Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2007e234-6b79-4678-bafe-33a69f9178ac","c_author":"HVG","category":"360","description":"Az egykori elhárítótiszt információtechnológiai céget alapított, miután részben ukrán tulajdonban lévő vállalatokban ügyvezető lett.","shortLead":"Az egykori elhárítótiszt információtechnológiai céget alapított, miután részben ukrán tulajdonban lévő vállalatokban...","id":"20250606_hvg-balajti-laszlo-alkotmanyvedelmi-hivatal-information-technology-cluster","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2007e234-6b79-4678-bafe-33a69f9178ac.jpg","index":0,"item":"294abbaf-0796-4cd5-946a-92645ee66257","keywords":null,"link":"/360/20250606_hvg-balajti-laszlo-alkotmanyvedelmi-hivatal-information-technology-cluster","timestamp":"2025. június. 06. 07:30","title":"Saját vállalkozást indított az Alkotmányvédelmi Hivatal volt főigazgatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92c9e93e-df92-4d51-818d-16599daff88d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A boszniai szerbek vezetője szerdán jelentette be, hogy Magyarországra utazik Orbánnal tárgyalni.","shortLead":"A boszniai szerbek vezetője szerdán jelentette be, hogy Magyarországra utazik Orbánnal tárgyalni.","id":"20250605_bosznia-dodik-budapest-latogatas-orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92c9e93e-df92-4d51-818d-16599daff88d.jpg","index":0,"item":"ccd73e01-3bd1-45e8-bfdc-744de0b5a9d8","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_bosznia-dodik-budapest-latogatas-orban","timestamp":"2025. június. 05. 14:05","title":"A Boszniában körözött Dodik megérkezett Budapestre, és már készült is róla pár közös fotó Orbán Viktorral","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe04ee46-ef51-440e-9239-0bfb98fe339d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Eddig úgy volt, hogy már jövő héten szavazhat a parlament az átláthatóságinak nevezett törvényről, most Kocsis Máté frakcióvezető azt mondja, csúszik a döntés, mert még dolgoznak a szövegen. Ősz előtt nem is terveznek szavazni róla. Ezzel az idei 1 százalékos szja-felajánlások valószínűleg az eredeti szándék szerinti kedvezményezettekhez megérkezhetnek.","shortLead":"Eddig úgy volt, hogy már jövő héten szavazhat a parlament az átláthatóságinak nevezett törvényről, most Kocsis Máté...","id":"20250604_Kocsi-Mate-az-atlathatosagi-torveny-vitaja-meg-mindig-zajlik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe04ee46-ef51-440e-9239-0bfb98fe339d.jpg","index":0,"item":"7590728c-8aa0-4569-ad00-a031396e116d","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Kocsi-Mate-az-atlathatosagi-torveny-vitaja-meg-mindig-zajlik","timestamp":"2025. június. 04. 13:33","title":"Megijedtek a megfélemlítési törvénytől? A Fidesz szavazás helyett még dolgozik a szövegen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"863f8280-3237-4944-8827-9e8df0decc02","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Új vezetők kerültek a Pallas-alapítvány svájci ingatlanos érdekeltségének élére, és várhatóan az igazgatóságba is bekerül két új igazgató.","shortLead":"Új vezetők kerültek a Pallas-alapítvány svájci ingatlanos érdekeltségének élére, és várhatóan az igazgatóságba is...","id":"20250605_A-Matolcsy-alapitvany-svajci-luxusingatlanos-cegenel-is-valtozasok-tortennek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/863f8280-3237-4944-8827-9e8df0decc02.jpg","index":0,"item":"f01c6b3e-37b9-4a42-b294-c07654b08178","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250605_A-Matolcsy-alapitvany-svajci-luxusingatlanos-cegenel-is-valtozasok-tortennek","timestamp":"2025. június. 05. 12:11","title":"A Matolcsy-alapítvány svájci luxusingatlanos cégénél is változások történnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4f82d14-1218-4de0-bb52-c704febdc038","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jelenleg ez a világ legnagyobb teljesítménysűrűségű elektromosjármű-akkumulátora.","shortLead":"Jelenleg ez a világ legnagyobb teljesítménysűrűségű elektromosjármű-akkumulátora.","id":"20250604_18-masodperces-toltes-Itt-az-uj-szuperakkumulator-ami-atirhatja-a-szabalyokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4f82d14-1218-4de0-bb52-c704febdc038.jpg","index":0,"item":"2e368657-e775-4521-9c95-96954fbf471b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250604_18-masodperces-toltes-Itt-az-uj-szuperakkumulator-ami-atirhatja-a-szabalyokat","timestamp":"2025. június. 