Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"814ba0b4-a56d-4a7a-938a-aa23a61b2a85","c_author":"Kasza János ","category":"tudomany","description":"Másfél év után újabb előzetest adott ki a késve érkező Grand Theft Auto VI-hoz a Rockstar Games, de immáron azt is tudni, hogy miről – és kikről – fog szólni az új játék története. És izgalmasnak tűnik; nem kicsit, nagyon.","shortLead":"Másfél év után újabb előzetest adott ki a késve érkező Grand Theft Auto VI-hoz a Rockstar Games, de immáron azt is...","id":"20250507_grand-theft-auto-vi-elozetes-gta6-rockstar-games","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/814ba0b4-a56d-4a7a-938a-aa23a61b2a85.jpg","index":0,"item":"0f9bde6d-607e-48e6-9bea-dc1638104239","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_grand-theft-auto-vi-elozetes-gta6-rockstar-games","timestamp":"2025. május. 07. 10:55","title":"Bűn, szerelem, száguldás: befutott a GTA 6 második előzetese (videó)","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c644fcc2-a0c9-4b8f-953c-b0e9f4c21ece","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Tizenkét éve látták ennyire gyengének a gazdaságot a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara felmérésének résztvevői, és a többség szerint vagy még el sem értük a gödör alját, vagy beragadtunk oda.","shortLead":"Tizenkét éve látták ennyire gyengének a gazdaságot a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara felmérésének résztvevői...","id":"20250507_nemet-magyar-kamara-felmeres-novekedes-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c644fcc2-a0c9-4b8f-953c-b0e9f4c21ece.jpg","index":0,"item":"9e4f2eb6-bd3b-48e6-b468-93a7bbccab37","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250507_nemet-magyar-kamara-felmeres-novekedes-gazdasag","timestamp":"2025. május. 07. 10:19","title":"Rosszabbnak látják a cégek a magyar gazdaság helyzetét, mint a járvány alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d0daf3a-8ffc-4934-a4c1-abf56ea0bbd2","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy másik ember is megsérült a támadás során.","shortLead":"Egy másik ember is megsérült a támadás során.","id":"20250508_Fejszevel-oltek-meg-valakit-a-Varsoi-Egyetemen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d0daf3a-8ffc-4934-a4c1-abf56ea0bbd2.jpg","index":0,"item":"314587f3-998d-4b92-a70a-56204f64a0c1","keywords":null,"link":"/vilag/20250508_Fejszevel-oltek-meg-valakit-a-Varsoi-Egyetemen","timestamp":"2025. május. 08. 12:02","title":"Fejszével követtek el gyilkosságot a Varsói Egyetemen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e2a94db-ed06-4cd0-96c0-17775c903d9c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Márciusban 11 havi csúcsra nőtt a német áruexport és 3 havi mélypontra csökkent az import.","shortLead":"Márciusban 11 havi csúcsra nőtt a német áruexport és 3 havi mélypontra csökkent az import.","id":"20250508_Beroffent-a-nemet-export-reg-nem-latott-teljesitmenyt-mutatott-marciusban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e2a94db-ed06-4cd0-96c0-17775c903d9c.jpg","index":0,"item":"68bcce3d-b90f-45a2-9229-b11ea1cfc15f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Beroffent-a-nemet-export-reg-nem-latott-teljesitmenyt-mutatott-marciusban","timestamp":"2025. május. 08. 09:04","title":"Beröffent a német export, rég nem látott teljesítményt mutatott márciusban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8bc81a78-ac66-4876-9951-c1523175b416","c_author":"Bihari Ágnes","category":"360","description":"Egy speciális szempontok szerint összeállított tematikus fotógyűjtemény látható június 22-ig a Mai Manó Házban. A fotográfia olyan jól ismert és nagy hatású alkotóitól szerepelnek művek, mint Berenice Abbott, Robert Frank, Lee Friedlander, William Eggleston – vagy, hogy némileg fiatalabb korosztályból is említsünk egy csillagot, Gregory Crewdson. Az Americana címen futó kiállítás kurátora Baki Péter, a képek tulajdonosa és közönség elé bocsátója pedig egy magyar üzletember és műgyűjtő, Pálfi György. Vele beszélgettünk.","shortLead":"Egy speciális szempontok szerint összeállított tematikus fotógyűjtemény látható június 22-ig a Mai Manó Házban...","id":"20250507_matchbox-auto-Palfi-Gyorgy-gyujtemenye-kiallitas-Mai-Mano-Haz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bc81a78-ac66-4876-9951-c1523175b416.jpg","index":0,"item":"9284298d-271d-4230-88ae-e17603271fcb","keywords":null,"link":"/360/20250507_matchbox-auto-Palfi-Gyorgy-gyujtemenye-kiallitas-Mai-Mano-Haz","timestamp":"2025. május. 