Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"156b27c4-5855-4b0f-856b-23b32ed91d82","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Azahriah-t Borsi Bálint költővel sikerült összekeverni.","shortLead":"Azahriah-t Borsi Bálint költővel sikerült összekeverni.","id":"20250203_pestisracok-azahriah-bocsanatkeres-borsi-puzser","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/156b27c4-5855-4b0f-856b-23b32ed91d82.jpg","index":0,"item":"b6df02f8-1c6c-4759-ac09-af293dcd8271","keywords":null,"link":"/elet/20250203_pestisracok-azahriah-bocsanatkeres-borsi-puzser","timestamp":"2025. február. 03. 14:25","title":"A Pesti Srácok szerzője lehülyézte Azahriah-t olyasmiért, amit nem is ő mondott, aztán jött egy egészen fura bocsánatkérés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8810355c-0061-4bdf-82e6-e4ffefc4a449","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Új korszak nyitánya reményében széles körű támogatással választották elnöknek a libanoni hadsereg parancsnokát. Portrénk Joseph Aounról.","shortLead":"Új korszak nyitánya reményében széles körű támogatással választották elnöknek a libanoni hadsereg parancsnokát...","id":"20250202_hvg-joseph-aoun-kontur-libanon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8810355c-0061-4bdf-82e6-e4ffefc4a449.jpg","index":0,"item":"3c7381e4-006a-4d01-b479-fa0c61e0a3a9","keywords":null,"link":"/360/20250202_hvg-joseph-aoun-kontur-libanon","timestamp":"2025. február. 02. 10:30","title":"Pártatlan politikai újonc Libanon élén: ki az ország 13. próbálkozásra megválasztott új elnöke?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d52e7be5-0b2d-4d38-b940-d7788b28252c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az élet utat tör!","shortLead":"Az élet utat tör!","id":"20250202_Lousiana-akvarium-bebi-capa-szuletes-szuznemzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d52e7be5-0b2d-4d38-b940-d7788b28252c.jpg","index":0,"item":"52b4bff1-bb34-42fb-8694-ae89feea4c2b","keywords":null,"link":"/elet/20250202_Lousiana-akvarium-bebi-capa-szuletes-szuznemzes","timestamp":"2025. február. 02. 20:36","title":"Csak két nőstény volt az akváriumban - de akkor hogy született meg Yoko, a bébi macskacápa?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f713573f-b77f-4da8-bd65-c49fcc1ba1f6","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Orosz–ukrán háború, közel-keleti válság, az Egyesült Államok területszerző szándékai és Kína hasonló ambíciói – ilyen körülmények között tartanak informális EU-csúcsot hétfőn Brüsszelben. Az állam- és kormányfők megbeszélésére hivatalos a NATO főtitkára és a brit miniszterelnök is. Orbán Viktor szerint Magyarország a változások nyertese lesz – akármit is jelentsen ez a mai nappal összefüggésben.","shortLead":"Orosz–ukrán háború, közel-keleti válság, az Egyesült Államok területszerző szándékai és Kína hasonló ambíciói – ilyen...","id":"20250203_eu-csucs_vedelem_orosz-ukran-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f713573f-b77f-4da8-bd65-c49fcc1ba1f6.jpg","index":0,"item":"4def1ea3-6bc5-4d13-ac67-b452f3438c3f","keywords":null,"link":"/eurologus/20250203_eu-csucs_vedelem_orosz-ukran-haboru","timestamp":"2025. február. 03. 08:45","title":"Trump fenyegetései árnyékában kezdődik az EU-csúcs Brüsszelben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"085ac854-d625-484a-981f-c4050adbc0c2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A meghitt budapesti ramen étterem kedves felszolgálója mit sem sejtett, amikor Tzuyang kikérte az étlapot. ","shortLead":"A meghitt budapesti ramen étterem kedves felszolgálója mit sem sejtett, amikor Tzuyang kikérte az étlapot. ","id":"20250202_Tzuyang-koreai-influenszer-youtube-mukbang-ramen-leves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/085ac854-d625-484a-981f-c4050adbc0c2.jpg","index":0,"item":"2f94d7c7-9e23-48d7-8ca9-42695394e735","keywords":null,"link":"/elet/20250202_Tzuyang-koreai-influenszer-youtube-mukbang-ramen-leves","timestamp":"2025. február. 02. 