizetés ugyanis változatlan maradna.
A Volkswagen nemcsak autónak, de munkaadónak is jó. Legalábbis így tartják Németországban, ahol a Volkswagen AG-nál (VW) dolgozni - a wolfsburgi központin kívül Hannoverben, Emdenben, Kasselben, Braunschweigben is működik gyártóüzem, egy új, inkább látványgyárnak számító összeszerelő egység pedig Drezdában -, ha nem is főnyeremény, de biztos megélhetés. Jellemző, hogy a Németországban a munkaadók és az ágazati szakszervezetek között rendszeresen kialkudott, kötelező bértarifarendszeren belül külön VW-táblázat van. Ezt az IG Metall szakszervezet és a VW megegyezése alapján kötik, s többet ígér, mint akár az autóipar, akár a fémfeldolgozó ipar más gyárai: a VW bértételei 20 százalékkal haladják meg az ipari átlagot. A jelenleg érvényes VW-tarifa szerint egy kezdő betanított munkás havi díjazása legalább 1527 euró, a "középpályán" 2600-2800 euró a havi alapbér, egy nagy gyakorlattal rendelkező, szakképzett dolgozó alapfizetése pedig eléri az 5300 eurót. Ehhez jön még 30 százalékos műszak- vagy túlórapótlék, a vasárnapi munkáért pedig 50, az ünnepnapiért 100-150 százalékos pótlék jár. A dolgozók markát évi 818 eurós nyaralási pénz is üti, továbbá - a cég eredményességétől függően - évenkénti egyszeri juttatásként 1190 euró.
Most azonban éppen az eredményesség került veszélybe - állítják a cég vezetői, akik amúgy is változtatni szeretnének a "dolgozói paradicsomon". Különösen, hogy ezekért a gáláns juttatásokért ma csak heti 28,8 órát kell dolgoznia a VW 104 ezer németországi alkalmazottjának. A cég igazgatótanácsának (it) szándékai szerint legalább a munkaidőt kellene az ipari átlaghoz közelítve, heti 35 órára emelni - a fizetések változatlanul hagyása mellett.
[[ Oldaltörés: Dolgozz többet ugyanannnyiért (Oldaltörés) ]]
A dolgozz többet ugyanannyiért jelszó azonban nem nyerte el a VW-alkalmazottak és az őket képviselő szakszervezet tetszését. A múlt héten már rövid figyelmeztető sztrájkra is sor került, a wolfsburgi központban pedig kifütyülték a cégvezetés terveit ismertetni-indokolni akaró Wolfgang Bernhard it-tagot. Évtizedes vívmányokról van ugyanis szó, amelyeket harc nélkül nem lehet csak úgy feladni.
Az ipari átlagot meghaladó bértarifa-rendszer eredete a német megosztottság idejére nyúlik vissza. A háború utáni, de még az ötvenes-hatvanas években sem volt könnyű az NDK-határ közvetlen közelében lévő Wolfsburgba (a következő település már Helmstedt, a szögesdrót és az aknazár vidéke volt) munkaerőt szerezni, sőt aki ott élt, ha tehette, "beljebb", azaz nyugatabbra költözött. Csábításnak kellett hát a magasabb bér. Az újraegyesítés után Wolfsburg az ország közepére került, az eladási statisztikák viszont a mélybe csúsztak: 1993-ban a VW 30 ezer embert akart elbocsátani. Ehelyett azonban megegyeztek a szakszervezettel, hogy a nyugati országrészben lévő VW-gyárakban heti 28,8 órára csökkentik a munkaidőt, mindenki négy napot dolgozik, de a fizetéseket csak tíz százalékkal viszik lejebb.
A konszenzus mostanáig kitartott, sőt 2004-ben még megfejelték egy olyan megállapodással is, mely szerint 2011-ig nem lesz létszámleépítés a cég németországi gyáraiban. Ezt azonban - érvel most a cégvezetés - csak akkor lehet betartani, s akkor is csak nagy erőfeszítések árán, ha a munkavállalók készek a többletáldozatra, vagyis az ingyenes túlmunkára. A VW legfőbb baja a menedzserek szerint ugyanis a konkurenciához képest túl drága élőmunka. Míg a konszern nyugat-németországi gyáraiban 55 euróba kerül egy munkaóra, a németországi autóipari átlag csak 40, a kelet-európai pedig mindössze 10 euró. Így aztán hiába vezette a VW most májusban is az európai eladási statisztikát 273 ezer autóval, a cég jövedelmezősége nem versenyképes. Sőt, mondják, már a tavalyi 634 millió eurós nyereség mögött is elsősorban a konszernhez tartozó Skoda jó számai húzódtak meg, az "igazi" VW-k éppen hogy csak nullszaldóra jöttek ki.
