Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0b11178f-af42-4656-bc9d-0f3f7c10c2e6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"„Az európai autópiac öt éve hanyatlásban van. Ez az egyetlen jelentős terület, amely nem tért vissza a Covid előtti szintjére” – jelentette ki John Elkann, a Stellantis főnöke.","shortLead":"„Az európai autópiac öt éve hanyatlásban van. Ez az egyetlen jelentős terület, amely nem tért vissza a Covid előtti...","id":"20250506_varosi-autok-megmenteseert-lobbiznak-europai-gyartok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b11178f-af42-4656-bc9d-0f3f7c10c2e6.jpg","index":0,"item":"260ab018-9f39-4fc2-a970-cced585a72b6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250506_varosi-autok-megmenteseert-lobbiznak-europai-gyartok","timestamp":"2025. május. 06. 12:58","title":"A piac jelenlegi szintje katasztrófa – idén eldől az európai autóipar sorsa a Renault és a Stellantis vezére szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac5c8664-0ebb-484c-b3f4-ec90aa17d6cc","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Millena Brandão szíve összesen tizenháromszor állt meg, agydaganatot is megállapítottak nála. ","shortLead":"Millena Brandão szíve összesen tizenháromszor állt meg, agydaganatot is megállapítottak nála. ","id":"20250506_Netflix-gyereksztar-gyerekszinesz-Millena-Brandao-meghalt-agydaganat-szivroham","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac5c8664-0ebb-484c-b3f4-ec90aa17d6cc.jpg","index":0,"item":"c1ae6437-655f-499b-95e9-ddfefde99667","keywords":null,"link":"/elet/20250506_Netflix-gyereksztar-gyerekszinesz-Millena-Brandao-meghalt-agydaganat-szivroham","timestamp":"2025. május. 06. 15:12","title":"11 évesen meghalt a Netflix brazil gyerekszínésze","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9674b6b8-4e06-4937-b657-4bf2bd1dc1bc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Minden fronton ellenállásba ütközött az OpenAI átalakulása profitorientált vállalattá, így egy ideig még biztosan marad az eddigi cégstruktúra.","shortLead":"Minden fronton ellenállásba ütközött az OpenAI átalakulása profitorientált vállalattá, így egy ideig még biztosan marad...","id":"20250506_openai-chatgpt-nonprofit-profitorientalt-atalakulas-felfuggesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9674b6b8-4e06-4937-b657-4bf2bd1dc1bc.jpg","index":0,"item":"4a7d83de-5580-4752-a86e-61fdd8de044e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250506_openai-chatgpt-nonprofit-profitorientalt-atalakulas-felfuggesztes","timestamp":"2025. május. 06. 12:03","title":"Visszavonulót fújt az OpenAI, egyelőre marad nonprofit a ChatGPT fejlesztője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"786c4177-95cc-4764-9495-bae1be077894","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Összegyűjtöttük a legizgalmasabb elődöntős párharcokat a Bajnokok Ligája történetében, de az ön segítségét kérjük ahhoz, hogy eldöntsük, melyik volt a legjobb.","shortLead":"Összegyűjtöttük a legizgalmasabb elődöntős párharcokat a Bajnokok Ligája történetében, de az ön segítségét kérjük...","id":"20250507_bajnokok-ligaja-elodontok-legizgalmasabb-parharcok-osszeallitas-video-szavazas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/786c4177-95cc-4764-9495-bae1be077894.jpg","index":0,"item":"2b70b34a-8c8f-4a0f-93ca-6518bf8c0fc6","keywords":null,"link":"/sport/20250507_bajnokok-ligaja-elodontok-legizgalmasabb-parharcok-osszeallitas-video-szavazas-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 13:03","title":"Láttunk már ennél izgalmasabb csatát valaha a Bajnokok Ligájában? – Szavazzon!