Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5008f761-3b1e-4dad-a474-cba0392f4139","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók olyan mikrobatörzset fedeztek fel, ami 21 méterrel a felszín alatti talajban él, és képes lebontani azokat az anyagokat, amelyek átjutottak a felszíni rétegen.","shortLead":"Amerikai kutatók olyan mikrobatörzset fedeztek fel, ami 21 méterrel a felszín alatti talajban él, és képes lebontani...","id":"20250409_talaj-viz-mikroba-bakterium-csp1-3","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5008f761-3b1e-4dad-a474-cba0392f4139.jpg","index":0,"item":"74f351f9-350f-4afe-bb13-6b8c061849f9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250409_talaj-viz-mikroba-bakterium-csp1-3","timestamp":"2025. április. 09. 13:03","title":"Az egész világ vizét megtisztíthatják azok a baktériumok, amiket most fedeztek fel a talajban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0544fe99-f363-489b-bab4-f57fab75db9d","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"Fenyő János médiavállalkozó 1998 februári, kivégzésszerű meggyilkolása után 27 évvel hozott ítéletet a Fővárosi Ítélőtábla. Gyárfás Tamás felbujtóként hétéves börtönbüntetést kapott, később kell majd bevonulnia, a bíróságról most hazamehetett. ","shortLead":"Fenyő János médiavállalkozó 1998 februári, kivégzésszerű meggyilkolása után 27 évvel hozott ítéletet a Fővárosi...","id":"20250410_Fenyo-gyilkossag-gyarfas-portik-itelet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0544fe99-f363-489b-bab4-f57fab75db9d.jpg","index":0,"item":"c698f18a-6ae3-458b-9f94-5d2ecfdc9617","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_Fenyo-gyilkossag-gyarfas-portik-itelet-ebx","timestamp":"2025. április. 10. 09:24","title":"Fenyő-gyilkosság: Gyárfás Tamás 7 év börtönt kapott, Portik Tamásnak marad az életfogytiglan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1f5983c-3fd6-4d66-9986-45962b8f7ef8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Kúria nem engedélyezte az Erzsébet híd 24 órás elfoglalását, de így is fél éjszaka kitartottak a gyülekezési jog korlátozása és a Pride betiltása ellen tüntetők Budapesten. Bár Hadházy Ákos arra kért mindenkit, maradjanak a helyszínen, a Petőfi hídról és a Szabadság hídról így is rendőröknek kellett leszorítaniuk a demonstrálókat. Dínójelmez, rendőrsorfal, trombita és az éjszaka legjobb képei a HVG fotósainak szemével.","shortLead":"A Kúria nem engedélyezte az Erzsébet híd 24 órás elfoglalását, de így is fél éjszaka kitartottak a gyülekezési jog...","id":"20250409_Hidfoglalas-galeria-20250408","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1f5983c-3fd6-4d66-9986-45962b8f7ef8.jpg","index":0,"item":"5621db89-68bd-4157-965b-946a4c4719a4","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_Hidfoglalas-galeria-20250408","timestamp":"2025. április. 09. 13:51","title":"Szabadságmenet és rendőrsorfal – képeken az éjszakai hídfoglalás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dcdb7752-8d79-4aca-8227-2d566e271d46","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Márciusban a fővárosban újra enyhén nőttek, országos átlagban stagnáltak a lakbérek.","shortLead":"Márciusban a fővárosban újra enyhén nőttek, országos átlagban stagnáltak a lakbérek.","id":"20250410_atlagos-berleti-dij-csepel-legolcsobb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dcdb7752-8d79-4aca-8227-2d566e271d46.jpg","index":0,"item":"43bfdc96-89b9-4a0b-b44d-5dcdf3ae9ee8","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250410_atlagos-berleti-dij-csepel-legolcsobb","timestamp":"2025. április. 10. 