Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cfd7d325-33b5-42af-b7fb-675353e75c14","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A már bajnok Liverpool ugyan végül kikapott a Brightontól, de Szoboszlai Dominik később az Instagramon is megerősítette, hogy feleségével gyermeket várnak.","shortLead":"A már bajnok Liverpool ugyan végül kikapott a Brightontól, de Szoboszlai Dominik később az Instagramon is...","id":"20250520_szoboszlai-dominik-liverpool-brighton-gyermek-gol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfd7d325-33b5-42af-b7fb-675353e75c14.jpg","index":0,"item":"c2c5626d-92f1-4fed-9395-0c5e5eb636d9","keywords":null,"link":"/elet/20250520_szoboszlai-dominik-liverpool-brighton-gyermek-gol","timestamp":"2025. május. 20. 06:14","title":"Szoboszlai Dominik bombagólt lőtt, majd elárulta, hogy apa lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a00a3535-3433-40ad-9b81-8ead75959e43","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Tesla Model S 100D Performance Shootingbrake egyediségét alaposan meg kell fizetni.","shortLead":"A Tesla Model S 100D Performance Shootingbrake egyediségét alaposan meg kell fizetni.","id":"20250519_szuperdraga-porteka-ez-a-tesla-model-s-sportkombi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a00a3535-3433-40ad-9b81-8ead75959e43.jpg","index":0,"item":"3ee23cfa-b434-4f08-839d-c8d855ccbac1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250519_szuperdraga-porteka-ez-a-tesla-model-s-sportkombi","timestamp":"2025. május. 19. 06:41","title":"Szuperdrága portéka ez a Tesla sportkombi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93490bf5-220d-4501-8366-cb845e88d8c8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A jelenlegi vezérigazgató távozik a vállalattól. ","shortLead":"A jelenlegi vezérigazgató távozik a vállalattól. ","id":"20250519_Volkswagentol-erkezik-a-Citroen-uj-vezerigazgatoja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93490bf5-220d-4501-8366-cb845e88d8c8.jpg","index":0,"item":"6c36e8bf-c384-4e90-90a5-719446b5c827","keywords":null,"link":"/cegauto/20250519_Volkswagentol-erkezik-a-Citroen-uj-vezerigazgatoja","timestamp":"2025. május. 19. 13:55","title":"Vezércsere a Citroennél, a Volkswagentől jön az új főnök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c661bdb-354c-4781-b3ab-6c994f132443","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Igaz, ezúttal újoncot indított a kormánypárt Vadász Sándorral szemben, aki köztartozás miatt vesztette el mandátumát.","shortLead":"Igaz, ezúttal újoncot indított a kormánypárt Vadász Sándorral szemben, aki köztartozás miatt vesztette el mandátumát.","id":"20250519_hajduhadhaz-idokozi-valasztas-vadasz-sandor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c661bdb-354c-4781-b3ab-6c994f132443.jpg","index":0,"item":"7fd13ca4-eb78-418e-a4b7-8685225d2cde","keywords":null,"link":"/itthon/20250519_hajduhadhaz-idokozi-valasztas-vadasz-sandor","timestamp":"2025. május. 19. 08:21","title":"A hajdúhadházi időközin még jobban kikapott a Fidesz, mint a tavalyi választáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e2b7ae1-e1de-466c-98e2-1e65b30fb00d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A magyarok végre választ kaphatnak arra, hogy tényleg a Partizán miatt hosszúak-e a várólisták.","shortLead":"A magyarok végre választ kaphatnak arra, hogy tényleg a Partizán miatt hosszúak-e a várólisták.","id":"20250519_bodocs-tibor-orban-viktor-nemzeti-konzultacio-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e2b7ae1-e1de-466c-98e2-1e65b30fb00d.jpg","index":0,"item":"9121cf10-5b6c-433e-b9c1-ab1446855ce2","keywords":null,"link":"/elet/20250519_bodocs-tibor-orban-viktor-nemzeti-konzultacio-ebx","timestamp":"2025. május. 19. 16:17","title":"A Vlagyimir mindig kétszer csenget – Bödőcs Tibor személyre szabott nemzeti konzultációt állított össze Orbán Viktornak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aee5ef80-38c8-4691-8a9a-b5478a19308b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy olyan ingatlan került vissza Száraz Istvánhoz, amelyet korábban 1,2 milliárd forintért adott el.","shortLead":"Egy olyan ingatlan került vissza Száraz Istvánhoz, amelyet korábban 1,2 milliárd forintért adott el.","id":"20250520_mnb-alapitvany-szaraz-istvan-gtc-vorosmarty-ter-ingatlan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aee5ef80-38c8-4691-8a9a-b5478a19308b.jpg","index":0,"item":"a680a222-c68f-4b75-ba5f-007cf68b7d90","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250520_mnb-alapitvany-szaraz-istvan-gtc-vorosmarty-ter-ingatlan","timestamp":"2025. május. 