szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ma már szinte nincs olyan topmenedzser, aki ne kapna céges autót a vállalatától. Egy Spiegelben ismertetett friss felmérés szerint a cégek tíz százaléka megtiltja a privát használatot.

© Stiller Ákos
A kutatás szerint a német cégvezetők 98 százalékának fizet a cége egy autót. Alacsonyabb beosztásban már a munkakörtől függ, kap-e valaki autót. Általánosságban körülbelül az alkalmazottak 20 százaléka rendelkezik céges járgánnyal.

Természetesen nem mindenki azonos kategóriájú és értékű kocsit kap, ezt is a vállalatnál betöltött pozíció határozza meg. A vezető beosztásúak 60 ezer eurós járművel járnak, az alacsonyabb rangúakra 44 ezer eurót szánnak átlagban a cégek. A vállalatok kétharmada általában meghatározza, milyen modelleket kaphatnak az alkalmazottak, nekik tehát ebbe semmilyen beszólásuk nincsen. A legnépszerűbbek: a Mercedes-Benz, a BMW, az Audi és a VW márkák. Továbbá azt is a cég szabályzata dönti el, milyen színű legyen a jármű, milyen felszereltséggel rendelkezzen (biztonsági rendszerek, szórakoztató elektronika, klíma, stb.).

A cégek 90 százaléka nem szabályozza azt, milyen célra használják a dolgozók a járművet. A vállalatok tíz százaléka kilométer limitet határoz csak meg, illetve a külföldi utazásokat tiltja meg csupán.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Vállalkozás

Cégautóadó: ki jár jól és ki fizet majd többet?

A rendszerváltást követően elég gyorsan kialakult a cégautó intézménye. A közvélemény ezalatt többnyire azt érti, hogy a cég tulajdonában lévő gépkocsit a dolgozó vagy a társaság tagja magáncélra (is) használhatja. Ezzel komoly jövedelmet juttat a magánszemélynek, hiszen a személygépkocsival kapcsolatos költségeket a cég az üzleti kiadásai között elszámolja (ezáltal csökkentve a nyereségadó alapját). Vámosi-Nagy Szabolcs kommentál.

hvg.hu Autó

Kinek jó a cégautó-szabályzat?

Az európai szakirodalom néha már az unióra érvényes cégautó-szabályzatot preferálna, Magyarországon viszont a cégek több mint fele nem dolgoz ki az autói számára használati előírásrendszert. Cégjárműszabályzatokat leginkább csak a nagyobb – vagyis vélhetően jelentős számú cégautót üzemeltető – vállalatok készítenek.

hvg.hu Autó

Milyen cégautót kaphatunk 8 millió forintért?

A flottákat fenntartó cégek 3-4 évente felteszik a kérdést, milyen autókat vegyenek a beosztottaknak és a vezetőknek? Háromrészes sorozatunkban a magyar autópiac kínálatából tallózunk különféle szempontok szerint. A 4, 6 és 8 milliós cégautókat térképezzük fel. Kezdjük a vezetői autókkal: mit kapunk 8 millióért?

hvg.hu Autó

Kik és miért kapnak Magyarországon cégautót?

A cégautó szerepe Magyarországon – akárcsak Európának ezen a felén általában – kicsit más, mint a Lajtán túl: a cégek és a munkavállalók itt egyaránt valamivel többet akarnak kifacsarni belőle, s némileg másként is kezelik, mint ott.

hvg.hu Autó

Aki ezt kapja cégautónak, áldani fogja a HR-osztályt

Szép és biztonságos, kényelmes és elegáns. Minőségi és modern. De vajon mennyire tartós, mennyire üzembiztos a Renault Laguna? Feladata, hogy maradéktalanul kitörölje emlékezetünkből előző generációinak hibás jellemzőit. Vajon sikerült?

hvg.hu Autó

Mennyit spórolhatunk a cégautó biztosításán?

A biztosítási díj a cégautó üzemeltetési költségeinek 5-10 százalékát jelenti, vagyis egy-egy jármű értékétől, felszereltségétől függően évente minimálisan több tízezer forint takarítható meg az átgondoltan megválasztott biztosítóval, illetve biztosítással. Az alábbiakban a főbb döntési szempontokat foglaljuk össze.