szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az utóbbi évtizedekben már nem számítanak tabutémának a páncélozott járművek. Kezdetben csupán politikusok, állami vezetők használták a páncélozott Merciket, ma - elsősorban Oroszországban és Dél-Amerikában - egyre több vállalkozó vásárol magának és családjának ilyen járművet. Németországban először a hetvenes években alkalmazták a védett gépkocsikat. A napokban mutatta be a Mercedes-Benz az S600 Pullman Guardot.

© BMW
1977. szeptember 5-én a német munkaügyi minisztert elrabolták, sofőrjét és testőreit megölték. Ettől kezdve az európai politikusok előszeretettel használnak páncélozott járműveket. Franz Josef Strauß például kifejezetten arra kérte a BMW-t, hogy két bombabiztos hetes limuzint készítsenek, így bajor autóval is biztonságosan tudott közlekedni. Ellentétben a Mercedes-szel, amelyik már a húszas évektől kezdve fejleszti a biztonságos autókat, a BMW-nek gyorsan kellett megtanulnia a különleges technológiák használatát.

A BMW az Új Mexikótól északnyugatra található Tolucában gyártja az ötös és az X5-ös BMW-ből kifejlesztett biztonsági járműveket. A Mercedes-Benz B6/B7-es védelmi szintű, azaz legbiztonságosoabb autóját Dingolfingben gyártják. Vevőik között van a német kormány (Angela Merkel), Tony Blair vagy Kofi Annan. Természetesen az Audi sem akar lemaradni a vetélytársaktól. Az Audi A6/A8-nak is van páncélozott verziója, amelyeket Pekingtől, Berlinen, Madridon, Sao Paulón át egészen Moszkváig árusítanak.

Ma Oroszországban és Közép-, illetve Dél-Amerikában nő leginkább a kereslet az ilyen biztonságos autók iránt. Mexikóvárosban például minden ötödik BMW páncélozott. A kereslet robbanásszerűen nő, miután néhány hete elrabolták, majd megölték Fernando Marty-t, az egyik milliomos sportszergyártó cég tulajdonosának fiát.

© daimlerchrysler


A gyárilag páncélozott első Mercedes-Benz egy Pullman-limuzin volt, az 1928-ban bemutatott Nürburg 460 (W08) típusból építették. Ezt követte a harmincas évek elején a 770-es (W07) „Nagy Mercedes“, amelyet többek között Hirohito japán császárt védelmezte, illetve az 500 (W08) és a 770 (W 150) védett változata. A hatvanas években a legendás Mercedes-Benz 600 vette át, közel harminc esztendőre, az állami reprezentációs autó szerepét. Nemcsak a Német Szövetségi Köztársaságban szolgált ilyenként, hanem sok-sok egyéb ország kormányánál és uralkodóházánál is. Később az S-osztály páncélozott változatai következtek, Mercedes-Benz S-Guard néven, és – egyelőre – az új S600 Pullman Guard zárja a sort.



A 4,8 tonnás pullman-limuzin műszaki alapja az S600 Guard, a Mercedes-Benz Guard csúcsmodellje. Bársonyosan sima járású 12 hengeres, 5513 köbcentis biturbó motor hajtja (380 kW/517 LE, 830 Nm). Az S600 Pullman Guard a golyóbiztos kerekek miatt csak 210 kilométer/óra végsebességre képes. Futóművét és felépítését átdolgozták, hiszen a puszta meghosszabbítás nem garantálta volna a szükséges szilárdságot. Már eleve gondoltak a páncélozás beépítésére. Hátul megemelték a tetőt, hogy még kényelmesebb legyen beszállni, és nagyobb legyen a fejtér. A sofőr-válaszfal mögött négyen ülhetnek, egymással szemben.

© daimlerchrysler
Ezen túlmenően az új Mercedes-Benz S600 Pullman Guard hatásos védelmet nyújt igényes utasainak terrorista-támadás ellen. Ennek mértéke megfelel az államilag elismert intézetek által bevizsgált és tanúsított B6/B7 védettségi kategóriának, sőt túlteljesíti a szabványban előírtakat. Páncélozása ellenáll katonai lövedékeknek, illetve kézigránát és egyéb robbanószerkezet repeszeinek. Fokozza a biztonságot a defekttűrő gumiabroncs, az öntömítő benzintank és a tűzoltó-berendezés.

Az úgynevezett integrált védelem azt jelenti, hogy az ajtók, a hátfal, az oldalak, a tető, a homlokfal stb. páncélozását nem utólag szerelik be egy már kész autóba, hanem, külön gyártási lépésként, már a nyers karosszériába beépítik. Ezáltal a teljes utastér védett lesz. Még az üreges tartókat, ajtózárakat, tükörházakat is bevonják a rendszerbe .

Előnyös, hogy a páncélozás nem megterheli, hanem szilárdítja a karosszériát, továbbá, hogy ahol a nagyobb súly miatt erősítésre van szükség, azt már eleve elvégzik . Az eredmény rendkívül hosszú élettartam és a márkára jellemző minőség. A széria-modell kiváló kényelme és menettulajdonságai változatlanul megmaradnak; kellően méretezett futómű és fék gondoskodik a lehető legjobb vezetési érzésről és nagy dinamikai tartalékokról. A megnövekedett súly nem befolyásolja a komfortot.

© daimlerchrysler


A Mercedes szakemberei évek óta együttműködnek biztonsági hatóságokkal, ballisztikai és védelemtechnikai tudásuk állandóan naprakész. Az integrált védelem jóvoltából a fényezés és a korrózióvédelem minősége megfelel a sorozatgyártású autókénak. Karbantartás céljából bármelyik márkaszervizbe be lehet vinni a páncélozott autót.

Putyin is kedveli

© daimlerchrysler
Az első autók a német kormányhoz kerültek. A német állam évek óta a Mercedestől veszi a biztonságos autókat, amikkel külföldi vezetőket is fuvaroznak. Az első privát vevők között van Putyin, aki szintén évek óta a Mercedestől vásárol. Az egykori orosz elnök a moszkvai elit negyedben található otthona és munkahelye között kizárólag a W140 és W220 modellekkel közlekedik.

Természetesen ezek a modellek - amelyek egy átlagembernek megfizethetetlenek - nemcsak biztonságosak, hanem nagyon kényelmesek és minden igényt kielégítenek. Két komfortos luxusfotel található benne, és egy asztal. A felszereltséghez tartoznak továbbá a TV, telefon és a fax készülék.

A belső elrendezés kialakításánál az egyéni igényeket, kívánságokat is figyelembe veszik. A páncélozott alapmodell kb. egy millió euróba kerül.



A Pullman név nem csupán a Mercedes háza táján cseng jól. A 250 lóerős, 600-as Pullman a hatvanas években az egyik legszebb és legexkluzívabb karosszéria volt a világon a hivatali autók között. A nagy keréktávolságon kívül igen karakterisztikus volt a járműveknél a különleges utastér, amelyet elválasztottak az első ülésektől. A múltbeli hírnév ellenére - koromfekete színben ez volt a feltörekvő NSZK szemtanúja – az új Pullman S-VC 600 ma is igazán nagy feltűnést okoz. Amikor állami vendégek érkeztek, a kormány egyből a Mercedes-Benz stuttgarti üzemét hívta, és kérte a páncélozott limuzint, és az elit cég természetesen egyből az állam rendelkezésére bocsátotta az autót, a sofőrt, a technikai személyzetet és persze a kísérőautót.


Autómenedzser

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!