szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Ami a világ egyik fertályán luxus, nem feltétlenül az a másikon. Ez derül ki az amerikai Cadillac kísérletéből, hogy százéves története során először az európai kontinensen is szerencsét próbáljon.

Bush Cadillacje
© autoblog
Elvis Presley rockkirálytól Csang Kaj-sek volt tajvani államfőn át Bush amerikai elnökig sok híresség járt és jár ma is Cadillac limuzinokkal. A luxus szinonimájaként emlegetett amerikai autómárka nemrég behajtott a vén kontinensre is, de az álomautó eddig nem igazán hozta lázba az előkelőségre vágyó európai vevőközönséget.

Az évek óta sok milliárd dolláros veszteséggel működő anyavállalat, a General Motors (GM) vezetése még az ezredforduló táján határozta el, hogy "világgá kell mennie" a Cadillac-divíziónak. A globalizálásban hívő marketingstratégák szemében különösen vonzónak tűnhetett a vén kontinens: bár a telített nyugat-európai autópiacokon a fél százalékot sem éri el a 15-20 millió forintnál startoló luxusjárgányok aránya, évről évre stabilan eladnak belőlük több tízezret, nem is beszélve a (forintban) 8-10 milliós indulóárral jellemezhető úgynevezett kompakt prémiumkategóriáról. Az ide sorolt járművekből - mint a BMW 3-as vagy a Mercedes C osztály - évente összesen egy-két millió darab is elkel.

A zsíros piaci lehetőségek persze másokat is csábítanak. A japán Toyotához tartozó Lexus már évek óta a piacon van, és a Nissan luxusgyártója, az Infiniti ugyancsak európai offenzívát dédelget.

Cadillac XLR
A Cadillac nagy erőbedobással készült a tengeren túli megméretésre. Egyes források szerint legalább négymilliárd dollárt áldoztak a modellválaszték megújítására. A mai Cadillac már nem a hatvanas évekbeli, széles fecskefarkakkal díszített, tízméteres országúti cirkáló, amilyenként az európai autósok képzeletében él. A mai típusok már az európai és a japán versenytársakéhoz hasonlóan kisebbek, de fényűzőek és erősek. Az Escalade luxusterepjáró és az STS szedán sportváltozatának nyolchengeres, teherautónyi motorja több mint 400 lóerőt teljesít. És persze a kisebbekben is benne van, ami autós szem-szájnak ingere, a kézzel varrott bőrülésektől a jármű sebességét a szélvédő üvegre vetítő optikai rendszeren át a tévéig.

Cadillac BLS
© GM Media
A kompakt prémiumosztályban tavaly csatasorba állt BLS típus a GM-hez tartozó svéd Saab autógyárból gördül ki. A tervek szerint ez - az óriásvállalat reményei szerint a Saab 9-3-as főegységeire épülő, elsőkerék-meghajtású, dízelmotorral is rendelkező - járgány, a "bébi-Caddy" adná az európai forgalom oroszlánrészét. E megbízással a GM új életet kíván lehelni a patinás, de veszteségesen termelő svéd autógyárba, melyre 1990. évi felvásárlása óta már jóval több mint egymilliárd dollárt költöttek. Az európai értékesítési hálózat megteremtésére is ráköltött a GM mintegy 30 millió eurót, az Észak-Európában létrehozott tíz Cadillac-központot például egyenként jóval több mint egymillió eurós beruházással alapították.

[[ Oldaltörés: Európában nem szeretik (Oldaltörés) ]]



A dollármilliárdokkal támogatott európai betörési program szerény, 2010-ig 20 ezer darabos eladással számolt. Ám az eddigi eredmények még ehhez képest is csalódást keltőek. Tavaly, az induló évben mindössze 2640, az idei év első felében pedig 1709 Cadillac talált gazdára, s a vártnál alacsonyabb értékesítések miatt vissza kellett fogni a BLS gyártását. A Cadillac kereskedői azzal magyarázzák a bizonyítványt, hogy az európai luxusautók vásárlói márkasoviniszták, nem könnyű őket meggyőzni, hogy megszokott európai kocsijukból átüljenek egy ismeretlenbe. "Márpedig a Cadillac új márka Európában - mondta a londoni Financial Times napilapnak Gerard Jensen, a kizárólagos forgalmazói jogokkal felruházott holland Kroymans autókereskedő cég ügyvezetője -, ezért minden eladást újabb hódításnak kell tekinteni."

Csakhogy az európai piacon nem minden gyártó szenvedi meg ennyire a kulturális különbségeket. A Toyota Lexus típusaiból 2005-ben több mint 20 ezer talált vevőre a vén kontinensen, az idén 48 ezer darabos forgalmat várnak, 2010-ben pedig már 65 ezret. A japán luxusgyártó még sikeresebb az USA-ban: ott tavaly 302 ezret adtak el belőle, míg az őshonos Cadillac - a BMW és a Mercedes között a harmadik helyre szorulva - 235 ezer darabos forgalmat ért el.

