Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"da81d495-bfab-43b4-8fb0-6fefe6dc632f","c_author":"Galicza Dorina ","category":"itthon","description":"A Corvinusról korábban kirúgott docens perének újabb tárgyalásán egyik kollégája az egyetemen uralkodó félelemről beszélt, felesége elmondta, mi veszített a legtöbbet a vizsgabotránnyal, de az Ádám Zoltán kirúgásához vezető ominózus levélváltás is ismét szóba került.","shortLead":"A Corvinusról korábban kirúgott docens perének újabb tárgyalásán egyik kollégája az egyetemen uralkodó félelemről...","id":"20250428_Adam-Zoltan-targyalas-Corvinus-vizsgabotrany-munkaugyi-per-kollegak-feleseg-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da81d495-bfab-43b4-8fb0-6fefe6dc632f.jpg","index":0,"item":"24617f1b-529e-42d9-bb02-d4fa0df4c3c4","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_Adam-Zoltan-targyalas-Corvinus-vizsgabotrany-munkaugyi-per-kollegak-feleseg-ebx","timestamp":"2025. április. 28. 17:50","title":"Ádám Zoltán felesége a bíróságon: „A Corvinusnak nem az volt a lényeg, hogy az igazság kiderüljön, hanem az igazmondó tűnjön el”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"81fe76d3-8918-45e9-a21b-ef23c57c1e88","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Három éven belül több ellenőrzésen is elbuktak.","shortLead":"Három éven belül több ellenőrzésen is elbuktak.","id":"20250428_NAV-ellenorzes-birsag-budapest-bolt-bezaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/81fe76d3-8918-45e9-a21b-ef23c57c1e88.jpg","index":0,"item":"6e7e7361-c40e-4b7e-b981-0df0db50f947","keywords":null,"link":"/kkv/20250428_NAV-ellenorzes-birsag-budapest-bolt-bezaras","timestamp":"2025. április. 28. 11:18","title":"Hatszor nem adott nyugtát a közel-keleti kisbolt, maximális bírságot dobott nekik a NAV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f17368b-7f3d-4048-8ef8-6a98b505de64","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Észrevettek egy mellékes, fordított képkeresési képességet a ChatGPT-ben, és az eredmények gyorsan ellepték a közösségi oldalakat. Azonban egyre több az aggódó hang, és ismét kérdéses, hogy mit szabadítottunk magunkra.","shortLead":"Észrevettek egy mellékes, fordított képkeresési képességet a ChatGPT-ben, és az eredmények gyorsan ellepték a közösségi...","id":"20250428_chatgpt-o3-forditott-kepkeres-adatvedelemi-aggalyok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f17368b-7f3d-4048-8ef8-6a98b505de64.jpg","index":0,"item":"90cf5f46-b023-44eb-ab21-0a3977102a62","keywords":null,"link":"/tudomany/20250428_chatgpt-o3-forditott-kepkeres-adatvedelemi-aggalyok","timestamp":"2025. április. 28. 16:03","title":"Vírusként szabadult el a neten a ChatGPT fordított képkeresős funkciója, vannak, akik már aggódnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"829aad74-adf5-4aee-a542-a89eb68f1441","c_author":"Murányi Gábor","category":"360","description":"A Biblia show bemutatója május 9-én lesz Down-szindrómás értelmi sérült művészek előadásában.","shortLead":"A Biblia show bemutatója május 9-én lesz Down-szindrómás értelmi sérült művészek előadásában.","id":"20250429_Baltazar-Szinhaz-Biblia-show-Kovats-Kriszta-Fabri-Peter-Down-szindromas-szereplok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/829aad74-adf5-4aee-a542-a89eb68f1441.jpg","index":0,"item":"17c150af-a268-4963-aefb-ae6bf8298bec","keywords":null,"link":"/360/20250429_Baltazar-Szinhaz-Biblia-show-Kovats-Kriszta-Fabri-Peter-Down-szindromas-szereplok","timestamp":"2025. április. 29. 