Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"44768b6b-84d8-4fd8-b6c1-2bd0ca9dc173","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az Oscar-díjas színész megdöbbent, hogy a Freckleface Strawberry című első könyve feketelistás lett.","shortLead":"Az Oscar-díjas színész megdöbbent, hogy a Freckleface Strawberry című első könyve feketelistás lett.","id":"20250217_Kitiltottak-Julianne-Moore-gyerekkonyvet-egy-sor-amerikai-iskolabol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44768b6b-84d8-4fd8-b6c1-2bd0ca9dc173.jpg","index":0,"item":"a5d91732-09d6-41f7-8ec6-876e72b968ec","keywords":null,"link":"/kultura/20250217_Kitiltottak-Julianne-Moore-gyerekkonyvet-egy-sor-amerikai-iskolabol","timestamp":"2025. február. 17. 10:54","title":"Trumpék kitiltották Julianne Moore gyerekkönyvét egy sor amerikai iskolából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6d6c638c-25e6-4d16-8e99-91dc4e45b78e","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Ez a második szakasza annak a projektnek, amelynek keretein belül már felépült egy egymilliárd dolláros adatközpont Lengyelországban.","shortLead":"Ez a második szakasza annak a projektnek, amelynek keretein belül már felépült egy egymilliárd dolláros adatközpont...","id":"20250217_microsoft-lengyelorszag-befektetes-hadsereg-kiberbiztonsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d6c638c-25e6-4d16-8e99-91dc4e45b78e.jpg","index":0,"item":"71b17de7-44b9-4883-bdf1-73c6fbc0f458","keywords":null,"link":"/kkv/20250217_microsoft-lengyelorszag-befektetes-hadsereg-kiberbiztonsag","timestamp":"2025. február. 17. 12:05","title":"Újabb 700 millió dollárt fektet be a Microsoft Lengyelországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a0cd9b8-e28d-4dcd-8e55-caeb2fa4c3c4","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Pravind Kumar Jugnauth tagadja az ellene felhozott vádakat.","shortLead":"Pravind Kumar Jugnauth tagadja az ellene felhozott vádakat.","id":"20250217_Orizetbe-vettek-Mauritius-volt-kormanyfojet-akit-penzmosassal-vadolnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a0cd9b8-e28d-4dcd-8e55-caeb2fa4c3c4.jpg","index":0,"item":"8480d371-fb0c-44b2-b938-b870e37e3dc9","keywords":null,"link":"/vilag/20250217_Orizetbe-vettek-Mauritius-volt-kormanyfojet-akit-penzmosassal-vadolnak","timestamp":"2025. február. 17. 06:47","title":"Őrizetbe vették Mauritius volt kormányfőjét, akit pénzmosással vádolnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9a5e263-59a8-4bee-9ce4-f1f9e06d3570","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A két elkövető közül az idősebb már 14 éves, így büntethető, őt rongálással gyanúsították meg.","shortLead":"A két elkövető közül az idősebb már 14 éves, így büntethető, őt rongálással gyanúsították meg.","id":"20250217_ajka-rendorseg-templom-rongalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9a5e263-59a8-4bee-9ce4-f1f9e06d3570.jpg","index":0,"item":"b356d415-b93e-46a8-b183-5571f25f637b","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250217_ajka-rendorseg-templom-rongalas","timestamp":"2025. február. 17. 10:46","title":"Sikeres bűnüldözés: lecsapott a rendőrség a templom falára szívecskét rajzoló tinikre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b763bb26-815a-4163-b024-b39cf2133bf4","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Magyarország egész területén lehet számítani ellenőrzésre.","shortLead":"Magyarország egész területén lehet számítani ellenőrzésre.","id":"20250217_Hetfotol-egyhetes-kozlekedesbiztonsagi-ellenorzes-kezdodik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b763bb26-815a-4163-b024-b39cf2133bf4.jpg","index":0,"item":"54a0b2b1-2d26-4b89-98c9-0e3ba8cd6e8f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Hetfotol-egyhetes-kozlekedesbiztonsagi-ellenorzes-kezdodik","timestamp":"2025. február. 17. 