Olyannyira - s innentől már kissé zsarolásíze is van a dolognak -, hogy ha a szakszervezet nem tanúsít rugalmasságot, akkor a vezetés kénytelen lesz megfontolni a Golf modell gyártásának Wolfsburgból esetleg külföldre telepítését. Hogy hová - Spanyolországba, esetleg Dél-Afrikába -, arról még nem esik szó, a több tízezer álláshelyet fenyegető veszély képe mindazonáltal rögzült a köztudatban.
Figyelmet érdemelnek persze a szakszervezet ellenérvei is: például, hogy a VW-k előállítási költségein belül az élőmunka aránya típustól függően 15-20 százalék, s mi lenne, ha a cégvezetés a maradék 80-85 százalékon kezdené a költséglefaragást. A tárgyalások júliusi folytatására készülő szakszervezet ráadásul a cégvezetéssel ellentétben úgy véli, hogy ha mindenki újra 35 órát dolgozna, az automatikusan feleslegessé váló munkahelyeket, vagyis elbocsátásokat vonna maga után, mivel a gyárak már most is kapacitásuk alatt működnek.
Hétszemélyes, praktikus, ám dobozformája megtévesztő. Visszafogott eleganciája mögött vad szív lapul, a Volkswagen Touran TSI ösztönből megy, varázsszóra repül.
A Bogár, a Karmann Ghia, a Golf és a New Beetle sorozatok összesen több mint egymillió Volkswagen kabrióját követően megjelent a Volkswagen Eos. A Volkswagen a világon elsőként kínál ötrészes cabrio-, toló- és coupé-tetőt (CSC-tető). Az autót a VW Innovációs Napon mutatták be a sajtónak.
A Volkswagen Haszonjárművek 2005-ös kiszállításait, forgalmát és termelését tekintve egyaránt rekordszámokat ért el. A működési nyereség 244 millió eurós növekedéssel plusz 102 millió euró értéken zárt.
A Jetta visszafogott, konzervatív és elegáns, ugyanakkor jól álcázza, hogy valójában egy izgalmas, sportos autó. Elég ránézni, sugározza az erőt. Kár, hogy a belseje mellőzi a fantáziát.
Idén várhatóan nem lesz veszteséges a Volkswagen Kínában, sőt mind a sanghai, mind a csanguni üzem nyereséget termel – jelentette be a kínai Jetta, a Sagitar sanghai bemutatóján Soh Weiming, a cég alelnöke.
Pozsony jó eséllyel pályázik arra, hogy a Volkswagen ott gyártsa a jövőben a Polo modelleket - mondta szerdán Thomas Schmall, a Volkswagen Slovakia igazgatója a Sme című lapnak. Véleménye szerint ez annak köszönhető, hogy a térségben rugalmas a munkaerőpiac.
Kínai sajtójelentések szerint a Volkswagen (VW) elvesztette piacvezető szerepét Kínában: tavaly először már a General Motors (GM) adta el ott a legtöbb járművet. Vegyesvállalataival együtt a GM több mint 660 ezer autót értékesített, míg az ugyancsak két kínai vegyesvállalattal rendelkező VW csak 550 ezret.
A Phaeton és a Touareg mellett a Multivan a Volkswagen harmadik prémiumautója, a különleges Multivan Business Bentley-üléseivel egyenesen a kategória csúcsán helyezkedik el. A multifunkciós kisbusz az üzleti felhasználás mellett sportcélokra és családi, baráti utazóautónak is ideális.
A német IG Metall szakszervezeti szövetség szolidaritási tüntetésre szólította fel a németországi Opel-dolgozókat, hogy ezzel fejezzék ki tiltakozásukat a portugáliai Azambujában lévő Opel-gyár tervezett bezárása ellen. A Volkswagennél az váltott ki tiltakozást, hogy a vezetés vissza akar térni a 35 órás munkahétre anélkül, hogy ezt a fizetésben honorálná a dolgozóknak. A csoportnál 1994-ben vezették be a 30 órás munkaidőt - bércsökkentéssel egybekötve -, akkor ezzel mintegy 30 ezer dolgozó menekült meg munkahelyének elvesztésétől.
Bernd Pischetsrieder, a VW-konszern vezetője a detroiti autókiállításon bejelentette, hogy a Volkswagen egy eddiginél tisztább üzemű bio-üzemanyag fejlesztésén dolgozik.
Az észtek, lettek, litvánok az orosz energiaimportot már leállították, de ezen a hétvégén fizikailag is megszakítják a kapcsolatot az orosz áramhálózattal. Importál-e ezzel Európa üzemzavarokat?