12:58","title":"Egyetlen kerület maradt, ahol még havi 200 ezer forint alatt van az átlagos bérleti díj","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"badee53f-f476-40fd-8205-047342e0ad1d","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Az inzulinrezisztencia a kettes típusú cukorbetegség előszobája lehet, a jó hír az, hogy megelőzhető és gyógyítható. A sok zöldséget és lassan felszívódó szénhidrátokat tartalmazó menü mindenkinek ajánlott, az inzulinrezisztenciával és a diabétesszel élőknek pedig kötelező. Miért kell napi egy kiló zöldség-gyümölcs? Mikor együk a tejtermékeket? Hogyan szokjunk le az édességről? Ha már fehér kenyeret eszünk, hogyan csökkentsük az ártalmait? Szabó Adrienn dietetikussal beszélgettünk.","shortLead":"Az inzulinrezisztencia a kettes típusú cukorbetegség előszobája lehet, a jó hír az, hogy megelőzhető és gyógyítható...","id":"20250409_inzulin-rezisztencia-dieta-egeszseges-etrend-szabo-adrienn-dietetikus-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/badee53f-f476-40fd-8205-047342e0ad1d.jpg","index":0,"item":"892abaa0-c680-41dc-9f3b-591a3a8952b9","keywords":null,"link":"/360/20250409_inzulin-rezisztencia-dieta-egeszseges-etrend-szabo-adrienn-dietetikus-interju","timestamp":"2025. április. 09. 14:30","title":"Szabó Adrienn dietetikus: Az inzulinrezisztencia visszafordítható, és szinte semmi sincs tiltólistán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbaa3ed9-cec3-4cc1-975e-7a1ff2f0f2c0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A sávelválasztó dobta meg. ","shortLead":"A sávelválasztó dobta meg. ","id":"20250409_Videon-a-reggeli-baleset-amikor-felborult-egy-auto-az-M0-son","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbaa3ed9-cec3-4cc1-975e-7a1ff2f0f2c0.jpg","index":0,"item":"f0de2fd4-44ea-411d-a814-d0a58e29d753","keywords":null,"link":"/cegauto/20250409_Videon-a-reggeli-baleset-amikor-felborult-egy-auto-az-M0-son","timestamp":"2025. április. 09. 12:10","title":"Videón a reggeli baleset, amikor felborult egy autó az M0-son","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30e2173f-543d-47a3-bea0-27e6a935f086","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Akár 2 milliárdos bírságot is kaphatnak a szabálysértő nagyvállalatok.","shortLead":"Akár 2 milliárdos bírságot is kaphatnak a szabálysértő nagyvállalatok.","id":"20250409_kornyezetvedelem-szemeteles-szennyezes-birsagok-emelese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30e2173f-543d-47a3-bea0-27e6a935f086.jpg","index":0,"item":"bc5a145b-9cc6-4954-aa0c-34250198b696","keywords":null,"link":"/zhvg/20250409_kornyezetvedelem-szemeteles-szennyezes-birsagok-emelese","timestamp":"2025. április. 09. 15:51","title":"Brutális emelés: milliárdos mértékig nőnek a szemetelők és szennyezők bírságai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7dbf4eb1-301e-4641-a43b-f2263bac21ca","c_author":"Emőd Péter","category":"360","description":"Az idén 80 éves festőművész töretlen lendülettel alkot, sőt, két éve a Budapesti Műszaki Egyetem vendégelőadójaként is aktív. A születésnapi interjúban a múlt és a jelen mellett a jövőről is szó esik. ","shortLead":"Az idén 80 éves festőművész töretlen lendülettel alkot, sőt, két éve a Budapesti Műszaki Egyetem vendégelőadójaként is...","id":"20250409_A-mu-Matzon-Akos-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7dbf4eb1-301e-4641-a43b-f2263bac21ca.jpg","index":0,"item":"caadd904-f80b-437a-b2fe-82d935604049","keywords":null,"link":"/360/20250409_A-mu-Matzon-Akos-interju","timestamp":"2025. április. 09. 14:30","title":"„Ha már túl könnyen megy, akkor abbahagyom” – beszélgetés Matzon Ákos festőművésszel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Fiat megalkotta a terepjárók Barbie babáját. Ám a Panda Cross nem játékszer, ha városban nem is a legtökéletesebb társ, de terepen nem lesz rá panaszunk.