15:00","title":"Évszázados „hitvitát” visz színpadra a Baltazár Színházban Kováts Kriszta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95b786b8-ae06-400b-b23d-66c6a80c6bd6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az alapkamat marad 6,5 százalékon, ahogy Varga Mihály meghirdette: továbbra is szigorú, óvatos és türelmes monetáris politikára van szükség.","shortLead":"Az alapkamat marad 6,5 százalékon, ahogy Varga Mihály meghirdette: továbbra is szigorú, óvatos és türelmes monetáris...","id":"20250429_A-Varga-fele-mt-menetel-tovabb-a-Matolcsy-fele-uton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95b786b8-ae06-400b-b23d-66c6a80c6bd6.jpg","index":0,"item":"09f62498-2db0-4be6-af76-9aca5ad6f850","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250429_A-Varga-fele-mt-menetel-tovabb-a-Matolcsy-fele-uton","timestamp":"2025. április. 29. 14:15","title":"A Varga-féle MNB tovább menetel a Matolcsy-féle úton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a41a081-0aed-427d-b0fe-34aeabae091a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az intézmény gazdasági okokra hivatkozva szünteti meg tizennyolc bölcsész képzését.","shortLead":"Az intézmény gazdasági okokra hivatkozva szünteti meg tizennyolc bölcsész képzését.","id":"20250428_szobeli-felmondas-bolcseszoktatok-karoli-gaspar-reformatus-egyetem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a41a081-0aed-427d-b0fe-34aeabae091a.jpg","index":0,"item":"89a8650f-189c-4359-902d-628510dff4fb","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_szobeli-felmondas-bolcseszoktatok-karoli-gaspar-reformatus-egyetem","timestamp":"2025. április. 28. 14:16","title":"Szóban már felmondtak több bölcsészoktatónak a Károli Gáspár Református Egyetemen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44097af0-f76f-426c-b235-d010e06ac4a9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A kérdés sokkal bonyolultabb annál, mint hogy meg lehet-e tanítani egy gorillának a jelnyelv jeleit.","shortLead":"A kérdés sokkal bonyolultabb annál, mint hogy meg lehet-e tanítani egy gorillának a jelnyelv jeleit.","id":"20250430_ertik-e-az-allatok-az-emberi-nyelvet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44097af0-f76f-426c-b235-d010e06ac4a9.jpg","index":0,"item":"001d95ee-a9d7-472c-b8c4-9e1ae3e2782f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250430_ertik-e-az-allatok-az-emberi-nyelvet","timestamp":"2025. április. 30. 07:01","title":"Értik-e az állatok az emberi nyelvet?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e48a9372-60e1-42df-b9d0-6b0cc889de52","c_author":"Illényi Balázs","category":"tudomany","description":"Hogyan kell élelmezni egy holdbázis lakóit, vagy miben kell jártasnak lennie egy űrdiplomatának? Ilyen kérdésekre is választ kaphatnak azok, akik beiratkoznak a magyar űripari képzések valamelyikére. A programot a világon egyedülálló módon 21 hazai egyetem konzorciuma szervezi.","shortLead":"Hogyan kell élelmezni egy holdbázis lakóit, vagy miben kell jártasnak lennie egy űrdiplomatának? Ilyen kérdésekre is...","id":"20250429_urkutatas-magyar-kepzesek-egyetemek-unispace-program","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e48a9372-60e1-42df-b9d0-6b0cc889de52.jpg","index":0,"item":"b0ba6d93-60e9-4916-a762-625a0efb4d02","keywords":null,"link":"/tudomany/20250429_urkutatas-magyar-kepzesek-egyetemek-unispace-program","timestamp":"2025. április. 29. 10:03","title":"Űrmérnök, űrpolitikus, űrpszichológus: kozmikus képzések is működnek már a magyar egyetemeken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A tervezettnél puhább célokat fogalmazott meg az EU az autók szén-dioxid-kibocsátásának korlátozására. A kétes értékű sikert sokan az autóiparnak tett gesztusként értékelik.
