Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f18c2b8e-2899-420b-89d8-2d3a6f6067e8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A polgármester szerint a nevelés hiánya állhat a városban tapasztalt károkozások hátterében.","shortLead":"A polgármester szerint a nevelés hiánya állhat a városban tapasztalt károkozások hátterében.","id":"20250104_pasztoi-mikulas-hangszoro-lopas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f18c2b8e-2899-420b-89d8-2d3a6f6067e8.jpg","index":0,"item":"9c63aaea-f6bf-418a-bdcd-3bb8ee49552d","keywords":null,"link":"/itthon/20250104_pasztoi-mikulas-hangszoro-lopas","timestamp":"2025. január. 04. 20:49","title":"Kilopták a hangszórót a pásztói Mikulás hátuljából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ed44070-1467-4d8f-bd08-8d30f2f26ea9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszter elvárja, hogy a politikai szimpátiája vagy aktivizmusa miatt senki ne akadályozza a MÁV munkáját. Nem tudni azonban, hogy az akciót a szabadságán elkövető ellenzéki aktivista hogyan gátolta az utasok kiszolgálását politikai érdekből.","shortLead":"A miniszter elvárja, hogy a politikai szimpátiája vagy aktivizmusa miatt senki ne akadályozza a MÁV munkáját. Nem tudni...","id":"20250105_Lazar-azt-allitja-o-nem-akarta-kirugatni-a-batidai-kastelynal-akciozo-kutyapartos-MAV-alkalmazottat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ed44070-1467-4d8f-bd08-8d30f2f26ea9.jpg","index":0,"item":"e92d6ef1-710c-4535-b1d5-bbe5168825b4","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Lazar-azt-allitja-o-nem-akarta-kirugatni-a-batidai-kastelynal-akciozo-kutyapartos-MAV-alkalmazottat","timestamp":"2025. január. 05. 13:59","title":"Lázár azt állítja, ő nem akarta kirúgatni a batidai kastélynál akciózó kutyapártos MÁV-alkalmazottat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11322296-370c-4ad1-a18c-06ec5787fa8d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Videóra vették, ahogy az alkalmazottak bontják a szanitereket, a botrány hatására Janaína Lima visszakozott. Állítja: az eszközöket saját költségére szereltette be, és a jogi osztály útmutatása szerint cselekedett.","shortLead":"Videóra vették, ahogy az alkalmazottak bontják a szanitereket, a botrány hatására Janaína Lima visszakozott. Állítja...","id":"20250104_Elvesztette-a-valasztast-elvitte-a-WC-kagylot-Sao-Paulo-egyik-kepviseloje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11322296-370c-4ad1-a18c-06ec5787fa8d.jpg","index":0,"item":"372eb450-b229-42d5-961b-be02f0c00ac0","keywords":null,"link":"/elet/20250104_Elvesztette-a-valasztast-elvitte-a-WC-kagylot-Sao-Paulo-egyik-kepviseloje","timestamp":"2025. január. 04. 14:42","title":"Elvesztette a választást, elvitte a WC-kagylót az irodájából São Paulo egyik képviselője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2da2cb1f-9e73-4193-b656-9f9e8574b92c","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A Jun Szogjol ellen lázadás címén kiadott letartóztatási parancs hatálya hétfőn éjfélkor lejár.","shortLead":"A Jun Szogjol ellen lázadás címén kiadott letartóztatási parancs hatálya hétfőn éjfélkor lejár.","id":"20250105_Del-Koreaban-sok-ezer-tunteto-surgette-a-felfuggesztett-elnok-letartoztatasat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2da2cb1f-9e73-4193-b656-9f9e8574b92c.jpg","index":0,"item":"fe74f80b-146f-4126-aca2-93612fd2d15b","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_Del-Koreaban-sok-ezer-tunteto-surgette-a-felfuggesztett-elnok-letartoztatasat","timestamp":"2025. január. 05. 11:15","title":"Dél-Koreában sok ezer tüntető sürgette a felfüggesztett elnök letartóztatását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f0aadfd-ec1b-46e6-83fa-c0c117d04205","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az ukrán erők újabb támadást indítottak a nyugat-oroszországi Kurszk térségében, ahova tavaly nyáron hatoltak be.","shortLead":"Az ukrán erők újabb támadást indítottak a nyugat-oroszországi Kurszk térségében, ahova tavaly nyáron hatoltak be.","id":"20250105_orosz-ukran-hadsereg-kurszk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f0aadfd-ec1b-46e6-83fa-c0c117d04205.jpg","index":0,"item":"cf125d82-1865-42f8-bf03-c8aafba8721e","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_orosz-ukran-hadsereg-kurszk","timestamp":"2025. január. 05. 