Hihetetlenül jól néz ki ezzel a gyári tuninggal a Panda. Ha nem nézzük az összkerék-hajtásból eredő előnyöket és a borsos árat, akkor szinte megbabonáz a kis kocsi dizájnja. Az alap Pandának is így kellene kinéznie. Ilyen játékosan, kedvesen és fiatalosan. Az első kerek lámpák és a smartos hátsó mindenhonnan vonzzák a tekintetet. A hobbiterepjárók piacán sikeres lenne a 4x4-es Panda, ha az emberek azért vennék a hobbiterepjárókat, amire azok valók. De sajnos, ezen a piacon is a méret és a presztízs számít.
A vezető jó magasan ül, a váltóért nem kell lenyúlni, mert az a műszerfalon kapott helyet, ám amikor a fék karját keressük, gyakran az ülésállító kart találjuk. Kicsit szerencsétlen helyre került. Jobboldalra. Kényelemre elöl nem lehet panaszom, a kéttónusú belső eredeti hangulatot teremt, és jól harmonizál az autó buggys, műanyag elemekkel feldíszített külsejével is. A műanyag oldalborítás és a kerékjárati ívek védelme jó szolgálatot tesznek terepezéskor. Az autó orrát és farát védő alumínium színű borítás sajnos csak műanyag, de legalább a motort és a váltót védi rendes lemez a felütéstől. Az alufelnik nagyon jól mutatnak az autón, ám ha terepre használjuk a Pandát, akkor inkább hagyományos acél felnit tegyünk a terepgumik alá. A visszapillantók azonban nem hogy terepjáróhoz nem illenek, de még egy kispolszkira sem valók. Szinte holtérben vezetünk, leggyakrabban nem is bíztam a bal oldali (egyébként elektromosan állítható) tükörben, sávváltáskor kénytelen voltam félig hátrafordulni. Ha kétszer ekkora volna, akkor is kevés lenne.
A beszállás magam mögé nem vetít elő egy álomutazást. Nagyon szűk, a térdemnek és lábamnak egyszerűen nincs hely. Két gyerek talán elfér, felnőtt csak nehezen. A hátsó üléslap nem tolható hátra, ezért az extráért 55 ezer forintot kell fizetnünk. A műszerfal jól leolvasható, hagyományos, analóg műszerek tájékoztatnak a legfontosabb menettulajdonságokról. A fordulatszámmérő és a sebességóra közötti kis kijelző épp elég arra, hogy a fedélzeti számítógép fogyasztási- és menetadatait követhessük. Minden műszer könnyen elérhető, barátságos a beltér még akkor is, ha a műanyagok minősége nem a legjobb. A multifunkciós (plusz 25 ezerért) kormány és a váltó gombja bőrborítású.
A Fiat-tól megszokott módion a szervokormány kétfokozatú. Én főként a normál, kisebb rásegítéssel használtam, de bevallom őszintén, hogy parkoláskor igénybe vettem a City funkciót is. Ekkor vajpuhává válik a szerkentyű, ez nem előny nagy sebességnél és hirtelen manővereknél. Érdemes akkor használni, ha valóban szükségünk van a rásegítésre. Van manuális klímánk, a jó tapadást és a biztonságos megállást ABS, vészfékasszisztens, motor-nyomatékszabályzó és fékerőelosztó (EBD) segíti, az első két ablakemelő elektromos, a ködlámpákat az első fényszórókba integrálták.
[[ Oldaltörés: A motor hangos, de bárhová elvisz (Oldaltörés) ]]
A Blaupunkt cédélejátszós rádió felejthető minőségben szólt, bár úgyis mindegy, a Panda Cross hangja úgyis elnyomja még a legjobb hifit is. A darabos traktorhang főként a reggeli hidegben a zavaró. Olyan hangos a Panda, mintha két számmal nagyobb lenne. Ám, aki ilyen kocsit vesz, azt nem a hangja fogja érdekelni, hanem az, hogy olcsón és biztonságosa eljusson vele a legeldugottabb helyekre, a legsűrűbb rengetegbe.