18:19","title":"Vágyott már egy kis csípősre a Budapesten pusztító koreai haspók influenszer, szerencsére pont útba esett egy ramenező","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c0f8d55-4a62-4c1c-9d42-a858e3d41885","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hétfőn az USAID dolgozóit hazaküldték, a szervezet nyilvános internetes oldala elérhetetlen.","shortLead":"Hétfőn az USAID dolgozóit hazaküldték, a szervezet nyilvános internetes oldala elérhetetlen.","id":"20250203_Marco-Rubio-kulugyminiszter-felfuggesztette-az-USA-nemzetkozi-fejlesztesi-ugynoksegenek-mukodeset-mert-szerinte-nem-igazodott-az-amerikai-nemzeti-erdekekhez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c0f8d55-4a62-4c1c-9d42-a858e3d41885.jpg","index":0,"item":"d3985476-1a06-45ac-b9b7-fb38048afbd1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_Marco-Rubio-kulugyminiszter-felfuggesztette-az-USA-nemzetkozi-fejlesztesi-ugynoksegenek-mukodeset-mert-szerinte-nem-igazodott-az-amerikai-nemzeti-erdekekhez","timestamp":"2025. február. 03. 22:00","title":"Marco Rubio külügyminiszter felfüggesztette az USA nemzetközi fejlesztési ügynökségének működését, mert szerinte nem igazodott az amerikai nemzeti érdekekhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8dca1f8f-1a5c-424a-acdb-20757615df2c","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A megengedettnél magasabban repülhetett az a katonai helikopter, amely egy utasszállító repülőgéppel ütközött nemrég a washingotin repülőtér közelében.","shortLead":"A megengedettnél magasabban repülhetett az a katonai helikopter, amely egy utasszállító repülőgéppel ütközött nemrég...","id":"20250202_Washington-repulogep-helikopter-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dca1f8f-1a5c-424a-acdb-20757615df2c.jpg","index":0,"item":"c2389963-4629-4a50-9ce7-16d28d6eaea1","keywords":null,"link":"/vilag/20250202_Washington-repulogep-helikopter-baleset","timestamp":"2025. február. 02. 15:35","title":"Új fejlemények a washingtoni légikatasztrófáról: túl magasan repült a Black Hawk, megnevezték a másodpilótát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18cc466b-5810-494a-a5c8-8b59ec2b894c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már csak pár hónapot kell várni a Grand Theft Auto VI-ra, és most egy lehetséges megjelenési dátum is kiszivárgott. ","shortLead":"Már csak pár hónapot kell várni a Grand Theft Auto VI-ra, és most egy lehetséges megjelenési dátum is kiszivárgott. ","id":"20250203_grand-theft-auto-gta6-megjelenes-datum-szivargas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18cc466b-5810-494a-a5c8-8b59ec2b894c.jpg","index":0,"item":"08d7f689-5544-437a-a1b7-f648cdf23e00","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_grand-theft-auto-gta6-megjelenes-datum-szivargas","timestamp":"2025. február. 03. 13:03","title":"Vésse be a naptárába: ekkor jöhet a GTA 6","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyarországon is hódít a baleseti statisztikákat kontinensszerte javító - de idehaza gyakran rossz helyen is alkalmazott - körforgalmak építése.
HVG
Ha egy útkereszteződést körforgalommá építenek át, akkor ott a nemzetközi tapasztalatok szerint negyedével-háromnegyedével, Magyarországon átlagosan majdnem a felével csökken a - rendőrzsargon szerint - személyi sérüléssel járó balesetek száma. A nyugat-európai tapasztalatok nyomán Magyarországot is elért körforgalom-építési hevület első gyümölcseként, 1990-ben - a Csongrád megyei Tompa közelében, az 53-as és az 55-ös út találkozásában - körkörössé alakított csomópontban például az átépítés előtti öt évben három halálos és hat súlyos baleset történt. Azóta egy sem.
Egyszerű magyarázata van e forgalomtechnikai megoldás - a hazai baleseti statisztikákban párját ritkító - sikertörténetének. Egy körforgalomba nem lehet beleszáguldani, így a csomópontok - mérettől és a járulékos költségektől függően 15-150 millió forintba kerülő - körkörösítése szinte lehetetlenné teszi a hagyományos kereszteződésekben legveszélyesebb nagy sebességű ütközéseket.
