Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1c27a040-ff2a-4a9a-8c1d-a01b581cc3dc","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Marise Wipani a kilencvenes-kétezres években játszott több filmben és sorozatban. Halálának hírét a családja közölte.","shortLead":"Marise Wipani a kilencvenes-kétezres években játszott több filmben és sorozatban. Halálának hírét a családja közölte.","id":"20250610_Marise-Wipani-szineszno-Xena-meghalt-61-eves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c27a040-ff2a-4a9a-8c1d-a01b581cc3dc.jpg","index":0,"item":"63f6e5b3-36be-4e3a-a1f8-5b9cd0a1c723","keywords":null,"link":"/elet/20250610_Marise-Wipani-szineszno-Xena-meghalt-61-eves","timestamp":"2025. június. 10. 10:32","title":"61 évesen meghalt a Xéna-sorozat színésznője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"765c75d0-6858-4e45-9e76-24b3aa84751d","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"A kormány az idei költségvetési hiányt is elengedi. A bejelentéssel csak addig vártak, amíg lement a nagy nemzetközi hitelminősítők tavaszi értékelési köre, és amíg kiderült, hogy Brüsszel felfüggeszti a túlzottdeficit-eljárást. Az államadósság-kezelő ezermilliárd forinttal növeli a devizatartozást – ha már az infláció miatt úgysem lehet engedni a forint leértékelődését.","shortLead":"A kormány az idei költségvetési hiányt is elengedi. A bejelentéssel csak addig vártak, amíg lement a nagy nemzetközi...","id":"20250611_koltsegvetes-2025-koltsegvetesi-hiany-noveles-deviza-brusszelezes-euro-forint-arfolyam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/765c75d0-6858-4e45-9e76-24b3aa84751d.jpg","index":0,"item":"2e5deb2d-41ce-4836-8ad1-92c6cf9f76de","keywords":null,"link":"/360/20250611_koltsegvetes-2025-koltsegvetesi-hiany-noveles-deviza-brusszelezes-euro-forint-arfolyam","timestamp":"2025. június. 11. 06:30","title":"Az ipari brüsszelezés közben a kormány bevezeti az eurót – saját magának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e970c2d-ba9a-40a1-9d46-eb0d8a6df7eb","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az Aston Martin Valkyrie LM olyan durva, hogy kizárólag versenypályán lehet vezetni.","shortLead":"Az Aston Martin Valkyrie LM olyan durva, hogy kizárólag versenypályán lehet vezetni.","id":"20250610_csak-10-szerencses-milliardos-csaphat-le-az-aston-martin-valkyrie-lm-orult-hiperautora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e970c2d-ba9a-40a1-9d46-eb0d8a6df7eb.jpg","index":0,"item":"b9871ca1-1320-479d-8794-8b420e3c1ddb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250610_csak-10-szerencses-milliardos-csaphat-le-az-aston-martin-valkyrie-lm-orult-hiperautora","timestamp":"2025. június. 10. 08:41","title":"Csak 10 szerencsés milliárdos csaphat le az Aston Martin őrült hiperautójára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49f93a6a-d80d-47f6-b5cc-2ce844cd362d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Lively korábban szexuális zaklatással vádolta meg Baldonit, akivel a Velünk véget ér című, kapcsolati erőszakról szóló filmen dolgozott együtt.","shortLead":"Lively korábban szexuális zaklatással vádolta meg Baldonit, akivel a Velünk véget ér című, kapcsolati erőszakról szóló...","id":"20250610_Blake-Lively-Justin-Baldoni-szexualis-zaklatas-per-ragalmazas-400-millio-dollar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49f93a6a-d80d-47f6-b5cc-2ce844cd362d.jpg","index":0,"item":"fd3f4140-28c7-4766-b5eb-955332a76628","keywords":null,"link":"/elet/20250610_Blake-Lively-Justin-Baldoni-szexualis-zaklatas-per-ragalmazas-400-millio-dollar","timestamp":"2025. június. 10. 