szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ez az idő is eljött: lecserélik a Vectrát. Szép történet volt, az utóbbi évtizedek legnemesebb Opeljét búcsúztatja el az Insignia. Meglepően jó autó született, extralistáján megjelent az innováció és az ára is kedvező. 2009-től még olvasni is tud. Vezettük.

© Autómenedzser
A tavaly megjelent eredetileg nagyon merész, kupés dizájnhoz képest egyszerűsödött a formaterv, de megmaradt egyedinek, különlegesnek és szépnek. Legalábbis, ami az autó orrát és oldalvonalát illeti. A fara nem tetszett, japános lett, bár hasznos, hogy az öt- és négyajtós között alig észrevenni a különbséget. Hozzánk csak februárban érkezik, de már kapható lesz mindhárom karosszéria változatban, tehát a most még csak képekről ismert kombi (Sports Tourer) alakban is. Érkezése előtt rendesen megszórják a piacot az akciós Vectrákkal, kell is, hisz az új Insignia induló ára olcsóbb lesz (5,55 millió forint), mint a most leggazdaságosabb Vectra (5,733 millió forint). Ráadásul a 105 lóerő helyett 115 lovat kaphatunk a motorfedél alá.

© Autómenedzser
A bemutatón morcos mocikkal hajtottuk meg az Insigniát, elsőként az összkerékmeghajtású 2,8 literes V6-os 260 lóerejét tettük próbára. Rosszullét lett a vége. Falja a szerpentineket, hörög az emelkedőkön, az intelligens futómű sportfokozatában versenyautósan stabil és kiszámítható. Keményebb túrák során a fogyasztás az égbe szökik. Murvás, köves úton is biztosan tapad. Ám a mai helyzetben ésszerűbb választás a kétliteres 220 lovas turbó, amely 10 liter körüli étvággyal parádésan megy, ráadásul szebb a hangja, mint a V6-osnak. Sziszeg és sutyorog a turbó, jó volt hallgatni. Aki szereti a hangos, de nyomatékos motorokat, viheti a kétliteres dízeleket, van belőle 110, 130 és 160 lovas változatban. Mi az erősebbiket vezettük, a tesztúton 7 alá levittük gázolaj szükségletét. Nyomatékban annyit tud, mint a 100 lóerővel gazdagabb csúcsmodell.

© Autómenedzser
Ez utóbbi, ha az erejével inkább megfélemlített, mint elkápráztatott, a belső kialakításával jó benyomást tett. A bordó fényezéshez szépen illett a kakaóbarna belső, a műszerfal, a bőr kárpit, valamint minden funkcionális és díszítő elem ebben a színben, vagy valamelyik árnyalatában pompázott. A korábban sokak által kifogásolt Opel-beltér családiasabb lett, finomabb, minőségi, áttekinthető, bár a jól felszerelt változatokban szokni kell a gombtengert. A navigáció és a menürendszer a váltó mögött elhelyezett ötgombos, joystickes kapcsolókkal is kezelhető, ám sajnos könyökkel is működtethető, így negyedóránként egy-egy véletlen, tétova mozdulattal könnyedén felfüggeszthetjük az útbaigazítást. Ha köztes célok is voltak beállítva, akkor újratervezéskor visszavisz a kiindulópontra. Néhány kolléga így maradt le a salzburgi műszaki prezentációról. Öröm az ürömben, hogy az Insignia menürendszere, navigációja magyarul is kommunikál, a fedélzeti számítógép adatai anyanyelvünkön informálnak, a navigáció női hangja is magyar.

Európai tervezés, európai igényekre (Oldaltörés)

© Autómenedzser
Az Insignián új embléma virít, a villámot övező szélesebb körben büszkén viselt Opel névvel. Karcsú, áramvonalas autó, vájtszeműek kisebbnek is látják, mint elődjét, a Vectrát, alaktényezője kifejezetten jó, mindössze 0,27 cw. Méretei miatt azonban nem kell szégyenkeznie, 20 centivel hosszabb, 6 centivel szélesebb, 3-mal magasabb és ennyivel bőségesebb a tengelytáv is.

Az új Opel Insignia már kezdetben is bőséges, hétféle motort tartalmazó választékkal jelenik meg. Valamennyi motor Euro 5-ös. A négyféle benzines (115-260 lóerő) mellett új, kétliteres turbódízelek (110, 130 és 160 lóerő) sorakoznak fel. 2009-ben csatlakozik hozzájuk az 1,6-os, 180 lóerős benzines turbómotor és a kétliteres biturbó dízel, zárthurkú égésfolyamattal és 180 lóerős csúcsteljesítménnyel. Jövőre, később jelennek meg a kivételesen csekély szén-dioxid emissziójú ecoFLEX változatok.

© Autómenedzser
Valamennyi benzin- és dízelmotor négyszelepes konstrukció, s hatfokozatú sebességváltóval működik együtt. A csúcsváltozatokhoz hatfokozatú automata is rendelhető. Adaptív 4x4 összkerékhajtással a 2.0 Turbo és 2.8 V6 Turbo benzinmotor áll rendelkezésre, de később kaphatók lesznek az erősebb dízelek is. A hagyományos, mechanikus és a hidraulikus rendszerek előnyeit kombinálja: a lamellákat összeszorító hidraulika elektronikus felügyelete nulla és száz százalék között változtatja a nyomatékarányt az első és a hátsó tengely között. Akár 2700 Nm is juthat hátra. Elektronikusan szabályozott eLSD differenciálzárral egészíthető ki.

