szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Mi lenne a legjobb módszer az ütközés elkerülésére alkalmas technológiák fejlesztésére, ha nem a természet világában előforduló akadályérzékelők utánzása? Például a méheké.

BR23C
© Nissan
A Japánban zajló CEATEC-en bemutatott meglepő projektben a dongó méhek adták meg a stratégiai kiinduló gondolatot a Nissan mérnökeinek ahhoz, hogy miképpen építsék meg az ütközést elkerülő rendszerek következő generációját. A tokiói egyetemmel együttműködésben a Nissan megépítette a BR23C típusú, bioutánzatú autórobot-irányító rendszert, egy robotizált miniautót, melyet a méhek tulajdonságaival ruháztak fel, azzal a végső céllal, hogy egy olyan rendszer kialakítását segítse elő, amely az összes ütközést kiküszöböli.

Repülés közben minden méh kialakítja a maga ovális alakú személyes terét, amely valójában nagyon hasonlít a mi biztonsági védőburkunkhoz – magyarázta a kiállításon Kazuhhiro Doi, technológiai PR- és kutatás-fejlesztési márkaigazgató. Fontos a szerepe a méh összetett szemének, amely minden irányban több mint 300 fokos látószögben képes látni. Azt összetett szem funkciójának lemásolásához a mérnökök a lézeres távmérő ötletéhez nyúltak. Ez a BR23C előtt 180 fokos látótérben 2 méteres távon belül azonosítja az akadályokat, kiszámítja a távolságukat, és jelet küld a fedélzeti mikroprocesszornak, amely azonnal az ütközés elkerülésére irányuló műveletté alakul át.

A másodperc törtrésze alatt megtörténik az akadály észlelése, majd az autórobot a méh mozgásait utánozva, azonnal irányt változtat a kerekeinek az ütközés elkerüléséhez szükséges mértékű elfordításával. Bármely jelenlegi rendszertől eltérő módon, ez az elkerülő manőver teljesen ösztönszerű módon zajlik le.

Biztonsági védőburok
© Nissan
"Ha ez nem így lenne, az autó-robot nem tudna elég gyorsan reagálni ahhoz, hogy elkerülje az akadályokat" – magyarázza Toshiyuki Andoh, a Mobilitás Laboratórium és az autó-robot projekt vezetője. Ösztönszerű módon és azonnal kell reagálnia, mivel ez a technológia a biztonsági védőburok leginkább sérülékeny és legbelső rétegének felel meg, egy olyan rétegnek, amelyen belül az ütközést jelenleg elkerülhetetlennek tekintik. Az egész folyamatnak azt kell tükröznie, amit egy méh tesz annak érdekében, hogy kikerüljön más méheket. E folyamatnak egy szempillantás alatt kell lezajlania. 

Ám, a méhektől eltérő módon, az eltérés nem irányulhat felfelé, lefelé vagy átlósan, csak kétdimenziós lehet, és csak a kerekek elfordíthatóságának irányában. Ilyen módon a méhek számára a többi méh kikerülésére rendelkezésre álló végtelen lehetőség helyett itt csak a forgó mozgást és gyorsítást, valamint a lassítást alkalmazták az autórobot rendelkezésre álló lehetőségként.

A méh szeme, illetve akadály észlelése lézeres távmérővel
© Nissan


A BR23C lítium-polimér akkumulátorokat alkalmaz, amelyek könnyebbek és nagyobb az energiasűrűségük, ami azt jelenti, hogy hosszabb az élettartamuk, mint a lítium-ion változaté. Andoh szerint az ösztönszerű intelligens reakció a fontos, nem az adatok feldolgozására, még kevésbé tárolására való képesség.

Ennek a szerkezetnek másodpercenként mindössze néhány bemenő jelet kell feldolgoznia és reagálnia rájuk. Nincs szükség arra, hogy megőrizze őket, és a korábbi manőverek adataira alapuló intuitív logikával reagáljon, így folyamatosan csak néhány tucat kilobájtnyi memóriát használ. Nincs szükség gigabájtnyi, vagy éppen megabájt nagyságú memóriákra. Ez az első lépés az azonnali kikerülést szolgáló technológia kifejlesztéséhez, amely a Nissan becslése alapján tíz éven belül bevonulhat a sorozatgyártású autókba.

Személyes tér, észlelés, majd elfordulás
© Nissan


További alkalmazási lehetőséget jelenthet az egység egybeépítése a GPS-műholdas navigációs rendszerrel, hogy az úton lévő akadályok elkerülésével vezesse el az autóst a megadott végcélhoz.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Hogyan közlekedjünk körforgalomban?

Nyugat-Európához hasonlóan a lámpás, illetve lámpa nélküli kereszteződések tucatjait cserélik le nálunk is a körforgalmak. Miért is jó ez nekünk, autósoknak? Hogyan közlekedjünk bennük itthon és mire figyeljünk külföldön?

hvg.hu Autó

Mi történik, ha Audi Q7 csattan Fiat 500-zal? - videó

Terepjáró ütközik kisautóval – szinte mindennapi történet, legutóbb két napja Kondoroson esett meg -, kimenetele végzetes. Ezt a horrorjelenetet próbálta ki élesben az ADAC német autóklub egy törésteszt során. Az eredmény a várakozásoknak megfelelően alakult: a Fiat 500-asban utazók életveszélyes sérüléseket szenvednek.

hvg.hu Autó

Hetvenes táblánál nyolcvannal ütközni: biztos halál - videó

Tíz kilométer/órás sebesség is számít egy ütközésnél. Ennyi ugyanis elég ahhoz, hogy döntsön élet és halál között. Az ADAC német autóklub gyakorlati töréstesztje megmutatta: már kis sebességnövekedés esetén is az amúgy biztonságos autók halálos csapdává válhatnak.

hvg.hu Autó

Melyik autó mennyit bír?

Utazások, nyaralások előtt szinte állandó dilemma: vajon, mennyi csomag fér bele az autóba? Sokan úgy vélik, ami befér az autóba, azt lehet is szállítani. Ez azonban nem jó megközelítés. A túlterhelt, megpakolt autók nagy veszélyeket rejthetnek.