HVG
A csodavárás nem tartott sokáig. Alig telt el egy hónap azóta, hogy Németország átvette az EU soros elnökségét, máris bebizonyosodott, azoknak lesz igazuk, akik óva intettek a túlzott várakozásoktól, s arra figyelmeztettek: Berlinben is csak vízzel főznek, s az EU előtt álló feladatok megoldásában a német kormány is addig nyújtózkodhat, ameddig a belpolitikai takarója ér. A kiábrándulás és a csalódottság azért is nagy, mert éppen olyan területen következett be, ahol sokat vártak Németországtól s személy szerint Angela Merkel kancellárnőtől: a környezetvédelemben. Elvégre annak idején maga Merkel is környezetvédelmi miniszter volt Helmut Kohl kormányában, a nemzetközi klímavédelem egyik szószólójaként ismerték, ráadásul most, az EU-elnökség feladatait felsorolva is a legfontosabbak között említette a környezetvédelmet.
Nyilván ma is így gondolja, s elvben helyesli is az eredeti elképzelést, miszerint az unió kötelezze az európai autógyártókat, hogy 2012-ig csökkentsék kilométerenként 120 grammra a kocsik kipufogóján kiáramló szén-dioxid-menynyiséget. Végül is a szén-dioxid környezetromboló hatása közismert, tessék kevesebb mérgező anyagot kibocsátó autókat csinálni! - vallotta mindeddig Berlin is.
Annak okai, hogy a német elnökség belement a magasabb, 130 grammos határértékbe, elsősorban a német gazdaságban keresendők. Németország autóipara ugyanis szinte alig gyárt olyan kocsit, ami nemhogy most megfelelne, de belátható időn belül megfelelővé tehető lenne a Sztavrosz Dimasz környezetvédelmi EU-biztos által megjelölt határértékeknek. A Volkswagen-, Mercedes- és BMW-modellek értékei 160-190 gramm között mozognak, a csúcs pedig a minden német autóimádó kamasz álma, a dinamizmust, sikert, férfiasságot megtestesítő Porsche a maga 300 grammjával. Az autóipari divattendenciák ugyanis egyáltalán nem kedveznek a környezetvédelemnek: a trend a minél nagyobb teljesítményű, minél gyorsabb kocsi. Németországban az autópályákon továbbra sincs sebességkorlátozás, ha éppen valami útépítés nem akadályozza, mindenki annyival mehet, amennyi a csövön kifér.
[[ Oldaltörés: Megrendülhet a német gazdaság (Oldaltörés) ]]
A szén-dioxid-kibocsátás törvényi korlátozása viszont ennek a limitálását is jelentené, hiszen a jelenlegi műszaki lehetőségek mellett elsősorban a teljesítmény visszafogásával érhető el a csökkentés. A bírálatok szerint a német autóipar az utóbbi években elhanyagolta a környezetbarát, de azért nagy teljesítményre képes motorok kifejlesztését, ellentétben például a japánokkal - ott is elsősorban a Toyotával - vagy a kisebb, így kevésbé mérgező autókat nagyobb szériában gyártó francia és olasz autóiparral. Vagyis az EU-álom valóra válása azt jelentené, hogy a német autógyárak eladási nehézségekkel néznének szembe. Ez pedig - hangsúlyozták egymás után a nagy német autógyártók képviselői, de általában a gazdasági élet vezetői is - előbb-utóbb törvényszerűen a megrendelések csökkenéséhez, munkahelyek megszűnéséhez vezetne. S ugyan melyik politikus szeretné, ha az ő hivatali ideje alatt kényszerülne tízezreket elbocsátani az Audi vagy a BMW?