05:10","title":"Hétfőtől egyhetes közlekedésbiztonsági ellenőrzés kezdődik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe94403a-08a2-4b66-8b1b-a7f209a3bc75","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Szerinte egész Európa biztonsága függ attól, hogy mi történik Ukrajnában. ","shortLead":"Szerinte egész Európa biztonsága függ attól, hogy mi történik Ukrajnában. ","id":"20250217_keir-starmer-ukrajna-brit-csapatok-beke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe94403a-08a2-4b66-8b1b-a7f209a3bc75.jpg","index":0,"item":"8217db72-4aa6-494f-823e-3b9324d6d64b","keywords":null,"link":"/vilag/20250217_keir-starmer-ukrajna-brit-csapatok-beke","timestamp":"2025. február. 17. 08:12","title":"A brit miniszterelnök hajlandó csapatokat küldeni Ukrajnába, ha megszületik a béke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A miniszter egy lakossági fórumon beszélt erről, amit az M30-as út javításával kapcsolatban hívtak össze. A fórumon szeretett volna az osztrák vállalat is részt venni, az Építési és Közlekedési Minisztérium azonban, titoktartásra hivatkozva ezt nem tette lehetővé.","shortLead":"A miniszter egy lakossági fórumon beszélt erről, amit az M30-as út javításával kapcsolatban hívtak össze. A fórumon...","id":"20250217_Lazar-Janos-kilatasba-helyezte-a-Strabag-Magyarorszagrol-valo-kitiltasat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d79c84f-c54c-442a-9b48-35d0dce01ed5.jpg","index":0,"item":"4c1d989e-5ba8-4a57-a86c-1e56e84066c1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250217_Lazar-Janos-kilatasba-helyezte-a-Strabag-Magyarorszagrol-valo-kitiltasat","timestamp":"2025. február. 17. 21:20","title":"Lázár János kilátásba helyezte a Strabag Magyarországról való kitiltását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ce32327-7b51-4fca-aa3f-0f5be1e31566","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Budapest-Győr-Hegyeshalom vasútvonalon 30-60 perccel hosszabb menetidőre kell számítani, biztosítóberendezési hiba miatt.","shortLead":"A Budapest-Győr-Hegyeshalom vasútvonalon 30-60 perccel hosszabb menetidőre kell számítani, biztosítóberendezési hiba...","id":"20250217_Biztositoberendezesi-hiba-miatt-egy-orat-is-keshetnek-a-vonatok-a-gyori-vonalon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ce32327-7b51-4fca-aa3f-0f5be1e31566.jpg","index":0,"item":"d3b9b197-4508-4c55-b2c8-ed1e26349e62","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Biztositoberendezesi-hiba-miatt-egy-orat-is-keshetnek-a-vonatok-a-gyori-vonalon","timestamp":"2025. február. 17. 20:35","title":"Biztosítóberendezési hiba miatt egy órát is késhetnek a vonatok a győri vonalon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A mostani 28,8 órás helyett 35 órás, ötnapos munkahetet javasol a Volkswagen autógyár a németországi üzemeiben dolgozóknak. A szakszervezet hevesen tiltakozik: a fizetés ugyanis változatlan maradna.
A Volkswagen nemcsak autónak, de munkaadónak is jó. Legalábbis így tartják Németországban, ahol a Volkswagen AG-nál (VW) dolgozni - a wolfsburgi központin kívül Hannoverben, Emdenben, Kasselben, Braunschweigben is működik gyártóüzem, egy új, inkább látványgyárnak számító összeszerelő egység pedig Drezdában -, ha nem is főnyeremény, de biztos megélhetés. Jellemző, hogy a Németországban a munkaadók és az ágazati szakszervezetek között rendszeresen kialkudott, kötelező bértarifarendszeren belül külön VW-táblázat van. Ezt az IG Metall szakszervezet és a VW megegyezése alapján kötik, s többet ígér, mint akár az autóipar, akár a fémfeldolgozó ipar más gyárai: a VW bértételei 20 százalékkal haladják meg az ipari átlagot. A jelenleg érvényes VW-tarifa szerint egy kezdő betanított munkás havi díjazása legalább 1527 euró, a "középpályán" 2600-2800 euró a havi alapbér, egy nagy gyakorlattal rendelkező, szakképzett dolgozó alapfizetése pedig eléri az 5300 eurót. Ehhez jön még 30 százalékos műszak- vagy túlórapótlék, a vasárnapi munkáért pedig 50, az ünnepnapiért 100-150 százalékos pótlék jár. A dolgozók markát évi 818 eurós nyaralási pénz is üti, továbbá - a cég eredményességétől függően - évenkénti egyszeri juttatásként 1190 euró.