16:22","title":"Támadást indított az ukrán hadsereg Kurszknál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f1c09ed-7edf-438e-940f-d41af857cdcd","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.","shortLead":"Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát...","id":"20250105_hvg-nexus-harari-tortenelem-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f1c09ed-7edf-438e-940f-d41af857cdcd.jpg","index":0,"item":"931fd9c0-b3de-41ae-8842-385da5a3d4b9","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-nexus-harari-tortenelem-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. január. 05. 19:30","title":"\"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök\" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00b5e3e7-24ec-4d00-b24e-5c9a1473801d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Három opció volt a szavazáson: előrehozott választások lesznek idén, jövőre lesz rendes időben, vagy 2026-ban sem lesz, hanem valamikor később. Íme az eredmény.","shortLead":"Három opció volt a szavazáson: előrehozott választások lesznek idén, jövőre lesz rendes időben, vagy 2026-ban sem lesz...","id":"20250105_Itt-a-szavazas-eredmenye-a-HVG-olvasoi-szerint-ekkor-lesznek-a-valasztasok-Magyarorszagon-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00b5e3e7-24ec-4d00-b24e-5c9a1473801d.jpg","index":0,"item":"56029189-6759-4747-b816-85aab3daaf8c","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Itt-a-szavazas-eredmenye-a-HVG-olvasoi-szerint-ekkor-lesznek-a-valasztasok-Magyarorszagon-ebx","timestamp":"2025. január. 05. 17:13","title":"Itt a szavazás eredménye: a HVG olvasói szerint ekkor lesznek a választások Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e054917f-a0ce-4552-887c-674c7a87d5f1","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"A Royal Mail felvásárlásával is jelezte Daniel Kretinsky, az egyik leggazdagabb cseh üzletember, hogy európai szinten is komolyan vehető milliárdos.","shortLead":"A Royal Mail felvásárlásával is jelezte Daniel Kretinsky, az egyik leggazdagabb cseh üzletember, hogy európai szinten...","id":"20250105_hvg-daniel-kretinsky-europai-felvasarlasok-energia-media-logisztika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e054917f-a0ce-4552-887c-674c7a87d5f1.jpg","index":0,"item":"f2862678-e7c3-4b83-8b2e-87851033d9e2","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-daniel-kretinsky-europai-felvasarlasok-energia-media-logisztika","timestamp":"2025. január. 05. 15:30","title":"Cseh szfinxként emlegetik a brit királyi postát megvásárló milliárdost, aki zsebre tehetné Mészáros Lőrincet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Négy éve készül a megtett úttal arányos elektronikus díjfizetés bevezetésére a közlekedési tárca, mégsem látszik haladás az ügyben.
HVG
Már három hónap múlva elektronikusan regisztrálnák az áthaladást, és ennek alapján szednék az útdíjakat "az országos közúthálózat legfontosabb elemein" egy idén márciusban meghirdetett tenderkiírás szerint. A hazai közutak állagmegóvásáért felelős Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (Ukig) sebtében közzétett, majd hasonlóan hirtelen visszavont ajánlati felhívásában tanácsadót keresett az elektronikus útdíjfizetés előkészítésére, hogy az új rendszer jövő év január 1-jén működni kezdhessen.
Az egy hónapos határidejű pályázat képtelensége mélyebb szakismeret nélkül is szembeötlő. Hiszen még most sem dőlt el, melyek az úthálózatnak azok a bizonyos "legfontosabb elemei": csak az autópályákra, az összes gyorsforgalmi útra, netán az azokkal párhuzamos főutakra is, esetleg az összes főútra kiterjedne-e a fizetési kötelezettség? Azt is ki kellene mondani, hogy minden járműbe be kell-e szerelni a mozgásáról tudósító jeladókat, vagy csak a teherautókba, esetleg azok közül is csak a nagyobbakba. Végül nem lehet megúszni a díjak mértékéről szóló döntést sem, mert ettől függ, hogy a bevétel elegendő lesz-e a fizetős utak fenntartására, vagy azt még az állami költségvetésnek is ki kell pótolnia. De ha mindez rég világos lenne is, a 2007-es bevezetéshez legalább már tavaly ki kellett volna választani a kivitelezőt. Hogy a káosz teljes legyen, ez utóbbira az Ukig idén tavasszal közzé is tette, majd a fentihez hasonlóan visszavonta a 46 - kétharmadrészben külföldi - cég által megvásárolt pályázati anyagot.
