Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ed9404da-e0c1-4f5a-a78b-b0316fd0b0a1","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ez az első alkalom, hogy parlamenti pártot bélyegez szélsőségesnek a titkosszolgálat.","shortLead":"Ez az első alkalom, hogy parlamenti pártot bélyegez szélsőségesnek a titkosszolgálat.","id":"20250502_AfD-nemetorszag-szelsojobboldal-titkosszolgalat-extremista-szervezet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed9404da-e0c1-4f5a-a78b-b0316fd0b0a1.jpg","index":0,"item":"7008f833-0ad3-4a78-aafd-61fb4228f8da","keywords":null,"link":"/vilag/20250502_AfD-nemetorszag-szelsojobboldal-titkosszolgalat-extremista-szervezet","timestamp":"2025. május. 02. 17:51","title":"Extremista szervezetnek nyilvánította az AfD-t a német hírszerzés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05b7dc1f-f251-4ea0-a450-555eabb9aa59","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"Magyarország közepétől mindössze pár kilométerre található Dánszentmiklós, sokan mégsem hallottak róla. A Pest megyei falu szélén egy család azonban lassan tíz éve egy darab Dél-Franciaországot próbál megteremteni itt gyógynövényekkel és csúcskonyhával.","shortLead":"Magyarország közepétől mindössze pár kilométerre található Dánszentmiklós, sokan mégsem hallottak róla. A Pest megyei...","id":"20250503_botanica-danszentmiklos-balint-agnes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05b7dc1f-f251-4ea0-a450-555eabb9aa59.jpg","index":0,"item":"375f0ea9-32e6-4293-8ee3-76b23879902a","keywords":null,"link":"/360/20250503_botanica-danszentmiklos-balint-agnes","timestamp":"2025. május. 03. 19:30","title":"A Kajla nugáttól a Michelinig: hogyan lett egy cselédházból csúcsétterem egy Pest megyei falu szélén?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Lerohadt egy Tópart InterCity Székesfehérvárnál, ezzel 50-70 perc késést szedett össze, de volt ma olyan járat is, ami eleve 120 perccel később indult a kiírthoz képest.","shortLead":"Lerohadt egy Tópart InterCity Székesfehérvárnál, ezzel 50-70 perc késést szedett össze, de volt ma olyan járat is, ami...","id":"20250503_nyar-kanikula-MAV-kesesek-vonat-vasut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38.jpg","index":0,"item":"7b348770-a110-4fda-a5d3-409303e3e59a","keywords":null,"link":"/itthon/20250503_nyar-kanikula-MAV-kesesek-vonat-vasut","timestamp":"2025. május. 03. 14:47","title":"Beköszöntött a nyár, beköszöntöttek a szezonális, durva késések is a MÁV-nál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d9a0979-c49a-460e-8b40-8c51ab7a7f3b","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Áldozatokról és károkról nem érkezett hír és ezúttal cunamiveszélyt sem rendeltek el.","shortLead":"Áldozatokról és károkról nem érkezett hír és ezúttal cunamiveszélyt sem rendeltek el.","id":"20250503_Ujabb-foldrenges-volt-Chile-es-Argentina-partjainal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d9a0979-c49a-460e-8b40-8c51ab7a7f3b.jpg","index":0,"item":"89d95587-97b1-4bf6-a827-a6d8f167d09a","keywords":null,"link":"/vilag/20250503_Ujabb-foldrenges-volt-Chile-es-Argentina-partjainal","timestamp":"2025. május. 03. 08:22","title":"Újabb földrengés volt Chile és Argentína partjainál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf28e827-13e0-4b90-ae58-bb94c906835b","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Létszükséglet az India irányából folyó víz Pakisztán számára, így tovább élesedik a két ország közötti konfliktus.","shortLead":"Létszükséglet az India irányából folyó víz Pakisztán számára, így tovább élesedik a két ország közötti konfliktus.","id":"20250504_Pakisztan-India-viz-konfliktus-ivoviz-szarazsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf28e827-13e0-4b90-ae58-bb94c906835b.jpg","index":0,"item":"98b7b8b9-de52-4c7b-87d2-f6e50102b85b","keywords":null,"link":"/vilag/20250504_Pakisztan-India-viz-konfliktus-ivoviz-szarazsag","timestamp":"2025. május. 