Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3264f227-3735-4e58-af65-9e8e44d71343","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Jim Carrey a 150. fickó volt, akinek felajánlották a Dumb és Dumber főszerepét. ","shortLead":"Jim Carrey a 150. fickó volt, akinek felajánlották a Dumb és Dumber főszerepét. ","id":"20241127_Dumb-es-Dumber-3-Farrelly-testverek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3264f227-3735-4e58-af65-9e8e44d71343.jpg","index":0,"item":"88438643-8d5e-4023-a541-920c8805041c","keywords":null,"link":"/kultura/20241127_Dumb-es-Dumber-3-Farrelly-testverek","timestamp":"2024. november. 27. 13:25","title":"Már csak tíz évet kell aludnunk, és elkészülhet a Dumb és Dumber 3.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3719d779-700a-4905-9104-5ae2703c6350","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Emily Calandrelli egy közösségi médiás posztja alatt annyira elszabadultak a macsó indulatok, hogy az őt az űrbe eljuttató Blue Origin inkább levette a videóját. ","shortLead":"Emily Calandrelli egy közösségi médiás posztja alatt annyira elszabadultak a macsó indulatok, hogy az őt az űrbe...","id":"20241126_emily-calandrelli-vilagur-szexista-komment-blue-origin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3719d779-700a-4905-9104-5ae2703c6350.jpg","index":0,"item":"4966f655-87e3-4af7-9c95-fafb9eb4ed19","keywords":null,"link":"/elet/20241126_emily-calandrelli-vilagur-szexista-komment-blue-origin","timestamp":"2024. november. 26. 11:54","title":"A világűrben sem tudott szabadulni a szexista megjegyzésektől egy női űrhajós","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"52a439ad-f428-43d6-84f8-7ed7098a03cc","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Többeket még mindig keresnek. ","shortLead":"Többeket még mindig keresnek. ","id":"20241126_voros-tenger-elsullyedt-hajo-sea-story-tulelok-holttestek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52a439ad-f428-43d6-84f8-7ed7098a03cc.jpg","index":0,"item":"ba09e97d-136e-4413-8cd8-d608ba244c1f","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_voros-tenger-elsullyedt-hajo-sea-story-tulelok-holttestek","timestamp":"2024. november. 26. 17:59","title":"Négy embert holtan találtak a Vörös-tengeren elsüllyedt hajó utasai közül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3eeef64f-c53b-42d5-8cab-a7e89f88f115","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Deutsche Telekom szakértői Európa tíz országának aggregált, anonimizált mobilhálózati adataiból komponáltak zenét a mesterséges intelligencia bevonásával. Hallhatóvá tették azt a kommunikációs kapcsolatot, amely sokakat összeköt Európában. Íme a Melody of Europe.","shortLead":"A Deutsche Telekom szakértői Európa tíz országának aggregált, anonimizált mobilhálózati adataiból komponáltak zenét...","id":"20241127_deutsche-telekom-melody-of-europe-adatvizualizacio-mesterseges-intelligencia-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3eeef64f-c53b-42d5-8cab-a7e89f88f115.jpg","index":0,"item":"278a0a59-c0e8-4227-9847-1d9454840298","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_deutsche-telekom-melody-of-europe-adatvizualizacio-mesterseges-intelligencia-video","timestamp":"2024. november. 27. 13:12","title":"Hallotta már Európa hangját? Így hangzik egyszerre 109 000 000 000 telefonhívás, SMS és mobilnetezés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4f56c60-9b44-4bd5-bd31-5a260a63eff7","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A miniszterelnök a Szerbia jelentette fenyegetéssel is indokolta a beruházást.","shortLead":"A miniszterelnök a Szerbia jelentette fenyegetéssel is indokolta a beruházást.","id":"20241127_koszovo-loszergyar-drontervezo-laboratorium-hadiipar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4f56c60-9b44-4bd5-bd31-5a260a63eff7.jpg","index":0,"item":"cf31aa07-9efe-4e00-9c47-92f15e0f1d3c","keywords":null,"link":"/vilag/20241127_koszovo-loszergyar-drontervezo-laboratorium-hadiipar","timestamp":"2024. november. 27. 