04. 15:48","title":"18 másodperc alatt feltölthető autóakku? Itt egy új rendszer, ami átírhatja a szabályokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c864004-60b7-4847-b62f-5b48623bd5d4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A boszniai szerbek elnöke Orbán Viktor meghívására jön Magyarországra, hogy az energetika és a mezőgazdaság területén megvalósítandó stratégiai projektekről tárgyaljanak.","shortLead":"A boszniai szerbek elnöke Orbán Viktor meghívására jön Magyarországra, hogy az energetika és a mezőgazdaság területén...","id":"20250604_dodik-latogatas-magyarorszag-orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c864004-60b7-4847-b62f-5b48623bd5d4.jpg","index":0,"item":"a21b12e9-0706-4f95-a423-0a84244681b9","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_dodik-latogatas-magyarorszag-orban","timestamp":"2025. június. 04. 11:45","title":"Munkalátogatást tesz Magyarországon a Boszniában körözött Milorad Dodik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10dccd36-fac1-4815-886d-2315ecd254d3","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az író egy franciaországi irodalmi fesztivál vendége lett volna, de kénytelen volt lemondani a fellépését.","shortLead":"Az író egy franciaországi irodalmi fesztivál vendége lett volna, de kénytelen volt lemondani a fellépését.","id":"20250604_krasznahorkai-covid-korhaz-marseilles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10dccd36-fac1-4815-886d-2315ecd254d3.jpg","index":0,"item":"5bef8ba0-904f-4df7-a0d4-cd4d10782041","keywords":null,"link":"/kultura/20250604_krasznahorkai-covid-korhaz-marseilles","timestamp":"2025. június. 04. 16:38","title":"Kórházba került Krasznahorkai László","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f9b3cda2-27ec-4608-a76d-0bea54d2a265","c_author":"Lengyel Tibor - Szabó Yvette","category":"360","description":"„Úgy főznek meg minket, mint a békát” – összegezte találóan Budapest helyzetét Baranyi Krisztina ferencvárosi polgármester. A kormány szisztematikusan az anyagi összeomlás szélére sodorta a fővárost, és a végkifejletet várva szemléli, amint a közgyűlési erők egymásnak feszülnek. Egy új törvény értelmében Budapest anyagi gyámság alá kerülhet, ha pedig jogellenes működésre hivatkozva új helyi választást kell kiírni, az érdekesen megkavarhatja a viszonyokat. Hogyan befolyásolja a helyzetet Magyar Péter és a Tisza megjelenése?","shortLead":"„Úgy főznek meg minket, mint a békát” – összegezte találóan Budapest helyzetét Baranyi Krisztina ferencvárosi...","id":"20250604_hvg-Semmi-sem-jar-budapest-csodkozel-kormanyzat-fovaros","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f9b3cda2-27ec-4608-a76d-0bea54d2a265.jpg","index":0,"item":"e237f500-3ced-45ab-9578-916116385e2d","keywords":null,"link":"/360/20250604_hvg-Semmi-sem-jar-budapest-csodkozel-kormanyzat-fovaros","timestamp":"2025. június. 04. 16:32","title":"Karácsony hiába hívja hadba a budapestieket, úgy járhat, mint Hadházy Ákos keddenként","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Magyarországon is hódít a baleseti statisztikákat kontinensszerte javító - de idehaza gyakran rossz helyen is alkalmazott - körforgalmak építése.
HVG
Ha egy útkereszteződést körforgalommá építenek át, akkor ott a nemzetközi tapasztalatok szerint negyedével-háromnegyedével, Magyarországon átlagosan majdnem a felével csökken a - rendőrzsargon szerint - személyi sérüléssel járó balesetek száma. A nyugat-európai tapasztalatok nyomán Magyarországot is elért körforgalom-építési hevület első gyümölcseként, 1990-ben - a Csongrád megyei Tompa közelében, az 53-as és az 55-ös út találkozásában - körkörössé alakított csomópontban például az átépítés előtti öt évben három halálos és hat súlyos baleset történt. Azóta egy sem.
Egyszerű magyarázata van e forgalomtechnikai megoldás - a hazai baleseti statisztikákban párját ritkító - sikertörténetének. Egy körforgalomba nem lehet beleszáguldani, így a csomópontok - mérettől és a járulékos költségektől függően 15-150 millió forintba kerülő - körkörösítése szinte lehetetlenné teszi a hagyományos kereszteződésekben legveszélyesebb nagy sebességű ütközéseket.