09:01","title":"Visszadobták Justin Baldoni 400 millió dolláros keresetét, amit Blake Lively és Ryan Reynolds ellen indított rágalmazásért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d199d402-1073-45c8-8ef1-45a5a583a139","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Viber szuperapp felhasználói mostantól könnyebben megtalálhatják a helyi vállalkozásokat, szolgáltatásokat, és közvetlenül is kapcsolatba léphetnek velük az alkalmazásban.","shortLead":"A Viber szuperapp felhasználói mostantól könnyebben megtalálhatják a helyi vállalkozásokat, szolgáltatásokat, és...","id":"20250610_viber-uzleti-fiokok-funkciok-helyi-cegek-keresese-kapcsolat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d199d402-1073-45c8-8ef1-45a5a583a139.jpg","index":0,"item":"3f957434-f320-43dc-b48a-41035967b6c5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250610_viber-uzleti-fiokok-funkciok-helyi-cegek-keresese-kapcsolat","timestamp":"2025. június. 10. 12:03","title":"Viberes? Kap két új funkciót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9fc15f44-99d4-480c-a734-d7cfce8ba6cc","c_author":"Nagy Gábor","category":"gazdasag","description":"A Bajnokok Ligája anyagi sikerét megirigyelve indítja el a FIFA a klubvilágbajnokságot, amit komoly szaúdi pénz segít, de a rendező Egyesült Államokban az érdeklődés egyelőre mérsékelt.","shortLead":"A Bajnokok Ligája anyagi sikerét megirigyelve indítja el a FIFA a klubvilágbajnokságot, amit komoly szaúdi pénz segít...","id":"20250610_FIFA-klubvebe-klubvilagbajnoksag-Miami-Messi-DAZN-Szaud-Arabia-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fc15f44-99d4-480c-a734-d7cfce8ba6cc.jpg","index":0,"item":"39297566-0580-4f9d-bf8e-76abe036a7ef","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250610_FIFA-klubvebe-klubvilagbajnoksag-Miami-Messi-DAZN-Szaud-Arabia-ebx","timestamp":"2025. június. 10. 15:59","title":"Álmodtak egy focivilágot, ahol most egymilliárd dollárt osztanak szét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7efb893-63ae-40d0-a23d-91feab3f68f9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A techmilliárdos megbánást tanúsított, miután összeveszett Donald Trumppal, és több posztban is súlyos vádakat fogalmazott meg az elnökkel szemben.","shortLead":"A techmilliárdos megbánást tanúsított, miután összeveszett Donald Trumppal, és több posztban is súlyos vádakat...","id":"20250611_elon-musk-donald-trump-veszekedes-megbanas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7efb893-63ae-40d0-a23d-91feab3f68f9.jpg","index":0,"item":"677bd1e1-9a9d-4143-bab5-ee266b91a32e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250611_elon-musk-donald-trump-veszekedes-megbanas-ebx","timestamp":"2025. június. 11. 10:16","title":"Elon Musk visszavonulót fújt, megbánta néhány bejegyzését, amit Trumpról tett közzé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff57abb6-49f1-4f0f-8093-3df72769414d","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Mesterséges intelligenciával kutatják a Biblia szerzőségét Izraelben, az Ószövetség szövegeinek szerzőit és keletkezési rétegeit. Máris megvan a válasz több olyan kérdésre, amely eddig komoly vita tárgyát képezte, de az igazi felfedezések csak most várhatók.","shortLead":"Mesterséges intelligenciával kutatják a Biblia szerzőségét Izraelben, az Ószövetség szövegeinek szerzőit és keletkezési...","id":"20250610_biblia-szerzoi-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff57abb6-49f1-4f0f-8093-3df72769414d.jpg","index":0,"item":"e2dd4ee0-4b54-475c-8792-b4d32b568fa3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250610_biblia-szerzoi-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. június. 10. 06:03","title":"Újra kell írni a történelmet: már csak egy lépés kell, hogy kiderüljön, kik írták a Bibliát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A tervezettnél puhább célokat fogalmazott meg az EU az autók szén-dioxid-kibocsátásának korlátozására. A kétes értékű sikert sokan az autóiparnak tett gesztusként értékelik.