18:32","title":"Komoly hadiipari fejlesztésbe fog Koszovó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fcd3f8b-d2f3-4c8a-98a7-f21fd4e52018","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A közlekedési miniszter elment Kőbánya-Kispestre, és elszörnyedt, a MÁV-applikáció egyik funkciójáról pedig kijelentette, hogy az teljes baromság. ","shortLead":"A közlekedési miniszter elment Kőbánya-Kispestre, és elszörnyedt, a MÁV-applikáció egyik funkciójáról pedig...","id":"20241126_Teljes-baromsag-Lazar-Janos-MAV-online-jegyvasarlas-kobanya-kispest-Arato-Gergely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fcd3f8b-d2f3-4c8a-98a7-f21fd4e52018.jpg","index":0,"item":"dbb00cb7-fcfc-4c55-823f-8f7f2d899d26","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_Teljes-baromsag-Lazar-Janos-MAV-online-jegyvasarlas-kobanya-kispest-Arato-Gergely","timestamp":"2024. november. 26. 14:39","title":"„Nyugalom! Nyugalom!” – mondta Lázár János a Kökin egy üvöltöző férfinak, akit az egész slepp ledermedve nézett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8141ef2-2c5e-4b56-af02-29a74cb2a92d","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A kormány kedden hirdette ki, mennyit ad tartozásrendezésre az egészségügyi intézményeknek. Az összeg kevesebb lett a beígértnél – az Orvostechnikai Szövetség főtitkára szerint ennyiből nem lehet minden beszállítót kifizetni.","shortLead":"A kormány kedden hirdette ki, mennyit ad tartozásrendezésre az egészségügyi intézményeknek. Az összeg kevesebb lett...","id":"20241127_Akkora-a-korhazak-tartozasa-hogy-szeptember-ota-nem-fizettek-a-beszallitoknak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8141ef2-2c5e-4b56-af02-29a74cb2a92d.jpg","index":0,"item":"6c7b30d0-5063-4ab9-bf05-186cb2b2d61c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_Akkora-a-korhazak-tartozasa-hogy-szeptember-ota-nem-fizettek-a-beszallitoknak","timestamp":"2024. november. 27. 07:58","title":"Akkora a kórházak tartozása, hogy szeptember óta nem fizettek a beszállítóknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51e26ada-c9aa-4d68-a381-4f34bb1c0a61","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az olasz miniszterelnök azt mondja, nem bánja, ha szavai miatt rasszistának nevezik.","shortLead":"Az olasz miniszterelnök azt mondja, nem bánja, ha szavai miatt rasszistának nevezik.","id":"20241126_olaszorszag-szexualis-eroszak-migracio-giorgia-meloni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51e26ada-c9aa-4d68-a381-4f34bb1c0a61.jpg","index":0,"item":"613921d3-c365-4dd8-a782-e21a9a6f8dab","keywords":null,"link":"/elet/20241126_olaszorszag-szexualis-eroszak-migracio-giorgia-meloni","timestamp":"2024. november. 26. 12:46","title":"Meloni a bevándorlást okolja a nők elleni erőszak erősödéséért, mert szerinte „a nincstelenség degeneráltsághoz vezet”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Négy éve készül a megtett úttal arányos elektronikus díjfizetés bevezetésére a közlekedési tárca, mégsem látszik haladás az ügyben.
HVG
Már három hónap múlva elektronikusan regisztrálnák az áthaladást, és ennek alapján szednék az útdíjakat "az országos közúthálózat legfontosabb elemein" egy idén márciusban meghirdetett tenderkiírás szerint. A hazai közutak állagmegóvásáért felelős Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (Ukig) sebtében közzétett, majd hasonlóan hirtelen visszavont ajánlati felhívásában tanácsadót keresett az elektronikus útdíjfizetés előkészítésére, hogy az új rendszer jövő év január 1-jén működni kezdhessen.
Az egy hónapos határidejű pályázat képtelensége mélyebb szakismeret nélkül is szembeötlő. Hiszen még most sem dőlt el, melyek az úthálózatnak azok a bizonyos "legfontosabb elemei": csak az autópályákra, az összes gyorsforgalmi útra, netán az azokkal párhuzamos főutakra is, esetleg az összes főútra kiterjedne-e a fizetési kötelezettség? Azt is ki kellene mondani, hogy minden járműbe be kell-e szerelni a mozgásáról tudósító jeladókat, vagy csak a teherautókba, esetleg azok közül is csak a nagyobbakba. Végül nem lehet megúszni a díjak mértékéről szóló döntést sem, mert ettől függ, hogy a bevétel elegendő lesz-e a fizetős utak fenntartására, vagy azt még az állami költségvetésnek is ki kell pótolnia. De ha mindez rég világos lenne is, a 2007-es bevezetéshez legalább már tavaly ki kellett volna választani a kivitelezőt. Hogy a káosz teljes legyen, ez utóbbira az Ukig idén tavasszal közzé is tette, majd a fentihez hasonlóan visszavonta a 46 - kétharmadrészben külföldi - cég által megvásárolt pályázati anyagot.