Az is növeli a bizonytalanságot, hogy ismét megváltozott a sztrádák fenntartásának-üzemeltetésének finanszírozása. E munkálatokat 2004 óta állami hozzájárulás nélkül, kizárólag a matricabevételekből fedezi az Állami Autópálya-kezelő Zrt. (ÁAK). Az idei évtől azonban a matricák árát be kell fizetnie egy úgynevezett útpénztárba, amelybe a központi költségvetésből is érkeznek átutalások, mert az Ukig ebből állja a sztrádákon kívüli utak fenntartását. A baj az, hogy nincs olyan jogi automatizmus, aminek alapján a kétféle pénz elkülönülne; bármilyen díjszedési mód mellett döntsön is a kormány, egy majdani útdíjtörvény nélkül nem garantálható, hogy a díjakat azokra az utakra költsék, amelyeken beszedték őket. "Így akár az is előfordulhat - mondta a HVG-nek egy gyakorló szakember -, hogy a pénzügyminiszternek támad egy játékos gondolata, és elvonja a díjbevételeket a költségvetési lyukak befoltozására."
A sztrádafenntartás költségeinek fedezete azonban efféle újraelosztási trükkök nélkül is hamarosan kevésnek bizonyulhat. A matricaárak ugyanis nem követték a hálózat látványos növekedését (2002-től napjainkig a gyorsforgalmi hálózat hossza 530-ról 911 kilométerre nőtt).
A matrica úgynevezett árnyékára - a tényleges használat alapján kalkulálható virtuális tarifa - szakértői számítások szerint Magyarországon 5-10 forint kilométerenként. A matrica helyett elektronikus díjszedéssel operáló NSZK-ban kilométerenként közel 40, Ausztriában több mint 70, Svájcban pedig 200 forintnak megfelelő összeget szednek be a 12 tonnásnál nagyobb teherautók után. Az EU nem szabja meg, hogy tagországai mely útjaikra terjeszthetik ki a használatarányos díjszedést, pusztán azt írja elő, hogy ahol már él ilyen rendszer - például fizetőkapuk működnek -, ott a tehergépkocsik után 2009-ig, a személyautókra pedig 2011-ig be kell vezetni az elektronikus díjfizetést.
A növekvő aránytalanságok miatt (lásd Hol az igazság? című írásunkat) előbb-utóbb Magyarország is kénytelen lesz áttérni az elektronikus díjszedésre. Az ezzel kapcsolatos kormányzati pozícióra a közlekedési tárca - azóta megszüntetett - közúti közlekedési főosztálya már 2004-ben javaslatot tett egy zöld könyvként emlegetett dokumentum formájában, amelyhez megszerezte a szakmai szervezetek és az érdekképviseletek egyetértését is. Azóta viszont nem történt semmi sem az ügyben.
Fizetős lesz a főút is? (Oldaltörés)
Ausztriában, többéves előkészítés után, másfél évig tartott a versenytárgyalásos eljárás, majd újabb 18 hónap kellett a 2004 eleje óta működő mikrohullámú rendszer kiépítéséhez. Svájcban és Németországban is több mint három évbe telt, mire - az alapdöntések meghozatala után - végére jutottak az előkészületeknek, és nekiláttak a kivitelezésnek. A befejezéssel az NSZK-ban még így is 16 hónapot késtek, mivel a korábban sehol nem alkalmazott műholdas rendszer beüzemelése nem várt komplikációkkal járt. Ausztriában ugyanis, a 2 ezer kilométernyi autópálya mentén húzódó távközlési kábelek felhasználásával, csupán a járművekbe néhány euróért beszerelhető adóberendezések jeleit fogadó állomásokat kellett telepíteni, az NSZK-ban viszont a méregdrága műholdas rendszer mellett döntöttek, mivel az többletköltségek nélkül kiterjeszthető bármely főútra, ráadásul a műholdas helymeghatározás révén számos többletszolgáltatásra képes.
