A kérdésfeltevés természetesen sántít, hisz nem a kétliteres benzinest állítjuk szembe a kétliteres dízellel. Tesztünkben a csúcsváltozat 2,5 literesét tettük próbára, amelyet sportautózásra hegyeztek ki. A másik alanyunk egy jól felszerelt, mondhatni business változata az új hatosnak, az előbbi négyajtós, a dízel pedig a praktikus ötajtós.
Már megjelenésükben is egyértelmű a különbség, ám csak a szakavatott szem veszi észre a hűtőmaszk rácsozásának, a frontrész krómcsíkjának eltéréseit vagy az egy számmal nagyobb kerekeket. A GTA-modell feketébe hajló padlizsánszínben tündökölt, a dízel királykékben pompázott. Külalakban tehát 1:1 az állás.
A csúcsváltozathoz extra bőrözés dukál, a belső kárpit bőr és szövet kényelmes kombinációja, a karunkkal, térdünkkel finom, puha anyagok érintkeznek. Az ülés sportos. A váltó pici karja egy tenyérnyire van a kormánytól, a benzinesé finomabban kapcsol. A dízelváltozat puritánabb, a kárpit csak szövet, az oldalborítások sem olyan selymesek. A műszerfalon és a műszerezettségben nincs nagy különbség, de amiben van eltérés, az szembetűnő. A dízelben nem volt ülésfűtés, de a tempomat, a Bose-hangrendszer, az automatikus kétoldali klíma, a hangvezérlés, a bi-xenon fény vagy a multifunkciós, négy irányba állítható kormány egyformán kényeztetett.
[[ Oldaltörés: A belső maradt konzervatív ]]
A Mazda6 külseje óriási változást hozott, az autó a konzervatív szürke eminenciás szerepből extravagáns macsó négykerekű jachttá változott, hullámzó formavilága, izgalmas részletei vonzzák a szemet. Ám belül nem történt nagy változás, a kézifék karja felcserélődött a pohártartókkal, a középkonzolról eltűntek a kerek légbeömlők és a középső tárolórekesz (kellett a hely a hifi hangszóróknak). Ami még érdekesebb, hogy a fedélzeti számítógép elbutult, az új modellekben csak pillanatnyi fogyasztást mér, pedig az elődben még tudott átlagolni is.
A GTA-ban úgy tündököl a műszerfal este, mint egy tuningautóban: a boost gomb megnyomásával a szokásos halvány piros/halvány kék háttér az MPS-modellekhez hasonlóan szinte kirobban, élénk kék alapon izzó vörösbe vált át. Parancsolja, hogy lépjünk rá keményen a gázpedálra. A dízel változat alapmegvilágítása ehhez képest csupasznak tűnik. Látványos a GTA-változat az is, ahogyan este a küszöbbe gravírozott Mazda6 felirat neonkékben világít. Belső fronton átveszi a vezetést a benzines GTA: 2:1.
Ha az élményt, vagyis a hajtást, az erőforrásokat vesszük górcső alá, egyértelműen a benzines csúcsváltozat a nyerő. 170 lóereje élénken mozgósítható, a kormány, a futómű és a váltó kifejezetten szereti a sportos vezetést, az autó a legérzékibb érintésre is meglódul, néha túl erőszakosan is, ilyenkor kissé befullad, megtorpan. Ez a jelenet ciki, ezért hamar hozzászoktattam a lábam a Mazdához: nem erőteljes rúgással, hanem finom, de határozott folyamatos gázadással lehet elérni a maximumot. Ilyenkor kilő, és ágyő, szabályok. Ennek épp az ellentéte a komótos dízel, amelynek ereje alig érzékelhető, pedig 143 lóerő van az orrában. A dízel morgása nem zavaró, a benzinesé kifejezetten kellemes. Kipufogóhangban nem erős a Mazda, dinamizmusát titkolja a 2,5 literes is. Mindkettő futóműve kemény, jól veszik a kanyarokat. Vezetési élményben a benzines viszi el a pálmát, az eredmény 3:1.
Ha a praktikumot nézzük, az ötajtós dízel a nyerő, a csomagtartó felértékelődik, a fogyasztásban pedig sokat ver a benzinesre. Az 500 kilométeres tesztút során 10 literes átlagfogyasztást mértem a benzinesben, a dízel ehhez képest megelégedett 7,5 literrel száz kilométerenként (400 kilométeres tesztelésen).
A hátsó ülésben utazók komfortja is az öngyulladósban jobb, a fiam a benzinesben folyton rosszul volt (a hirtelen indulások kissé gyomorforgatóak), a dízelben nem panaszkodott, ő inkább ezt venné. Az ötajtósban korlátozottabb a hátralátás, a parkolást mindkét modell esetében tolatóradar segítette. Az állás változik, 3:2, már csak az ár döntheti el a győzelmet. A kipróbált benzines változat 550 ezer forinttal kerül többe, akinek ez megéri, vigye, a többiek válasszák a dízelt és könyveljék el a meccset döntetlenre. A fair play szabályai úgyis ezt diktálják.
B. Cs.
[[ Oldaltörés: Műszaki adatok ]]
Mazda6 2,5 GTA/2,0 CD143 TE Plus |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 2488/1998 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 170 lóerő 6000-es fordulaton 143 lóerő 3500-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 226 Nm 4000-es fordulaton 330 Nm 2000-es fordulaton |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 2725 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4755/1795/1440 |
Csomagtér | 519/510-1702 liter |
Tömege (kg) | 1320/1530 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 220/204 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 8/10,7 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Városi | 11,1/6,7 |
Országúti | 6,3/5 |
Vegyes | 8,1/5,6 |
Tesztfogyasztás | 10/7,5 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 192/149 |
ÁRA | 7,719/7,169 millió forint |