20. 08:20","title":"Budapesti ingatlanokat cserélgetett pénzmozgás nélkül Száraz István és az MNB-ügyben érintett lengyel cég","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e1804ea-8167-49ca-9b03-c0432f0106b5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Június 5-én a balatonfüredi Kongresszusi Központban rendezik a Trust Summitot, amely mára Magyarország egyik legmeghatározóbb üzleti konferenciája. A Bizalmi Kör által szervezett esemény évről évre olyan platformot biztosít a hazai cégvezetők számára, ahol a tudás, az innováció és a kapcsolatépítés találkozik.","shortLead":"Június 5-én a balatonfüredi Kongresszusi Központban rendezik a Trust Summitot, amely mára Magyarország egyik...","id":"20250520_kkv-vezeto-bizalmi-kor-trust-summit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e1804ea-8167-49ca-9b03-c0432f0106b5.jpg","index":0,"item":"6946e264-8ee4-4506-b0e2-a5b83cc821ee","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250520_kkv-vezeto-bizalmi-kor-trust-summit","timestamp":"2025. május. 20. 14:54","title":"Túlélsz vagy dominálsz? A következő évtized a vezetők kezében van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80d2ee93-9a9c-4fb3-8717-0297afe5f75e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A nyilatkozat szerint a kormány értelmiségellenes politikája ellehetetleníti, hogy az országban teret kapjon egy élvonalbeli tudományos kutatásokat művelő új generáció.","shortLead":"A nyilatkozat szerint a kormány értelmiségellenes politikája ellehetetleníti, hogy az országban teret kapjon...","id":"20250519_tudosok-kormany-illiberalizmus-tiltakozas-nyilatkozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80d2ee93-9a9c-4fb3-8717-0297afe5f75e.jpg","index":0,"item":"52b8ad77-e1e6-4236-a65a-5daab57b8475","keywords":null,"link":"/kultura/20250519_tudosok-kormany-illiberalizmus-tiltakozas-nyilatkozat","timestamp":"2025. május. 19. 15:13","title":"A felsőoktatás és a tudományos élet illiberális átalakítása ellen tiltakoztak a tudósok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A tervezettnél puhább célokat fogalmazott meg az EU az autók szén-dioxid-kibocsátásának korlátozására. A kétes értékű sikert sokan az autóiparnak tett gesztusként értékelik.
HVG
A csodavárás nem tartott sokáig. Alig telt el egy hónap azóta, hogy Németország átvette az EU soros elnökségét, máris bebizonyosodott, azoknak lesz igazuk, akik óva intettek a túlzott várakozásoktól, s arra figyelmeztettek: Berlinben is csak vízzel főznek, s az EU előtt álló feladatok megoldásában a német kormány is addig nyújtózkodhat, ameddig a belpolitikai takarója ér. A kiábrándulás és a csalódottság azért is nagy, mert éppen olyan területen következett be, ahol sokat vártak Németországtól s személy szerint Angela Merkel kancellárnőtől: a környezetvédelemben. Elvégre annak idején maga Merkel is környezetvédelmi miniszter volt Helmut Kohl kormányában, a nemzetközi klímavédelem egyik szószólójaként ismerték, ráadásul most, az EU-elnökség feladatait felsorolva is a legfontosabbak között említette a környezetvédelmet.
Nyilván ma is így gondolja, s elvben helyesli is az eredeti elképzelést, miszerint az unió kötelezze az európai autógyártókat, hogy 2012-ig csökkentsék kilométerenként 120 grammra a kocsik kipufogóján kiáramló szén-dioxid-menynyiséget. Végül is a szén-dioxid környezetromboló hatása közismert, tessék kevesebb mérgező anyagot kibocsátó autókat csinálni! - vallotta mindeddig Berlin is.
Annak okai, hogy a német elnökség belement a magasabb, 130 grammos határértékbe, elsősorban a német gazdaságban keresendők. Németország autóipara ugyanis szinte alig gyárt olyan kocsit, ami nemhogy most megfelelne, de belátható időn belül megfelelővé tehető lenne a Sztavrosz Dimasz környezetvédelmi EU-biztos által megjelölt határértékeknek. A Volkswagen-, Mercedes- és BMW-modellek értékei 160-190 gramm között mozognak, a csúcs pedig a minden német autóimádó kamasz álma, a dinamizmust, sikert, férfiasságot megtestesítő Porsche a maga 300 grammjával. Az autóipari divattendenciák ugyanis egyáltalán nem kedveznek a környezetvédelemnek: a trend a minél nagyobb teljesítményű, minél gyorsabb kocsi. Németországban az autópályákon továbbra sincs sebességkorlátozás, ha éppen valami útépítés nem akadályozza, mindenki annyival mehet, amennyi a csövön kifér.