04. 15:49","title":"India elzárta a vizet a Pakisztán határán fekvő gátnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3df193a9-8ca5-4073-ad56-9db838d8a746","c_author":"Riba István","category":"360","description":"Bár voltak árnyalatnyi különbségek a reformkor nagyjai között, mind azt vallották, hogy csakis a nyugati orientáció az üdvözítő út Magyarország jövőjében.","shortLead":"Bár voltak árnyalatnyi különbségek a reformkor nagyjai között, mind azt vallották, hogy csakis a nyugati orientáció...","id":"20250504_hvg-magyar-reformkor-anglomania-parlamentaris-rendszer-wesselenyi-kossuth","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3df193a9-8ca5-4073-ad56-9db838d8a746.jpg","index":0,"item":"458563af-3b77-4aa9-b957-3a83ab65c175","keywords":null,"link":"/360/20250504_hvg-magyar-reformkor-anglomania-parlamentaris-rendszer-wesselenyi-kossuth","timestamp":"2025. május. 04. 14:30","title":"Orbán ezeréves hagyománnyal megy szembe – a reformkor üzenete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efaee770-f050-4e68-8a01-19d5a217d1e9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Fölöttébb kínos, bár meglehetősen régi az az eset, pontosabban kampány, amelyet az akkoriban számos felhasználó által űzött digitális kalózkodás ellen vetettek be. No persze nem a fellépés volt kínos, hanem – mint kiderült – a kampányban használt betűtípus.","shortLead":"Fölöttébb kínos, bár meglehetősen régi az az eset, pontosabban kampány, amelyet az akkoriban számos felhasználó által...","id":"20250502_kaloz-betutipus-hasznalata-egy-kalozkodas-elleni-kampanyban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efaee770-f050-4e68-8a01-19d5a217d1e9.jpg","index":0,"item":"7da829b4-e205-4065-9509-d4949c255d7d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250502_kaloz-betutipus-hasznalata-egy-kalozkodas-elleni-kampanyban","timestamp":"2025. május. 02. 18:03","title":"Kínos videó a 2000-es évek elejéről: lopott betűtípussal kampányoltak az online lopkodás ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e02e001d-453f-4089-8df1-379a75cd2384","c_author":"Szabó Yvette","category":"itthon","description":"Rendőri túlkapásról futott végig egy poszt a közösségi médiában az egyik áprilisi budapesti hídfoglalás után: a szemtanúk szerint ízelítőt kaptak abból, milyen lehet a putyini Oroszországban élni. A HVG-nek az igazoltatott egyetemisták, a 19 éves Vörös Katalin és a 21 éves Müller Áron mondták el az esetet.","shortLead":"Rendőri túlkapásról futott végig egy poszt a közösségi médiában az egyik áprilisi budapesti hídfoglalás után...","id":"20250503_tuntetok-rendorseg-tulkapas-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e02e001d-453f-4089-8df1-379a75cd2384.jpg","index":0,"item":"33b5a7a3-632e-4e0f-af3a-e6a9601c84e0","keywords":null,"link":"/itthon/20250503_tuntetok-rendorseg-tulkapas-interju","timestamp":"2025. május. 03. 07:00","title":"„Azért elég ijesztő, hogy 19 évesen, 160 centivel 10 rendőr körbevesz”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A tartósan 300 forint körüli benzinár miatt egyre többet beszéltek az alternatív üzemanyagokról, amelyek közül talán a bioetanolnak van a legnagyobb esélye, hogy a közeljövőben az autók tankjaiba kerüljön.