Kivételek persze itt is vannak. Az 1990 óta e szellemben átszabott közel négyszáz magyarországi csomópontban eddig nyolc balesetben 27-en vesztették életüket. Közülük húszan azon a lengyel buszon utaztak, amelynek vezetője 2002. július 1-jén éjjel, Balatonszentgyörgy határában, a kényelmes, széles 7-es főúton száguldva egyszerűen nem vette észre az Európa e fertályán akkoriban még ritkaságszámba menő körforgalmat. A boszniai Medjugorjébe tartó zarándokbusz a szakértői vizsgálatok szerint 80-100 kilométeres sebességgel rohant bele a csomópontba.
Pedig a balatonszentgyörgyi kört éppen egy baleseti gócpont felszámolásának szándékával alakítottak ki. Az utóbbi években épültek többsége azonban - osztja meg tapasztalatait a HVG-vel Hóz Erzsébet, a Közlekedéstudományi Intézet Kht. (KTI) tudományos főmunkatársa - csupán valamely bevásárlóközpont vagy ipari park kapcsolatát hivatott megteremteni. Sokszor az engedélyező hatóság lőcsöli a beruházóra az új csomópont elkészítését, máskor az utóbbi maga ragaszkodik ehhez, hiszen az ő területének a megközelítését szolgálja.
Divat lett tehát a körforgalmasítás Magyarországon, csakhogy korántsem mindig ott nyúlnak ehhez az eszközhöz, ahol a legnagyobb szükség volna rá. A KTI-ben egy évtizede listázzák a legveszélyesebb hazai kereszteződéseket, de a körforgalmaknak csupán az ötöde épült ilyen - szakszóval - baleset-sűrűsödési helyeken. Ráadásul nem is mindenható csodaszer a derékszögek körösítése. A szakemberek általában ott ajánlják alkalmazását, ahol a keresztező útvonalak azonos rangúak, és mindegyikről körülbelül ugyanannyi jármű érkezik a csomópontba. De egy főút és egy mellékutca veszélyes találkozásánál sem szentségtörés a körforgalmasítás, ha nincs más megoldás az ismétlődő karambolok visszaszorítására - és van elég hely a körpálya kialakítására.
[[ Oldaltörés: KRESZ-kérdések (Oldaltörés) ]]
Márpedig egyre nagyobb körökre volna szükség. A növekvő forgalom ugyanis mind több helyen - például Tatán az 1-es úton, a kecskeméti Kiskörúton vagy a soproni Csengery utcában - kinövi az elmúlt másfél évtizedben épített, a korabeli igények alapján kalibrált csomópontokat, kikövetelve a két- vagy akár még több sávos körforgalmak építését. A határ körülbelül napi 32 ezer (a teherautókat két személygépkocsinak számító) úgynevezett egységjármű; ennél nagyobb forgalom már meghaladja a szimpla körök átbocsátóképességét. De mekkora kockázatot hordoznak a többsávos körforgalmak? Nem várható-e ezekben még a hagyományos kereszteződésekben előfordulónál is több baleset?
A körforgalmasítás apostolait szinte sokkoló balatonszentgyörgyi busztragédia mellett a hazai körforgalom-történet másik hét halálos balesetéből hat szintén sötét este vagy éjszaka történt: a sebességkorlátozó táblákra fittyet hányva, vad iramban közeledő járművek (nem egy esetben részeg) vezetői későn vették észre, hogy az út nem egyenesen folytatódik. Az esetek elemzéséből a szakértők mindenesetre levontak néhány következtetést. Például hogy nem szabad megelégedni a figyelmeztető táblákkal, a kör úgynevezett középszigetének messziről jól láthatóan ki kell emelkednie az út síkjából, ám a szegélye nem lehet túl magas - a lengyel busz akkor borult föl, amikor erre ráhajtott.
A kockázat mértéke tehát a csomópont kialakításán is múlik. Különösen igaz ez a szaporodó kétsávos körforgalmakra: a 82-es úton Veszprém határában vagy a 11-esen, Budakalász közelében lévő ilyenekben évi harminc-negyven koccanásos baleset történik. Még a KRESZ is növeli a bizonytalanságot. A magyar közlekedési regula ugyanis - emlékeztet Hóz Erzsébet - körforgalmú útról beszél, nem pedig csomópontról. A fő baj nem az, hogy e megfogalmazás nyelvi sületlenség, hanem hogy a kettős körökben ily módon jobbra tartási kötelezettség érvényes: a belső sávot elvileg csak előzésre szabad használni. E tekintetben egyébként a magyar autósok meglepően jogkövetők, alig-alig merészkednek be a belső körbe. Igaz, nem a KRESZ pongyolaságát tisztelve - sokkal inkább attól félve, hogy nem sikerül majd kikeveredniük belőle, vagy ha mégis, és a manőver koccanással végződik, a szabály mindenképpen a belső sávból kilépőt mondja vétkesnek.