Az Insignia számos tökéletesített részlete jelzi az Opel törekvését, hogy korszerű technikát adjon megfizethető árért. A mechatronic futómű új nemzedéke személyes beállításokat tesz lehetővé. Nemcsak a vezetési élményt fokozza, hanem komfortosabb és biztonságosabb is, mert viselkedése mindig kiszámítható. A FlexRide, amely alapfelszerelés a Sport szinttől kezdve, gombnyomásra teszi lehetővé a beállítások testre szabását: a kényelmes és mindenféle vezetési stílushoz alkalmazkodó standard mód mellett választható a dinamikus sport- és a laza utazást lehetővé tevő tour-mód is.

© Autómenedzser
Bár csak kísérleti terepen, egy osztrák vezetéstechnikai pályán próbáltuk ki, elsőrangú biztonságot nyújt az Opel Eye kamera, amely az út szélén álló közlekedési táblákat felsimeri és a központi kijelzőn megjeleníti. Tehát leolvassa, megjegyzi, és a műszerfalon kijelzi a sebességkorlátozásokat és előzési tilalmakat. A szintén még csak a tesztelés fázisában lévő sávsegéd ugyanezeket a szenzorokat használja, figyelmeztet a figyelmetlen, jelzés nélküli sávelhagyásra. Sajnos ezekre várnunk kell, egészen 2009 végéig.

Ami viszont szintén radart, kamerát és mesterséges intelligenciát igényel, ráadásul működik, az az Adaptive Forward Lighting (AFL+) világítóberendezés új generációja, amely automatikusan állítja be a fénykéve magasságát az út- és látási viszonyoknak megfelelően. A rendszer kilencféle világítási funkciót. Érzékelők mérik a menetsebességet, a perdületet és az elkormányzást, illetve veszik észre az esőt, a távfény optikai szenzora pedig az útprofilról, a menetállapotról és a láthatóságról gyűjt információkat. A szoftver pillanatok alatt dönt, melyik funkció felel meg a pillanatnyi helyzetnek, és ennek megfelelően állítja be a fényszórót. Különlegessége, hogy 30 kilométer/órás tempó alatt megvilágítja az út szélét, hogy lássuk a baktató gyalogosokat, kerékpárosokat, külön fénycsóvát képez városon belül és kívül, autópályán, illetve ha épp nincs országút forgalom, akkor automatikusan felkapcsolja a távolsági fényeket is. A nappali világítás fénydiódás (LED) – ez csökkenti a fogyasztást a hagyományos tompított fényszóróhoz képest.

B. Cs.
Autómenedzser

Műszaki adatok (Oldaltörés)





Opel Insignia 2.0 CDTI/2.0 Turbo/2.8 V6 Turbo
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 1956/1998/2792
Környezetvédelmi besorolás EURO 5
Max. teljesítmény lóerő160/220/280
Max. nyomaték: Nm 350/350/350
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2737
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4830/1856/1498
Csomagtér500-1465 (ötajtós) liter
Saját tömeg (kg) 1503
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 218/242/250
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h 9,6/7,6/6,9
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi 7,6/12,6/16,9
Országúti 5,2/6,7/7,4
Vegyes6,7/8,9/10,9
Tesztfogyasztásn.a.
CO2 kibocsátás (g/Km) 177/208/256
ÁRA 5,55 millió forinttól 
(1,6 literes motorral, februártól)













 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Zsebrakéta az Opeltől

Egyszerre tisztelik és fikázzák a kívülállók a kis vadmalacot, de aki egyszer beül és tol neki pár izmos kilométert, soha nem felejti el az élményt.

automenedzser.hu Autó

Opel Corsa teszt: a lányok kedvence

Az új Corsát messziről ki lehet szúrni. Megjelenése érzelmet kelt, gazdag felszereltsége, erős dízelmotorja és kényelmes futóműve lenyűgöző, beltere azonban felemás.

automenedzser.hu Autó

Lehet izgalmas egy Opel?

Ha nyár, akkor kabrió, ha kabrió, akkor Opelt Astra Twintop. Ilyen egyszerű. Az Astra TT sokkal több, mint egy Astra, több mint egy Opel, a márka színe-java.

hvg.hu Autó

Opel-szag, nagy motor, kis erő

Állítólag sokat dolgoztak a német mérnökök, hogy opelesítsék a koreai Captiva édes testvérét. A műtét sikerült, a kocsinak valóban Opel szaga van, de nagy benzines motorja nem győzött meg. 150 lovas dízelben az igazi.

hvg.hu Autó

Nagy Astra-teszt

Nem hagyományos tartós teszten volt nálunk az icike-picikét megújult Opel Astra, hanem csak egy hosszú túrán, 2500 kilométert tettünk meg nyolc nap alatt itthon és külföldön.