HVG
Az egyik vezető svéd autómárka legújabb modellje egyszerre szimbolizálja a benzin utáni korszak eljövetelét és dilemmáit. A MultiFuel fantázianévre hallgató, szériagyártásra érett, ám még nem forgalmazott típus szakasztott úgy néz ki, mint egy benzines változat, a sofőr azonban akár ötféle üzemanyagból is tankolhat - benzint és E85-ös bioetanolt (85 százalék etanol és 15 százalék benzin keverékét) a hagyományos, illetve a földgázt, bioetánt, valamint hitánt (hidrogén és metán 10-90 százalékos keverékét) a csomagtartó aljába épített póttartályba. Ennél több fejtörést azonban aligha okoz az új modell használata, mivel a gáznemű és folyékony üzemanyagtípusok között egyetlen, a műszerfalon lévő gomb megnyomásával lehet váltani, s azt az autó teljesítményében észre sem lehet venni.
Szakértők szerint az említett, a svéd típusba tölthető nafták közül a bioetanolnak van a legjobb esélye, hogy a közeljövőben leváltsa az egyre drágább, kifogyóban lévő olajat (és földgázt). Az sem véletlen, hogy a skandináv ország modelljén lehet bemutatni az úttörő technológiá(ka)t, mivel az ottani - sokak szerint túlságosan is ambiciózus - kormányzati célkitűzések 2020-ig tervezik a szénhidrogén alapú energiahordozókról való teljes átállást, aminek jeleként ma már több ezer "bionégykerekű" fut az utakon. A különféle adó- és egyéb kedvezmények mellett ott ezt a tankolási lehetőségek megteremtésével is bátorítják - miközben Magyarországon jelenleg egyetlen, telefonon rendelhető mobil töltőállomáson lehet E85-öshöz jutni.
A zöld meghajtás apostolai azzal érvelnek, hogy a főként cukornádból, gabonafélékből, burgonyából vagy pálmaolajból - szeszlepárlással - nyert, a benzinhez, illetve gázolajhoz keverhető bioetanol és biodízel minimális átalakítás után minden további nélkül működteti a belső égésű motorokat. Ez pedig nemcsak a szénhidrogén alapú energiahordozóktól való függetlenséget biztosítja, hanem más előnyökkel is járhat: a "bioautók" például csak annyi szén-dioxidot bocsátanak ki, amennyit a hajtóanyag alapjául szolgáló növények a légkörből, fotoszintézisük során felvettek. Ráadásul az ilyen célú növénytermesztés felfuttatása új utakat nyithat a sok helyütt túltermeléssel küszködő agrárszektornak. Arról nem is beszélve, hogy az ilyen üzemanyagot olcsóbban lehet előállítani (lásd táblázatunkat), mint a benzint, és bár - egyes tesztek szerint akár 30 százalékkal is - többet kell belőle tankolni alacsonyabb energiatartalma miatt, mint a hagyományosból, a bioetanol nagyobb hatékonysága miatt ez használat közben megtérül, az autó fürgébb lesz.
[[ Oldaltörés: Félelmek a bionaftával kapcsolatban (Oldaltörés) ]]
Nem ennyire egyszerű a helyzet, vélik mások. Az energia előállításának problémája ugyanis rendkívül összetett kérdés - jegyezte meg a témát a minap elemző reFocus című nemzetközi szakmagazin is. A bioprogramok alapfeltétele, hogy ne kerüljön többe a leves, mint a hús, vagyis az alkoholos üzemanyagok előállítására fordított összes fosszilis energia ne haladja meg a végtermék energiatartalmát. Ezt pedig csak viszonylag bonyolult számításokkal lehet ellenőrizni, hiszen kalkulálni kell hozzá az előállítás fázisai (trágyázás, gazdálkodás, aratás, szállítás, erjesztés, lepárlás) során elhasznált energián túl például azt is, hogy mennyi üzemanyagot használtak fel a biogazdaságok létesítése során. Nem véletlen, hogy a rentábilis bioetanol-termelés érdekében szakértők sok kisebb, a termőföldek közelébe telepített alkoholgyár építését javasolják. A gyártás során keletkező - alapanyagtól függően a lepárolt etanol köbmétereként 1-8 köbméternyi - szennyvíz takarmányadalékként tovább hasznosítható.
