szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Audi Q7 V12 TDI tanulmány hatliteres erőforrása óriási, 368 kW/500LE teljesítményt és 1000 newtonméter forgatónyomatékot produkál, a vérbeli sportkocsik dinamikáját oltva a nagyteljesítményű SUV-modellbe. A 650 lovas R10-es versenyautó után ez az Audi lesz a legerősebb dízel.

Az Audi Q7 V12 TDI hatalmas erejével új távlatokat nyit a dízelmotorok fejlesztése terén. Álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóig mért 5,5 másodperces gyorsulás, valamint 250 kilométer/órára elektronikusan lehatárolt végsebesség – e menettulajdonságaival az Audi nagyteljesítményű SUV-modellje a prémium sportkocsik exkluzív klubjába katapultál , miközben átlagosan 11,9 liter gázolajjal is beéri 100 kilométerre.

© audi.hu


A versenypályákon az Audi már egy évvel ezelőtt új fejezetbe kezdett. Az R10 TDI versenygép V12-TDI erőforrása 650 lóerejével a benzines vetélytársak előtt minden versenyt megnyert, ahol csak rajthoz állt, köztük a különösen nagy igénybevételt jelentő klasszikus Le Mans-i 24 órás futammal. Az R10 TDI az Amerikai Le Mans Sorozat LM-P1 kategóriájában is grandiózus győzelmi sorozatra tekinthet vissza. A V12 TDI utcai változatában – amely Magyarországon, a győri üzemben készül majd – az Audi a versenymotor segítségével gyűjtött minden tapasztalatát bevetette.

A V12 TDI az 5,5 literes versenymotorénál nagyobb összlökettérfogattal készül. Pontosan 5934 köbcentimétere a 83,0 milliméteres hengerfuratokból és a 91,4 milliméteres lökethosszból adódik, azaz a hathengeres 3.0 TDI konstrukcióéval megegyező méretekből. A két hengersor 17 milliméterrel eltolva helyezkedik el egymáshoz képest, összesen 684 milliméteres hosszúságával a 12-hengeres dízel valóban kompaktnak hat.

© audi.hu



A 2010-es normákat is teljesíti (Oldaltörés)




A V-alakban álló hengerek külső oldalain összesen két turbófeltöltő dolgozik, amelyek egy-egy hengersort látnak el összesűrített levegővel. Terelőlapátjaik állítható geometriájának köszönhetően a kipufogógázok teljes tömegárama mindenkor a turbinakerekekre vezethető, a feltöltők így már az alacsony fordulatszám-tartományokon is érzékenyen reagálnak és magas hatásfokkal működnek.

© audi.hu


A két turbófeltöltő egyaránt 2,6 bar abszolút töltőnyomás felépítésére alkalmas, jelentősen hozzájárulva az új V12 TDI 1750-es és 3000-es percenkénti fordulatszám között folyamatosan kínált bődületes, ezer newtonméteres forgatónyomatékához. 500 lóerő (368 kW) maximális teljesítményével e dízel aggregát 84,3 lóerő (62,0 kW) literteljesítményt produkál.

Az Audi Q7 V12 TDI már most megfelel az előreláthatólag csak 2010 közepén hatályba lépő Euro 5 kipufogógáz-szabvány előírásainak, amelyek mindenekelőtt a kibocsátott nitrogén-oxidok csökkentése tekintetében állítanak magas követelményeket. Az Audi mérnökei ezért az üzemanyag-mennyiségeknek a common-rail rendszeren segítségével megvalósított, különösen nagy pontosságú mérése mellett a hatékony kipufogógáz-visszavezetésre is nagy hangsúlyt helyeztek. A rendszer a nitrogén-oxidok emissziójának mérséklése érdekében, részterhelés üzemállapotokban a kipufogógázok akár 50 százalékát is visszatáplálhatja a szívócsatornába. A kifejezetten nagyra méretezett visszavezető berendezésbe egy vizes hőcserélőt is iktattak, amely hatékonyan csökkenti a gázok hőmérsékletét.

Az impozáns V12 TDI gyors és kényelmes váltásokkal működő, új, hatfokozatú „tiptronic” váltóművön át továbbítja hatalmas erejét a quattro összkerékhajtási rendszerre, amely normál üzemmódjában 40:60 arányban osztja el a motor felől érkező forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között. Ennek hatásai a sportos, enyhén hátsókerék-hajtású karakterben, a magas fokú mozgékonyságban és a kormányzás példás pontosságában mutatkoznak meg.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Audi Q7 teszt: meghajtottuk a legnagyobb Audit

Van egy kocsi, ami kilóg minden sorból, még Audis léptékkel is rendkívüli. Megtisztelve éreztem magam, hogy három napig társak lehettünk. Az autók non plus ultrájának egy baja van: elérhetetlen.

automenedzser.hu Autó

Audi-teszt: ha akarom sportkombi, ha akarom terepjáró

Csodálni lehet az Audi allroad quattro képességeit, használni annál kevésbé. Ki menne terepre egy 20 milliós finom lelkű luxusautóval? Skizofrén jellem, tesztünk során kombi énje kerekedett fölül.

hvg.hu Autó

Audi győzött az első spanyol futamon

Az első spanyol DTM-futam 42 ezer nézője előtt folytatott látványos küzdelmet ismét az Audi és a Mercedes-Benz, amiből ismét az Audi került ki győztesen.

hvg.hu Autó

Az Audi a tiszta dízel mellett döntött

A dízelmotorok népszerűségének további növeléséhez az USA-ban az Audi támogatja a tiszta dízelt, vagyis a Bluetec üzemanyagot a Volkswagennel és a DaimlerChryslerrel együtt.

automenedzser.hu Autó

Megkergettük a legszebb magyart

Hiába, akárki akármit mond, pirosban a legszebb. Szinte kinéztük egymást a győri Audi gyár parkolójában. Igaz, ismertem már, hisz már jó egy hete találkoztunk Pesten is. Az csak futó kaland volt, de a mai… Komoly történet. Annyira belemelegedtünk, hogy 240-ig nem is álltunk le. A legszebb magyar autó, az Audi TT Coupé bemutatóján jártunk.

hvg.hu Autó

Dízel Audik győztek a 24 órás versenyen

Az Audi AG a motorsport történetének fontos fejezetét nyitotta meg a Le Mans-i 24 órás verseny megnyerésével. Az új Audi R10 TDI az első dízelmotoros autó, amelynek sikerült megnyernie a világ vitathatatlanul legkeményebb autóversenyét.

hvg.hu Autó

Európában négy-, Amerikában ötcsillagos az Audi Q7

A legmagasabb, öt csillagos minősítést szerzett az Audi Q7 a National Highway Transport Safety Administration (NHTSA) amerikai közúti balesetmegelőzési és biztonsági hivatal két különböző tesztjén . Az NHTSA négy csillagosnak minősítette ugyanennek a modellnek a védelmét borulás esetén, ez a szabadidőautók között a legjobb érték . Az EuroNCAP töréstesztjén korábban négycsillagos eredményt ért el a hatalmas autó.

automenedzser.hu Autó

Audi S8 teszt: gőzkalapács Lambo szívvel

Szinte szűz volt még, alig 800 kilométert futott előttem. Azt csináltam vele, amit akartam, mindent megtett nekem. Az együtt töltött háromnapos frigy übergotti hangulata kiradírozhatatlan emlékezetemből. Meghajtottam az Audi S8-ast.