Most azonban éppen az eredményesség került veszélybe - állítják a cég vezetői, akik amúgy is változtatni szeretnének a "dolgozói paradicsomon". Különösen, hogy ezekért a gáláns juttatásokért ma csak heti 28,8 órát kell dolgoznia a VW 104 ezer németországi alkalmazottjának. A cég igazgatótanácsának (it) szándékai szerint legalább a munkaidőt kellene az ipari átlaghoz közelítve, heti 35 órára emelni - a fizetések változatlanul hagyása mellett.
[[ Oldaltörés: Dolgozz többet ugyanannnyiért (Oldaltörés) ]]
A dolgozz többet ugyanannyiért jelszó azonban nem nyerte el a VW-alkalmazottak és az őket képviselő szakszervezet tetszését. A múlt héten már rövid figyelmeztető sztrájkra is sor került, a wolfsburgi központban pedig kifütyülték a cégvezetés terveit ismertetni-indokolni akaró Wolfgang Bernhard it-tagot. Évtizedes vívmányokról van ugyanis szó, amelyeket harc nélkül nem lehet csak úgy feladni.
Az ipari átlagot meghaladó bértarifa-rendszer eredete a német megosztottság idejére nyúlik vissza. A háború utáni, de még az ötvenes-hatvanas években sem volt könnyű az NDK-határ közvetlen közelében lévő Wolfsburgba (a következő település már Helmstedt, a szögesdrót és az aknazár vidéke volt) munkaerőt szerezni, sőt aki ott élt, ha tehette, "beljebb", azaz nyugatabbra költözött. Csábításnak kellett hát a magasabb bér. Az újraegyesítés után Wolfsburg az ország közepére került, az eladási statisztikák viszont a mélybe csúsztak: 1993-ban a VW 30 ezer embert akart elbocsátani. Ehelyett azonban megegyeztek a szakszervezettel, hogy a nyugati országrészben lévő VW-gyárakban heti 28,8 órára csökkentik a munkaidőt, mindenki négy napot dolgozik, de a fizetéseket csak tíz százalékkal viszik lejebb.
A konszenzus mostanáig kitartott, sőt 2004-ben még megfejelték egy olyan megállapodással is, mely szerint 2011-ig nem lesz létszámleépítés a cég németországi gyáraiban. Ezt azonban - érvel most a cégvezetés - csak akkor lehet betartani, s akkor is csak nagy erőfeszítések árán, ha a munkavállalók készek a többletáldozatra, vagyis az ingyenes túlmunkára. A VW legfőbb baja a menedzserek szerint ugyanis a konkurenciához képest túl drága élőmunka. Míg a konszern nyugat-németországi gyáraiban 55 euróba kerül egy munkaóra, a németországi autóipari átlag csak 40, a kelet-európai pedig mindössze 10 euró. Így aztán hiába vezette a VW most májusban is az európai eladási statisztikát 273 ezer autóval, a cég jövedelmezősége nem versenyképes. Sőt, mondják, már a tavalyi 634 millió eurós nyereség mögött is elsősorban a konszernhez tartozó Skoda jó számai húzódtak meg, az "igazi" VW-k éppen hogy csak nullszaldóra jöttek ki.
Olyannyira - s innentől már kissé zsarolásíze is van a dolognak -, hogy ha a szakszervezet nem tanúsít rugalmasságot, akkor a vezetés kénytelen lesz megfontolni a Golf modell gyártásának Wolfsburgból esetleg külföldre telepítését. Hogy hová - Spanyolországba, esetleg Dél-Afrikába -, arról még nem esik szó, a több tízezer álláshelyet fenyegető veszély képe mindazonáltal rögzült a köztudatban.