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71c19cc4-2774-40cf-9182-b85560368348","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az énekesnő a hétfői Met-gálán egy pazar ruhakölteményben és gömbölyödő hassal jelent meg. ","shortLead":"Az énekesnő a hétfői Met-gálán egy pazar ruhakölteményben és gömbölyödő hassal jelent meg. ","id":"20250506_Rihanna-harmadik-gyerek-terhes-Met-gala-foto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71c19cc4-2774-40cf-9182-b85560368348.jpg","index":0,"item":"46be4ec8-2683-431f-98df-4f1f82ee8450","keywords":null,"link":"/elet/20250506_Rihanna-harmadik-gyerek-terhes-Met-gala-foto","timestamp":"2025. május. 06. 08:27","title":"Harmadik gyerekét várja Rihanna","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"313738ae-297d-4bba-9efd-33520428481e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Bár hivatalosan az EP nem közli, milyen ügyben vizsgálják a mentelmi jog felfüggesztését, elképzelhető, hogy a bennfentes kereskedelem vádja áll a háttérben.","shortLead":"Bár hivatalosan az EP nem közli, milyen ügyben vizsgálják a mentelmi jog felfüggesztését, elképzelhető...","id":"20250506_Magyar-Peter-EP-mentelmi-jog-felfuggesztes-kerelem-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/313738ae-297d-4bba-9efd-33520428481e.jpg","index":0,"item":"69ec232c-1cee-4237-ae20-81f47e7df42b","keywords":null,"link":"/itthon/20250506_Magyar-Peter-EP-mentelmi-jog-felfuggesztes-kerelem-ebx","timestamp":"2025. május. 06. 07:48","title":"Harmadik alkalommal is kikérték Magyar Péter mentelmi jogát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8bc81a78-ac66-4876-9951-c1523175b416","c_author":"Bihari Ágnes","category":"360","description":"Egy speciális szempontok szerint összeállított tematikus fotógyűjtemény látható június 22-ig a Mai Manó Házban. A fotográfia olyan jól ismert és nagy hatású alkotóitól szerepelnek művek, mint Berenice Abbott, Robert Frank, Lee Friedlander, William Eggleston – vagy, hogy némileg fiatalabb korosztályból is említsünk egy csillagot, Gregory Crewdson. Az Americana címen futó kiállítás kurátora Baki Péter, a képek tulajdonosa és közönség elé bocsátója pedig egy magyar üzletember és műgyűjtő, Pálfi György. Vele beszélgettünk.","shortLead":"Egy speciális szempontok szerint összeállított tematikus fotógyűjtemény látható június 22-ig a Mai Manó Házban...","id":"20250507_matchbox-auto-Palfi-Gyorgy-gyujtemenye-kiallitas-Mai-Mano-Haz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bc81a78-ac66-4876-9951-c1523175b416.jpg","index":0,"item":"9284298d-271d-4230-88ae-e17603271fcb","keywords":null,"link":"/360/20250507_matchbox-auto-Palfi-Gyorgy-gyujtemenye-kiallitas-Mai-Mano-Haz","timestamp":"2025. május. 07. 14:30","title":"Az amerikai fotográfia csúcsát jelentő nevek ikonikus munkái Budapesten – autómámor Pálfi Györggyel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf8cf6f9-03d8-42a7-8d63-0c5d1c740598","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Így akarják megakadályozni, hogy bármilyen hír kiszivárogjon.","shortLead":"Így akarják megakadályozni, hogy bármilyen hír kiszivárogjon.","id":"20250506_papavalasztas-konklave-vatikan-mobilszolgaltatas-kikapcsolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf8cf6f9-03d8-42a7-8d63-0c5d1c740598.jpg","index":0,"item":"2576bd85-a620-45de-9486-0cb75585db66","keywords":null,"link":"/elet/20250506_papavalasztas-konklave-vatikan-mobilszolgaltatas-kikapcsolas","timestamp":"2025. május. 06. 08:25","title":"Kikapcsolják a mobilszolgáltatást a Vatikánban a pápaválasztó konklávé idejére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A mostani 28,8 órás helyett 35 órás, ötnapos munkahetet javasol a Volkswagen autógyár a németországi üzemeiben dolgozóknak. A szakszervezet hevesen tiltakozik: a fizetés ugyanis változatlan maradna.