07. 14:30","title":"Az amerikai fotográfia csúcsát jelentő nevek ikonikus munkái Budapesten – autómámor Pálfi Györggyel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25a40570-0c4a-4494-8214-727d4c61e8a4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A lelkesedés persze érthető egy ilyen retró járgány visszatérésének hírére.","shortLead":"A lelkesedés persze érthető egy ilyen retró járgány visszatérésének hírére.","id":"20250507_Yugo-elektromos-auto-visszater","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25a40570-0c4a-4494-8214-727d4c61e8a4.jpg","index":0,"item":"ab6b376e-695f-4dfb-9b3d-8db3bad18651","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_Yugo-elektromos-auto-visszater","timestamp":"2025. május. 07. 10:36","title":"Makett már van a visszatérő Yugóból, de nagyban már nehezebb lesz megvalósítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"423c1cc2-5ee6-485a-b781-aeb6b74dd6d7","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Idén márciusban rekordközeli összeget, 137 milliárd forintot helyeztek ki a pénzintézetek.","shortLead":"Idén márciusban rekordközeli összeget, 137 milliárd forintot helyeztek ki a pénzintézetek.","id":"20250508_Ontik-a-bankok-a-lakashitelt-a-lakossagra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/423c1cc2-5ee6-485a-b781-aeb6b74dd6d7.jpg","index":0,"item":"efbca854-7907-42a5-8208-97eebe86e2e7","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250508_Ontik-a-bankok-a-lakashitelt-a-lakossagra","timestamp":"2025. május. 08. 11:57","title":"Öntik a bankok a lakáshitelt a lakosságra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"780e1147-0cf4-4bd6-8c28-d190b80524a5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Tompos Márton szerint önhatalmúlag vitte a nyilvánosság elé a kérdést, hogy induljanak-e 2026-ban.","shortLead":"Tompos Márton szerint önhatalmúlag vitte a nyilvánosság elé a kérdést, hogy induljanak-e 2026-ban.","id":"20250507_tompos-marton-fekete-gyor-andras-valasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/780e1147-0cf4-4bd6-8c28-d190b80524a5.jpg","index":0,"item":"99c00fad-ae76-4bdd-a58f-d8e2cc49bcab","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_tompos-marton-fekete-gyor-andras-valasztas","timestamp":"2025. május. 07. 16:05","title":"Tompos Márton: Lájkokra váltotta Fekete-Győr András azt a dilemmát, hogy induljanak-e a választáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyarországon is hódít a baleseti statisztikákat kontinensszerte javító - de idehaza gyakran rossz helyen is alkalmazott - körforgalmak építése.
HVG
Ha egy útkereszteződést körforgalommá építenek át, akkor ott a nemzetközi tapasztalatok szerint negyedével-háromnegyedével, Magyarországon átlagosan majdnem a felével csökken a - rendőrzsargon szerint - személyi sérüléssel járó balesetek száma. A nyugat-európai tapasztalatok nyomán Magyarországot is elért körforgalom-építési hevület első gyümölcseként, 1990-ben - a Csongrád megyei Tompa közelében, az 53-as és az 55-ös út találkozásában - körkörössé alakított csomópontban például az átépítés előtti öt évben három halálos és hat súlyos baleset történt. Azóta egy sem.
Egyszerű magyarázata van e forgalomtechnikai megoldás - a hazai baleseti statisztikákban párját ritkító - sikertörténetének. Egy körforgalomba nem lehet beleszáguldani, így a csomópontok - mérettől és a járulékos költségektől függően 15-150 millió forintba kerülő - körkörösítése szinte lehetetlenné teszi a hagyományos kereszteződésekben legveszélyesebb nagy sebességű ütközéseket.
Kivételek persze itt is vannak. Az 1990 óta e szellemben átszabott közel négyszáz magyarországi csomópontban eddig nyolc balesetben 27-en vesztették életüket. Közülük húszan azon a lengyel buszon utaztak, amelynek vezetője 2002. július 1-jén éjjel, Balatonszentgyörgy határában, a kényelmes, széles 7-es főúton száguldva egyszerűen nem vette észre az Európa e fertályán akkoriban még ritkaságszámba menő körforgalmat. A boszniai Medjugorjébe tartó zarándokbusz a szakértői vizsgálatok szerint 80-100 kilométeres sebességgel rohant bele a csomópontba.