Figyelmet érdemelnek persze a szakszervezet ellenérvei is: például, hogy a VW-k előállítási költségein belül az élőmunka aránya típustól függően 15-20 százalék, s mi lenne, ha a cégvezetés a maradék 80-85 százalékon kezdené a költséglefaragást. A tárgyalások júliusi folytatására készülő szakszervezet ráadásul a cégvezetéssel ellentétben úgy véli, hogy ha mindenki újra 35 órát dolgozna, az automatikusan feleslegessé váló munkahelyeket, vagyis elbocsátásokat vonna maga után, mivel a gyárak már most is kapacitásuk alatt működnek.
Hétszemélyes, praktikus, ám dobozformája megtévesztő. Visszafogott eleganciája mögött vad szív lapul, a Volkswagen Touran TSI ösztönből megy, varázsszóra repül.
A Bogár, a Karmann Ghia, a Golf és a New Beetle sorozatok összesen több mint egymillió Volkswagen kabrióját követően megjelent a Volkswagen Eos. A Volkswagen a világon elsőként kínál ötrészes cabrio-, toló- és coupé-tetőt (CSC-tető). Az autót a VW Innovációs Napon mutatták be a sajtónak.
A Volkswagen Haszonjárművek 2005-ös kiszállításait, forgalmát és termelését tekintve egyaránt rekordszámokat ért el. A működési nyereség 244 millió eurós növekedéssel plusz 102 millió euró értéken zárt.
A Jetta visszafogott, konzervatív és elegáns, ugyanakkor jól álcázza, hogy valójában egy izgalmas, sportos autó. Elég ránézni, sugározza az erőt. Kár, hogy a belseje mellőzi a fantáziát.
Idén várhatóan nem lesz veszteséges a Volkswagen Kínában, sőt mind a sanghai, mind a csanguni üzem nyereséget termel – jelentette be a kínai Jetta, a Sagitar sanghai bemutatóján Soh Weiming, a cég alelnöke.
Pozsony jó eséllyel pályázik arra, hogy a Volkswagen ott gyártsa a jövőben a Polo modelleket - mondta szerdán Thomas Schmall, a Volkswagen Slovakia igazgatója a Sme című lapnak. Véleménye szerint ez annak köszönhető, hogy a térségben rugalmas a munkaerőpiac.
Kínai sajtójelentések szerint a Volkswagen (VW) elvesztette piacvezető szerepét Kínában: tavaly először már a General Motors (GM) adta el ott a legtöbb járművet. Vegyesvállalataival együtt a GM több mint 660 ezer autót értékesített, míg az ugyancsak két kínai vegyesvállalattal rendelkező VW csak 550 ezret.
A Phaeton és a Touareg mellett a Multivan a Volkswagen harmadik prémiumautója, a különleges Multivan Business Bentley-üléseivel egyenesen a kategória csúcsán helyezkedik el. A multifunkciós kisbusz az üzleti felhasználás mellett sportcélokra és családi, baráti utazóautónak is ideális.
A német IG Metall szakszervezeti szövetség szolidaritási tüntetésre szólította fel a németországi Opel-dolgozókat, hogy ezzel fejezzék ki tiltakozásukat a portugáliai Azambujában lévő Opel-gyár tervezett bezárása ellen. A Volkswagennél az váltott ki tiltakozást, hogy a vezetés vissza akar térni a 35 órás munkahétre anélkül, hogy ezt a fizetésben honorálná a dolgozóknak. A csoportnál 1994-ben vezették be a 30 órás munkaidőt - bércsökkentéssel egybekötve -, akkor ezzel mintegy 30 ezer dolgozó menekült meg munkahelyének elvesztésétől.
Bernd Pischetsrieder, a VW-konszern vezetője a detroiti autókiállításon bejelentette, hogy a Volkswagen egy eddiginél tisztább üzemű bio-üzemanyag fejlesztésén dolgozik.