De vannak más félelmek is a bionaftával kapcsolatban. "A mai technológia mellett a bioüzemanyag-előállítás gyors növekedése az USA és az EU külföldi olajfüggősége helyett bioüzemanyag- vagy élelmiszerhiányt idézhet elő" - vélekedik például Popp József, az Agrárgazdasági Kutató Intézet igazgatója, aki szerint óvatosan kellene bánni a bioüzemanyag-gyártásba való nagy befektetésekkel, mert már látszik, hogy 5-15 év múlva egy jóval hatékonyabb, második generációs technológia fogja meghódítani ezt a piacot. Arról nem szólva, hogy maguk a környezetvédők is megkongatták a vészharangot, mondván: a növénytermesztés túlzott felfuttatása - főként a fejlődő világban - a környezet újabb kizsákmányolásához vezethet.
Magyarországon mindenesetre a 2007 és a 2013 közötti nemzeti fejlesztési tervek évi 2-2,5 millió tonna gabona bioenergetikai feldolgozásával - vagyis 800 ezer tonna bioetanol előállításával - számolnak (a hagyományos élelmiszer-termelésen túl), ami a hazai lakosság tavalyelőtti benzinfogyasztásának több mint kétharmadát fedezte volna. Az EU jelenlegi technológiai fejlettsége mellett azonban ez a termelés csak 76 dolláros hordónkénti olajár mellett érné meg (az USA-ban már 44 dollárból, Brazíliában pedig ennél is kevesebből kihozzák) - igaz, lapzártánk idején már 70 dollár felett járt az olaj ára.
A leglátványosabb eredményeket Brazíliában érték el a még az első olajárrobbanás után elindított úgynevezett gazoholprogram során. A kormány vállalta, hogy a bioüzemanyag ára nem haladja meg a benzin árának 65 százalékát, aminek nyomán - az olajárak hullámzása miatt - ugyan töbször is a csőd szélére került az úgynevezett Proalcool-projekt, ám ma már körülbelül 3 millió járművet teljesen alkohol hajt, és az értékesített benzin is legalább 25 százalék bioetanolt tartalmaz. Ehhez képest a brüsszeli irányelvek - a tagországok eltérő lelkesedése mellett - csak azt szorgalmazzák, hogy az uniós országok közlekedésében 2010-ig 5,75 százalékra növeljék a bioetanol részesedését, és az USA tervei is arról szólnak, hogy 2012-ig a jelenlegi fogyasztás alig több mint 5 százalékának megfelelő mennyiséget állítsanak elő bionaftából.
Az autógyártók mindazonáltal lelkesek, amint az a júniusban Párizsban - a Michelin gumigyár bábáskodása mellett - megrendezett, az alternatív fejlesztések állásáról számot adó Challenge Bibendum rendezvényen is kiderült, ahol többféle szériaérett "gazoholos" autót mutattak be. Mint ott a HVG munkatársának mérnökök kifejtették, a bioetanol elsősorban a nagyobb teljesítmény és a kisebb károsanyag-kibocsátás miatt kedvező üzemanyagfajta. Az átállás azonban - mivel az etanol reakcióba lép egyes anyagokkal, sőt némelyeket fel is old - nem mindig zökkenőmentes, bár a régebbi típusoknál, mint az úgynevezett flexiautókban néhány tízezer forintnak megfelelő összegért ez megoldható. Például nikkellel vonják be a karburátorokat, ónnal az üzemanyagtartályokat, az üzemanyag-szivattyúkat pedig krómmal kezelik. Aki viszont vadonatújat szeretne, annak jelenleg a hagyományos meghajtásúak listaáránál legalább 30 százalékkal többért kínálnak multitankolású autócsodákat.
Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.
Leginkább magas ára és magas fogyasztása miatt állítják le az amerikai harci dzsip, a Hummvee legnagyobb, civil terepjáró változatának, a Hummer Alphának a gyártását.
A Toyota Motor Corporation sajtóközleményben tudatta, hogy a Toyota Prius globális összesített értékesítési eredménye túllépte a félmilliót. Április végéig 504 ezer 700 Priust adtak el.
Sok kicsi sokra megy, szabad szemmel is látszik, hogyan kúszik lassan fel a benzin ára. A nyár folyamán hozzá kell szoknunk, hogy a térségben továbbra is a legdrágábban, 300 forint felett kaphatunk egy liter benzint. Íme tizenhat ötlet, hogyan spórolhat az üzemanyaggal.
A japán Suzuki és az amerikai General Motors (GM) azt tervezi, hogy közösen fejlesztenek és gyártanak hibrid autót az észak-amerikai piacra. A japán Nihon Keizai Shimbun gazdasági lap értesülése szerint az autók - a tervek szerint háromliteres terepjárók - 2009-ben kerülhetnek piacra.
A japán Toyota autógyár kedden bejelentette, hogy hibridautóinak számát megkétszerezi és 2010-tól ilyen modelljeiből már évi egy millió darabot szeretne eladni. Hibridekből a Toyota 235 ezret értékesített tavaly.
Az elmúlt hetekben többször is emelték az üzemanyag árát, olyan hét is akadt, amikor nyolc forinttal drágult a 95-ös benzin. Az autótulajdonosoknak az lehetett az érzése, hogy ilyen mértékű drágulás máshol nem fordulhat elő. Pedig ha megnézzük az EU energetikai bizotságának adatait kiderül, hogy Írország kivételével itthon emelkedett a legkevésbé az üzemanyag ára.
A Lexus GS 450h, a világ első hibrid prémium szedánja és az első teljes értékű hibrid jármű, amely orrmotoros építést kombinál hátsókerék hajtással a sportos menetteljesítmények biztosítása érdekében.
A New York-i Nemzetközi Autószalonon mutatták be a Lexus LS600h hibrid prémium limuzint. Az Európába, a tervek szerint 2007 júniusában érkező összkerékhajtású LS600h lesz a világ első teljes értékű hibrid V8-as erőforrással szerelt járműve.
Ma a legdrágábban 299 forint 90 fillérért tankolhatunk egyetlen liter 95–ös benzint, a legolcsóbban viszont 276 forint 90 fillértért. Ez 23 forint árkülönbség ugyanazért a termékért. Érdemes tehát böngészni ezt a szolgáltatást kínáló weblapokat.
A Saab legújabb fejlesztése, a BioPower motor és a hibrid technológia újszerű kombinációja – a Saab BioPower Hybrid Concept – a British International Motor Show keretében mutatkozott be július 20. és 30-a között Londonban.
Megkezdte közúti szereplését az első amerikai hibrid-dízel teherautó, amely a tervezők szerint 60-70 százalékkal kevesebb dízelolajt fogyaszt, mint hagyományos meghajtású társai, s a széndioxid-kibocsátása is 40 százalékkal alacsonyabb.
A világ eddigi "legétvágytalanabb" autóját fejlesztette ki egy brit feltaláló. A kocsi mindössze 3 centiliter benzint "eszik" százon, azaz egy liternyivel 2861 kilométert képes megtenni.
A magas üzemanyagárak miatt a németországi benzinforgalom csak áprilisban 11 százalékot esett vissza. Ha azt gondolnánk, hogy a gázolaj-igény nőtt, tévedünk. A dízel üzemanyag forgalma 2005 áprilisához képest 13 százalékkal csökkent.