szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Lendületesen terjeszkedik a világ második autógyártója, a japán Toyota, amely a múlt héten legnépszerűbb modellje, a Corolla új nemzedékével jelentkezett.

HVG
Megöregedett a világ legkelendőbb autója - legalábbis ezzel indokolták szakértők, hogy a japán Toyota a múlt héten előállt a Corolla új, tizedik generációs modelljével. A Tokióban bemutatott változattal (lásd A rekorder című írásunkat a 36. oldalon) a gyár főként a fiatalokat célozta meg, vásárlóinak átlagéletkora ugyanis Japánban immár 60 év. A konszern arra számít, hogy az egyelőre csak a szigetországban forgalmazott megújult négykerekűből az idén havi 12 ezer talál vevőre. A főként kiskocsikat gyártó Daihatsu Motor és a teherautókat, buszokat előállító Hino Motors cégeket is magában foglaló csoport összforgalmához képest ez jelentéktelen szám, ám a külföldi gyártás és értékesítés nagyot dobhat majd rajta. A tavalyi pénzügyi évben a világszerte több mint száz modellt árusító Toyota eladásainak ugyanis mintegy hatodát adták a Corolla különféle változatai.

© Toyota
A társaság két éven belül szeretné megközelíteni az évi 10 milliós darabszámot. Tavaly 8,13 millió autója kelt el, az idénre 8,85 milliót jósolnak, jövőre pedig 9,8 milliót. Miközben a júliusi adatok szerint Japánban valamivel csökkennek az eladások, az amerikai és az európai piacon továbbra is lendületes az előretörés. Az USA-ban például - ahol különösen kelendőek a hibrid autók, illetve a konszern luxusmárkája, a Lexus - szeptemberben negyedével több Toyota talált gazdára, mint egy esztendeje. Júliusban pedig először fordult elő, hogy a cég immár az amerikai piacon is fellépett a General Motors (GM) mögé a második helyre, miután több autót adott el, mint a Ford.

[[ Oldaltörés: Már az idén világelső lehet a Toyota (Oldaltörés) ]]


© Toyota
Akár már az idén átveheti a világelsőséget elemzők szerint a Toyota a GM-től. A súlyos pénzügyi helyzetben lévő amerikai cégnek (HVG, 2006. július 15.) az első félévben 2,3 százalékkal, 4,6 millióra csökkent az eladása, miközben a japán konszerné 7,1 százalékkal, 4,36 millióra nőtt. A világelsőségre évek óta vágyó cégvezetés ugyanakkor másra is figyel. "A környezetet a lehető legkevésbé károsító és legkevésbé balesetveszélyes autókat kívánunk gyártani. Nem mennyiségben, hanem minőségben szeretnénk a legjobbak lenni. Ehhez pedig - fogalmazta meg nemrég a cég filozófiáját a HVG-nek a konszern elnöke, Vatanabe Kacuaki - még időre van szükség."

Az utóbbi hónapok fejleményei azt mutatják, hogy éppen e területen inogtak meg valamelyest a megbízhatóság jelképének tartott Toyota pozíciói. A cég gyártmányaiból az utóbbi időben meglepően sokat kellett visszahívni különböző - igaz, többnyire kisebb - minőségi gondok miatt. Az USA-ban tavaly például 2,38 millió Toyota jutott erre a sorsra, százezerrel több, mint amennyi egy év alatt gazdára talált. A cég ezért mostantól szigorúbban ellenőrzi az alkatrész-beszállítókat, meghosszabbítja a modellfejlesztés jelenlegi két-három éves időszakát, és hírek szerint az alaposabb tesztidőszak érdekében elhalasztja több új típus bevezetését. Így - legalábbis a Nihon Keizai Simbun gazdasági napilap értesülései szerint - a jövő évről 2008-ra csúszik át az új Corolla amerikai gyártásának beindítása.

A cég ugyan az ágazat legnyereségesebb gyártója - a konszern 16-17 milliárd dolláros üzemi eredményre számít az idén -, a profitrátát mégis tovább, 10 százalékra akarja emelni, ezért 8,5 milliárd dolláros költségcsökkentésre készül. Emellett folytatódnak a terjeszkedést szolgáló beruházások: Kinosita Micuo, a cégcsoport alelnöke nemrég bejelentette, hogy a márciusban zárult pénzügyi évben 13 milliárd dollárt fordítottak fejlesztésekre, főként kapacitásnövelésre. A következő években elsősorban Észak-Amerikára koncentrálnak, ahol növelik az öt összeszerelő üzem kibocsátását, és két újat is nyitnak. Az oroszországi Szentpéterváron jövőre megkezdik a felső kategóriás Camry összeszerelését, és bővítésre készülnek Kínában is, ahol két gyáruk működik.

POÓR CSABA

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Kipróbáltuk a 2007-es Avensist

Vidám orrészt, mp3-lejátszót enyhén módosított fényszórókat kapott és egy kellemes 126 lovas kétliteres dízelmotorral lett gazdagabb a kisebb frissítésen átesett 2007-es Toyota Avensis.

automenedzser.hu Autó

Toyota RAV4 - Nagynak látszik

Bármennyire is fejlett a technikája, bármilyen vonzó is a formája, és meglepően jók a tereptulajdonságai, mégiscsak kiforratlan autó az új Toyota RAV4. Apró bosszantásai, szereptévesztése nem váltották be a hozzá fűzött reményeimet. De ugyanakkor a RAV4 egy megbízhatóságáról híres Toyota, praktikus nagy munkabírású és takarékos.

Nemzetközi gazdaság

A rekorder

Egyetlen más autótípusból sem gyártottak annyit, mint a negyven éve piacra dobott Toyota Corollából.

MTI/hvg.hu Autó

Megduplázza a hibridek számát a Toyota

A japán Toyota autógyár kedden bejelentette, hogy hibridautóinak számát megkétszerezi és 2010-tól ilyen modelljeiből már évi egy millió darabot szeretne eladni. Hibridekből a Toyota 235 ezret értékesített tavaly.

MTI Autó

Hatalmas profitot termelt a Toyota

A japán Toyota autógyár 371,5 milliárd jenes adózott eredményt jelentett az üzleti éve júniussal zárult első negyedéről, 39,2 százalékkal többet az egy évvel korábbi 266,9 milliárdnál. Akkor 6,9 százalékkal kisebb volt az adózott eredmény, mint egy évvel azelőtt.

hvg.hu Autó

Aranyba öltözik az új Toyota Corolla

Az Auris egy új koncepció a Toyotától, amelynél a tervezési folyamat belülről kifelé haladt maximalizálva a belső teret és kényelmet, miközben megragadó vezetési élményt ígér. A soron következő Corolla formavilágát vetíti előre.

hvg.hu Autó

Üzemanyagcellás Toyota buszok közlekednek Nagoya repterén

A március közepén bevezetett járműveket ezentúl szélesebb körben, a nagoyai Centrair reptér vonzáskörzetében és a reptéren beül is alkalmazzák. Az üzemanyagcellás FCHV-buszokat a Toyota és a Hino együttműködésben gyártja.