HVG
A csodavárás nem tartott sokáig. Alig telt el egy hónap azóta, hogy Németország átvette az EU soros elnökségét, máris bebizonyosodott, azoknak lesz igazuk, akik óva intettek a túlzott várakozásoktól, s arra figyelmeztettek: Berlinben is csak vízzel főznek, s az EU előtt álló feladatok megoldásában a német kormány is addig nyújtózkodhat, ameddig a belpolitikai takarója ér. A kiábrándulás és a csalódottság azért is nagy, mert éppen olyan területen következett be, ahol sokat vártak Németországtól s személy szerint Angela Merkel kancellárnőtől: a környezetvédelemben. Elvégre annak idején maga Merkel is környezetvédelmi miniszter volt Helmut Kohl kormányában, a nemzetközi klímavédelem egyik szószólójaként ismerték, ráadásul most, az EU-elnökség feladatait felsorolva is a legfontosabbak között említette a környezetvédelmet.
Nyilván ma is így gondolja, s elvben helyesli is az eredeti elképzelést, miszerint az unió kötelezze az európai autógyártókat, hogy 2012-ig csökkentsék kilométerenként 120 grammra a kocsik kipufogóján kiáramló szén-dioxid-menynyiséget. Végül is a szén-dioxid környezetromboló hatása közismert, tessék kevesebb mérgező anyagot kibocsátó autókat csinálni! - vallotta mindeddig Berlin is.
Annak okai, hogy a német elnökség belement a magasabb, 130 grammos határértékbe, elsősorban a német gazdaságban keresendők. Németország autóipara ugyanis szinte alig gyárt olyan kocsit, ami nemhogy most megfelelne, de belátható időn belül megfelelővé tehető lenne a Sztavrosz Dimasz környezetvédelmi EU-biztos által megjelölt határértékeknek. A Volkswagen-, Mercedes- és BMW-modellek értékei 160-190 gramm között mozognak, a csúcs pedig a minden német autóimádó kamasz álma, a dinamizmust, sikert, férfiasságot megtestesítő Porsche a maga 300 grammjával. Az autóipari divattendenciák ugyanis egyáltalán nem kedveznek a környezetvédelemnek: a trend a minél nagyobb teljesítményű, minél gyorsabb kocsi. Németországban az autópályákon továbbra sincs sebességkorlátozás, ha éppen valami útépítés nem akadályozza, mindenki annyival mehet, amennyi a csövön kifér.
[[ Oldaltörés: Megrendülhet a német gazdaság (Oldaltörés) ]]
A szén-dioxid-kibocsátás törvényi korlátozása viszont ennek a limitálását is jelentené, hiszen a jelenlegi műszaki lehetőségek mellett elsősorban a teljesítmény visszafogásával érhető el a csökkentés. A bírálatok szerint a német autóipar az utóbbi években elhanyagolta a környezetbarát, de azért nagy teljesítményre képes motorok kifejlesztését, ellentétben például a japánokkal - ott is elsősorban a Toyotával - vagy a kisebb, így kevésbé mérgező autókat nagyobb szériában gyártó francia és olasz autóiparral. Vagyis az EU-álom valóra válása azt jelentené, hogy a német autógyárak eladási nehézségekkel néznének szembe. Ez pedig - hangsúlyozták egymás után a nagy német autógyártók képviselői, de általában a gazdasági élet vezetői is - előbb-utóbb törvényszerűen a megrendelések csökkenéséhez, munkahelyek megszűnéséhez vezetne. S ugyan melyik politikus szeretné, ha az ő hivatali ideje alatt kényszerülne tízezreket elbocsátani az Audi vagy a BMW?
