szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az amerikai autóipar nyögi a hitelpiac beszűkülését, az eladások tovább esnek; több mint egy évtizede a legrosszabb eladási adatok várhatók idén, írta a The New York Times kedden.

Dodge Caravan
© Dodge
Az újság szerint az autóipart "oldalba kapta" a lakóingatlan-piaci válság. A bankok és más hitelezők a korábbiaknál sokkal nehezebben nyújtanak hiteleket, ez több százezer fogyasztót késztet arra, hogy elhalassza új autó vásárlását. Idén 15 millió új kocsi értékesítésére számítanak a kereskedők a tavalyi 16,2 millió után. A forgalom a J. D. Power marketingcég szerint 1995 óta nem volt olyan alacsony, mint most. Nemcsak az új autók forgalma esett vissza, a használt járművek árai 6 százalékkal csökkentek egy év alatt: a benzinzabáló terepjáróktól és teherautóktól egyre több tulajdonos igyekszik megszabadulni.

A The New York Times szerint az autóeladások gyengülésének mélyreható következményei lehetnek a gazdaságban. Az amerikaiak a lakóingatlanok után autókra költenek a legtöbbet, az autóipar még mindig az amerikai gazdaság egyik legfontosabb motorja. Az ágazat lanyhulásával az autógyártásra épülő szektorokra is visszaesés vár. Az autóvásárlások finanszírozási lehetőségeinek nehezülése kihat az alkatrészgyártókra, a kereskedőkre, a szállítókra, visszaeshet a festékipar, sőt, még a félvezetők gyártása, nyilatkozott a lapnak William Ryan, a Portales Partners autóipari elemző cég pénzügyi szakértője.

A gyártókra és a kereskedőkre az eddigieknél soványabb profit vár az elkövetkező hónapokban. A lehetséges vevőnek egy része a mind drágább benzin miatt, és a jelzálogkamatok szigorától tartva, elhalasztja az autóvásárlást. Ez elsősorban a középkategóriás kocsikat érinti, de érdekes módon a kiemelkedő profitokat nyújtó luxusjárművek eladásai is 13 százalékkal visszaestek tavalyhoz képest az Autodata piackutató cég felmérése szerint.

Tavaly a legtöbb új autót, 1,9 milliót a nyugati parti Kaliforniában értékesítettek, ennek közel 30 százalékát a vásárlók házukra felvett további jelzáloghitelből finanszírozták. Floridában, ahol 935 ezer új autó talált gazdára, minden ötödik járművet lakásra betáblázott hitelből vásárolták. A lakás- és hitelpiac válsága ezáltal húzza le az autópiacot is.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Takarékos amerikai autó? Van ilyen

A Jeep márka legújabb terméke az európai fiatalokat és a családosokat szólítja meg leginkább. Frontja jellegzetesen Jeep, oldalról olyan, mintha nekimentek volna, hátulról pedig Kia Carens, mégis egyedi a Compass. Szerethető, jól használható és kifejezetten takarékos.

MTI Világ

A magas benzinár megváltoztatja az amerikaiak autóvásárlási szokásait

A demokrata párti elnökjelöltségért küzdő Barack Obama szenátor szerint, ha a benzin ára tovább emelkedik, az amerikaiak meg fogják változtatni autóvásárlási szokásaikat. Ő maga egy hibrid - benzin és elektromos hajtású - autó tulajdonosa, de mint mondta, alig használja kocsiját.

MTI/hvg.hu Autó

Az amerikai gyártók nem akarnak takarékos kocsikat

Az amerikai autógyártók továbbra sem akarnak előállítani takarékosabb kocsikat; a három detroiti óriás, a General Motors, a Ford és a Chrysler vezetői le akarják beszélni a washingtoni kongresszust arról, hogy szigorítsa az üzemanyag-takarékossági normákat.

hvg.hu Autó

Amerikából jöttem, luxus crossover a nevem

Egyterű, luxuskocsi, kisbusz, terepjáró? Kollégáim és barátaim szerint inkább halottaskocsi. Tiltakozom. Az élet szép örömei élhetők át ezzel az autóval, a családot, a biztonságos közlekedést, az élmény dús szórakoztatást és az elegáns luxust szolgálja.

MTI/hvg.hu Autó

Csoda törént: nem kell az amerikaiaknak az SUV

Jelentősen, 20-30 százalékkal kevesebb kisteherautót és terepjárót adtak el a benzin drágulása miatt az Egyesült Államokban áprilisban az egy évvel korábbihoz képest.