A spanyol KRESZ egy sajátos huszárvágással oldja meg ezt a problémát. Ott a többsávos körforgalomban a belső körből kifelé jövőknek van elsőbbségük a külső ívben autózókkal szemben, így senkinek nem kell attól tartania, hogy bennreked a csomópontban. Máshogy gondolkoznak a németek. Ők előszeretettel építenek olyan, spirális körforgalmakat, amelyekben a nyilak és a táblák mindjárt a belépéskor abba a sávba irányítják az autóst, amelyik a neki megfelelő kijáraton vezeti majd ki. Ezt a németes logikát követi - Magyarországon mindeddig egyetlenként - a Szeged melletti Algyő határában, egy korábbi halálcsomópontban épült "spirálforgalom".
Ígéretes megoldás a többsávos, jelzőlámpás körforgalom is, erre az első hazai példa a 81-es út júniusban átadott győri, Ipar úti csomópontja. Az ilyenek tulajdonképpen minden megoldás előnyeit egyesítik. A hagyományos kereszteződéseket kiiktatva megszüntetik a nagy sebességű ütközés veszélyét, a jelzőlámpák révén egyértelművé teszik az elsőbbségi viszonyokat, és átbocsátóképességük is igen nagy, hiszen az óriási körben, egyszerre több irányból érkezve és több sávban haladva, folyamatosan mozgásban vannak az autók. E recept mégsem csupán nagy helyigénye miatt nem lehet univerzális, de azért sem, mert az ilyen csomópontokban magas színvonalon "kiszolgált" autósokat nagy sebességre csábítva a kerékpárosokat és a gyalogosokat hozza kiszolgáltatott helyzetbe, ezen pedig csak az utóbbiak alul- vagy felüljáróra terelése segíthet.
Így az esetek többségében maradnak a jelzőlámpa nélküli és mind gyakrabban többsávos körforgalmak. Ezek folyamatos és biztonságos használhatósága pedig elsősorban az autósok együttműködő készségén múlik. Márpedig ez elég ritka a magyarországi utakon. Így aztán a régebben épült, már "belakott" körforgalmakban rendre lassú növekedésnek indul a - hagyományos kereszteződésekben jellemzőknél szerencsére sokkal enyhébb kimenetelű - koccanások száma. Ezek egy része, bár ez a sematikus rendőrségi statisztikákból nem derül ki, valószínűleg az "azért is bevágok eléd" típusú mentalitásból fakad, másik részük abból, hogy a körforgalomba bebocsátásra váró hiába figyeli a védett körben közeledők irányjelzőjét. Ha egymás után több kikanyarodó sem vette magának a fáradságot, hogy szándékát előre jelezze, a várakozó önkéntelenül is úgy érezheti: a következő nem pislogó autó is el fogja hagyni a körforgalmat, így ő besorolhat. Akkor van baj, ha téved.
A közlekedési torlódások elemzéséhez olyan számítógépes modellek alkalmasak, akár a gazdasági egyensúly vizsgálatához. A tanulság: a kevesebb út néha több, és a lassan járók időnként valóban tovább érnek.
Lakott területen kívüli úton, éjszaka és rossz látási viszonyok között a gyalogosok és a kerékpárosok részére a fényvisszaverő mellény használatát kötelezővé kell tenni – egyebek között ezt tartalmazza a KRESZ módosításáról a Világgazdaság birtokába került munkaanyag. Az intézkedés célja a közlekedésbiztonság javítása.
Nyaraló Zebegényben, családi ház Solymár külterületén – a probléma ugyanaz: vajon felmegy a kocsink? És mi lesz télen? Az agglomeráció beépülésével divatba jöttek a terepjárók és az összkerekes autók. Terepgumit, sárcipőt fel, irány az erdő! Hogy mivel? Íme a hazai kínálat.
Hónapok óta mutogatnak egymásra a Főpolgármesteri Hivatal és a XI. kerületi polgármesteri hivatal illetékesei a Bicskei - Lágymányosi utca térségében év közben kihelyezett Megállni tilos-táblák eltávolítása miatt.
Ingyenes biciklihasználat, kéreg- vagy elővárosi vasút, repülőtérré alakított hajókikötő, alagútrendszer - a városi forgalomcsillapítás-változatok közül a "belvárosdíj" bevezetése a legolcsóbb módszer.