Pedig a balatonszentgyörgyi kört éppen egy baleseti gócpont felszámolásának szándékával alakítottak ki. Az utóbbi években épültek többsége azonban - osztja meg tapasztalatait a HVG-vel Hóz Erzsébet, a Közlekedéstudományi Intézet Kht. (KTI) tudományos főmunkatársa - csupán valamely bevásárlóközpont vagy ipari park kapcsolatát hivatott megteremteni. Sokszor az engedélyező hatóság lőcsöli a beruházóra az új csomópont elkészítését, máskor az utóbbi maga ragaszkodik ehhez, hiszen az ő területének a megközelítését szolgálja.
Divat lett tehát a körforgalmasítás Magyarországon, csakhogy korántsem mindig ott nyúlnak ehhez az eszközhöz, ahol a legnagyobb szükség volna rá. A KTI-ben egy évtizede listázzák a legveszélyesebb hazai kereszteződéseket, de a körforgalmaknak csupán az ötöde épült ilyen - szakszóval - baleset-sűrűsödési helyeken. Ráadásul nem is mindenható csodaszer a derékszögek körösítése. A szakemberek általában ott ajánlják alkalmazását, ahol a keresztező útvonalak azonos rangúak, és mindegyikről körülbelül ugyanannyi jármű érkezik a csomópontba. De egy főút és egy mellékutca veszélyes találkozásánál sem szentségtörés a körforgalmasítás, ha nincs más megoldás az ismétlődő karambolok visszaszorítására - és van elég hely a körpálya kialakítására.
[[ Oldaltörés: KRESZ-kérdések (Oldaltörés) ]]
Márpedig egyre nagyobb körökre volna szükség. A növekvő forgalom ugyanis mind több helyen - például Tatán az 1-es úton, a kecskeméti Kiskörúton vagy a soproni Csengery utcában - kinövi az elmúlt másfél évtizedben épített, a korabeli igények alapján kalibrált csomópontokat, kikövetelve a két- vagy akár még több sávos körforgalmak építését. A határ körülbelül napi 32 ezer (a teherautókat két személygépkocsinak számító) úgynevezett egységjármű; ennél nagyobb forgalom már meghaladja a szimpla körök átbocsátóképességét. De mekkora kockázatot hordoznak a többsávos körforgalmak? Nem várható-e ezekben még a hagyományos kereszteződésekben előfordulónál is több baleset?
A körforgalmasítás apostolait szinte sokkoló balatonszentgyörgyi busztragédia mellett a hazai körforgalom-történet másik hét halálos balesetéből hat szintén sötét este vagy éjszaka történt: a sebességkorlátozó táblákra fittyet hányva, vad iramban közeledő járművek (nem egy esetben részeg) vezetői későn vették észre, hogy az út nem egyenesen folytatódik. Az esetek elemzéséből a szakértők mindenesetre levontak néhány következtetést. Például hogy nem szabad megelégedni a figyelmeztető táblákkal, a kör úgynevezett középszigetének messziről jól láthatóan ki kell emelkednie az út síkjából, ám a szegélye nem lehet túl magas - a lengyel busz akkor borult föl, amikor erre ráhajtott.
A kockázat mértéke tehát a csomópont kialakításán is múlik. Különösen igaz ez a szaporodó kétsávos körforgalmakra: a 82-es úton Veszprém határában vagy a 11-esen, Budakalász közelében lévő ilyenekben évi harminc-negyven koccanásos baleset történik. Még a KRESZ is növeli a bizonytalanságot. A magyar közlekedési regula ugyanis - emlékeztet Hóz Erzsébet - körforgalmú útról beszél, nem pedig csomópontról. A fő baj nem az, hogy e megfogalmazás nyelvi sületlenség, hanem hogy a kettős körökben ily módon jobbra tartási kötelezettség érvényes: a belső sávot elvileg csak előzésre szabad használni. E tekintetben egyébként a magyar autósok meglepően jogkövetők, alig-alig merészkednek be a belső körbe. Igaz, nem a KRESZ pongyolaságát tisztelve - sokkal inkább attól félve, hogy nem sikerül majd kikeveredniük belőle, vagy ha mégis, és a manőver koccanással végződik, a szabály mindenképpen a belső sávból kilépőt mondja vétkesnek.