A Cross ezt tudja: alig fogyaszt és nem ismer akadályokat. A Dakar-ralin például az ötödik szakaszig bírta a két induló kis négyszernégyes. Én távolról sem teszteltem olyan körülmények között, bár a Duna part mély homokjában majdnem sikerült nekem is elakadnom. Észnél voltam és nem erőltettem, hátramenetbe tettem, majd a műszerfalon található elektronikus differenciálzár bekapcsolásával könnyedén kimozdult az autó a fogságból. A rövid tengelytáv és a még rövidebb túlnyúlások miatt a Pandával olyan mélységbe merészkedhettem be az erdőbe, ameddig még tesztautóval korábban nem. Az autó keskeny és alacsony felépítése további előnyöket jelentett. Durva talajon, kövek, sziklák között azonban nem partner a Panda, a 160 milliméteres hasmagasság mellett nagyon nem lehet vigéckedni. A hetven lovas motor is karcsúnak tűnik a dagonyázáshoz, igaz alig több, mint egy tonnát kell csak mozgatnia. Terepszögei: elöl 24, hátul 42, rámpa 24 fok.
A Panda 4x4 összkerék-hajtása minden olyan esetben automatikusan bekapcsol, amikor az első kerék tapadása lecsökken. Ha nem tapadnak megfelelően a kereket, a hátsó differenciálművel egybeépített viszko tengelykapcsoló biztosít optimális nyomatékelosztást az első- és a hátsó tengelyek között. A Crossnál ez a rendszer kiegészül egy elektronikus differenciálkapcsolóval (ELD), amely ha a szükség úgy hozza, akkor a tapadást veszített hátsó kerekek összezárásával a nyomatékot az első kerekekre továbbítja. Ezt a funkciót mi szabályozhatjuk, de csak harminc kilométer/órás sebesség alatt működik.
Tetszett
Takarékos motor Egyedi forma Terepen kiválóan használható
A hetven lovas motor nagyon takarékos, az ötszáz kilométeres tesztút során 5,5 liternél nem evett többet száz kilométerenként. Ugyanakkor nagyon rugalmatlan, folyamatos törődést igényel a váltó, hármasban érzi a legjobban magát. Én folyton az ötössel próbálkoztam, városban szenvedett is az autó. Az M0-ás emelkedőjén 100-ról visszaesünk hetvenre, ha nem váltunk vissza. Gyorsulni képtelenség vele, kétezres fordulat alatt gyengén húz, efölött megjön a kedve, ám háromezertől a hangja lesz elviselhetetlen, 120-nál alig lehet bírni.
A biztonsági öv kikapcsolására semmi nem figyelmeztet. A biztonságérzetünket emellett az is csökkenti, hogy a 4,29 milliós alapárba nem fért bele két légzsáknál több, az oldallégzsákokért 55 ezret, a függönylégzsákokért újabb 60 ezer forintot kell leperkálnunk.
Nem tetszett
Borsos ár Kevés légzsák, nem figyelmeztet a biztonsági öv bekapcsolására Hangos és rideg motor
A csomagtartót csak kulccsal, vagy távirányítóval lehet nyitni, ez nem túl praktikus. A mérete kisautós, de ami nem fér el benne, azt feltehetjük a tetőcsomagtartóra. Ha a vételárat sokalljuk, de tetszik nekünk a kis terepjáró, akkor válasszuk a hatvan lovas 1,2-es benzinest, amelyhez extraként 30 ezerért kérhetjük az elektronikus differenciálzárat. A Panda 1.2 8V Climbing alapára 3,39 millió forint.
A legutolsó kéthengeres sikertörténet a Citroen 2CV-é volt, hogy a Trabantról ne is beszéljünk. A Fiat most újra előveszi ezt a technikát, igaz a kis 500-as 0,9 literes motorja 110 lóerőt is képes mozgósítani.
Nyaraló Zebegényben, családi ház Solymár külterületén – a probléma ugyanaz: vajon felmegy a kocsink? És mi lesz télen? Az agglomeráció beépülésével divatba jöttek a terepjárók és az összkerekes autók. Terepgumit, sárcipőt fel, irány az erdő! Hogy mivel? Íme a hazai kínálat.
Új olcsó kisautóval készül piacra lépni az olasz Fiat indiai partnerével, a Tatával közösen - idézték olasz lapok a cég elnökét. Sergio Marchionne arra számít, hogy az új modellel áttörést tudnak elérni az ázsiai piacon.
Kész van, mégsem tervezi tíz éven belüli sorozatgyártását a Fiat a Panda hidrogénhajtású változatának. A helykínálata megegyezik a szériaváltozattal, ám károsanyag-kibocsátása nulla.