Kivételek persze itt is vannak. Az 1990 óta e szellemben átszabott közel négyszáz magyarországi csomópontban eddig nyolc balesetben 27-en vesztették életüket. Közülük húszan azon a lengyel buszon utaztak, amelynek vezetője 2002. július 1-jén éjjel, Balatonszentgyörgy határában, a kényelmes, széles 7-es főúton száguldva egyszerűen nem vette észre az Európa e fertályán akkoriban még ritkaságszámba menő körforgalmat. A boszniai Medjugorjébe tartó zarándokbusz a szakértői vizsgálatok szerint 80-100 kilométeres sebességgel rohant bele a csomópontba.
Pedig a balatonszentgyörgyi kört éppen egy baleseti gócpont felszámolásának szándékával alakítottak ki. Az utóbbi években épültek többsége azonban - osztja meg tapasztalatait a HVG-vel Hóz Erzsébet, a Közlekedéstudományi Intézet Kht. (KTI) tudományos főmunkatársa - csupán valamely bevásárlóközpont vagy ipari park kapcsolatát hivatott megteremteni. Sokszor az engedélyező hatóság lőcsöli a beruházóra az új csomópont elkészítését, máskor az utóbbi maga ragaszkodik ehhez, hiszen az ő területének a megközelítését szolgálja.
Divat lett tehát a körforgalmasítás Magyarországon, csakhogy korántsem mindig ott nyúlnak ehhez az eszközhöz, ahol a legnagyobb szükség volna rá. A KTI-ben egy évtizede listázzák a legveszélyesebb hazai kereszteződéseket, de a körforgalmaknak csupán az ötöde épült ilyen - szakszóval - baleset-sűrűsödési helyeken. Ráadásul nem is mindenható csodaszer a derékszögek körösítése. A szakemberek általában ott ajánlják alkalmazását, ahol a keresztező útvonalak azonos rangúak, és mindegyikről körülbelül ugyanannyi jármű érkezik a csomópontba. De egy főút és egy mellékutca veszélyes találkozásánál sem szentségtörés a körforgalmasítás, ha nincs más megoldás az ismétlődő karambolok visszaszorítására - és van elég hely a körpálya kialakítására.
[[ Oldaltörés: KRESZ-kérdések (Oldaltörés) ]]
Márpedig egyre nagyobb körökre volna szükség. A növekvő forgalom ugyanis mind több helyen - például Tatán az 1-es úton, a kecskeméti Kiskörúton vagy a soproni Csengery utcában - kinövi az elmúlt másfél évtizedben épített, a korabeli igények alapján kalibrált csomópontokat, kikövetelve a két- vagy akár még több sávos körforgalmak építését. A határ körülbelül napi 32 ezer (a teherautókat két személygépkocsinak számító) úgynevezett egységjármű; ennél nagyobb forgalom már meghaladja a szimpla körök átbocsátóképességét. De mekkora kockázatot hordoznak a többsávos körforgalmak? Nem várható-e ezekben még a hagyományos kereszteződésekben előfordulónál is több baleset?
A körforgalmasítás apostolait szinte sokkoló balatonszentgyörgyi busztragédia mellett a hazai körforgalom-történet másik hét halálos balesetéből hat szintén sötét este vagy éjszaka történt: a sebességkorlátozó táblákra fittyet hányva, vad iramban közeledő járművek (nem egy esetben részeg) vezetői későn vették észre, hogy az út nem egyenesen folytatódik. Az esetek elemzéséből a szakértők mindenesetre levontak néhány következtetést. Például hogy nem szabad megelégedni a figyelmeztető táblákkal, a kör úgynevezett középszigetének messziről jól láthatóan ki kell emelkednie az út síkjából, ám a szegélye nem lehet túl magas - a lengyel busz akkor borult föl, amikor erre ráhajtott.
A kockázat mértéke tehát a csomópont kialakításán is múlik. Különösen igaz ez a szaporodó kétsávos körforgalmakra: a 82-es úton Veszprém határában vagy a 11-esen, Budakalász közelében lévő ilyenekben évi harminc-negyven koccanásos baleset történik. Még a KRESZ is növeli a bizonytalanságot. A magyar közlekedési regula ugyanis - emlékeztet Hóz Erzsébet - körforgalmú útról beszél, nem pedig csomópontról. A fő baj nem az, hogy e megfogalmazás nyelvi sületlenség, hanem hogy a kettős körökben ily módon jobbra tartási kötelezettség érvényes: a belső sávot elvileg csak előzésre szabad használni. E tekintetben egyébként a magyar autósok meglepően jogkövetők, alig-alig merészkednek be a belső körbe. Igaz, nem a KRESZ pongyolaságát tisztelve - sokkal inkább attól félve, hogy nem sikerül majd kikeveredniük belőle, vagy ha mégis, és a manőver koccanással végződik, a szabály mindenképpen a belső sávból kilépőt mondja vétkesnek.