A spanyol KRESZ egy sajátos huszárvágással oldja meg ezt a problémát. Ott a többsávos körforgalomban a belső körből kifelé jövőknek van elsőbbségük a külső ívben autózókkal szemben, így senkinek nem kell attól tartania, hogy bennreked a csomópontban. Máshogy gondolkoznak a németek. Ők előszeretettel építenek olyan, spirális körforgalmakat, amelyekben a nyilak és a táblák mindjárt a belépéskor abba a sávba irányítják az autóst, amelyik a neki megfelelő kijáraton vezeti majd ki. Ezt a németes logikát követi - Magyarországon mindeddig egyetlenként - a Szeged melletti Algyő határában, egy korábbi halálcsomópontban épült "spirálforgalom".
Ígéretes megoldás a többsávos, jelzőlámpás körforgalom is, erre az első hazai példa a 81-es út júniusban átadott győri, Ipar úti csomópontja. Az ilyenek tulajdonképpen minden megoldás előnyeit egyesítik. A hagyományos kereszteződéseket kiiktatva megszüntetik a nagy sebességű ütközés veszélyét, a jelzőlámpák révén egyértelművé teszik az elsőbbségi viszonyokat, és átbocsátóképességük is igen nagy, hiszen az óriási körben, egyszerre több irányból érkezve és több sávban haladva, folyamatosan mozgásban vannak az autók. E recept mégsem csupán nagy helyigénye miatt nem lehet univerzális, de azért sem, mert az ilyen csomópontokban magas színvonalon "kiszolgált" autósokat nagy sebességre csábítva a kerékpárosokat és a gyalogosokat hozza kiszolgáltatott helyzetbe, ezen pedig csak az utóbbiak alul- vagy felüljáróra terelése segíthet.
Így az esetek többségében maradnak a jelzőlámpa nélküli és mind gyakrabban többsávos körforgalmak. Ezek folyamatos és biztonságos használhatósága pedig elsősorban az autósok együttműködő készségén múlik. Márpedig ez elég ritka a magyarországi utakon. Így aztán a régebben épült, már "belakott" körforgalmakban rendre lassú növekedésnek indul a - hagyományos kereszteződésekben jellemzőknél szerencsére sokkal enyhébb kimenetelű - koccanások száma. Ezek egy része, bár ez a sematikus rendőrségi statisztikákból nem derül ki, valószínűleg az "azért is bevágok eléd" típusú mentalitásból fakad, másik részük abból, hogy a körforgalomba bebocsátásra váró hiába figyeli a védett körben közeledők irányjelzőjét. Ha egymás után több kikanyarodó sem vette magának a fáradságot, hogy szándékát előre jelezze, a várakozó önkéntelenül is úgy érezheti: a következő nem pislogó autó is el fogja hagyni a körforgalmat, így ő besorolhat. Akkor van baj, ha téved.
A közlekedési torlódások elemzéséhez olyan számítógépes modellek alkalmasak, akár a gazdasági egyensúly vizsgálatához. A tanulság: a kevesebb út néha több, és a lassan járók időnként valóban tovább érnek.
Lakott területen kívüli úton, éjszaka és rossz látási viszonyok között a gyalogosok és a kerékpárosok részére a fényvisszaverő mellény használatát kötelezővé kell tenni – egyebek között ezt tartalmazza a KRESZ módosításáról a Világgazdaság birtokába került munkaanyag. Az intézkedés célja a közlekedésbiztonság javítása.
Nyaraló Zebegényben, családi ház Solymár külterületén – a probléma ugyanaz: vajon felmegy a kocsink? És mi lesz télen? Az agglomeráció beépülésével divatba jöttek a terepjárók és az összkerekes autók. Terepgumit, sárcipőt fel, irány az erdő! Hogy mivel? Íme a hazai kínálat.
Hónapok óta mutogatnak egymásra a Főpolgármesteri Hivatal és a XI. kerületi polgármesteri hivatal illetékesei a Bicskei - Lágymányosi utca térségében év közben kihelyezett Megállni tilos-táblák eltávolítása miatt.
Ingyenes biciklihasználat, kéreg- vagy elővárosi vasút, repülőtérré alakított hajókikötő, alagútrendszer - a városi forgalomcsillapítás-változatok közül a "belvárosdíj" bevezetése a legolcsóbb módszer.
XIV. Leó pápa megválasztása, Gyurcsány Ferenc visszavonulása és a honvédelmi miniszterről kikerült hangfelvétel után adott interjút a Kossuth rádióban a miniszterelnök.