Az is növeli a bizonytalanságot, hogy ismét megváltozott a sztrádák fenntartásának-üzemeltetésének finanszírozása. E munkálatokat 2004 óta állami hozzájárulás nélkül, kizárólag a matricabevételekből fedezi az Állami Autópálya-kezelő Zrt. (ÁAK). Az idei évtől azonban a matricák árát be kell fizetnie egy úgynevezett útpénztárba, amelybe a központi költségvetésből is érkeznek átutalások, mert az Ukig ebből állja a sztrádákon kívüli utak fenntartását. A baj az, hogy nincs olyan jogi automatizmus, aminek alapján a kétféle pénz elkülönülne; bármilyen díjszedési mód mellett döntsön is a kormány, egy majdani útdíjtörvény nélkül nem garantálható, hogy a díjakat azokra az utakra költsék, amelyeken beszedték őket. "Így akár az is előfordulhat - mondta a HVG-nek egy gyakorló szakember -, hogy a pénzügyminiszternek támad egy játékos gondolata, és elvonja a díjbevételeket a költségvetési lyukak befoltozására."
A sztrádafenntartás költségeinek fedezete azonban efféle újraelosztási trükkök nélkül is hamarosan kevésnek bizonyulhat. A matricaárak ugyanis nem követték a hálózat látványos növekedését (2002-től napjainkig a gyorsforgalmi hálózat hossza 530-ról 911 kilométerre nőtt).
A matrica úgynevezett árnyékára - a tényleges használat alapján kalkulálható virtuális tarifa - szakértői számítások szerint Magyarországon 5-10 forint kilométerenként. A matrica helyett elektronikus díjszedéssel operáló NSZK-ban kilométerenként közel 40, Ausztriában több mint 70, Svájcban pedig 200 forintnak megfelelő összeget szednek be a 12 tonnásnál nagyobb teherautók után. Az EU nem szabja meg, hogy tagországai mely útjaikra terjeszthetik ki a használatarányos díjszedést, pusztán azt írja elő, hogy ahol már él ilyen rendszer - például fizetőkapuk működnek -, ott a tehergépkocsik után 2009-ig, a személyautókra pedig 2011-ig be kell vezetni az elektronikus díjfizetést.
A növekvő aránytalanságok miatt (lásd Hol az igazság? című írásunkat) előbb-utóbb Magyarország is kénytelen lesz áttérni az elektronikus díjszedésre. Az ezzel kapcsolatos kormányzati pozícióra a közlekedési tárca - azóta megszüntetett - közúti közlekedési főosztálya már 2004-ben javaslatot tett egy zöld könyvként emlegetett dokumentum formájában, amelyhez megszerezte a szakmai szervezetek és az érdekképviseletek egyetértését is. Azóta viszont nem történt semmi sem az ügyben.
Fizetős lesz a főút is? (Oldaltörés)
Ausztriában, többéves előkészítés után, másfél évig tartott a versenytárgyalásos eljárás, majd újabb 18 hónap kellett a 2004 eleje óta működő mikrohullámú rendszer kiépítéséhez. Svájcban és Németországban is több mint három évbe telt, mire - az alapdöntések meghozatala után - végére jutottak az előkészületeknek, és nekiláttak a kivitelezésnek. A befejezéssel az NSZK-ban még így is 16 hónapot késtek, mivel a korábban sehol nem alkalmazott műholdas rendszer beüzemelése nem várt komplikációkkal járt. Ausztriában ugyanis, a 2 ezer kilométernyi autópálya mentén húzódó távközlési kábelek felhasználásával, csupán a járművekbe néhány euróért beszerelhető adóberendezések jeleit fogadó állomásokat kellett telepíteni, az NSZK-ban viszont a méregdrága műholdas rendszer mellett döntöttek, mivel az többletköltségek nélkül kiterjeszthető bármely főútra, ráadásul a műholdas helymeghatározás révén számos többletszolgáltatásra képes.