A Volkswagen nemcsak autónak, de munkaadónak is jó. Legalábbis így tartják Németországban, ahol a Volkswagen AG-nál (VW) dolgozni - a wolfsburgi központin kívül Hannoverben, Emdenben, Kasselben, Braunschweigben is működik gyártóüzem, egy új, inkább látványgyárnak számító összeszerelő egység pedig Drezdában -, ha nem is főnyeremény, de biztos megélhetés. Jellemző, hogy a Németországban a munkaadók és az ágazati szakszervezetek között rendszeresen kialkudott, kötelező bértarifarendszeren belül külön VW-táblázat van. Ezt az IG Metall szakszervezet és a VW megegyezése alapján kötik, s többet ígér, mint akár az autóipar, akár a fémfeldolgozó ipar más gyárai: a VW bértételei 20 százalékkal haladják meg az ipari átlagot. A jelenleg érvényes VW-tarifa szerint egy kezdő betanított munkás havi díjazása legalább 1527 euró, a "középpályán" 2600-2800 euró a havi alapbér, egy nagy gyakorlattal rendelkező, szakképzett dolgozó alapfizetése pedig eléri az 5300 eurót. Ehhez jön még 30 százalékos műszak- vagy túlórapótlék, a vasárnapi munkáért pedig 50, az ünnepnapiért 100-150 százalékos pótlék jár. A dolgozók markát évi 818 eurós nyaralási pénz is üti, továbbá - a cég eredményességétől függően - évenkénti egyszeri juttatásként 1190 euró.
Most azonban éppen az eredményesség került veszélybe - állítják a cég vezetői, akik amúgy is változtatni szeretnének a "dolgozói paradicsomon". Különösen, hogy ezekért a gáláns juttatásokért ma csak heti 28,8 órát kell dolgoznia a VW 104 ezer németországi alkalmazottjának. A cég igazgatótanácsának (it) szándékai szerint legalább a munkaidőt kellene az ipari átlaghoz közelítve, heti 35 órára emelni - a fizetések változatlanul hagyása mellett.
[[ Oldaltörés: Dolgozz többet ugyanannnyiért (Oldaltörés) ]]
A dolgozz többet ugyanannyiért jelszó azonban nem nyerte el a VW-alkalmazottak és az őket képviselő szakszervezet tetszését. A múlt héten már rövid figyelmeztető sztrájkra is sor került, a wolfsburgi központban pedig kifütyülték a cégvezetés terveit ismertetni-indokolni akaró Wolfgang Bernhard it-tagot. Évtizedes vívmányokról van ugyanis szó, amelyeket harc nélkül nem lehet csak úgy feladni.
Az ipari átlagot meghaladó bértarifa-rendszer eredete a német megosztottság idejére nyúlik vissza. A háború utáni, de még az ötvenes-hatvanas években sem volt könnyű az NDK-határ közvetlen közelében lévő Wolfsburgba (a következő település már Helmstedt, a szögesdrót és az aknazár vidéke volt) munkaerőt szerezni, sőt aki ott élt, ha tehette, "beljebb", azaz nyugatabbra költözött. Csábításnak kellett hát a magasabb bér. Az újraegyesítés után Wolfsburg az ország közepére került, az eladási statisztikák viszont a mélybe csúsztak: 1993-ban a VW 30 ezer embert akart elbocsátani. Ehelyett azonban megegyeztek a szakszervezettel, hogy a nyugati országrészben lévő VW-gyárakban heti 28,8 órára csökkentik a munkaidőt, mindenki négy napot dolgozik, de a fizetéseket csak tíz százalékkal viszik lejebb.
A konszenzus mostanáig kitartott, sőt 2004-ben még megfejelték egy olyan megállapodással is, mely szerint 2011-ig nem lesz létszámleépítés a cég németországi gyáraiban. Ezt azonban - érvel most a cégvezetés - csak akkor lehet betartani, s akkor is csak nagy erőfeszítések árán, ha a munkavállalók készek a többletáldozatra, vagyis az ingyenes túlmunkára. A VW legfőbb baja a menedzserek szerint ugyanis a konkurenciához képest túl drága élőmunka. Míg a konszern nyugat-németországi gyáraiban 55 euróba kerül egy munkaóra, a németországi autóipari átlag csak 40, a kelet-európai pedig mindössze 10 euró. Így aztán hiába vezette a VW most májusban is az európai eladási statisztikát 273 ezer autóval, a cég jövedelmezősége nem versenyképes. Sőt, mondják, már a tavalyi 634 millió eurós nyereség mögött is elsősorban a konszernhez tartozó Skoda jó számai húzódtak meg, az "igazi" VW-k éppen hogy csak nullszaldóra jöttek ki.