Így aztán január végén, a német iparszövetség tanácskozásán a gazdasági vezetők krémje előtt mondott beszédében Merkel már meg is ígérte: a berlini kormány mindent megtesz majd, nehogy méltánytalan hátrány érje az autóipart. Brüsszeli források szerint meg is tett. Ezzel az állásponttal különben korántsem csak a munkaadók és az autóipar részvényeseinek a szája íze szerint fogalmazott a kancellárnő. Uwe Hück, a Porsche üzemi tanácsának elnöke - vagyis az a választott szakszervezeti tisztségviselő, aki a dolgozók érdekeit képviseli a menedzsmenttel szemben - egy múlt heti rádióinterjúban például egyenesen ámokfutónak titulálta a környezetvédelmi EU-biztost, akit azzal vádolt, hogy akciója francia-olasz érdekeket szolgál, s Dimasz akkor lenne őszinte, ha nyíltan megmondaná: a német autóipart akarja gyengíteni.
Az Auto Motor und Sport magazin felmérése szerint a Németországban forgalomban lévő autómárkák és típusok közül 113 teljesíti a brüsszeli bizottság "felvizezett" határértékét - de ezek közül csak 25 hazai gyártmány, a többi japán, francia és olasz import. A Németországban készült autók közül néhány Ford-modell (így a Focus és a Fiesta), valamint Opel Corsák és Astrák felelnek meg a megemelt határértéknek. Teljesíti a szintet a VW Polo is, de leginkább a VW Lupo felelne meg, ám az annak idején az energiatakarékosság jegyében nagy garral piacra dobott, 100 kilométerenként mindössze 3 litert fogyasztó kiskocsit már nem gyártják. A német autósoknak ugyanis nem kellett, ezért a VW leállt vele. Sajátos skizofrénia jellemzi e téren a német közgondolkodást: a hétköznapi életben a környezetvédők legnagyobb örömére mindenki szorgalmasan szelektálja a hulladékot, és a háztartási gépek vásárlásakor is fontos szempont az energiatanúsítvány - ám az autó legyen nagy és gyors, vagyis környezetszennyező.
Ez alól még a politikusok sem kivételek, s ha jó példával akarnak elöl járni, gyakran az is félresikerül. Mint Sigmar Gabriel környezetvédelmi miniszter esetében, aki hivatalos útjaira, ha lehet, előszeretettel megy vonattal. Lám-lám, mondhatnák az elégedett zöldek - míg ki nem derül, hogy a célállomáson már ott várja az elé küldött nagy teljesítményű szolgálati luxuskocsi és a sofőr.
A Bluetec dízelmotor-technológia kifejlesztéséért és piaci bevezetéséért a Mercedes-Benz az osztrák ARBÖ autós szervezet környezetvédelmi elismerésében részesült.
Brüsszel terve szerint a regisztrációs adót tíz éven belül felváltaná az éves, uniós útadó, amely a gépkocsi szennyezési szintje szerint alakulna, és így ösztönözné a „tiszta” autók értékesítését, hiszen a környezetbarát autók vásárlása és fenntartása egyaránt olcsóbb lenne. Ez a lényege az Európai Bizottság új javaslatának, melyről az Európai Parlament a következő plenáris ülésen folytat majd vitát.
A cseh Skoda autógyár áthelyezi termelését, ha az EU tovább szigorítja a szennyező anyagokra megállapított kibocsátási normákat, idézte szerdán a Hospodarské Noviny a Skoda igazgatótanácsának egyik tagját, Martin Jahnt.
Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.
Az ötvenezredik Toyota Priust a haarlemi Dijksman Toyota kereskedés adta el egy helyi családnak. Hollandiában igen népszerű a hibrid, az európai Priusok 10 százalékát itt értékesítik.
Sztavrosz Dimasz, az Európai Bizottság környezetvédelmi biztosa környezetbarát, azaz hibrid üzemelésű Toyota Priusra cserélné le elődje benzinfaló Mercedesét.
Az első nyári hétvégén letérdelt a MÁV, a főváros pedig kis híján csődbe rohant. A két helyzetben közös, hogy még egyiket sem sikerült megoldani. Mit gondol Vitézy a Pride betiltásáról?