Magyarországon a zöld könyv szerint először csak a sztrádákon és csupán a 3,5 tonnásnál nagyobb teherautók számára írnák elő az elektronikus fizetést, a párhuzamos főútvonalak használatától pedig forgalomcsillapítással vennék el a spórolós kamionosok kedvét. A többi jármű gazdája választhatna a matrica és a használatarányos díjfizetés között.
Mivel tavaly óta nem volt újabb szakmai vagy politikai egyeztetés az ügyben, meglepő fordulat, hogy a szakminisztériumból kiszivárgott elképzelések szerint a gyorsforgalmi utak mellett ötven - nem tudni, milyen alapon kijelölt - főútvonalon is szednének díjat a teherautóktól. Egy ilyen döntés csakis arra jó - vélik egyes szakemberek -, hogy leszűkítsék a szóba jöhető díjszedési megoldások körét, hiszen a sztrádák mentén adott egy majdani elektronikus hálózat alap-infrastruktúrája, a többi főútvonal mellett viszont aligha finanszírozható ennek kiépítése. Vagyis mintha olyan cégeknek készítenék elő a terepet, amelyek a műholdas technikát árulják. E kétségkívül rosszhiszemű feltételezésekre az is alapot ad, hogy a Kóka János vezette minisztérium idei átszervezése óta több, vezető pozícióból kirúgott közlekedési szakember helyére a miniszter informatikai ágazatból átigazolt ismerősei, illetve a közlekedéssel korábban nem foglalkozók kerültek. Ez utóbbiak közé tartozik például az ÁAK-elnök Csepi Lajos, előbbiekhez pedig az Ukig igazgatója és egyik irodavezetője.
A kiszivárgott hír persze nem feltétlenül a végső döntés előjele, s a sztrádákkal az utóbbi évek fejlesztései ellenére nem túl sűrűn behálózott Magyarországon sok szakember helyesli egyes főútvonalak fizetőssé tételét a kamionok számára. Az Ukig egyébként a HVG információi szerint kifejezetten a technológiasemleges verseny mellett foglal állást. Az igazgatóság - miközben az alapkérdésekben továbbra sem született döntés - első lépésként, várhatóan a napokban, a díjszedési tanácsadói tendert szeretné újra kiírni, ezúttal két hónapot hagyva a pályázati anyag beadására, s további három hónapot magának a javaslatnak a kidolgozására. Ez utóbbi elkészülte után a politikusoknak kell elszánniuk magukat, hogy valamelyik változatnak zöld utat adjanak.
A konszenzus megteremtése várhatóan nem lesz gyors. Nemhogy az ellenzéket - márpedig kormányzati ciklusokon átívelő munkálatok esetében ez igencsak kívánatos lenne -, de egyelőre a zöld tárca szakértőit sem vonták be az előkészítésbe. Így még jó ideig nem kell számítani a matricás rendszer leváltására.
Átadták az első hibridhajtású Mercedes-Benz Sprintert. A járművet Neil Gibson, a világ legnagyobb expressz-légifutár-szolgálataként ismert FedEx Express senior fleet managere vette át.
150 flottaszakértő a Seat Leon-t választotta a 2006-os év cégautójává. A történet különlegessége, hogy a Seat kétszeres győzelmet aratott: úgy az importőrök osztályában, mint a 20 ezer euró alatti ártartományban első a Leon.
A 2007-es év busza címet mostantól a Mercedes-Benz Citaro LE Ü Low Entry távolsági autóbusz mondhatja magáénak. A 15 európai ország autóbusz szakújságíróiból álló nemzetközi zsűri hosszas vizsgálódás és tesztutak megtétele után az európai autóbuszok számára legelőkelőbb elismerést adományozta ennek a járműnek.
Hamarosan mobiltelefonnal is lehet sztrádamatricát vásárolni – erősítette meg a Hvg.hu-nak az Állami Autópálya-kezelő Zrt. szóvivője. Mindhárom mobilcég tervei között szerepel a szolgáltatás elindítása.
Átrendeződhetnek az erőviszonyok a nemzetközi haszonjárműpiacon, ha a svéd Scania elfogadja a német MAN felvásárlási ajánlatát. Együtt piacvezetők lennének Európában.