A spanyol KRESZ egy sajátos huszárvágással oldja meg ezt a problémát. Ott a többsávos körforgalomban a belső körből kifelé jövőknek van elsőbbségük a külső ívben autózókkal szemben, így senkinek nem kell attól tartania, hogy bennreked a csomópontban. Máshogy gondolkoznak a németek. Ők előszeretettel építenek olyan, spirális körforgalmakat, amelyekben a nyilak és a táblák mindjárt a belépéskor abba a sávba irányítják az autóst, amelyik a neki megfelelő kijáraton vezeti majd ki. Ezt a németes logikát követi - Magyarországon mindeddig egyetlenként - a Szeged melletti Algyő határában, egy korábbi halálcsomópontban épült "spirálforgalom".
Ígéretes megoldás a többsávos, jelzőlámpás körforgalom is, erre az első hazai példa a 81-es út júniusban átadott győri, Ipar úti csomópontja. Az ilyenek tulajdonképpen minden megoldás előnyeit egyesítik. A hagyományos kereszteződéseket kiiktatva megszüntetik a nagy sebességű ütközés veszélyét, a jelzőlámpák révén egyértelművé teszik az elsőbbségi viszonyokat, és átbocsátóképességük is igen nagy, hiszen az óriási körben, egyszerre több irányból érkezve és több sávban haladva, folyamatosan mozgásban vannak az autók. E recept mégsem csupán nagy helyigénye miatt nem lehet univerzális, de azért sem, mert az ilyen csomópontokban magas színvonalon "kiszolgált" autósokat nagy sebességre csábítva a kerékpárosokat és a gyalogosokat hozza kiszolgáltatott helyzetbe, ezen pedig csak az utóbbiak alul- vagy felüljáróra terelése segíthet.
Így az esetek többségében maradnak a jelzőlámpa nélküli és mind gyakrabban többsávos körforgalmak. Ezek folyamatos és biztonságos használhatósága pedig elsősorban az autósok együttműködő készségén múlik. Márpedig ez elég ritka a magyarországi utakon. Így aztán a régebben épült, már "belakott" körforgalmakban rendre lassú növekedésnek indul a - hagyományos kereszteződésekben jellemzőknél szerencsére sokkal enyhébb kimenetelű - koccanások száma. Ezek egy része, bár ez a sematikus rendőrségi statisztikákból nem derül ki, valószínűleg az "azért is bevágok eléd" típusú mentalitásból fakad, másik részük abból, hogy a körforgalomba bebocsátásra váró hiába figyeli a védett körben közeledők irányjelzőjét. Ha egymás után több kikanyarodó sem vette magának a fáradságot, hogy szándékát előre jelezze, a várakozó önkéntelenül is úgy érezheti: a következő nem pislogó autó is el fogja hagyni a körforgalmat, így ő besorolhat. Akkor van baj, ha téved.
A közlekedési torlódások elemzéséhez olyan számítógépes modellek alkalmasak, akár a gazdasági egyensúly vizsgálatához. A tanulság: a kevesebb út néha több, és a lassan járók időnként valóban tovább érnek.
Lakott területen kívüli úton, éjszaka és rossz látási viszonyok között a gyalogosok és a kerékpárosok részére a fényvisszaverő mellény használatát kötelezővé kell tenni – egyebek között ezt tartalmazza a KRESZ módosításáról a Világgazdaság birtokába került munkaanyag. Az intézkedés célja a közlekedésbiztonság javítása.
Nyaraló Zebegényben, családi ház Solymár külterületén – a probléma ugyanaz: vajon felmegy a kocsink? És mi lesz télen? Az agglomeráció beépülésével divatba jöttek a terepjárók és az összkerekes autók. Terepgumit, sárcipőt fel, irány az erdő! Hogy mivel? Íme a hazai kínálat.
Hónapok óta mutogatnak egymásra a Főpolgármesteri Hivatal és a XI. kerületi polgármesteri hivatal illetékesei a Bicskei - Lágymányosi utca térségében év közben kihelyezett Megállni tilos-táblák eltávolítása miatt.
Ingyenes biciklihasználat, kéreg- vagy elővárosi vasút, repülőtérré alakított hajókikötő, alagútrendszer - a városi forgalomcsillapítás-változatok közül a "belvárosdíj" bevezetése a legolcsóbb módszer.