Magyarországon a zöld könyv szerint először csak a sztrádákon és csupán a 3,5 tonnásnál nagyobb teherautók számára írnák elő az elektronikus fizetést, a párhuzamos főútvonalak használatától pedig forgalomcsillapítással vennék el a spórolós kamionosok kedvét. A többi jármű gazdája választhatna a matrica és a használatarányos díjfizetés között.
Mivel tavaly óta nem volt újabb szakmai vagy politikai egyeztetés az ügyben, meglepő fordulat, hogy a szakminisztériumból kiszivárgott elképzelések szerint a gyorsforgalmi utak mellett ötven - nem tudni, milyen alapon kijelölt - főútvonalon is szednének díjat a teherautóktól. Egy ilyen döntés csakis arra jó - vélik egyes szakemberek -, hogy leszűkítsék a szóba jöhető díjszedési megoldások körét, hiszen a sztrádák mentén adott egy majdani elektronikus hálózat alap-infrastruktúrája, a többi főútvonal mellett viszont aligha finanszírozható ennek kiépítése. Vagyis mintha olyan cégeknek készítenék elő a terepet, amelyek a műholdas technikát árulják. E kétségkívül rosszhiszemű feltételezésekre az is alapot ad, hogy a Kóka János vezette minisztérium idei átszervezése óta több, vezető pozícióból kirúgott közlekedési szakember helyére a miniszter informatikai ágazatból átigazolt ismerősei, illetve a közlekedéssel korábban nem foglalkozók kerültek. Ez utóbbiak közé tartozik például az ÁAK-elnök Csepi Lajos, előbbiekhez pedig az Ukig igazgatója és egyik irodavezetője.
A kiszivárgott hír persze nem feltétlenül a végső döntés előjele, s a sztrádákkal az utóbbi évek fejlesztései ellenére nem túl sűrűn behálózott Magyarországon sok szakember helyesli egyes főútvonalak fizetőssé tételét a kamionok számára. Az Ukig egyébként a HVG információi szerint kifejezetten a technológiasemleges verseny mellett foglal állást. Az igazgatóság - miközben az alapkérdésekben továbbra sem született döntés - első lépésként, várhatóan a napokban, a díjszedési tanácsadói tendert szeretné újra kiírni, ezúttal két hónapot hagyva a pályázati anyag beadására, s további három hónapot magának a javaslatnak a kidolgozására. Ez utóbbi elkészülte után a politikusoknak kell elszánniuk magukat, hogy valamelyik változatnak zöld utat adjanak.
A konszenzus megteremtése várhatóan nem lesz gyors. Nemhogy az ellenzéket - márpedig kormányzati ciklusokon átívelő munkálatok esetében ez igencsak kívánatos lenne -, de egyelőre a zöld tárca szakértőit sem vonták be az előkészítésbe. Így még jó ideig nem kell számítani a matricás rendszer leváltására.
Átadták az első hibridhajtású Mercedes-Benz Sprintert. A járművet Neil Gibson, a világ legnagyobb expressz-légifutár-szolgálataként ismert FedEx Express senior fleet managere vette át.
150 flottaszakértő a Seat Leon-t választotta a 2006-os év cégautójává. A történet különlegessége, hogy a Seat kétszeres győzelmet aratott: úgy az importőrök osztályában, mint a 20 ezer euró alatti ártartományban első a Leon.
A 2007-es év busza címet mostantól a Mercedes-Benz Citaro LE Ü Low Entry távolsági autóbusz mondhatja magáénak. A 15 európai ország autóbusz szakújságíróiból álló nemzetközi zsűri hosszas vizsgálódás és tesztutak megtétele után az európai autóbuszok számára legelőkelőbb elismerést adományozta ennek a járműnek.
Hamarosan mobiltelefonnal is lehet sztrádamatricát vásárolni – erősítette meg a Hvg.hu-nak az Állami Autópálya-kezelő Zrt. szóvivője. Mindhárom mobilcég tervei között szerepel a szolgáltatás elindítása.
Átrendeződhetnek az erőviszonyok a nemzetközi haszonjárműpiacon, ha a svéd Scania elfogadja a német MAN felvásárlási ajánlatát. Együtt piacvezetők lennének Európában.