Cadillac SRX
© Cadillac
Az amerikai Global Insight piackutató cég két járműipari elemzője, Philip Rosengarten és Christopher Stuermer Prémiumhatalom: a Mercedes-Benz, a BMW, a Porsche és az Audi sikereinek titka című könyvében azt vizsgálja, miként lehet, hogy a négy német prémiumgyártó tavaly együttesen több négykerekűt bocsátott ki, mint a tömegautó-gyártó GM-Opel és az európai Ford együttvéve. Szerintük az elsöprő sikert az magyarázza, hogy a németek páratlanul innovatívak, ők azok, akik elsők közt alkalmazzák a technikai újdonságokat, gyakran azokat, amelyeket a motorsport versenypályáin próbálnak ki.

A szerzők szerint ezzel előzik meg egyes "prémiumjárművek" a luxusautókat. Véleményük szerint a németeken kívül az előbbiek közé tartozik még a Volvo, a Range Rover, a Lamborghini, a Bentley, a Bugatti és a Ferrari. Az európai márkák közül - a két amerikai kutató szerint - "csak" a luxus jelzőt érdemli ki az Aston Martin, a Jaguar, a Lancia, a Lotus, a Maserati, a Mini, a Morgan, a Rolls-Royce, a Saab és a TVR. A szerzőpáros a másodvonalba sorol olyan márkákat is, mint az USA-ban felkapott Honda Acura, a Cadillac, a Hummer, az Infiniti, a Lexus, a Ford Lincoln és a Maybach.

Sokan persze vitatják ezt az értékelést. A Cardiffi Egyetem Járműipari Központjának professzora, Garel Rhys az amerikai Business Week című hetilapnak kifejtette, egyáltalán nincs meggyőződve arról, hogy az istenített prémiumgyártók mindenre tudják a választ. "A német hegemónia nem elvitathatatlan jog" - így a brit szakértő, aki sokakkal együtt úgy véli, hogy az új "kis Lexus", az IS, illetve a csúcsmodell LS limo nem marad el a BMW 3-as s az Audi A4-es típusától, illetve a Mercedes S osztályától, a 7-es BMW-től és az Audi A8-astól.

Hummer H2
© Hummer
Az elmarasztalások és a tervezettől messze elmaradó eladások ellenére a Cadillacnek esze ágában sincs feladni európai offenzíváját. Mint mondják, az eladásokkal ők sem elégedettek, de az út elején tartanak, s vannak még tartalékaik. A szigorú minőség-ellenőrzés mellett kézi munkával szerelt modelljeiket jövőre tovább finomítják. Miután a cég nem igazán jártas a dízeltechnikában, fontolgatják a BMW vagy az Isuzu gázolajos motorjainak átvételét a nagy modellekben, s tervezik, hogy az európai prémiummódi szerint a Saabra alapozott alsó-középkategóriás típussal is kijönnek. Az európai modellpalettát erősíti a Porschéval versengő Corvette sportkocsi és a böhömnyi Hummer katonai terepjáró polgári változata is. Mindezt abban a reményben, hogy a négykerekű amerikai legenda így is hozzájárulhat majd a GM megtépázott versenyképességének helyreállításához.

HEIMER GYÖRGY

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Különleges, luxus Cadillac szériában

A Cadillac BLS és SRX típusok kínálata az „Executive” felszereltségű változatokkal bővül. Az új sorozat vonzó áron kínál számos opcionális luxusfelszerelést, melyek az amúgy is gazdag alapfelszereltséghez rendelhetőek. Minden Cadillac modellnek szériatartozéka a hat légzsák, a könnyűfém kerekek és a légkondícionáló berendezés.

automenedzser.hu Autó

Hova tűntek a régi szép autónevek?

Ferrari Testarossa. Lamborghini Diablo. Dodge Viper. Ford Thunderbird. Chevrolet Corvette. Pontiac Firebird. Ford Mustang. Szép emlékek. Hová tűntek az ütős márkanevek? Az autógyártók milliókat áldoznak a beszélő nevekért, ám új autóik sokszor nyelvi zsákutcába hajtanak.

automenedzser.hu Autó

K.O.-val győznek az ázsiai autók Amerikában

Verseny nem csupán az izmos kocsik és a ravasz pilóták között zajlik. A legvehemensebb és legnagyobb téttel járó küzdelem az autógyárak csatája. Évek óta tudjuk, hogy előbb-utóbb a Toyota lekörözi Amerika büszkeségét, a szociális terhektől nyögő, folyton átszervezett General Motors-ot. A Toyota ma még csak a második legnagyobb autógyártó, ám a nyolcadik legtőkeerősebb cég, a jövő, és hamarosan az egész világ neki dolgozik.