Olyannyira - s innentől már kissé zsarolásíze is van a dolognak -, hogy ha a szakszervezet nem tanúsít rugalmasságot, akkor a vezetés kénytelen lesz megfontolni a Golf modell gyártásának Wolfsburgból esetleg külföldre telepítését. Hogy hová - Spanyolországba, esetleg Dél-Afrikába -, arról még nem esik szó, a több tízezer álláshelyet fenyegető veszély képe mindazonáltal rögzült a köztudatban.
Figyelmet érdemelnek persze a szakszervezet ellenérvei is: például, hogy a VW-k előállítási költségein belül az élőmunka aránya típustól függően 15-20 százalék, s mi lenne, ha a cégvezetés a maradék 80-85 százalékon kezdené a költséglefaragást. A tárgyalások júliusi folytatására készülő szakszervezet ráadásul a cégvezetéssel ellentétben úgy véli, hogy ha mindenki újra 35 órát dolgozna, az automatikusan feleslegessé váló munkahelyeket, vagyis elbocsátásokat vonna maga után, mivel a gyárak már most is kapacitásuk alatt működnek.
Hétszemélyes, praktikus, ám dobozformája megtévesztő. Visszafogott eleganciája mögött vad szív lapul, a Volkswagen Touran TSI ösztönből megy, varázsszóra repül.
A Bogár, a Karmann Ghia, a Golf és a New Beetle sorozatok összesen több mint egymillió Volkswagen kabrióját követően megjelent a Volkswagen Eos. A Volkswagen a világon elsőként kínál ötrészes cabrio-, toló- és coupé-tetőt (CSC-tető). Az autót a VW Innovációs Napon mutatták be a sajtónak.
A Volkswagen Haszonjárművek 2005-ös kiszállításait, forgalmát és termelését tekintve egyaránt rekordszámokat ért el. A működési nyereség 244 millió eurós növekedéssel plusz 102 millió euró értéken zárt.
A Jetta visszafogott, konzervatív és elegáns, ugyanakkor jól álcázza, hogy valójában egy izgalmas, sportos autó. Elég ránézni, sugározza az erőt. Kár, hogy a belseje mellőzi a fantáziát.
Idén várhatóan nem lesz veszteséges a Volkswagen Kínában, sőt mind a sanghai, mind a csanguni üzem nyereséget termel – jelentette be a kínai Jetta, a Sagitar sanghai bemutatóján Soh Weiming, a cég alelnöke.
Pozsony jó eséllyel pályázik arra, hogy a Volkswagen ott gyártsa a jövőben a Polo modelleket - mondta szerdán Thomas Schmall, a Volkswagen Slovakia igazgatója a Sme című lapnak. Véleménye szerint ez annak köszönhető, hogy a térségben rugalmas a munkaerőpiac.
Kínai sajtójelentések szerint a Volkswagen (VW) elvesztette piacvezető szerepét Kínában: tavaly először már a General Motors (GM) adta el ott a legtöbb járművet. Vegyesvállalataival együtt a GM több mint 660 ezer autót értékesített, míg az ugyancsak két kínai vegyesvállalattal rendelkező VW csak 550 ezret.
A Phaeton és a Touareg mellett a Multivan a Volkswagen harmadik prémiumautója, a különleges Multivan Business Bentley-üléseivel egyenesen a kategória csúcsán helyezkedik el. A multifunkciós kisbusz az üzleti felhasználás mellett sportcélokra és családi, baráti utazóautónak is ideális.
A német IG Metall szakszervezeti szövetség szolidaritási tüntetésre szólította fel a németországi Opel-dolgozókat, hogy ezzel fejezzék ki tiltakozásukat a portugáliai Azambujában lévő Opel-gyár tervezett bezárása ellen. A Volkswagennél az váltott ki tiltakozást, hogy a vezetés vissza akar térni a 35 órás munkahétre anélkül, hogy ezt a fizetésben honorálná a dolgozóknak. A csoportnál 1994-ben vezették be a 30 órás munkaidőt - bércsökkentéssel egybekötve -, akkor ezzel mintegy 30 ezer dolgozó menekült meg munkahelyének elvesztésétől.
Bernd Pischetsrieder, a VW-konszern vezetője a detroiti autókiállításon bejelentette, hogy a Volkswagen egy eddiginél tisztább üzemű bio-üzemanyag fejlesztésén dolgozik.