[[ Oldaltörés: Megrendülhet a német gazdaság (Oldaltörés) ]]
A szén-dioxid-kibocsátás törvényi korlátozása viszont ennek a limitálását is jelentené, hiszen a jelenlegi műszaki lehetőségek mellett elsősorban a teljesítmény visszafogásával érhető el a csökkentés. A bírálatok szerint a német autóipar az utóbbi években elhanyagolta a környezetbarát, de azért nagy teljesítményre képes motorok kifejlesztését, ellentétben például a japánokkal - ott is elsősorban a Toyotával - vagy a kisebb, így kevésbé mérgező autókat nagyobb szériában gyártó francia és olasz autóiparral. Vagyis az EU-álom valóra válása azt jelentené, hogy a német autógyárak eladási nehézségekkel néznének szembe. Ez pedig - hangsúlyozták egymás után a nagy német autógyártók képviselői, de általában a gazdasági élet vezetői is - előbb-utóbb törvényszerűen a megrendelések csökkenéséhez, munkahelyek megszűnéséhez vezetne. S ugyan melyik politikus szeretné, ha az ő hivatali ideje alatt kényszerülne tízezreket elbocsátani az Audi vagy a BMW?
Így aztán január végén, a német iparszövetség tanácskozásán a gazdasági vezetők krémje előtt mondott beszédében Merkel már meg is ígérte: a berlini kormány mindent megtesz majd, nehogy méltánytalan hátrány érje az autóipart. Brüsszeli források szerint meg is tett. Ezzel az állásponttal különben korántsem csak a munkaadók és az autóipar részvényeseinek a szája íze szerint fogalmazott a kancellárnő. Uwe Hück, a Porsche üzemi tanácsának elnöke - vagyis az a választott szakszervezeti tisztségviselő, aki a dolgozók érdekeit képviseli a menedzsmenttel szemben - egy múlt heti rádióinterjúban például egyenesen ámokfutónak titulálta a környezetvédelmi EU-biztost, akit azzal vádolt, hogy akciója francia-olasz érdekeket szolgál, s Dimasz akkor lenne őszinte, ha nyíltan megmondaná: a német autóipart akarja gyengíteni.
Az Auto Motor und Sport magazin felmérése szerint a Németországban forgalomban lévő autómárkák és típusok közül 113 teljesíti a brüsszeli bizottság "felvizezett" határértékét - de ezek közül csak 25 hazai gyártmány, a többi japán, francia és olasz import. A Németországban készült autók közül néhány Ford-modell (így a Focus és a Fiesta), valamint Opel Corsák és Astrák felelnek meg a megemelt határértéknek. Teljesíti a szintet a VW Polo is, de leginkább a VW Lupo felelne meg, ám az annak idején az energiatakarékosság jegyében nagy garral piacra dobott, 100 kilométerenként mindössze 3 litert fogyasztó kiskocsit már nem gyártják. A német autósoknak ugyanis nem kellett, ezért a VW leállt vele. Sajátos skizofrénia jellemzi e téren a német közgondolkodást: a hétköznapi életben a környezetvédők legnagyobb örömére mindenki szorgalmasan szelektálja a hulladékot, és a háztartási gépek vásárlásakor is fontos szempont az energiatanúsítvány - ám az autó legyen nagy és gyors, vagyis környezetszennyező.
Ez alól még a politikusok sem kivételek, s ha jó példával akarnak elöl járni, gyakran az is félresikerül. Mint Sigmar Gabriel környezetvédelmi miniszter esetében, aki hivatalos útjaira, ha lehet, előszeretettel megy vonattal. Lám-lám, mondhatnák az elégedett zöldek - míg ki nem derül, hogy a célállomáson már ott várja az elé küldött nagy teljesítményű szolgálati luxuskocsi és a sofőr.
A Bluetec dízelmotor-technológia kifejlesztéséért és piaci bevezetéséért a Mercedes-Benz az osztrák ARBÖ autós szervezet környezetvédelmi elismerésében részesült.
Brüsszel terve szerint a regisztrációs adót tíz éven belül felváltaná az éves, uniós útadó, amely a gépkocsi szennyezési szintje szerint alakulna, és így ösztönözné a „tiszta” autók értékesítését, hiszen a környezetbarát autók vásárlása és fenntartása egyaránt olcsóbb lenne. Ez a lényege az Európai Bizottság új javaslatának, melyről az Európai Parlament a következő plenáris ülésen folytat majd vitát.
A cseh Skoda autógyár áthelyezi termelését, ha az EU tovább szigorítja a szennyező anyagokra megállapított kibocsátási normákat, idézte szerdán a Hospodarské Noviny a Skoda igazgatótanácsának egyik tagját, Martin Jahnt.
Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.
Az ötvenezredik Toyota Priust a haarlemi Dijksman Toyota kereskedés adta el egy helyi családnak. Hollandiában igen népszerű a hibrid, az európai Priusok 10 százalékát itt értékesítik.
Sztavrosz Dimasz, az Európai Bizottság környezetvédelmi biztosa környezetbarát, azaz hibrid üzemelésű Toyota Priusra cserélné le elődje benzinfaló Mercedesét.