Így aztán január végén, a német iparszövetség tanácskozásán a gazdasági vezetők krémje előtt mondott beszédében Merkel már meg is ígérte: a berlini kormány mindent megtesz majd, nehogy méltánytalan hátrány érje az autóipart. Brüsszeli források szerint meg is tett. Ezzel az állásponttal különben korántsem csak a munkaadók és az autóipar részvényeseinek a szája íze szerint fogalmazott a kancellárnő. Uwe Hück, a Porsche üzemi tanácsának elnöke - vagyis az a választott szakszervezeti tisztségviselő, aki a dolgozók érdekeit képviseli a menedzsmenttel szemben - egy múlt heti rádióinterjúban például egyenesen ámokfutónak titulálta a környezetvédelmi EU-biztost, akit azzal vádolt, hogy akciója francia-olasz érdekeket szolgál, s Dimasz akkor lenne őszinte, ha nyíltan megmondaná: a német autóipart akarja gyengíteni.
Az Auto Motor und Sport magazin felmérése szerint a Németországban forgalomban lévő autómárkák és típusok közül 113 teljesíti a brüsszeli bizottság "felvizezett" határértékét - de ezek közül csak 25 hazai gyártmány, a többi japán, francia és olasz import. A Németországban készült autók közül néhány Ford-modell (így a Focus és a Fiesta), valamint Opel Corsák és Astrák felelnek meg a megemelt határértéknek. Teljesíti a szintet a VW Polo is, de leginkább a VW Lupo felelne meg, ám az annak idején az energiatakarékosság jegyében nagy garral piacra dobott, 100 kilométerenként mindössze 3 litert fogyasztó kiskocsit már nem gyártják. A német autósoknak ugyanis nem kellett, ezért a VW leállt vele. Sajátos skizofrénia jellemzi e téren a német közgondolkodást: a hétköznapi életben a környezetvédők legnagyobb örömére mindenki szorgalmasan szelektálja a hulladékot, és a háztartási gépek vásárlásakor is fontos szempont az energiatanúsítvány - ám az autó legyen nagy és gyors, vagyis környezetszennyező.
Ez alól még a politikusok sem kivételek, s ha jó példával akarnak elöl járni, gyakran az is félresikerül. Mint Sigmar Gabriel környezetvédelmi miniszter esetében, aki hivatalos útjaira, ha lehet, előszeretettel megy vonattal. Lám-lám, mondhatnák az elégedett zöldek - míg ki nem derül, hogy a célállomáson már ott várja az elé küldött nagy teljesítményű szolgálati luxuskocsi és a sofőr.
A Bluetec dízelmotor-technológia kifejlesztéséért és piaci bevezetéséért a Mercedes-Benz az osztrák ARBÖ autós szervezet környezetvédelmi elismerésében részesült.
Brüsszel terve szerint a regisztrációs adót tíz éven belül felváltaná az éves, uniós útadó, amely a gépkocsi szennyezési szintje szerint alakulna, és így ösztönözné a „tiszta” autók értékesítését, hiszen a környezetbarát autók vásárlása és fenntartása egyaránt olcsóbb lenne. Ez a lényege az Európai Bizottság új javaslatának, melyről az Európai Parlament a következő plenáris ülésen folytat majd vitát.
A cseh Skoda autógyár áthelyezi termelését, ha az EU tovább szigorítja a szennyező anyagokra megállapított kibocsátási normákat, idézte szerdán a Hospodarské Noviny a Skoda igazgatótanácsának egyik tagját, Martin Jahnt.
Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.
Az ötvenezredik Toyota Priust a haarlemi Dijksman Toyota kereskedés adta el egy helyi családnak. Hollandiában igen népszerű a hibrid, az európai Priusok 10 százalékát itt értékesítik.
Sztavrosz Dimasz, az Európai Bizottság környezetvédelmi biztosa környezetbarát, azaz hibrid üzemelésű Toyota Priusra cserélné le elődje benzinfaló Mercedesét.
Az új szabályozás szerint az elkövetkezendő két évben a gyártók a gépjárművek és alkatrészek importjára kivetett 25 százalékos vám egy részét visszaigényelhetik majd.